Mogger
Hipsteranka
Lyckligtvis är ju rätt många rollspel hyfsat binära. Antingen kan man gömma sig eller inte. Alternativt med någon modifikation. Det är en av orsakerna till att jag inte vill ha mer än 2-3 steg. Kopparhavetshjältar är ju föredömligt här. Men visst är det en bedömning. Men jag har nog sällan upplevt just dessa bedömningar som särskilt svåra att komma överens om. Den biten är jag inte alls intresserad av att kodifiera.
Detta däremot! Det är ett beslut jag inte vill fatta. Helst har jag ett reaction roll eller så står det typ att "palatsvakterna ignorerar allt utom direkta hot"Leon;n337034 said:Hur reagerar en stadsvakt om du förolämpar honom,
Det här kodifieras bra i Burning Wheel med Let it Ride-regeln. Resultatet av ett slag gäller tills förutsättningarna förändras. Visst, en bedömning men ändå rätt klart. Återigen har ja nog inte varit med om några större problem här.Leon;n337034 said:hur långt upp i ett berg kan du klättra på ett slag för Uthållighet.
Mja, det är möjligt. Det är åtminstone en viktig del. Om det är kärnan vet jag inte. Det finns helt enkelt så många viktiga delar som samverkar. Men det skulle ju innebära att friform är kärnan?Leon;n337034 said:För mig är de här bedömningarna, som man gör hela tiden, det som är kärnan i rollspel. Och regler, det som är skrivet i äventyr, etc (preppen, som jag förstår blorb) är ett stöd. Det är något man kan referera till när det har behövs, men det är sekundärt till, och stödjer, SLs och spelgruppens bedömningar i spel.