Nekromanti Kobold

Magnus L

Hero
Har länge funderat på detta ord..

Var kommer det från egentligen? Har det nån koppling till den lilla varelsen Kobold i DnD?

Vat är den ursprungliga betydelsen? Det känns som om det har blivit utslitet, det används till alla som köper tvåhandssvärd istället för enhandsyxa för att det förra ger mer skada..

Nån gammal guru *host, krille, host* som kan förklara?

Krille

Super Moderator
Hå och hej med Farbror Frej

Hej, alla barn, nu blir det barnprogram
Och nu ska vi se vad Farbror Frej tar fram
En stycken sök-knapp, och nu ska ni höra
Vad man med en sök-knapp kan göra
Ett tryck på knappen och snippetismätt
Hittar man inlägg lekande lätt!

Krille

Super Moderator
"Okej..men hur översätter man engelskans goblin till svenska? Är inte det också vätte?"

Det finns vättar och vättar. Dessa skiljer sig åt beroende på vilken folklore som de kommer från. Det enda gemensamma de har är att det väsen i den svenska folkloren som de liknar mest är just vätten, och därför översätts många av dem till "vätte".

Rickard

Urverk speldesign
Goblin

Man skulle väl kunna översätta goblin till svartalf.. Jag är inte så hemma på just svartalfer och varifrån de ursprungligen kommer ifrån, thou..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som först tänkte föreslå översättningen "svartnisse" *fnitter*

Insignia

Swashbuckler
"hur översätter man engelskans goblin till svenska? Är inte det också vätte?"

Jag trodde goblin översattes till troll.

Rickard

Urverk speldesign
"Jag trodde goblin översattes till troll."
Fast vad översätts throll med då? Man skulle visserligen kunna tänka sig "småtroll" som en vättig översättning..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som drar till med dåliga ordvitsar och stavar fel med flit (och som därmed borde skjutas)

Insignia

Swashbuckler
"Troll" är de nordiska trollen. Vi översätter "goblins" och "hobgoblins" till troll för att vi inte har några egna ord för dem. Tror jag.

Sånt där är lite knepigt har jag märkt... fast en hyfsad översättning borde ju vara just vätte ja, eller snarare kanske ovätte, då det påpekats att det finns vättar och det finns vättar...

För övrigt kan jag ju säga att Goblin i engelsk ordbok beskrivs som "Mischevious ugly demon in folklores"

och att kobold i samma orbok beskrivs som "A familiar spirit: an underground spirit in mines"

Rising

Vila i frid
Mystiska varelser

"Vi översätter "goblins" och "hobgoblins" till troll för att vi inte har några egna ord för dem. Tror jag."

Om man ska vara alldeles ärlig så är nog alla översättningar av fantasifoster omöjliga. I sverige har ju "troll" snarast varit ett ord man använt om främmande fulingar i största allmänhet, både små och stora. Jag skulle tro att sådana där generella termer som "troll" slukar upp skrönor och sagor med tiden. Alltså, vissa människor kan ha en saga om någon specifik varelse (Gotlands Hobergsgubbe, Blekinges Sten-Pelle och Grönlands Usorsak, exempelvis) och när sedan andra människor kommer i kontakt med dessa berättelser så säger de "aha! Ett troll!" På så vis så omfattar termen till slut en väldigt massa andra saker än vad den ursprungligen gjorde.

Det är ju egentligen bara tafatta rollspelare som är så dumma att de försöker ta reda på vad ett mytologiskt väsen egentligen är för något. Vad som skiljer en goblin från en vätte, exempelvis.

Det finns ju massor av fall där en och samma saga existerar på två eller fler olika platser i världen och där det är olika väsen som agerar huvudperson i berättelsen beroende på var sagan berättas. Irländarna tycker att det är en leprechaun som skall vara huvudperson medan man i sverige istället talar om en vätte, exempelvis.

---

En sak som jag tycker är synd är att ingen tänker på vilket fantastiskt levande sätt som den här kulturen hålls igång idag. Alltså, precis som människor förr i tiden lät begreppet "troll" förändras med tiden så finns det ju många fantasiväsen som än idag sätts i ny tappning för att passa tidsandan.

Det är ju något bra, då är man respektfull inför vårt rika kulturarv, men istället så är det många som fnyser åt detta och säger att det inte är på "riktigt".

Några som är allra bäst på att hålla kulturarvet vid liv tycker jag faktiskt är WW. Jag gillar inte allt de gör, men i Changeling så kommer man med nya vinklingar på framförallt Pookas och Knockers som jag tycker är fullkomligt perfekta. De tar den gamla känslan och sätter den i en nutida setting, och plötsligt blir det relevant igen! Genialt, och kongenialt. Och alltså inte märkvärdigare än att våra troll har förändrat utseende och beteende genom historien.

/Rising

Krille

Super Moderator
Mystiska varelser, The Next Generation

"En sak som jag tycker är synd är att ingen tänker på vilket fantastiskt levande sätt som den här kulturen hålls igång idag."

Det gör den. Den har bara lämnat troll och vättar bakom sig, och sysslar med utomjordingar och fjantasyalver istället.

Troll, vättar, alfer och allt annat sådan fanns för att det fanns något slags behov av att ha dem. Därmed utvecklades de också med behovet. Nu har vetenskapen trollat bort dem, men ersatt dem med andra saker istället.

Titta till exempel på hur utomjordingar ser ut. För trettio år sedan var de små och gröna. För tjugo år sedan var de bruna med lysande finger. För tio år sedan blev de små, grå och med stora svarta ögon. Idag är de datorgenererade drumlar med långa öron och pseudojamaicansk brytning.

Silvervarg

Warrior
Re: Mystiska varelser, The Next Generation

Jag gillar troll,alfer,vättar etc bättre en fantasyalver och utomjordlingar...

King Kromm

Hero
En gång, i tid för länge länge sedan... [OT]

Så fanns det en tråd, en tråd precis som denna. Där man diskuterade ordet "kobold" och dess verkliga betydelse. Denna tråden besäktes naturligtvis av den store starke Gurun, som besöker alla trådar, han va grinig och gnällig som bara han kan va ibland, men också snäll och god och tipsade om sök funktionen. En funktion som forumiterna kunde använda för att söka sig till gamla trådar där alla ämnen redan diskuterats. Trots den gode Guruns tankar så förstod varken han eller någon annan vad han gjort. Han hade beseglat forumens öde som från den dagen sakta med säkert vandrat mot sin död. För i och med varje tråd så blir sök funktionens makt större och starkare och snart kommer man inte längre att skriva inlägg, detta eftersom allt redan diskuterats och så fort någon skriver något så blir han bombaderad av inlägg som skriker "sök" om och om ingen. Med tiden kommer folk att glömma hur man skiver inlägg, eller att det ens går, så kort och gott för att samma fatta detta svamel om Forumets verkliga fiende nr 1(inte den tidigare namngivna) sökfunktionen, så gillar jag den inte. En av anledningarna till att man dillar på forumet e att se alla trådar växa fram, kanske kladda lite i något av dem, eller kanske bara läsa. Men om alla hela tiden nyttjade sökfunktionen skulle man inte lkängre behöva skriva inlägg, och det vore en katastrof.

Och nej, jag har inget emot vår store guru och menar inget illa. Det bara råkar va så att han predikar om Sökfunktionen alldles för ofta.

übergoth

Veteran
Re: Mystiska varelser

" Några som är allra bäst på att hålla kulturarvet vid liv tycker jag faktiskt är WW... "

Näe - de saknar tron på de det berättar. Jag tror inte WW varelser är lika värkliga som trollen var för historieberättarna och åhörarna för några hundra år sedan. De blir mer literära skapelser än nått riktigt.

Utomjordingskrönor som folk berättar om (och som folk kan tro på) tycker jag känns som bättre förmedlare.

Fast då kom jag iofs bort från rollspel och ehum. Jaja. Men det är skillnad att vidarutveckla nånting och tro på det och att vidarutveckla nånting och inte tro på det. My point.

Krille

Super Moderator
Re: En gång, i tid för länge länge sedan... [OT]

"Det bara råkar va så att han predikar om Sökfunktionen alldles för ofta."

Det beror på att det behövs alldeles för ofta. När det gäller rena fakta så finns det liksom föga att diskutera.

King Kromm

Hero
Re: En gång, i tid för länge länge sedan... [OT]

Det beror på att det behövs alldeles för ofta. När det gäller rena fakta så finns det liksom föga att diskutera.
Nej, jag tycker inte så. Även rena fakta behöver diskuteras, för det fina med en tråd i ett forum är ju att vem som helst kan komplitera, och se bara på detta med kobold, ett prakt exempel. Se hur mycket som kom fram tack vare denna tråden. Massor om Troll, Vättar, Gobliner m.m.

Jag lärde mig något nytt i denna tråden, vilket jag INTE hade gjort om den aldrig skrivits, kanske är jag den enda som inte kände till allt detta, kanske inte. Ska jag vara ärlig bryr jag mig inte, för även om det bara är en endaste person som tjänar på det är det värt det.