Nekromanti Kobold

chrull

Stockholm Kartell
Re: Globin?

fast det spelar ingen roll. Bara för att jag har fel kan jag ha rätt.

Tänk bara att du flyttar på L:et så får du det rätt :gremlaugh:

Quadrante

Grisbonde
Re: Men de flygande då? [NT]

vättarnas riksdag Folkvättet

och när de i stridens hetta diskuterar en motion kan man ibland höra någon säga " du ditt sVätt"

Rising

Vila i frid
Re: Kobold Blå

"Gruvvätte/Gruvande är ju snarare en bättre översättning. Eftersom de inte GÅR att jämföra med något jag känner till från vår folktro."

Då är nog Troll bäst. Gamla troll. Jag har skrivit det förr, men jag kan ta det igen: Följande är en text från Olaus Magnus "Historia om de nordiska folken", 1555, där ett helt kapitel ägnas åt "Bergtroll":

Det är ett fastslaget sakförhållande, att de nordiska rikenas inbyggare röner stora tjänster och handräckningar av trollen. Oftast förekommmer detta i stall och gruvor. I dessa senare brukar trollen bryta, urholka och klyva sten, lasta den i tunnorna samt beskäftigt ordna med de block och linor som med vilka hissverken dragas i höjden. Då det så faller dem in, uppenbarar de sig för arbetarna i skugglika skepnader av alla möjliga former, varjämte de med skallande stämma uppger gäckande gapskratt och genom sådant bedrägligt bländverk och annat gyckelspel utan all ända lurar de stackars människorna. Ja, all denna tjänstaktighet är blott ett bedrägeri, varmed de, när allt kommer omkring, blott avser att bereda människorna ofärd och omsider deras undergång.

De brukar nämligen bryta ner stödjepelarna, vräka ner stenblock, bryta sönder stegar, framkalla giftiga dunster, hindra luftdraget och slita sönder linorna och på så sätt åstadkomma död och förvirring bland arbetarna, i det dessa antingen störtar ner och bryter nacken av sig, eller av de stora faror som omger dem förleds att häda Gud, för att därigenom omedelbart sjunka ännu djupare i trollens våld. Sådant förekommer huvudsakligen i rikare silvergruvor, där större utsikt förefinns att påträffa omätliga skatter.
Det låter väl som en gruvande, om något?

/Rising
gillar sin trollbok.

kefka

Hero
Re: Men de flygande då? [NT]

Det här var verligen en vättig diskussion.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Goblin

Svartalver/svartalfer var en annan term för nordiska dvärgar, alltså de elaka små smederna som levde under jorden och bland annat smidde Tors hammare. En myt som senare utvecklats åt så olika håll som fantasydvärgar, drows och DoDs motsvarighet till goblins.

CGH

Warrior
Gamla nya mutant

I gamla nya mutant (även kallat mutant 2089 tror jag) finns det en ordlista på sida sida 48 i världsboken. Där står det att en kobold i spelvärlden betyder: Liten grabb

Hur passar det in i allt det här? Har det nån bakgrund i hur kobold blev ett ord för dåligt rollspelande? Eller är det bara de som skrivit spelet som har skojat lite.

Sodivra

Champion
Re: Gamla nya mutant

Hoppar in i tråden lite, detta kanske redan har skrivits..
Men när man kallade rollspelare för kobolder så var det ursprungligen för att markera att de var små och unga.
Sedan gled innebörden iväg åt ett annat håll.

Det i sin tur kommer kanske av att kobolder i DnD är små och lätta att slå ihjäl, så SL kunde skicka in några ifall spelarna saknade lite XP inför nästa nivå.

Småkryp, med andra ord. Detta har jag själv lärt mig på forumet, och det är lite konstigt att ingen annan tagit upp det.. Fast det kanske det är någon som har, jag gjorde bara en liten scan på rubrikerna och vissa inlägg..

King Kromm

Hero

Har det nån bakgrund i hur kobold blev ett ord för dåligt rollspelande?
Att spela Koboldiskt betyder inte att spela Dåligt, två helt skillda saker. När man spelar Koboldiskt spelar man på ett visst sätt, kanske inte det mest uppskattade, eller mest givande, men kan ibland va ack så trevligt det med. Men inte på något vis sämre än någon annat rollspelarsätt!

Rosen

Myrmidon

Småkryp, med andra ord. Detta har jag själv lärt mig på forumet, och det är lite konstigt att ingen annan tagit upp det..

Kanske för att på den tiden när ordet betydde "småglin" så var de flesta här på forumen kobolder? (-:
Jag tog bl a upp det i det här inlägget, i tråden som Krille länkade till. Termen berodde nog helt enkelt på att kobolder är små - jag hörde unga spelare kallas "snotlings" i en del Warhammer-kretsar också, uppenbarligen med samma etymologi i bakgrunden.

Och att "kobold" togs upp som 'litet barn' i NMT var förstås en ren referens till rollspelarkulturen - det var precis vad ordet betydde i Rollspelssverige när spelet kom ut.

--
Åke

King Kromm

Hero
Äss och Em

Koboldiskt spelande är väl termen för att : "leta-reda-på-och-utnyttja-alla-fördelar/kryphål-man-kan-hitta" !
Du kan nog även lägga till allmän "Slakt och Massaker" stil över spelandet för att fullända det hela, tycker faktiskt att det kan kopplas till de hela

Krille

Super Moderator

"Koboldiskt spelande är väl termen för att : "leta-reda-på-och-utnyttja-alla-fördelar/kryphål-man-kan-hitta" !"

Rent generellt kan man nog säga att koboldiskt spelande är allt spelande som man inte tycker om.

King Kromm

Hero

Rent generellt kan man nog säga att koboldiskt spelande är allt spelande som man inte tycker om.
Kan man? Jag känner på mig att det finns dom som inte gillar rollspel där man spelar över för mycket eller kanske bara kör massa intriger mot allt och alla hela tiden. Och jag vet inte om det är saker som definierar en Kobold...

Krille

Super Moderator

"Kan man? Jag känner på mig att det finns dom som inte gillar rollspel där man spelar över för mycket eller kanske bara kör massa intriger mot allt och alla hela tiden. Och jag vet inte om det är saker som definierar en Kobold..."

Tja, jag vet en hel del Vampire-spelare som jag har lust att klassa som ångest- respektive intrigkobolder. :gremwink:

Storuggla

Champion

"Tja, jag vet en hel del Vampire-spelare som jag har lust att klassa som ångest- respektive intrigkobolder."

Nänänä, de är ju pretton juh! :gremwink:

Storuggla, snart behövs en ordbok

King Kromm

Hero
Handbook of Kobolds. (OT)

En ny prudukt från wotc som beskriver Koboldens hela historia, utveckling och leverne. Komplett med 12 nya klasser och 7 helt unika Subraces, däribland Våldsmakarkobolden, Regelkobolden, Intrigkobolden och Ångestkobolden.

CGH

Warrior

Att spela Koboldiskt betyder inte att spela Dåligt, två helt skillda saker.
Att det har använts som ett ord för dåligt rollspel kan du väl ändå inte säga något emot? Själv har jag dock inget emot sådant spel. Däremot har ordet blivit lika med dåligt rollspel.

Morgoth

Swashbuckler
På tal om rollspelsetymologi...

...hur kommer det säg att ordet "gubbe" har blivit ett såpass globalt substitut för "rollperson"? Jag vet att jag använde det långt innan jag hittade ut på internet och såg det användas annorstädes. Telepati? Utomjordlingar? Eller bara jargong på hemliga möten? Vad tror ni?

Foggmock

Myrmidon
Re: På tal om rollspelsetymologi...

På nått sätt är det ett substitut för 'figur' tror jag minsann, för jag hade He-Man-gubbar när jag var liten. Sen är det förbannat mycket lättare att säga än 'karaktär' till exempel när man skapar nya figurer/gubbar/karaktärer till datorrollspel, och så har det följt med till de analoga varianterna. Sen när alla säger det så anammar fler det och det blir på så sätt 'globalt'.

Foggmock - Som får arga blickar från chefen för att han forumar från jobbet