Nekromanti Kobold

Rising

Vila i frid
Re: Mystiska varelser

"Näe - de saknar tron på de det berättar. Jag tror inte WW varelser är lika värkliga som trollen var för historieberättarna och åhörarna för några hundra år sedan. De blir mer literära skapelser än nått riktigt."

Fast... Äh, jag tycker man kan se två olika anledningar till varför det finns sagovarelser såsom troll: Dels så var det helt enkelt en sorts förklaringar på betraktade skeenden som man inte förstod. "Hur kunde vårt barn bli efterblivet? Det måste ha kommit någon och bytt ut vårt barn mot det här... trollbarnet!" osv, men också som en sorts moraliserande historier.

För ja, även bland de gamla trollhistorierna så hittar man rena sagor (som alltså inte har hittats på för att man behövde hitta på något, utan för att man bara ville det), som inte ens dåtidens människor kunde ha trott på. Inte alla, i vart fall, åtminstone inte de som faktiskt hittade på historierna till att börja med.

Jag pratar alltså om historier som är moraliserande och sedelärande, som man säkert använde i uppfostringssyfte mer än någonting annat.

---

Jag skulle tro (baserat på ingenting alls) att de första trollhistorierna var övervägande av det första slaget, och då var tron på trollen benhård, medan det med tiden började komma allt fler trollhistorier av det andra slaget, och att man till sist fick sån distans till det här med "troll" att man kunde börja ifrågasätta dem. Det skedde förbluffande sent, dock. Även Carl von Linné skrev ju om ett möte han gjorde med ett trollbarn, och gjorde en mycket vetenskaplig analys över ungens utstående tänder och underutvecklade förstånd.

Nå, den andra sortens trollberättelser kräver något annat än att man ska tro på varelserna man berättar om. Det handlar snarare om att man ska tro på det berättelsen har att förmedla.

Det är förmodligen därför som så många trollberättelser handlar om människor som agerar på ett okristligt sätt och sedan far illa. Utan tvekan så uppfanns dessa berättelser för att man trodde på kristendomen, inte på trollen. Det är ungefär som dagens hollywoodproduktioner där The American Way förmedlas via rena rövarhistorier. Manusförfattarna tror ju inte på de osannolika dumheter som filmen handlar om, men de tror helhjärtat på filmens budskap.

---

WW har också en tro, ett ideal, och det förmedlar de med sina sagovarelser. Och jag menar att de gjort ett bra arbete med att föra in dessa sagovarelser i en modern kontext.

/Riz

Quadrante

Grisbonde
Kobold Blå

Svart alv , svartalf , svartnisse, vätte, tomte , di sma under jordi

Kobold/Cobold är tyska motsvarigheten till vår tomte/vätte.

..och definitionen av en tomte är ungefär, en ensam vätte som vakar över gården(tomten),

vättar däremot lever i större grupper och bryr sig mest om sitt egenbefinnande (själva och för gruppen)..

[svenk folklore]

Rickard

Urverk speldesign
Re: Kobold Blå

"Kobold/Cobold är tyska motsvarigheten till vår tomte/vätte.

..och definitionen av en tomte är ungefär, en ensam vätte som vakar över gården(tomten),
"
Njaee.. Bara för att jag vill besserwissra mig lite.. :gremsmile:

Du har helt rätt i vad du skriver men har inte tagit med vissa saker.. Om det var för att du inte orkade vet jag inte.. Tänkte bara fylla på lite.. Tomten bodde inte bara på gårdarna, utan kunde även hålla till i smedjor eller kvarnar.. Det fanns även skeppstomtar..

Vättarna (vätte betyder sak/föremål) användes förr till de flesta övernaturliga varelser som asar, jättar, troll, dvärgar och även alfer (tror jag).. Det fanns även landvättar och sjövättar.. Landvättarna kunde bo i marken, under stenar/träd eller tätt intill människornas hus..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som också talar om svensk folklore

Quadrante

Grisbonde

:gremtongue: jo du har så rätt

vill man förenkla det ännu mer och bara tala om asatro, skulle man kunna säga att det finns fyra saker förutom människorna..

gudar, ljusalver (i skyn), svart alver/alfer (i jorden)och jättar (vilket var thursar.. vilket blev troll.. vilket blev lite allt möjligt..)

Quad som bara vill säga att han vet mer än du tror. :gremtongue: :gremwink:

übergoth

Veteran

Jag hoppas det inte blir allt för osamhängande och dumt här. Jag är lite trött på grund av de sena eller tidiga timmarna.

Hmm.. jag kan fortfarande inte hålla med om att man kan säga att WW förvaltar kulturarvet riktigt.. Eller de kanske förvaltar fenomenen - men inte tron, och sättet att berätta dem.

Jag tror nog mer att man hade större tendens att tro på de olika väsena. Även fast man skapade bombastiska och otroliga sagor om den behöver det inte betyda att de trodde att de var enbart dikt. Det hindrar inte en att tro på näcken bara för att man hittar på historier runt honom.

Och det är en stor skillnad - i WW vet man absolut att väsena är påhittade men det kunde man inte veta förr i tiden.

Och som du sa började man ifrågasätta troll förbluffande sent (Jag hörde igår en inspelning från femtiotalet. Det var en kvinna som berättade med stor inlevelse om sägnen om trollbrölopet. Som jag förstod det så trodde hon på det). Jag tror fortfarande att man trodde förr. Eller i alla fall så kunde man få folk att tro.

Sagoberättelser har oftats utvecklats genom många många berättare. Det påverkar hur de är och dess moral (de sagor som berör mest lever vidare - därför kan folksagor som askungen och så leva i tusen år) De förfinas ständigt

Det är ett helt annat arbetsätt än WW har (skulle jag tro) - de för inte vidare en historia utan inspireras av den och skapar nått nytt.

Handlar föresten så många trollberättelser om okristliga människor? Jag kan faktiskt inte komma på en ända. Men visst det kristna finns allt där med korsen som skrämmer iväg trollen och liknande. Jag tror nog mer att det pekar på att folk var välldigt skrockfulla för i tiden och trodde på korsets skyddande kraft. Och stålet för alla del (av nån konstig anledning).

Jaja - jag vet inte om jag kommer nån vart. Men visst: WW har fört in sagovarelserna i det moderna - men knappast Sagan.

Sagan finns mer hos UFOvittnena, de som hänvisar till personer som har sätt UFOna. Där har vi myterna om älvor i ny tappning. Folk som klampar in i älvringen och blir bortförda flera år eller kidnappade av utomjordingar. Fast det är sant: Sensomaralen saknas oftast.

Fast det finns förstås mer än en typ av gud för den delen, jättar också om jag inte minns fel...
Förenklingar är inte bara bra ....

Rising

Vila i frid

"Hmm.. jag kan fortfarande inte hålla med om att man kan säga att WW förvaltar kulturarvet riktigt.. Eller de kanske förvaltar fenomenen - men inte tron, och sättet att berätta dem."

Okej, men att människor är dumma ser jag inte riktigt som något värt att förvalta. Dumskallar fanns det förr och det finns det nu. Det har inget med kultur att göra. Förr trodde kanske dumskallar att man skulle sätta ut gröt åt tomten, nu för tiden finns det dumskallar som tror på magnetterapi och biorytmer.

Förvaltet av dumskallar tar sig väldigt olika uttryck beroende på tidsandan. Det tycker jag egentligen inte är något bra. Vad jag pekade på var förvaltet av de gamla sagovarelserna.

Trollen.

Hur de kan gå från en pseudovetenskaplig förklaring via en moraliserande symbol till en samtidskommenterande kostym för rollspelare att agera genom. Att låta trollen byta utseende och beteende med tiden tycker jag alltså är en förvaltning av dessa gamla sagovarelser.

Förvaltning av kulturen, inte dumskallarna som hade kulturen.

/Rising

chrull

Stockholm Kartell
jo. kobolden var ju en gruvande som skrämde gruvarbetarna...

Goblin översättar jag till Goblin. uttalas som i Hemmogoblin. Det låter inte fel på svenska, och "vättar" tycker jag är ett för bra ord för att bara vara nån ras någonstans. Precis som varför jag aldrig kommer kalla manliga Älvor för ALVER. Alver är löjliga skogsmurvlar medans älvor, både manliga och kvinnliga är något HELT annat.

chrull

chrull

Stockholm Kartell

Gruvvätte/Gruvande är ju snarare en bättre översättning. Eftersom de inte GÅR att jämföra med något jag känner till från vår folktro.

chrull

übergoth

Veteran
Mysiga varelser och sagor

Dumskallarna bygger upp kulturen. Annars skulle det vart jävligt trisst.

Men du har nog rätt. WW kanske är rätt förvaltare av trollen. Men jag tror inte att de är några bra förvaltare av sagan (i alla fall inte folksagorna) och utan sagan kommer trollen att bli nått annat än sagoväsen. Fast det kanske inte spelar nån roll.

Förvaring av de kulturella symbolerna och utrycken , inte kulturen . Kanske... fast det är väll hårklyveri. (Ganska dumt hårklyveri om man pratar om nått så jobbigt ord som kultur...)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Men de flygande då? [ANT]

Det fanns även landvättar och sjövättar..
Vissa landvättar kunde även flyga, men de kallades då Landvetter.

/Vulf - går och dör

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Globin?

Goblin översättar jag till Goblin. uttalas som i Hemmogoblin.
Du menar Globin? För det heter faktiskt hemoglobin. :gremtongue:

/Vulf - viktigpetter

Re: gåblinar

tycker ju jag känns fel helt enkelt. Däremot så kan jag hålla med om att det är en milsvid skillnad mellan alver och älvor.
Vättar ja..
Det är ju ett namn som tycks passa in bra på det mesta oknytt som finns i våra skogar eller på våra marker.

Quadrante

Grisbonde
Re: Globin?

Nej, vad han syftar på är ordets ursprung.
Det kommer av en doktor som hade en lite underlig fru..
så Hem-å-goblin betyder egentligen.. hur ska jag säga det.. föröka sig.
Men eftersom han skrivit det så många gånger i sina forskningspapper var han tvungen att dölja dess egentliga innebörd..

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] nah! kansk inte :gremwink: </font></td></tr></table>

Staffan

Myrmidon
Re: Men de flygande då? [ANT]

I den svenska översättningen av D&D (från mitten av 80-talet, den som Oldtimer var inblandad i) så hade de med bärsärkavättar som exempel på variantmonster, så kallade vättvillingar.

chrull

Stockholm Kartell
gobliner i plural. [nt]

goh-bliin typ. som iaf jag uttalar hemmoGOblin