Kobolder som en benämning på spelare innebär omognad (gamla tolkningen) eller önskan om att göra sin rollfigur så bra som möjligt, speltekniskt (någorlunda ny definition).
Och i inget av fallen spelar det roll hur mycket kompisar man än är, det ligger mer i spelarens mognad eller personlighet. Visst kan man vänja folk av med olika saker och kategoriskt säga nej till allt som skulle ge en väldigt bra rollperson och medans det första är acceptabelt så kan de andra skapa friktion. Eftersom de flesta spelar för att ha roligt så låter jag hellre mina spelare hållas.
Spelare som krånglar på andra sätt finns det ju också, det finns så otroligt många olika personlighetstyper att tampas med och hur ens grupp beter sig beror helt och hållet på detta. Jag har haft syskon som bråkat med varandra, folk vars rollpersoner agerat ut hämnder för tidigare händelser, folk som gillar att förstöra för varandra, folk som fuskar med tärningsslagen, livspoäng, argumenterar mot spelledaren o.s.v.
Och ändå är jag god vän med alla dessa och vi är ett kamratgäng. Men tills hjärntvätt blir lagligt så kommer de nog att förbli i princip samma personer. Det är störande ibland, javisst, men det är det erfarenhetspoängsavdragen är till för.

(Och javisst kan man prata med spelarna, det undviker jag inte och det brukar ha olika resultat beroende på person.)
Jag har ju mest spellett och spelat med samma personer så jag vet inte hur jag ska ställa mig till ditt uttalande om att spelledare ofta har dålig kontakt med sina spelare. Det beror väl kanske på vad som menas med dålig kontakt. (Om man inte träffas utanför spelandet, inte pratar annat än spel, eller inte känner varandra bra nog för att påpeka fel och brister.)
Själv anser jag mig ha tur att ha kvar två av de spelare som jag började spela med för över 15 år sedan och de flesta andra ungefär 10 år. Sen att de har sina speciella personligheter, tja, de får de gärna ha så länge jag får ha min.