Rickard
Urverk speldesign
Så vad säger ni? Magiska skrifter och knäcka dem.. Hur går det till? Själv skulle jag hellre vilja veta hur man ens går tillväga för att skriva en magisk formel på papper.. Fast det kanske är bättre att inte förklara och endast förutsätta att det är något magiker gör..
Så vad kan det finnas för (rollspels)regler för att knäcka någons formelsamling som en magiker krypterat för att ingen annan ska få veta om dennes hemligheter? Själv tänker jag lite på DnD-filmen där ärkemagikern i början förgäves försöker knäcka en magisk karta.. Han använder förvisso magi.. Jag skulle mer vilja tänka mig kodknäckare..
Jag antar att det ingår i Magiskolan (varför orka göra det mer krångligt än så?) att man ska kunna hitta på något sätt att kryptera sin magiska skrift och att det kräver att man kan skriva något språk.. För att knäcka någon annans kod så skulle jag nog kräva ett slag i gällande Magiskola och Främmande Språk.. Det hela skulle fungera lite som Låsdyrkning (jag använder för övrigt alla färdigheter så).. Spelledaren bestämmer en svårighetsgrad och slår och tar differensen av slagen.. Fummel innebär att kodknäckarmagikern får börja om från start..
Exempel: Alldrim, lärlingen, har fått tag på elementarmagiker Zots formelsamling.. Han har 12 i Magiskolan och 15 i Skriva [språk].. Spelledaren bestämmer att Zot är en lurig typ och sätter en Svårighetsgraden till 40.. Varje vecka måste Alldrim slå för sina två färdigheter tills hans sammanlagda differens uppkommer till 40.. Hur många timmar per vecka han måste spendera är upp till spelledaren att bestämma.. Denne kan dra av på FV:t när slagen ska göras om Alldrim inte tillbringar tillräckligt med tid på detta..
Kanske ska det räcka med att man kan skriva i språket och endast slå mot Magiskolan?
Alkemister i äldre dagar skyddade sina hemligheter rätt friskt.. Mekaniker slängde in konstruktionsfel i sina ritningar om någon annan fick händerna på dem.. Är detta något magiker också gör? Varför?! Vad tror ni skulle hända om det kom ut en "Magi for dummies" för magiker?
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som anar att det borde finnas magiker på magikerakademier som har specialiserat sig på att knäcka och tolka gamla skrifter
Så vad kan det finnas för (rollspels)regler för att knäcka någons formelsamling som en magiker krypterat för att ingen annan ska få veta om dennes hemligheter? Själv tänker jag lite på DnD-filmen där ärkemagikern i början förgäves försöker knäcka en magisk karta.. Han använder förvisso magi.. Jag skulle mer vilja tänka mig kodknäckare..
Jag antar att det ingår i Magiskolan (varför orka göra det mer krångligt än så?) att man ska kunna hitta på något sätt att kryptera sin magiska skrift och att det kräver att man kan skriva något språk.. För att knäcka någon annans kod så skulle jag nog kräva ett slag i gällande Magiskola och Främmande Språk.. Det hela skulle fungera lite som Låsdyrkning (jag använder för övrigt alla färdigheter så).. Spelledaren bestämmer en svårighetsgrad och slår och tar differensen av slagen.. Fummel innebär att kodknäckarmagikern får börja om från start..
Exempel: Alldrim, lärlingen, har fått tag på elementarmagiker Zots formelsamling.. Han har 12 i Magiskolan och 15 i Skriva [språk].. Spelledaren bestämmer att Zot är en lurig typ och sätter en Svårighetsgraden till 40.. Varje vecka måste Alldrim slå för sina två färdigheter tills hans sammanlagda differens uppkommer till 40.. Hur många timmar per vecka han måste spendera är upp till spelledaren att bestämma.. Denne kan dra av på FV:t när slagen ska göras om Alldrim inte tillbringar tillräckligt med tid på detta..
Kanske ska det räcka med att man kan skriva i språket och endast slå mot Magiskolan?
Alkemister i äldre dagar skyddade sina hemligheter rätt friskt.. Mekaniker slängde in konstruktionsfel i sina ritningar om någon annan fick händerna på dem.. Är detta något magiker också gör? Varför?! Vad tror ni skulle hända om det kom ut en "Magi for dummies" för magiker?
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som anar att det borde finnas magiker på magikerakademier som har specialiserat sig på att knäcka och tolka gamla skrifter