Nekromanti Kom på ett skräckrollspel oxå..

Rising

Vila i frid
Re: Du får ursäkta, men...

"Låter som en Clive Barker med alldeles för mycket Stephen King influenser..."

Brrr, verkligen inte Clive Barker... Då har jag uttryckt mig vårdslöst. Mer "Books of Magic" med alldeles för många Stephen King-influenser! :gremsmile:

(Egentligen tycker jag personligen det låter mest som Den Oändliga Historien, men det verkar vara upp till SL att bestämma stämningen, med tanke på alla referenser vi tagit upp)

/Rising
som tänkte att grillfesten skulle vara väldigt viktig i äventyret, men det kom inte riktigt fram

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Du får ursäkta, men... (OT)

"Brrr, verkligen inte Clive Barker... Då har jag uttryckt mig vårdslöst. Mer "Books of Magic" med alldeles för många Stephen King-influenser! :)"

Hehe... själv lever jag i en värld där mer Clive Barker är att föredra. Stephen King är verkligen inte en favorit, även om båda mina exempel är "sympatiska" historier.

Rising

Vila i frid
"Fantastisk skräck var precis vad jag tänkte svara lite längre upp i tråden, som svar på ditt äventyrsförslag med bålverket och det där."

Åh, vad glad jag blir, jag trodde alla skulle tycka det konceptet var infantilt och korkat. Idén med fantastisk skräck (eller fantasifull skräck?) kanske inte är så svårförståelig ändå.

"Men nu får du fan se till att få åtminstonde en skiss färdig illa kvickt, för jag blev jävligt sugen på att läsa mer!"

Erm... jag är inte direkt vida beryktad för att göra projekt färdiga i god tid (eller ens överhuvudtaget) så du får hålla ut, är jag rädd. Måste klura på CCC oxå, och det har högst prioritet.

/Rising

Rising

Vila i frid

"Hehe... själv lever jag i en värld där mer Clive Barker är att föredra."

Åh, jag har verkligen inget emot honom, jag bara menade att i det här projektet så ville jag åt en annan sorts skräck.

Barker's ande vilar ju rätt påtagligt över Kult, så här ville jag åt andra skräckkänslor.

/Rising

Eksem

Champion

Inte för att vara otrevlig, men jag började också tänka Clive Barker. Å andra sidan är den enda bok jag läst av Clive Barker snarare fantasy än skräck. Den handlar om ett folk vars värld finns i en matta. Jag har dock glömt vad den heter.

DanielSchenström

Swashbuckler
Tja, det andas Sandman (min favoritserie) lite grann, och det är aldrig fel. Är det A Doll's House där en tejs barndomslåtsaskompisar visdar sig finnas (en av dem skjuts ner av polisen när den kommer till vår värld)?

Rising

Vila i frid
"Tja, det andas Sandman (min favoritserie) lite grann, och det är aldrig fel. Är det A Doll's House där en tejs barndomslåtsaskompisar visdar sig finnas (en av dem skjuts ner av polisen när den kommer till vår värld)? "

Jag har tyvärr lite dålig koll på Sandman (har nästan bara läst det som gick i Magnum) så A Doll's House känner jag inte till, men det låter ju onekligen helt rätt.

Neil Gaiman har dille på att låta fantasifoster leva i verkligheten som vanliga människor, men med Eskapix ville jag egentligen ha en värld där vissa människor betedde sig som fantasifoster. Så det är lite annorlunda.

/Rising

DanielSchenström

Swashbuckler
Så mycket som du gillar Changeling så trodde jag det var krav på att ha läst alla Sandmanalbumen. Om du känner dig rik tycker jag duck ska ta och köpa säg de första tre albumen eller något.

Storuggla

Champion
Weaveword? [NT]

Eller hur det nu stavas...

Storuggla, som sitter vid en pc nu och avskyr varje minut av det

Cybot

Mest spelbar
Mitt liv som markratta

Låte lite som Nietsche och hans übermench teori...vissa människor är förutbestämda att bli ihågkommna.

Kanske är det för att....de har den mörka moderns uppmärksamhet?

P.S: En Markratta är en mycket elak form av varelse som verkar vara en helt vanlig kratta....men omärkligt så lägger den sig hela tiden där någon kan trampa på den....OCH SÅ ANFALLER DEN med ett brutalt slag mot huvudet!!!

Cybot

Mest spelbar
Alice, Alice where are you.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Tänk dig att din låtsaskompis söker upp dig och är oroad för att kyliga vindar drar genom ditt eget habitat från dess yttre gräns mot Bortomsans. När du går in i din låtsasvärld så kan dina latratorer och andra inre demoner skrämt berätta om illavarslande järtecken som de har skymtat på sistone och hur de har upplevt anmärkningsvärda skälvningar i myllan när de vistats vid habitatets yttre gränser. Håller någon på att invadera din inre själ? Vill din gnista varna dig för en annalkande fara? Eller är det någon kraftfull drömmare som skickar ett skri på hjälp som genomströmmar ditt väsen?

<hr></blockquote>

Du verkar vara lite Alice i Underlandet inspirerad my friend.....

Rising

Vila i frid
Scooby-Scooby Doo, where are you?

"Du verkar vara lite Alice i Underlandet inspirerad my friend...."

Jo, lite kanske, fast framförallt "Den Oändliga Historien" -där finns det ju ett stort Intet som håller på och slukar fantasilandet, bara för att det finns så få människor som fantiserar. Eller "Peter Pan" -där en älva sägs dö varje gång man säger att det inte finns några älvor.

Det smarta med att göra ett rollspel om fantiserande människor är förstås att spelarna på ett sätt själva är en del av lösningen. Vi rollspelare sitter ju och hittar på bara för påhittandets skull, alltså gör även vi vårt bästa för att hålla liv i Mörka Moderns dröm!

(Och så var det förstås menat som en pik mot alla de som tycker att vetenskap och forskning är viktigare i rollspelskonstruktion än rent fantiserande. Enligt mitt rollspel är ju sådana fantasilösa typer dömda att raderas så fort Stora Tomheten kommer, medan vi obotliga påhittare är de som fattat vad hela Skapelsen handlar om och står därför betydligt högre upp i näringskedjan.)

/Rising
som gillar när rollspel har den typen av dolda betydelser.

Feliath

Swashbuckler
Yeah, hi. Stick-In-The-Mud-Boy here.

/images/icons/frown.gif Jag börjar undra om någon kanske stjäl det du skriver och byter ut det mot något annat som jag läser - för jag ser fortfarande ingen skräckstämning här någonstans. /images/icons/hairy.gif

Och när du refererar till Den Oändliga Historien, och till och med Peter Pan (två fantastiska böcker, särskilt Pan), då blir jag ännu mer förvirrad. För Oändliga Historien tycker jag mig faktiskt kunna urskilja influenser av här - men det är ju inte ett dugg skräck, det är nära-arketypisk saga, ju!
Åtminstone ser jag det så.

Jag vet inte, jag har en känsla av att jag börjar bli irriterande,så några fler inlägg på "jag-fattar-inte"-temat undviker jag att skriva. Men...det verksr så häftigt, och så missar jag tydligen poängen helt! Jag vill ju fatta! /images/icons/sad.gif

/Feliath - Lost In The Woods

Rising

Vila i frid
Pie-In-The-Face-Hugger

Oj då. Well, om du vill spela det som sagofantasy tänker jag inte hindra dig. Jag säger ju alltid att rollspelskonstruktörerna inte själva skall försöka bestämma hur spelgrupperna skall spela deras rollspel på, så har du egna visioner -kör på dem!

Jag menar ju också att själva termen "skräckrollspel" egentligen är idiotisk. Skräck är inte en genre, det är en känsla. Frågan är vad som egentligen behövs för att ett rollspel ska bli ett skräckrollspel. Vad är det som gör skräck?

Skräcktabeller eller regler för skräck? -Nej, det är inte rollpersonerna som skall bli rädda, utan spelarna. Warhammer har regler för skräckpåverkan, och det är ju inte läskigt.

Psykopater och barnamördare? -Nej, naturligtvis inte.

Mordiska monster? -Hört talas om Hitchcock?

Rollpersoner utan övermänskliga förmågor? -Bara om spelarna saknar inlevelseförmåga.

Hög dödlighet bland rollpersonerna? -Bara om spelledaren saknar fantasi.

Spelledarhjälpmedel om skräck? -Bara om spelledaren är en komplett tårta.

Övernaturligheter? -Bara om samtliga i spelgruppen är new-ageare.

Vad är då hemligheten bakom skräck!?

Mitt svar:

-Ett spännande matinéäventyr skiljer sig åt från ett skräckäventyr då det koncentrerar sig på att ge spelarna en utmaning. Andra filmen om Aliens vore ett bra exempel om det hade varit en rollspelssession: Äventyrarna konfronteras med läskiga fiender, men funderar hela tiden på hur de skall överkomma hoten och denna fokus på prestationsbiten gör att publiken liksom "gömmer" sig bakom huvudpersonerna för att värja sig mot det otäcka. De skall skydda oss från det läskiga, vi sätter vår tillit till deras förmågor.

Ett skräckäventyr koncentrerar sig däremot på att ge spelarna en otäck upplevelse. Duschscenen i psycho är ett bra exempel på skräck i filmens värld. Det är inte en fråga om den unga damen ska förmå klara någon utmaning, utan frågan på publikens läppar är "vad ska hända nu?". Flickan är ingen sköld vi gömmer oss bakom, utan en person vi identifierar oss med. Skräcken hon upplever blir vår egen.

Det är det här som har gjort vampire-skräckdiskussionerna så animerade. Vissa tyckte vampyrerna var en sorts balla, bleka superhjältar och använde dem som dramaturgiska skydd att gömma sig bakom när de spelade rena matinéäventyr. Andra märkte att fokusen på intriger fick dem att sluta tänka på "kommer min rollperson klara det här?" och istället börja bli sin rollperson. Utgången i en storskalig intrig handlar ju inte bara om tärningsslag utan blir påtaglig först när man lever sig in i sin rollperson. När vampyren sedan utsätts för skräck så blir förstås också spelaren rädd.

Vilket rollspel är ett RIKTIGT skräckrollspel, då? Jamenar, EGENTLIGEN?

Inget. Naturligtvis inget. Finns det ett humorrollspel som garanterar skratt?

CoC och Chock är matinérollspel. Rent våld biter dock ofta dåligt på fienderna, så därför tvingas spelarna sluta tänka i termer om prestationer och utmaningar.

Kult är ett actionrollspel. Våld biter bra på de flesta småmonster, men rollpersonerna själva är så tyngda av mörka hemligheter och nackdelar att det tvingar spelarna till avancerat rollgestaltande i stridslösa situationer.

Eskapix kommer nog snarast bli ett dramaspel. Mitt förslag på introduktionsäventyr antyder ju det: En "framgångsrik" spelare är en som rollgestaltar intuitivt, empatiskt och övertygande. Ingen av spelets viktiga utmaningar skall avgöras av tärningsslag.

Det blir anledningen till att Eskapix är tänkt att bli ett skräckrollspel.

(Däremot så garanterar det förstås inte att alla ska tycka det är läskigt. Det är omöjligt, precis som ingen kan skriva ett humoräventyr som alla tycker är roligt.)

/Rising

Feliath

Swashbuckler
A Million Tiny Hands Hugging The Face Of The Clock

Jag sade i och för sig att jag skulle hålla mig borts från fler inlägg, men jag är en klåfingrig fan. Jag tänkte att jag visst behöver klargöra min frågeställning. Du förstår, i CoC t.ex. har de de sanslöst elaka übermachtkläggona, odöda o.s.v. som ska vara hemska, och i alla händelser HPL:s böcker att falla tillbaka på för att förklara hur man gör Hemskhet. I Alien-filmerna har de Xenomorpher, som är designade av Giger som är den läbbigaste människan i universum ungefär. Såhär fortsätter det. Och grejen är det här: jag må vara efterbliven eller något, /images/icons/hairy.gif men jag fattar inte vad som ska vara skrämmande i Eskapix. Jag har vaga aningar om att det är Latratorerna och -tingen och det, men de låter snarare som klonkarmonster a là Orch på beskrivningen, tycker jag...

/Feliath - som f.ö. tycker att det läskigaste ögonblicket i Alien-filmerna är bakom barrikaden när de kollar på Motion trackern

Rising

Vila i frid
Men så funkar det ju inte

"Du förstår, i CoC t.ex. har de de sanslöst elaka übermachtkläggona, odöda o.s.v. som ska vara hemska, och i alla händelser HPL:s böcker att falla tillbaka på för att förklara hur man gör Hemskhet. I Alien-filmerna har de Xenomorpher, som är designade av Giger som är den läbbigaste människan i universum ungefär. Såhär fortsätter det. Och grejen är det här: jag må vara efterbliven eller något, men jag fattar inte vad som ska vara skrämmande i Eskapix."

Åh, det behövs inga monster för skräck. En deckarthriller kan ju vara läskig, och då är det vanliga människor man är rädd för. I "Sjätte Sinnet" hände nästan ingenting farligt, men det var läskigt ändå. Skräcken i Eskapix skulle snarast vara av "Det"-karaktär, ungefär. Idén med blodfyllda ballonger är inte särskilt läskig på papperet, men med rätt berättarteknik blev det ju skitaläbbigt.

På samma vis kan man möta razider och nefariter i Mutant Chronicles men det var ju inte något skräckspel för fem öre.

Så ett "läskigt monster" har ingenting med skräck att göra. Bra skräck har ju alltid med förväntan att göra, och som spelare kan du ju förvänta dig skitäckliga saker fastän det inte finns några i äventyret. När jag har varit rädd i verkligheten har det inte varit för att jag råkat möta något som varit äckligt och läskigt i sig, utan det har handlat om kombinationer av utsatthet och farhågor. Man har inbillat sig något, helt enkelt.

Nå, Eskapix har monster som kan se vidriga ut i sig, det är bara det att de ser olika ut beroende på hur de vill se ut och hur du uppfattar dem. Jag tänkte mig monsterbeskrivningar som skulle vara mindre töntiga än splattervarelserna från Kult, mer begripliga än de abstrakta varelserna från Kult, och framförallt mindre idiotiska än knarkvarelserna från CoC.

Latratorerna ser väl oftast ut som någon sorts monstruösa hyenor med yviga, färggranna pälsar, enorma gap med flera rader av krokiga, vassa, smala gaddar och nervösa, gula glosögon. När de väl är ute på jakt föredrar de dock att inte synas överhuvudtaget förrän de är säkra på att ha omringat dig/ lurat in dig i en återvändsgränd, och när de sedan väl anfaller kommer du ändå inte ha tid att se efter hur de ser ut.

/Rising