Men så funkar det ju inte
"Du förstår, i CoC t.ex. har de de sanslöst elaka übermachtkläggona, odöda o.s.v. som ska vara hemska, och i alla händelser HPL:s böcker att falla tillbaka på för att förklara hur man gör Hemskhet. I Alien-filmerna har de Xenomorpher, som är designade av Giger som är den läbbigaste människan i universum ungefär. Såhär fortsätter det. Och grejen är det här: jag må vara efterbliven eller något, men jag fattar inte vad som ska vara skrämmande i Eskapix."
Åh, det behövs inga monster för skräck. En deckarthriller kan ju vara läskig, och då är det vanliga människor man är rädd för. I "Sjätte Sinnet" hände nästan ingenting farligt, men det var läskigt ändå. Skräcken i Eskapix skulle snarast vara av "Det"-karaktär, ungefär. Idén med blodfyllda ballonger är inte särskilt läskig på papperet, men med rätt berättarteknik blev det ju skitaläbbigt.
På samma vis kan man möta razider och nefariter i Mutant Chronicles men det var ju inte något skräckspel för fem öre.
Så ett "läskigt monster" har ingenting med skräck att göra. Bra skräck har ju alltid med förväntan att göra, och som spelare kan du ju förvänta dig skitäckliga saker fastän det inte finns några i äventyret. När jag har varit rädd i verkligheten har det inte varit för att jag råkat möta något som varit äckligt och läskigt i sig, utan det har handlat om kombinationer av utsatthet och farhågor. Man har inbillat sig något, helt enkelt.
Nå, Eskapix har monster som kan se vidriga ut i sig, det är bara det att de ser olika ut beroende på hur de vill se ut och hur du uppfattar dem. Jag tänkte mig monsterbeskrivningar som skulle vara mindre töntiga än splattervarelserna från Kult, mer begripliga än de abstrakta varelserna från Kult, och framförallt mindre idiotiska än knarkvarelserna från CoC.
Latratorerna ser väl oftast ut som någon sorts monstruösa hyenor med yviga, färggranna pälsar, enorma gap med flera rader av krokiga, vassa, smala gaddar och nervösa, gula glosögon. När de väl är ute på jakt föredrar de dock att inte synas överhuvudtaget förrän de är säkra på att ha omringat dig/ lurat in dig i en återvändsgränd, och när de sedan väl anfaller kommer du ändå inte ha tid att se efter hur de ser ut.
/Rising