Tre solar
Hero
- Joined
- 8 Mar 2014
- Messages
- 1,165
Jag har en vag idé om att göra ett fantasykampanj som utspelar sig "bortom muren". Tanken är att det finns ett rike som isolerat sig/blivit isolerat bakom en verklig eller metaforisk mur. Dynamiken är alltså som Japan mot Europa, som nomadfolken mot Kina, som Romarriket mot Germanerna, Västerås mot vildfolken, Nordkorea mot Sydkorea, Nordvietnam mot Sydvietnam, Öst/väst-berlin osv, fast medeltid och fantasy.
Isoleringen har varat rimligt länge (typ: några hundra år) men riket bortom muren har nu övergivit sina posteringar på muren. Varför är det ingen som vet och de andra kungarikena har för närvarande inte den militära eller politiska makten att erövra det "tomma" område som uppstått. I detta maktvakuum ger sig rollpersonerna över muren och utforskar ruinerna av det mäktiga men främmande imperium som nu dragit sig tillbaka.
Detaljerna är mycket luddiga, men det jag vill åt den ödesmättade känslan av att lämna något tryggt och ge sig ut i det okända. Men här kommer själva problemet. Det naturliga när man ska utforska ett okänt land är ju att göra det till en hexcrawl. Men när jag har spellett hexcrawls har det snabbt gått rutin i de praktiska procedurerna (varje dag börjar med att vi gör a, sen b, sen är det lunch, sen c osv...) och den här regelbundenheten är ju i direkt motsats till känslor som "ödesmättat" och "okänt". Det här, inbillar jag mig, gäller särskilt om man rör sig över stora områden eftersom det innebär att spelet alltid måste brytas för att jag ska kolla upp vad som finns i ruta 1245.
En annan möjlighet är såklart att göra ett point-crawl eller annan form av mer rälsad struktur. Och då är det mycket lättare att bygga stämning och hålla kvällens äventyr i huvudet. Men å andra sidan försvinner en del av utforskningen, eftersom spelarna redan vet att de kommer komma fram till något vid nästa punkt.
Jag behöver alltså tips på en bra struktur för att bygga en kampanj med både stämning och utforskning.
Isoleringen har varat rimligt länge (typ: några hundra år) men riket bortom muren har nu övergivit sina posteringar på muren. Varför är det ingen som vet och de andra kungarikena har för närvarande inte den militära eller politiska makten att erövra det "tomma" område som uppstått. I detta maktvakuum ger sig rollpersonerna över muren och utforskar ruinerna av det mäktiga men främmande imperium som nu dragit sig tillbaka.
Detaljerna är mycket luddiga, men det jag vill åt den ödesmättade känslan av att lämna något tryggt och ge sig ut i det okända. Men här kommer själva problemet. Det naturliga när man ska utforska ett okänt land är ju att göra det till en hexcrawl. Men när jag har spellett hexcrawls har det snabbt gått rutin i de praktiska procedurerna (varje dag börjar med att vi gör a, sen b, sen är det lunch, sen c osv...) och den här regelbundenheten är ju i direkt motsats till känslor som "ödesmättat" och "okänt". Det här, inbillar jag mig, gäller särskilt om man rör sig över stora områden eftersom det innebär att spelet alltid måste brytas för att jag ska kolla upp vad som finns i ruta 1245.
En annan möjlighet är såklart att göra ett point-crawl eller annan form av mer rälsad struktur. Och då är det mycket lättare att bygga stämning och hålla kvällens äventyr i huvudet. Men å andra sidan försvinner en del av utforskningen, eftersom spelarna redan vet att de kommer komma fram till något vid nästa punkt.
Jag behöver alltså tips på en bra struktur för att bygga en kampanj med både stämning och utforskning.