Nekromanti Kommentarer om första varulvsspelet:

Sodivra

Champion
Lattjo!

Jag måste fettosova nu, så nu vill jag bara säga: Paxad plats i nästa omgång!!!

Big Marco

Läskig
Jag är på nästa. Jag hade dålig koll men hade nog kommit närmare om jag fått analysera mer aktivt dag två. Dock så fick vissa inlägg mig helt av spår då de var helt uppåt väggarna. Men det får man lära sig att se genom.

(och ja, jag och flurtis var frimurare - jag trodde det var glasklart givet våra röstmönster, bollande av åsikter och hur vi stöttade varandra?)

Det var snopet att bli mat så tidigt, men vad fan...? =)

Och jag fattade verkligen inte Basses idé om att ge ny info sent före deadline - då hinner ingen anpassa sig efter den? Och den här omgången var det får lite press i största allmänhet, rösterna lades för sällan och för sent.

Lindenius

Swashbuckler
Röstförfarandet

jag tror också man måste ha ett tydligt regelverk kring röstande. Typ "lagd röst ligger", eller "max ett röstbyte". Är man många tror jag dock att det är bra att bara få lägga den en gång.

//erik. host host fistämjaren långstrump

Big Marco

Läskig
Re: Röstförfarandet

jag tror också man måste ha ett tydligt regelverk kring röstande. Typ "lagd röst ligger", eller "max ett röstbyte". Är man många tror jag dock att det är bra att bara få lägga den en gång.

Jag är helt emot ett sådant ingrepp. Nu kan man använda röstningen för att skapa press och tvinga ulvarna att svettas. Jag tycker att det var kanon som det var, att ens sista röst före deadline är den giltiga. Röstningen är också en av de viktigaste verktygen för analys av beteenden.

Coffe_Kanon

Swordsman
Det var snopet att bli mat så tidigt, men vad fan...? =)
Du ska veta Marco att jag grät samtidigt som jag lapade i mig din hjärnsubstans och konsumerade "entrecóte" bitarna av dig med lite klyftpotatis och bearnaisesås till. Det kändes så ruttet att äta upp en av skaparna av mitt favoritrollspel. No hard feelings? *varulvsvalpsögon*

Sen så kan jag säga att vi hade lite på känn att du var mer än bara en bybo, du verkade så obotligt neutral och försökte tillföra så mycket till bybornas gagn. Antingen så var du väktare eller frimurare, det var vad jag och Lindenius hade på känn...

Björn den gode

Swashbuckler
Allmänna kommentarer

Det känns förstås bra att ha vunnit gissningsleken men efter den presentationen kommer jag ju dö direkt i vart enda spel jag går med i så jag vill börja med att dementera att jag är så bra på det här spelet, det var mest tur.

Jag vet inte egentligen hur mycket taktik jag vill "avslöja", tar nog hellre med det i ett spel för mycket av tjusningen med såna här spel ligger som sagt i att få upptäcka taktiker och teman själv. Men jag kan ju i vart fall berätta vad jag tog detta varulvspar på. Coffee var enligt mig hyfsat uppenbar varulv, hans extrema anti-intellektualism kändes som typiskt varulvsbeteende. Alltså att vara oengagerad är inte i sig ett tecken på att vara varulv (även om jag gärna dödar dom ändå, se risings inlägg) men att vara väldigt engagerad men enbart rikta in sig på att såga ner på alla konstruktiva idéer och säga att det bara är tur, tja då ligger man dåligt till. Lindenius tyckte jag spelade mycket mindre uppenbart men såldes ju ut av coffee i hans extrema opåkallade försvar (dag två har jag för mig).

Det om det.

Jag är verkligen ingen anhängare av alla dessa konstiga specialroller, spelet är så vackert i sitt ursprungsutförande (med vilket jag menar det sättet jag först spelade på :gremsmile: och jag tycker nästan alla variationer därifrån är försämringar. Varulv, siare och väktare, no more no less.

Jag tror att två dagar är i kortaste laget om folk inte är mer aktiva, om man inte hinner vända ett par varv under dagen så är det en fördel för ulvarna. (På tal om det så är möjligheten för ulvarna att pma (den tror jag man borde förbjuda föv), spel med deadline istället för majoritet också två saker som kraftigt gynnar ulvarna, därför kan jag tänka mig att nån mer specialroll som gynnar byn även om det motsäger mig själv lite ovan).

Ja, jag vill vara med i nästa omgång, men kan generellt sett inte vara aktiv på helger vilket kanske är ett problem.

Och så lite mer taktik för att jag inte kan låta bli. Även om man nu infört slump för att kunna hålla deadline så får byn naturligtvis aldrig i livet göra så att rösterna blir lika så att den används, det kan bara vara dåligt för byn. En annan sak att tänka på att i situationen med fem kvar så kan det tyckas som bra odds att hänga en varulv (2/3) men om alla byborna bestämmer sig individuellt så räcker det med att en enda av de tre byborna röstar fel för att man ska förlora, alla tre måste alltså rösta rätt vilket ger rätt dåliga odds. Det är btw anledningen till att man i ett sånt läge som bybo antingen vara väldigt säker på att någon är varulv och övertyga övriga om det eller om man inte är det istället försöka vara säker på någon som är god och göra som hon säger, att sprida rösterna är oftast dåligt (och absolut i det här läget).

Varulvarna börjar förövrigt i ett spelmässigt överläge men ett psykologiskt underläge inte tvärtom vilket Herr Nils tycks tro. Problemet för ulvarna är att dom vet för _mycket_ och måste försöka dölja detta.

Nu är det alldeles för sent, jag måste sova.

Big Marco

Läskig
Re: Oj, vad kul!

Den fixerade tiden på två dygn

Mycket bra. Och en regel som säger att man måste göra iaf ett inlägg om dagen.

Coffe_Kanon

Swordsman
Eloge till Rising

Jag måste bara påpeka att ibland fick dina beskrivningar av vad som hände under lynchningarna mig att asflabba så jag föll av stolen. Jag visade detta varulvsspel för en polare också och reaktionen blev den samma.

Vi gillade i synnerhet:

lika illa tilltyglad som en blodsprutande köttcentrifug packad med fyra vrålande motorsågar.
Fortsätt i den stilen, det är tillräckligt med belöning att göra lynchandet roligt. :gremgrin:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Oj, vad kul!

Javisst. Anmäl er här, som ett svar på den här deltråden.
Krank anmäler sig för tjänstgöring. Det hela såg hemskt roligt ut, måste jag säga, och efter att ha varit feg observatör tar jag gärna chansen att vara med en vända. Hoppas bara att inget annat dyker upp ur det blå och snor min tid...

Rising

Vila i frid
Re: Röstförfarandet

Jag är emot det, för när det här spelet spelas bra så är det just rösterna man går på. Ni röstade knappt någonting alls på den första halvan av dagarna. Har man bara en röst (eller en enda omröst) så gynnas de som kan hänga med i slutsekunderna, och det vill jag bort ifrån. Jag tror att ni nu, när ni vet mer, kommer att använda de första halvorna mer effektivt; och placera fler röster tidigt under dagarna.

Nightowl

Champion
Bra ide!

Allt pbf kan gott vara där tills vi får det forum vi så väl förtjänar! :gremwink:

Och jag är på för en andra omgång - on nu nån vill ha mig med! :gremblush:

Erik, min performance sög som fan...

Big Marco

Läskig
No hard feelings?

Absolut inte. Du räddade dessutom livet på oskulderna vi skulle offra vid nästa frimurar-lunch.

Nightowl

Champion
*viftar slampigt med veka handleder*

Det *mest* irriterande var att jag inte spenderade nog tid på det.

Det är ju dock ett fritt val, men jag är rädd att göra samma misstag igen.

Erik

Basenanji

Postd20modernist
Vansinnig kan du vara själv!

Att avslöja sig sent är dumt.

Fast folk är ju inte inloggade förräns i slutminuterna. Det är då alla är där och kan rösta. Eller, det borde vara så åtminstone. Varför är det så bra att vara inloggad just då? Det är ju först då man kan ha tillgång till så mycket info som möjligt!

Dessutom- att jag sa så där (iofs väldigt dramatiskt, men ändå) var en hemlig signal till alla bybor- jag vet mer än man kan tro, vänta med att rösta tills det nästan är försent osv., jag ÄR inte varulv. Dessutom kändes det sunt att hålla på så där med tanke på att varulvarna annars ville ge sig på mig. Hur ska siaren tala om för de andra att han/hon är siaren utan att varulvarna fattar det?

Det som retar mig är att folk verkar tänka så här: "Äh, va knäpp han är, det måste vara strunt det han säger..."
Saker och ting kan vara mer komplicerade än de ser ut- och genom att hålla på och sprida massa snack så kan man lättare få fram varulvarna. Det säger du själv.

Fast det dummaste var att jag själv inte förstod att jag var "naiv siare" och är man så korkad får man nog hålla käften, när det kommer till smarta strategier i varulvsspel.

Jag ville bara förklara mig.

/Basse

Basenanji

Postd20modernist
Så här tänkte jag...

Jag kan ju hålla med om att jag verkade lite knäpp, men så här gick mina tankar.

*Jävlar, jag är siaren. Alltså så visste jag att alla som misstänkte mig kunde vara någon som ville åt mig. Därav mitt hätska svar till flurtis.

*Den som inte pratar gömmer sig. Dessvärre fel angående Nightowl, men annars sant. Bybor kan ALDRIG vinna på att diskussionerna är få.
Där tycker jag att vi som bybor hade ett kollektivt ansvar, något som jag tycker att vi missade litegrann. Jag förstår tex inte hur Nightowl menade när han skrev "låt manvargarna avslöja sig"... Hur skulle de avslöja sig? Enbart genom röstningen då?

*Om jag är siaren- kommer varulvarna vilja ta mig fortare än andra. Alltså måste jag DÖLJA att jag är siare samtidigt som jag visar byborna att det är jag som ÄR siaren.

* Om man bestämmer sig för att rösta sent- då kommer varulvarna tvingas känna sig osäkra på hur röstningen kommer att falla ut!
Jag är förvånad över att jag verkar vara ensam om denna insikt.
Denna osäkerhet lär ju tvinga dem att ta reda på hur landet ligger, eller försöka initiera att man röstar på ett visst sätt. Det bästa är nog om byborna verkar rösta på ett sätt, sedan ändrar sig, och sedan ändrar sig igen. Till slut måste alternativet ha varit uppe; att hänga en varulv- varpå de agerar för att förhindra detta. Egentligen är det ingen big deal att en bybo hängs- bara man får fram en varulv snart. Eller hur? Byborna vinner ju om man tar fast varulvarna så snart som möjligt. Oavsett om man är död eller levande (man vinner oavsett om man är död eller levande!).

Märkligt nog kunde ett bra svar från en bybo se ut så här:
"Ok, jag är inte varulv, men häng mig. Det gör inget."
Varpå man borde börja misstänka att personen som precis blöev föreslagen nog ÄR bybo. En varulv lär ju säga: "Häng inte mig- häng någon annan!(För om EN varulv hängs, är det pytteliten chans att varulvarna vinner...)"

En annan grej- om man röstar på en bybo för tidigt så kommer ju varulvarna också kunna bestämma sig för att äta en annan bybo. Det här kan, märkligt nog, bli ett sorts skydd för tex väktaren. Låt oss säga att väktaren blir misstänkt av de andra byborna och att det ser ut som att han kommer bli hängd; tja då kommer ju varulvarna sikta in sig på någon annan attt äta upp. Så byter man snabbt lynchningsoffer- hinner varulvarna med då? Tja, bara om de är inloggade...

Att snabbt byta mellan vem man ska hänga, tror jag är bättre än vad det kan verka.

*Att vara allmänt dramatisk behöver inte vara något gott. Men, om folk hakar på i högre grad än vad som nu skedde- tja, det är ju åtminstone ett sätt att få igång varulvsjakten.

Faktum är att jag nog stod för en del klantiga misstag, men så jävla dum är jag inte ändå. Jag spelade nog för tillkrånglat, däremot.

Men, to hell with that, Hellre Dario Fo än Selma Lagerqvist!

/Basse