Allmänna kommentarer
Det känns förstås bra att ha vunnit gissningsleken men efter den presentationen kommer jag ju dö direkt i vart enda spel jag går med i så jag vill börja med att dementera att jag är så bra på det här spelet, det var mest tur.
Jag vet inte egentligen hur mycket taktik jag vill "avslöja", tar nog hellre med det i ett spel för mycket av tjusningen med såna här spel ligger som sagt i att få upptäcka taktiker och teman själv. Men jag kan ju i vart fall berätta vad jag tog detta varulvspar på. Coffee var enligt mig hyfsat uppenbar varulv, hans extrema anti-intellektualism kändes som typiskt varulvsbeteende. Alltså att vara oengagerad är inte i sig ett tecken på att vara varulv (även om jag gärna dödar dom ändå, se risings inlägg) men att vara väldigt engagerad men enbart rikta in sig på att såga ner på alla konstruktiva idéer och säga att det bara är tur, tja då ligger man dåligt till. Lindenius tyckte jag spelade mycket mindre uppenbart men såldes ju ut av coffee i hans extrema opåkallade försvar (dag två har jag för mig).
Det om det.
Jag är verkligen ingen anhängare av alla dessa konstiga specialroller, spelet är så vackert i sitt ursprungsutförande (med vilket jag menar det sättet jag först spelade på
och jag tycker nästan alla variationer därifrån är försämringar. Varulv, siare och väktare, no more no less.
Jag tror att två dagar är i kortaste laget om folk inte är mer aktiva, om man inte hinner vända ett par varv under dagen så är det en fördel för ulvarna. (På tal om det så är möjligheten för ulvarna att pma (den tror jag man borde förbjuda föv), spel med deadline istället för majoritet också två saker som kraftigt gynnar ulvarna, därför kan jag tänka mig att nån mer specialroll som gynnar byn även om det motsäger mig själv lite ovan).
Ja, jag vill vara med i nästa omgång, men kan generellt sett inte vara aktiv på helger vilket kanske är ett problem.
Och så lite mer taktik för att jag inte kan låta bli. Även om man nu infört slump för att kunna hålla deadline så får byn naturligtvis aldrig i livet göra så att rösterna blir lika så att den används, det kan bara vara dåligt för byn. En annan sak att tänka på att i situationen med fem kvar så kan det tyckas som bra odds att hänga en varulv (2/3) men om alla byborna bestämmer sig individuellt så räcker det med att en enda av de tre byborna röstar fel för att man ska förlora, alla tre måste alltså rösta rätt vilket ger rätt dåliga odds. Det är btw anledningen till att man i ett sånt läge som bybo antingen vara väldigt säker på att någon är varulv och övertyga övriga om det eller om man inte är det istället försöka vara säker på någon som är god och göra som hon säger, att sprida rösterna är oftast dåligt (och absolut i det här läget).
Varulvarna börjar förövrigt i ett spelmässigt överläge men ett psykologiskt underläge inte tvärtom vilket Herr Nils tycks tro. Problemet för ulvarna är att dom vet för _mycket_ och måste försöka dölja detta.
Nu är det alldeles för sent, jag måste sova.