Några länkar:
De som är nyfikna på temaspel kan ta en titt på:
Heroes Mafia - Det första mafiaspelet som verkligen fångade mig. Först fattade jag inte vad temat skulle medföra för något, egentligen, eftersom ingen rollspelade eller så, men när CrashtextDummy outade sig som Matt Parkman, cop (= siare), på sida 3 så började jag förstå. Och när nästa person avslöjade sig som Claire Bennet, immun mot night kills, så blev jag nyfiken och bläddrade fram till sida 10 för att se alla roller. Där fick jag se att en av skurkarna (= varulvarna) var Claire Bennets adoptivfarsa, och att även om han var skurk så visste han redan från början att ingen av de goda i spelet hade rollen som Claire Bennet. Så när han ställdes mot väggen så låtsades han helt enkelt vara Claire Bennet och försökte hitta på en rollförmåga som skulle vara tillräckligt kraftfull för att byborna skulle vilja ha honom i livet, men inte så kraftfull att de skulle misstänka honom som skurk.
Då bara klaffade det för mig. Då visste jag att jag skulle hosta ett sådant spel här på wrnu.
Star Wars Quotes Mafia - Det här temat är ett av de coolaste jag läst. Spelet utspelar sig i en dator som samlar citat från Star Wars-filmerna, vilka alla har begåvats med varsin artificiell intelligens. Problemet är att några av citaten förvridits och blivit virus som hotar de sunda citatens existens. Så alla spelar varsitt citat från Star Wars-filmerna, och citat från imperietets hejdukar (typ) är varulvar. Dessutom finns ett helsjukt citat "may the pants be with you!" som har rollen som
kultist och som varje drag omformar ett annat citat till att handla om byxor. Om alla citat i spelet skulle handla om byxor så skulle den vinna. Det är asrubbat att gestalta ett citat, men lekledaren använde skithäftiga roller (särskilt Thok, som var "Help me, Obi-Wan Kenobi; please, you are my only hope", och som kunde skicka meddelanden till andra deltagare, och som på ett skitsmart sätt använde sin förmåga för att få andra att kunna skicka meddelanden tillbaka till honom) och lyckades på smarta sätt få citaten att hänga ihop med deras respektive förmågor och det blev en tuff omgång.
Improbable Role Mafia - En av de sjukaste varulvsspelen jag sett. Länken går till sista sidan, där man - genom att scrolla ner en bit - kan se rollerna med deras beskrivningar. Förutom att rollerna i sig är helt vansinniga (James Bond, The Spanish Inquisition, Godfather Bill Gates och The Flying Pumpkin That Shoots Laser Beams Out Of Its Ass, till exempel). Förutom helt galna rollförmågor så hade också många roller olika quirks som de var tvungna att få med i sina textmeddelanden. Det hela ledde förstås till ett fullkomligt sinnessjukt spel. Läs några poster från sida 1 och se själva. Jag tror inte att jag någon gång kommer att hosta ett sånt här vansinnigt parti någon gång, men det är rätt roligt att läsa.
---
Men, men... Det jag hade tänkt köra den här gången är alltså något helt vanligt och ordinärt, fast med lite skön Batman-stämning. Det jag skrivit här hoppas jag dock ger en liten inblick i hur ett välgenomarbetat tema också kan medföra visst egenvärde också.