Nekromanti Kommentarer om första varulvsspelet:

Nightowl

Champion
Re: Så här tänkte jag...

Jag förstår tex inte hur Nightowl menade när han skrev "låt manvargarna avslöja sig"... Hur skulle de avslöja sig? Enbart genom röstningen då?
Det vet nog inte jag heller. :gremblush:

Mitt främsta argument mot pratmakarna var att alla pratmakare verkade så oerhört lynchlystna. Det verkade för mig som en mycket vettig varulvsstrategi.

Dessutom var en av anledningarna till min tystnad att jag inte var lika aktiv som jag tänkt, delvis av rent praktiska skäl. Jag hann helt enkelt inte med i dialogen.

Erik

Rising

Vila i frid
Re: Vansinnig kan du vara själv!

Fast det dummaste var att jag själv inte förstod att jag var "naiv siare"
Men hur skulle du kunnat räkna ut det? Sannolikheten var ju - om jag inte hade riggat spelet - bara 3/22 att du skulle vara någon konstig form av siare. Och du fick bara en chans att sia någon.

Så det tycker jag inte var dumt alls.

---

När det gäller det här med slutminuterna så är jag själv väldigt kritisk. Visst blev det oerhört spännande - särskilt dag 2 - men det är inte riktigt det som spelet skall gå ut på, och det sätter för mycket fokus på hur och när folk kan vara inloggade.

När det här spelas riktigt så spelar man både dagar och nätter. Först röstar byborna, och sedan säger man "okej, nu är det natt fram till Torsdag 18:00" typ. Så alla specialroller hinner alltid anpassa sig till lynchningar och sista-minuten-avslöjanden.

Jag såg det dock som en onödigt artefakt från hur man spelar spelet IRL - där det av förklarliga skäl måste bli så att nattvalen administreras på ett rätt omständigt sätt - och trodde att spelet skulle vinna mycket på att man bakade ihop allt - men när du skriver så här så ändrar jag mig nästan.

Nå. Nä. Jag kommer köra med samma dag/natt-regler som vi tidigare kört med, men jag hoppas att spelet förskjuts till att handla mer om förnuftiga gissningar och teorier, och mindre om att vara inloggad i slutsekunderna.

johoohno

Warrior
Re: Röstförfarandet

Instämmer med Rising och Marco. Som ni märkte var det i och för sig ingen vinst att hatta mellaqn röstandet, jag hann skicka tre olika röster dag två och det kanske föranledde mig till att bli svald av ulvarna.

johoohno

Warrior
Johoohno är med!

Anmälan: Jag är gärna med på nästa varv också.

Angående tiden: Jag ser gärna att vi fortsätter med tvådagarsdygn (inte varje dag den termen används?!). Gärna att dygnet slutar vid åtta så man hunnit hem från jobbet och samtidigt inte somnat innan det beger sig.

Angående rollerna: För många knasiga roller ligger nog mest byborna i fatet (jag var hela tiden orolig för att jag skulle vara naiv, galen eller paranoid siare). Men är man fler, en sisådär frimurare kan jag tänka mig frimurare, väktare, smittbärare och en slumproll från en lista precis som denna omgång. Undrar om det skulle fungera att ha två par, av varandra oberoende, frimurare. Kanske blir helskruvat?

Coffe_Kanon

Swordsman
Jupps, men Marco smakade bäst! Hans lekamen riktigt smälte i munnen på våra lykantropkäftar, jag har några rester kvar i frysen :gremgrin:

Rising

Vila i frid
Hur jag hade tänkt köra nästa spel:

Vi börjar på Onsdag med nästa omgång. Den kommer ske på Övriga Spel, och... jag hade tänkt mig ett temaspel med dolda roller.

Fram till på onsdag så kan man anmäla sig, så ni som ännu inte gjort det - sätt igång och anmäl er!

Temaspel var de första varulvsspel som fick mig att utbrista "wowlol omfgroflcopter!" så därför är jag sugen på att vara lekledare för ett sådant spel.

Vad innebär då det här, "temaspel"?

Jo, grejen är att utöver vanliga rollförmågor, så får varje spelare också en särskild karaktär. Spelar man ett Star Wars-spel så skulle alltså några kunna vara Yoda, Jar-Jar Binks, Prinsessan Leia, osv. Det tema jag hade tänkt mig är Gotham City, där alla spelar varsin skurk från Batmanuniversat som träffas inkognito för att planera en storslagen kupp, men där Batman (med hjälp av eventuella sidekicks) givetvis har dykt upp och slår ut någon av skurkarna varje runda.

Vad innebär tema?
Inte så mycket, egentligen. Man diskuterar och lägger röster som vanligt, och det finns inget särskilt krav på rollgestaltande eller så.
Den stora poängen är att det tillkommer ett visst metaspel; eftersom rollerna på något vis hör ihop med förmågorna. Det går alltså att diskutera och tänka kring själva temat i sig. Jag har exempelvis sett långa diskussioner om huruvida den spelare som outat sig som Jar-Jar Binks egentligen kan anses spela på rebellernas eller imperiets sida.
Men var inte rädda: Det är knappast meningen att den som är bäst på Batman skall vinna. Det är fortfarande klart viktigast att man framlägger misstankar och tankar i rent spelmässiga ordalag.
Det är mest en extra rolig krydda. Det är ju onekligen lite fräsigare att spela som "Yoda: Siare, vars röster räknas dubbelt" än att bara ha en rollförmåga. Å så hjälper temat mig att skriva (förhoppningsvis) intressanta stämningstexter mellan rundorna.
Och om någon tänker "amen då massavslöjar vi ju bara våra karaktärer och ser vilka som är Batman och Robin?" så misstar ni er. De goda killarna kommer givetvis att vara maskerade som vilka andra skurkar som helst. Det är inte alls säkert att man som bybo tjänar på att avslöja ens vad man tilldelats för karaktär. (Jag personligen tycker inte det - eftersom den informationen förmodligen är mer givande för Batman än för skurkarna, men det ska bli intressant att se hur ni kommer resonera)

Men... dolda roller? Hur skall vi då tänka?
Tja, massavslöjanden a la det Herr Nils föreslog förra omgången - det funkar ju inte. Ni har ju ingen aning om vilka roller det kommer att finnas, så det ger er ingenting.
Så trots att många av rollerna kommer vara specialroller med småkluriga förmågor, så blir det alltså paradoxalt nog så att ni tjänar på att tänka rent basic: Hur röstar folk? Vilka tycks hålla med varandra? Vilka tycks styra undan misstankar från vissa andra? och så vidare.

---

Så. Det är vad jag tänkt. Jag har de flesta av rollerna färdigskrivna, men ingenting är hugget i sten och jag skulle precis lika gärna kunna tänka mig att spela på ett helt annat sätt. Vad tycker ni om mitt förslag med en temamatch? Har ni kanske några frågor eller kommentarer?

Lindenius

Swashbuckler
Alltså, nu blir jag förvirrad.

Är det inte tänkt vi ska köra varulvsspelet igen? Tror du inte att du avskräcker folk genom att "krångla till det" när folk redan anmält sig för att vara bybo? Jag skulle skulle nog rekomendera att vi spelar varulvsspelt en gång till och därefter prövar på något nytt.

//erik. fast såklart är det du som är lekledare och måste få känna vad som känns värt för dig att administrera.

Rising

Vila i frid
De som anmält sig hittills:

17 pers har anmält sig hittills.

Orfeus
Johan K
Herr Nils
Lindenius
Basenanji
Coffe_Kanon
hellzon
thark
Vicotnik
Arvidos
Marco Behrmann
Björn den Gode
krank
Nightowl
Andersson
flurtis
Johoohno

...och Magoo har sagt att hon skulle vilja vara med.
Några andra? Ni har till Onsdag på er, och jag tror inte vi behöver någon maxgräns. Blir det många spelare så stoppar jag in Seriemördare (de dödar någon varje runda) så att spelet ändå inte håller på hur länge som helst.

Jag passar dessutom på att tacka alla de som ställt upp en andra gång - det är jättesmickrande - och ett stort tack till alla er nya som inte är rädda för att spela med dem som redan provat på en omgång. Särskilt kul är det att se en del namn som jag inte hade väntat mig i ett sådant här sammanhang. Stort kudos till er.

I början, när jag arranderade förra spelet, tänkte jag "åh, vad tråkigt det kommer bli att vara lekledare - jag vill ju spela - men nu måste jag säga att det är skitkul att arrangera de här grejerna." Så; stort tack.

Rising

Vila i frid
Re: Alltså, nu blir jag förvirrad.

Hey, det är jättebra att du kommenterar det. Inget är som sagt hugget i sten. Om fler tycker att det verkar krångligt eller tråkigt så backar jag. Mitt mål är bara att ni skall ha kul.

Men alltså; det skulle fortfarande vara "varulvsspelet" (eller "maffia", för de som kallar det så). Det är inte tal om något nytt spel. Anledningarna att ha ett tema är mest att det blir enklare för mig att skriva förhoppningsvis fräscha stämningstexter. I övrigt är allt som vanligt, ni kan till och med säga "jag tror att Lindenius är varulv" precis som tidigare.
Enda skillnaden rent spelmässigt är att rollerna blir åtminstone delvis dolda (vilket jag kommer göra i vilket fall som helst) samt att några av rollerna förstås kommer vara nya (men det kommer de vara i vilket fall som helst, eftersom vi dels är fler deltagare nu, och eftersom jag tycker det är roligt).

Så: Jag hör gärna kommentarer från er andra.

Basenanji

Postd20modernist
Bra! Bra tema!

Ok, det här låter kul!

Den bestående känslan jag har efter det svidande nederlaget senast, är att jag inte ska bli för ivrig.

Jag ska nog bli mer tyst, lågmäld och ödmjuk.

Jag tycker att temat blír bra, tillräckligt krångligt för att erbjuda nya utmaningar, tillräckligt mycket "maffia-spel" för att vara ett varulvsspel.

Heja Rising!

/Basse, som gillar tvådagarsdygn med stopptid 21.00. Barnen somnar senare och senare...

Rising

Vila i frid
Tidsperioder?

Förresten: Många har skrivit kommentarer.

Tvådagarsperioder låter som att det är något som de flesta gillar, men några kan inte komma in på helgerna, så jag tycker det låter schysst att låta vissa dagar gå oräknade. Typ att man hoppar över antingen fredag och/eller söndag. Ni kan fortfarande posta under dessa dagar, men tiden för lynchningarna flyttas alltså fram. Vad tycker ni om det, och - i sådana fall - vilken dag känns det bäst att hoppa över? Fredag - för att det är en utekväll (för nördar? right) - eller lördag/söndag - för att de är helgdagar alternativt dagar då man skall vila för Guds skull.

Vilken tid vill ni helst ha som stopp? Några har meddelat att de vill flytta fram tiden. Jag är alltid vaken till småtimmarna, så det passar ju mig bra. 21:00? Skall vi säga så?

Basenanji

Postd20modernist
Batmanuniversat for dummies?

Kolla wikipedias lista över skurkar i Batmanuniversat!

Nej, Rising, jag vill inte vara Jokern eller Gåtan. :gremsmirk:

Om jag ska vara någon skurk vill jag vara Scarecrow.

/Basenanji

Rising

Vila i frid
Re: Batmanuniversat for dummies?

Bra länk.

Nej, Rising, jag vill inte vara Jokern eller Gåtan.
Den här gången tänker jag faktiskt slumpa ut rollerna på riktigt. Man kan bara rigga ett spel en gång... (å andra sidan är det precis vad jag skulle säga om jag tänkte rigga spelet ännu en gång, så...)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Slump eller icke, jag räknar med att Universum vill att jag ska vara antingen Pingvinen, Gåtan eller The Mad Hatter.

Lindenius

Swashbuckler

Jaha?! I sådana fall vill jag vara Catwoman.

//erik. mjausingen

Rising

Vila i frid
Några länkar:

De som är nyfikna på temaspel kan ta en titt på:

Heroes Mafia - Det första mafiaspelet som verkligen fångade mig. Först fattade jag inte vad temat skulle medföra för något, egentligen, eftersom ingen rollspelade eller så, men när CrashtextDummy outade sig som Matt Parkman, cop (= siare), på sida 3 så började jag förstå. Och när nästa person avslöjade sig som Claire Bennet, immun mot night kills, så blev jag nyfiken och bläddrade fram till sida 10 för att se alla roller. Där fick jag se att en av skurkarna (= varulvarna) var Claire Bennets adoptivfarsa, och att även om han var skurk så visste han redan från början att ingen av de goda i spelet hade rollen som Claire Bennet. Så när han ställdes mot väggen så låtsades han helt enkelt vara Claire Bennet och försökte hitta på en rollförmåga som skulle vara tillräckligt kraftfull för att byborna skulle vilja ha honom i livet, men inte så kraftfull att de skulle misstänka honom som skurk.

Då bara klaffade det för mig. Då visste jag att jag skulle hosta ett sådant spel här på wrnu.

Star Wars Quotes Mafia - Det här temat är ett av de coolaste jag läst. Spelet utspelar sig i en dator som samlar citat från Star Wars-filmerna, vilka alla har begåvats med varsin artificiell intelligens. Problemet är att några av citaten förvridits och blivit virus som hotar de sunda citatens existens. Så alla spelar varsitt citat från Star Wars-filmerna, och citat från imperietets hejdukar (typ) är varulvar. Dessutom finns ett helsjukt citat "may the pants be with you!" som har rollen som kultist och som varje drag omformar ett annat citat till att handla om byxor. Om alla citat i spelet skulle handla om byxor så skulle den vinna. Det är asrubbat att gestalta ett citat, men lekledaren använde skithäftiga roller (särskilt Thok, som var "Help me, Obi-Wan Kenobi; please, you are my only hope", och som kunde skicka meddelanden till andra deltagare, och som på ett skitsmart sätt använde sin förmåga för att få andra att kunna skicka meddelanden tillbaka till honom) och lyckades på smarta sätt få citaten att hänga ihop med deras respektive förmågor och det blev en tuff omgång.

Improbable Role Mafia - En av de sjukaste varulvsspelen jag sett. Länken går till sista sidan, där man - genom att scrolla ner en bit - kan se rollerna med deras beskrivningar. Förutom att rollerna i sig är helt vansinniga (James Bond, The Spanish Inquisition, Godfather Bill Gates och The Flying Pumpkin That Shoots Laser Beams Out Of Its Ass, till exempel). Förutom helt galna rollförmågor så hade också många roller olika quirks som de var tvungna att få med i sina textmeddelanden. Det hela ledde förstås till ett fullkomligt sinnessjukt spel. Läs några poster från sida 1 och se själva. Jag tror inte att jag någon gång kommer att hosta ett sånt här vansinnigt parti någon gång, men det är rätt roligt att läsa.

---

Men, men... Det jag hade tänkt köra den här gången är alltså något helt vanligt och ordinärt, fast med lite skön Batman-stämning. Det jag skrivit här hoppas jag dock ger en liten inblick i hur ett välgenomarbetat tema också kan medföra visst egenvärde också.

Flurtis

Hero
(Röst) :p

För min del tycker jag att det verkar sjysst med ett nytt tema, blit lite mindre tjatigt.

//Flurtis

Röst: Nytt Tema

Big Marco

Läskig
Re: Tidsperioder?

Mitt förslag för tider:

Lynchning sker klockan 21.00 varje måndag, onsdag och fredag.