Recca said:
Så anledningen till att jag "svarade med artikeln" beror på att Trasapa pratar om att man "inte måste läsa kommentarerna" men eftersom det INTE är ett svar på artikeln eftersom den rör folk som faktiskt läser kommentarerna och den problematik som uppstår därav, så är det väl jävligt giltigt av mig att hänvisa till den artikeln och ställa frågor kring hur Trasapa förhåller sig till den artikeln?
Ok. Är det ok om jag tycker att du med ditt citaturval var jävligt otydlig med att det var det här du menade?
Jag uppfattar för övrigt Trasapa, i det som du citerar, som att han svarar på någon som menar att artiklar "dränks" i negativa kommentarer, och till ett sådant påstående tycker jag det finns en viss poäng med att påpeka att det inte finns något som tvingar dig att läsa kommentarerna. Om det är artikelns kvalité som äventyras av de negativa kommentarerna som är argumentet tycker jag det är fullt legitimt att påpeka att man inte måste läsa kommentarsfältet. Folk som läser det gör det antagligen för att de tycker att det tillför artikeln något.
Frivilligheten i att läsa kommentarerna innebär förstås inte på något vis att de rasistiska, homofoba, idiotiska, hatiska, misogyna kommentarerna på något vis blir legitima eller ok att skita ur sig på offentlig plats. Men jag vet inte om någon i tråden har hävdat det heller. Jag har sure as hell inte gjort det i varje fall.
Edit: nu har jag läst Trasapas inlägg som du citerar i sin kontext. Och tycker nog inte att "det är frivilligt att läsa" är ett superbra resonemang i det sammanhanget. (Jag tror att det handlar om att krank (och du, Recca) diskuterar kommentarerna på samhällsnivå, medan Trasapa diskuterar dem på individnivå.) Dock är jag fortsatt skeptisk till hur relevant studien Popsci refererar till är i de här fallen, mer än att den ger belägg för att tonen i kommentarsfältet påverkar hur vi uppfattar den tillhörande artikeln, men det vet jag inte om någon egentligen bestridit här?
Edit 2: Nu har jag även läst Popscis artikel igen och tycker att de är ute och cyklar här: "If you carry out those results to their logical end--commenters shape public opinion; public opinion shapes public policy; public policy shapes how and whether and what research gets funded--you start to see why we feel compelled to hit the 'off' swich". Studierna (återigen, så som de framställs i artiklen) säger ju inget om hur frekventa de negativa kommentarerna är eller hur frekvent de läses, vilket ju är variabler som måste beaktas för att landa i en sådan här slutsats, oavsett hur spekulativ den än är.