Vimes
Sillkung
Forskningsrapporten som Popsci refererar till finns för övrigt tillgänglig fritt online: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jcc4.12009/full
Tack för länken.Vimes said:Forskningsrapporten som Popsci refererar till finns för övrigt tillgänglig fritt online: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jcc4.12009/full
Det beror på vilket fokus man har. Vill du få "rätt" i en diskussion eller är sanningen det som är viktigt? Om det senare är sant så ja, då bör du ifrågasätta artiklar. Inte in absurdum såklart, men att exempelvis läsa artikeln ifråga och försöka hitta problem med teorin ser jag inte som orimligt i det här fallet.Recca said:Vi har ju forskare för att vi ska slippa forska själva liksom och i det här fallet handlar det alltså om att jag hade en teori som bygger på någonting jag tycker mig ha upplevt som bekräftades av en vetenskaplig rapport. Den ska jag alltså ifrågasätta?
Jag tycker inte alls att Popsci har rätt när de motiverar sig så här:Most importantly, this study found that uncivil blog comments contribute to polarization of risk perception of an issue depending on an individual's level of religiosity and support of that entity. Specifically, among individuals who do not support nanotechnology, those who are exposed to uncivil deliberation in blog comments are more likely to perceive the technology as risky than those who are exposed to civil comments.
De verkar inte ha läst undersökningen, utan bara den artikel de länkar till, som ett par av forskarna skrivit. En artikel som för övrigt drar lite väl stora växlar på vad undersökningen faktiskt kommit fram till.Popsci said:the cynical work of undermining bedrock scientific doctrine is now being done beneath our own stories, within a website devoted to championing science.
Alltså, jag tycker det är okay tt ha en allmän källkritisk hållning utan att gå till överdrift. Konstaterandet av att en boll faller till marken när jag släpper den behöver inte stödjas av nån slags algoritm för att jag ska känna att det är bevisat bortom alla rimliga tvivel. Inte heller behöver det faktum att min tes stöds av en forskningsrapport bevisa bortom all rimliga tvivel för mig att min tes stämmer men tills dess att någon lagt fram något som övertygar mig om motsatsen, eller åtminstone inför en tes som låter lika rimlig, anser jg mig inte behöva ifrågasätta min egna teori.Tony.M.Meijer said:Det beror på vilket fokus man har. Vill du få "rätt" i en diskussion eller är sanningen det som är viktigt? Om det senare är sant så ja, då bör du ifrågasätta artiklar. Inte in absurdum såklart, men att exempelvis läsa artikeln ifråga och försöka hitta problem med teorin ser jag inte som orimligt i det här fallet.Recca said:Vi har ju forskare för att vi ska slippa forska själva liksom och i det här fallet handlar det alltså om att jag hade en teori som bygger på någonting jag tycker mig ha upplevt som bekräftades av en vetenskaplig rapport. Den ska jag alltså ifrågasätta?
Lite OT: Jag kanske blivit en smula avtrubbad av diskussioner med gamers som inte hajjar grejen, men...Recca said:
Grejen är ju att så fort vi ser ett tecken på att en studie verkar stöjda vår tes så slutar vi läsa och har redan bestämt oss, medan om vi tittar närmare kanske den inte alls stödjer tesen. Kolla in den här videon för ett exempel på hur det kan fungera.Recca said:Så om jag läser en forskningsrapport som bekräftar mina tankar så är det den rapporten jag ska ifrågasätta? Som privatperson? Verkligen?
Det där påminner om en grej för mig. Jag var på en intervju för nåt "marknadsundersökningsföretag" som handlade bland annat om hur man trivs i sin hemstad och i sitt område. Min intervjuare satt och fucking vinklade alla frågor. När jag funderade lite på en fråga så sa hon saker som: "Ja, du vet; om du tycker att det är för mycket ivandrare i området och sånt."Genesis said:Grejen är ju att så fort vi ser ett tecken på att en studie verkar stöjda vår tes så slutar vi läsa och har redan bestämt oss, medan om vi tittar närmare kanske den inte alls stödjer tesen. Kolla in den här videon för ett exempel på hur det kan fungera.Recca said:Så om jag läser en forskningsrapport som bekräftar mina tankar så är det den rapporten jag ska ifrågasätta? Som privatperson? Verkligen?
Varför är det fel att göra så?Dock så tycker jag inte riktigt att det är superpassande för den här diskussionen, lite som att du kanske gör dig till ett offer själv för samma sak: du tycker att det passar din position så du lägger upp den här länken för att stödja din position
Jag tror inte att jag har uttryckt en position i den här frågan, väl? Vilken menar du är min position?Recca said:Dock så tycker jag inte riktigt att det är superpassande för den här diskussionen, lite som att du kanske gör dig till ett offer själv för samma sak: du tycker att det passar din position så du lägger upp den här länken för att stödja din position, Genesis.
Absolut, jag håller med. Jag tror heller inte att du feltolkat undersökningen.Det skulle kunna vara så om jag har fått fel bild av undersökningen, och jag är fullt medveten om att jag bara skummat sammanfattningen och hittat citat som jag funnit stödja min tes - men det betyder ju inte att jag inte på basis av de citaten ur denna undersökning, överdriver undersökningens relevans för min teori. Eller hur?
Ja, det var allt jag ville påvisa.Det ligger dock absolut någonting i att man bör vara källkritisk mot källan för bekräftelsen av ens egna åsikter i externa källor! Om det var allt som ville påvisas så backar jag på den punkten - man bör vara källkritisk mot bekräftelser på sin egna hållning eftersom det finns en tendens att man tappar sin förmåga till gott omdöme.