Nekromanti "Kommissionen", kommentar

Foggmock

Myrmidon
Nu anses väl Karl Rove vara allt annat än just en underhuggare, men jag gillade också de där detaljerna. Tantens samtal med ryssen kändes också trovärdigt.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Festina lente

Jaha, om bara fyra regeringsmedlemmar är vid tillräcklig hälsa för att delta i regeringsarbetet, vad händer då?
Om statsministern vet att så är fallet så kan han gå runt regeln. Det kallas konstitutionellt nödvärn och kan tillgripas i extrema lägen.

Flera av figurerna i regeringsrummet var inte sådana jag skulle vilja ha med i en styrelse över huvud taget. Man måste kunna hålla sig till ämnet, särskilt i en pressad situation. Han som rapade regler hela tiden använde inte sina kunskaper till att tala om vad man kunde göra, bara vad man inte kunde göra, vilket inte är konstruktivt.
Det är ibland bra att ha med en person som agerar bromskloss och förhindrar att en grupp fattar okloka beslut. (Jag fick själv den rollen i en kommitté för några år sedan. En märklig upplevelse, men det hjälpte. Jag lyckades pressa en kollega till att ta det ansvar som ålåg honom genom att hindra honom från att lassa över det till andra. "Nej, det där är faktiskt din sektions ansvar. Det ärendet kan aldrig hamna på vårt bord." Osv)

I ett akut krisläge är det viktigt att hålla huvudet kallt och skynda långsamt. I The Watchmen hotar det tredje världskriget och den amerikanska regeringen samlas i det underjordiska krigsrummet. "And now we wait", säger president Nixon och vägrar låta sig drivas till förhastade handlingar.

Foggmock

Myrmidon
De militära elementen i programmet kändes otroligt trovärdiga (förutom att det kändes som om man hade vääääldigt mycket tid på sig med fritidsflygplanet).

Det kanske har och göra med att man typ, hade kontakt med riktiga militärer och lyssnade på dem, till skillnad från typ, Hollywood. :gremlaugh:

Hursomhelst, fritidsplanet måste ju ha legat typ 20-25 minuter ut över vattnet, och jag vet inte, men är man inte ute över öppet vatten då? Rätt trist för två tjejer att sitta och glo på öppet hav istället för att glida runt över skärgården. Det var mitt problem med den trovärdigheten. Och... hur långsamt kan ett par Gripar flyga egentligen? Jag borde veta eftersom jag legat på en Gripflottilj, men ändå. Kan de ens hålla sig i luften på samma hastigheter som ett nöjesflygande propellerplan?

Sverige, ja jävlar!

Dewil

Skrivbordsgeneral
Hursomhelst, fritidsplanet måste ju ha legat typ 20-25 minuter ut över vattnet, och jag vet inte, men är man inte ute över öppet vatten då? Rätt trist för två tjejer att sitta och glo på öppet hav istället för att glida runt över skärgården. Det var mitt problem med den trovärdigheten.

Vad jag förstod hade flygplanet lyft innan explosionen och gått med radion avstängd för att spara batteri. Måhända missade jag att uppfatta varifrån planet hade lyft, men i min fantasi blev det ett privatflygplan från Östersund på väg mot Stockholm. (Min far har en bekant som äger ett litet flygplan och flyger den sträckan ibland. Planet gör ca 200 knyck, så det tar några timmar.) De kan också ha flugit från någonstans i Finland, från Tallinn, Oslo eller från Skåne.

Gripens lägsta marschfart vet jag däremot intet om.

Dewil

Mekanurg

Cessnan

De militära elementen i programmet kändes otroligt trovärdiga (förutom att det kändes som om man hade vääääldigt mycket tid på sig med fritidsflygplanet).
IIRC så handlade det om 20 minuters beslutsfönster. Om en Cessna gör 300 km/h så flyger den 100 km på 20 minuter, dvs Uppsala -> Stockholm.

EchonCique

Hero
Re: Procedur & Regleringar

Det vi har i Sverige att bekämpa terrorism med är Nationella Insatsstyrkan och den är inte särdeles stor som ni nog vet.
Vilket det äntligen verkar bli ändring på när fler och fler politiker börjar inse att det ibland behövs militära lösningar på problem, även i fredstid. NI är säkert bra, men man måste inse att även i fredstid kan "krigsliknande" situationer uppstå, och då sätter jag nog min tillit till de här grabbarna (SSG).
Det är väl inte det att militären är ondskefulla eller så som jag och ledande politiker ser som problematiskt, snarare att gränsgången mellan polis och militär måste vara kristallklar. Det som de har gjort i USA är ju absolut ingenting vi vill se av här borta. Det enda som inte är tillåtet är rena avrättningar på plats, dessa kräver ett råds godkännande först där rådet skall bestå av 3 militära befäl. I övrigt har både polis och militär rätt att göra vad som helst sålänge ett brott, eller misstänkt brott, mot någon federal eller delstats lag har begåtts. Ja. Det inkluderar alla tossiga delstatslagar. (Ett sådant regelöverbrott ingår i benämningen av en terrorist och mot terrorister gäller ovanstående.)

Men visst är militären ett måste vid försvarandet av ett land, framförallt vid naturkatastrofer och upprätthållandet av ordningen i städer. Däremot skall de inte ha rätt att bruka vapen. En klar distinktion där det enbart är polisen som skall ha rätt att nytta vapen.

Foggmock

Myrmidon
Tja, passagerarna var ju en flicka och hennes kompis, planet framfördes av den ena flickans pappa. Det handlade nog mer om en liten nöjestripp med samma start och mål och inte någon transportsträcka.

EchonCique

Hero
Rekommendation: Spooks S02E05

Detta avsnitt är riktigt überduktigt bra. Det liknar premisserna för Kommissionen väldigt mycket och är varmt rekommenderat till de som undrar hur det kan tänkas gå till i den där verkligheten man talar om ibland.

Det innebär dock att ni får begå lagbrott för att få tag på det, om ni inte vill gå till tillexempel www.play.com och beställa hela säsong 2 på ett bräde i en DVD-box. :gremsmile:.

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Festina lente

Vad händer om det bara finns fyra regeringsmedlemmar vid hälsa som kan arbeta, och ingen av dem är statsministern, vice statsministern eller talmannen i riksdagen (som om jag minns rätt faktiskt står i rangording)?

Finns det en officiell rangordning bland ministrarna som gör att man med automatik vet vem som tar över? Eller är det så att det väljs bland de församlade?

/Ulfgeir

Mekanurg

Re: Procedur & Regleringar i USA

Det är väl inte det att militären är ondskefulla eller så som jag och ledande politiker ser som problematiskt, snarare att gränsgången mellan polis och militär måste vara kristallklar. Det som de har gjort i USA är ju absolut ingenting vi vill se av här borta. Det enda som inte är tillåtet är rena avrättningar på plats, dessa kräver ett råds godkännande först där rådet skall bestå av 3 militära befäl. I övrigt har både polis och militär rätt att göra vad som helst sålänge ett brott, eller misstänkt brott, mot någon federal eller delstats lag har begåtts. Ja. Det inkluderar alla tossiga delstatslagar. (Ett sådant regelöverbrott ingår i benämningen av en terrorist och mot terrorister gäller ovanstående.)
Nej, inte vad som helst. (Jag har faktiskt bott där borta.) Känner du till Miranda rights? Eller det konstitutionella kravet på search warrants för husrannsakan?

Det är faktiskt enklare för polisen att fixa en husrannsakan i Sverige än i USA.

Secret Service torskade rejält när de gjorde en lagstridig husrannsakan hos Steve Jackson Games för ett antal år sedan.

När jag träffade en för detta amerikansk narkotikapolis i israel för tjugo år sedan berättade han att det då krävdes en presidentorder för att US Air Force skulle få lov att skjuta ner gränskränkande smuggelplan. Detta har säkert mildrats en 9-11 men det finns ändå regler. (USA är ett långt mer regelstyrt land än Sverige.)

Mekanurg

Finns det en officiell rangordning bland ministrarna som gör att man med automatik vet vem som tar över? Eller är det så att det väljs bland de församlade?
Ett läge för konstitutionellt nödvärn. De församlade statsråden måste improvisera fram en lösning.

EchonCique

Hero
Vilken tidsperiod pratar du om?

De lagar som är antagna nu senaste tiden med referens från 9-11 inför det jag beskriver. Det vill säga Freedom Act I, Freedom Act II, Patriot Act I, Patriot Act II samt en till jag inte kan namnet på i detta nu.

Det vill säga att sedan 2004 gäller det jag beskriver, även om jag generaliserade en bit och att det naturligtvis finns undantag till det jag beskrev. Numer behöver nämligen ingen husrannsakningsorder innan man genomför en husrannsakan där borta. Numer använder man militär personal på samma sätt som polisiär personal.

Se bara på hur militären stängde ned ett rejv i Utah i helgen..

Så ja. Du har helt rätt att det var så.

Krille

Super Moderator
Långsamma flygplan

"Och... hur långsamt kan ett par Gripar flyga egentligen?"

Läbbans långsamt. De ska trots allt kunna fungera med BAS90-systemet. Fördelen med en stor deltavinge, canardvingar och ett datorstyrt styrsystem är att Gripen kan flyga riktigt, riktigt äckligt långsamt.

Lyftkraft genereras alltid av vingarna på ett flygplan, inte av motorn. Det finns inget tekniskt skäl till att ett jetflygplan måste flyga fort, vilket gamla Harrier bevisar med all önskvärd tydlighet. Däremot finns det en del vingkonfigurationer som kräver högre fart vid start och landning, till exempel alla canardlösa deltavingformer, och det finns en hel del vingkonfigurationer (långsmala raka vingar) som inte lämpar sig för hög fart.

Nu har Gripen en stor fet deltavinge som genererar tokmycket lyftkraft, och två canardvingar som ökar, balanserar och kontrollerar lyftkraften. Det är en jättemumsig kompromiss, eftersom man kan flyga toksnabbt och toklångsamt samtidigt. Dessutom löser den problemet tekniskt sett mycket enklare än Harrierns riktade utblås eller Tomcats variabla vingar.

EchonCique

Hero
Fniss [ant]

Det är en jättemumsig kompromiss, eftersom man kan flyga toksnabbt och toklångsamt samtidigt.

Det lät intressant. :gremsmile:.

Mekanurg

Knappast

Den livade diskussionen visar snarare på att WRNU-arna blev entusiasmerade av programmet.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Cessnan

Javisst, det är inte flygtiden som jag opponerar mig emot utan tiden från upptäckt till beslut om åtgärd till att två JAS lyfter till att man informerar regeringen till att regeringen säger vad de vill till att JAS-piloterna får sin order osv.

Mina erfarenheter säger att en sådan beslutskedja tar otroligt mycket tid och att de tjugo minuterna inte skulle ha räckt i verkligheten.

Det är därför Sverige är ett av de få länder (det enda?) i världen där beslut om eldöppnande ligger på gruppchefsnivå med luftvärnsvapen (rb 70) i krigstid. I andra länder beslutar generaler och överstar om sådant.

- Vulf

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Se mitt svar till Mekanurg [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Marcus J

Hero

Faktiskt så är jag till 90% säker på att talmannen har högre rang än statministern. Har för mig att de sa så på samhällskunskapen.

/Marcus tror att det är så.