Nekromanti "Kommissionen", kommentar

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jag hoppas att manusförfattarna till "Kommissionen" har tagit sig vissa friheter för spänningens skull. Det vore trist om regeringen i verkligheten bestod av en samling stelbenta byråkrater, regelslavar som är mer intresserade av att diskutera formalia än att få något gjort.

Är det någon här som har koll på vår författning? Finns det någon krisberedskap i lagstiftningen, så att vi i en liknande situation i verkligheten slipper dras med de moment 22 som präglar händelserna i serien?

Dewil

EchonCique

Hero
Allmänt svar

Kolla hur regeringen och våra myndigheter hanterade det som hände i sydostasien i julas. Skulle inte förvåna mig om de sitter på sina händer och refererar till dokument som förhindrar dem från att agera tills någon på högre ort (läs statsministern) gett sitt godkännande.

Foggmock

Myrmidon
Jag tycker att det här var bland det bästa svenskproducerade jag sett på mycket länge, sett dramaturgiskt och efter skådespelarinsats. Handlingen var... lite lam och en aning krystad, men bara efter en nitpick.

Däremot var alla rent tekniska delar av serien korrekta. Militären hade inte fått skjuta ner ett civilt plan, ens i situationen i serien, utan eldtillstånd från regeringen. En av militärens uppgifter är att stödja samhället, men inte med vapenmakt. Jag har för mig att det gjordes en referens till Ådalen 1931, vilket är anledningen till att militären inte får verka mot civila mål hur som helst.

För övrigt så var det ganska träffsäkra politiker som gestaltades. Att bryta mot grundlagar eller författningsordningen är oacceptabelt och straffbart, vilket de påpekade. Skulle oegentligheter läcka ut skulle det slå dem så hårt i huvudet att tänderna satt i arslet.

Däremot kan en skådespelare aldrig se ut som en politiker. På sin höjd en skådespelare som ska föreställa en politiker, men aldrig lura någon. Politiker är ett eget släkte. :gremlaugh:

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag tycker det var ett riktigt bra avsnitt, och vad jag förstått så skulle eventuella riktiga politiker vara minst lika mycket handlingsförlamade byråkrater.(Helt riktigt att jag inte gillar politiker, och definitivt tror det sämsta om dem. Men det är ju inte direkt så att de inger något förtroende efter alla de skandaler som varit under bland annat våren. Se på hanteringen av tsunamikatastrofen i julas eller konstigheterna vid avvisandet av vissa utländska personer).

Misstänker att hade samma situation hänt i verkligheten, så hade de nog faktiskt haft ännu mer problem med att få upp en fungerande organisation.

/Ulfgeir

EchonCique

Hero
Procedur & Regleringar

Det finns en stor anledning till att politiker, också kända som folkvalda, sitter lite passiva enligt många vid händelser som går utanför det normala. De har förbindelser och bestämmelser att följa. Dessa är inte alltid optimala och absolut inte skapade för att ge maximal utdelning på kortast möjliga tid. Däremot är de skapade för att upprätthålla demokratin och inte sätta de folkvaldas insyn eller kontroll åt sidan enkom för att snabba på processen.

Jag är ändock glad att jag fick igenom min motion när jag satt i Kommunfullmäktiga inom två års tid med tanke på att många motioner inte ens bereddes inom den aktuella mandatperioden som de lades fram under. Lobbyarbete och påtryckningar får fram sådana förslag och tankar från folkvalda.

Om man dessutom sitter i ett presidium i något utskott eller så som hanterar frågan som är aktuell så kan man gå runt regleringarna om man sedan kan korrigera och anpassa det man gör så att de ryms under de spelregler man har att följa. Att gå utanför ramen och tänka på begrepp är ett måste om man vill snabba på sakhantering av ärenden, vilket också visats i alla filmer och tv-serier om katastrofer, spionverksamhet och terrorism som jag sett.

Sedan har Foggmock rätt att militären är och skall förbli separerad från polisen och att vara statens förlängda arm vid brott allt sedan Ådalen 1931. Det som hände där är inget vi vill uppleva igen, även om denna fråga tas upp med jämna mellanrum. Det vi har i Sverige att bekämpa terrorism med är Nationella Insatsstyrkan och den är inte särdeles stor som ni nog vet. Utöver det har vi vår polismyndighet att luta oss tillbaka på och jag är väldigt skeptisk till att den klarar av en katastrof i verkligheten.

Allting bottnar i dilemmat om man skall göra något nu och därmed underlätta situationen och lindra effekterna, eller agera i enlighet med de regler och bestämmelser som finns men som innebär att offrens antal växer och att de kortsiktiga förlusterna blir större. Det är detta dilemma som måste besvaras innan man väljer sin väg.

Och till sist, jag såg Malmö FF's bottennapp i Bern mot FC Thun. Jag skall däremot se första avsnitttet av kommissionen till helgen när första reprisen går. :gremsmile:

(Den som vill ha riktigt bra agentserie med inslag av det som kommissionen sägs handla om, spana in Spooks. Börja från säsong 1.)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Formalia, krishantering och demokrati

Jag jobbar i en statlig myndighet med krisberedskapsansvar, nämligen Statens strålskyddsinstitut. De som skrev manus till kommissionen vet vad som gäller. Formalia är viktigt för att skydda vår demokrati.

När vi kör våra krisövningar om havererande kärnkraftverk eller terroristattentat så går mycket tid åt att vänta och att stämma av med andra myndigheter. Under en övning tillbringar jag 50% av tiden med att göra ingenting, blandat med punktinsatser där allt går rasande fort. Om jag inte följer regelboken får jag omedelbart gnälliga kommentarer från berörda kollegor. Effektiv krishantering bygger nämligen på att alla följer samma regelverk, även om det ibland känns opraktiskt.

Jag tycker att Kommissionens skildring inifrån regeringsbasen var träffsäker. Särskilt gillade jag när statsministern fick ett utbrott och slutade med att skrika: "Nu ska jag ha en kopp kaffe och två Albyl." Sådant händer nämligen i stressen.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har för mig att det gjordes en referens till Ådalen 1931, vilket är anledningen till att militären inte får verka mot civila mål hur som helst.
Nja, referensen handlade om förbudet mot att samarbeta med polis och vice versa. Det stämde inte riktigt överrens med verkligheten. Vi får ju faktiskt samverka med polisen och har gjort så flera gånger (t.ex. vid eftersök av saknade personer). Men det är rätt känsligt, så jag förstår att de gjorde en grej av det i programmet.

För övrigt är jag imponerad över efterforskningarna som manusförfattaren (-na?) har gjort. Coolt att få höra någon skrika "OPIL på trean!" istället för något lökigt som "högkvarteret". De militära elementen i programmet kändes otroligt trovärdiga (förutom att det kändes som om man hade vääääldigt mycket tid på sig med fritidsflygplanet).

Spännande första avsnitt, helt klart. Jag hoppas att det fortsätter vara lika actionfyllt och inte bara blir till en seg soppa politiska intriger. Coolt "tänk om"-scenario.

- Vulf (såg Team America precis innan, så jag var redan rädd för terrorister)

Mekanurg

Ådalen 31 och dess följder

Nja, referensen handlade om förbudet mot att samarbeta med polis och vice versa.
IIRC handlar det här om att militären får använda våld mot rikets yttre fiender, men har strikta begränsningar när det gäller våldsanvändning i inrikes lägen. Ådalen 31 gick åt h-e därför att myndigheterna satte in beväpnade värnpliktiga för att upprätthålla den inre ordningen på orten.

Det handlar om att militär och polis har vitt skilda arbetsfilosofier:

1. militärens jobb är att med kostnadseffektiva våldsinsatser stoppa och/eller kväsa en fiende.

2. polisens jobb är att upprätthålla ordning och gripa brottslingar med minsta möjliga våld.

Det krävs ett regeringsbeslut för att i fredstid åsidosätta militärens våldsförbud. Vid Whiskey-dramat i Karlskrona 1981 stävade en sovjetisk örlogseskader mot svenskt vatten, kanske för att bärga den strandsatta ubåten. Då ringde chefen för lokala kustförsvaret till regeringskansliet och frågade personligen statsminister Fälldin vad som gällde. Fälldin sade "Håll gränsen" och gav eldtillstånd om sovjeterna skulle kränka svenskt territorium. Kustartilleriet laddade därefter skarpa granater och aktiverade eldledningsradarsystemen. Detta noterades givetvis till havs och sovjeterna lade om kursen.

Vitulv

Re: Procedur & Regleringar

Det vi har i Sverige att bekämpa terrorism med är Nationella Insatsstyrkan och den är inte särdeles stor som ni nog vet.
Vilket det äntligen verkar bli ändring på när fler och fler politiker börjar inse att det ibland behövs militära lösningar på problem, även i fredstid. NI är säkert bra, men man måste inse att även i fredstid kan "krigsliknande" situationer uppstå, och då sätter jag nog min tillit till de här grabbarna.

- Vulf

Vitulv

IIRC? [ANT]

En förkortning jag inte behärskar.

- Vulf

Ackerfors

Alas, your rapids!
If I Recall Correctly [ANT]

Eller "om jag minns rätt".

Lalalalala...

Storuggla

Champion
Var det julgransmaterial då?

Jag såg... början. Alltså, jag såg någon föra en monolog med en mobiltelefon, sedan en till som snackade i mobiltelefon fast på engelska, jag såg Loa Falkman, jag såg världens mest oengagerade emonstranter (de såg ut som det var något de gjorde varje dag och det här var helt oviktigt, tvärt emot den känsla man kan förnimma hos en indignerad folkhop i vanliga fall), sen gick jag ut och hämtade kaffe och när jag kom tillbaka så såg jag att nu satt folk i en bil. På bilradion berättade världens mest uttråkade livekorrespondent från Sergels Torg att det var ruiner kvar av det och bara betongklumpar kvar (åter igen något som man tycker borde berört journalisten, men tydligen är stora explosioner och dess följder rutin för den radiokanalen tvärt emot den normala radion vars idé av kaos är när någon tappar en systembolagskasse i Bredäng då har de svårt att hitta ord) och samtidigt så ser man genom bilfönstret att stadshuset står utan en skråma. Men vänta nu, jag såg ju explosionen. Den var ett stenkast från stadshuset? Borde inte ett fönster i alla fall...? Äh. Nu byter jag kanal och läser en bok istället. Där kan jag i alla fall inte reta mig på skådespeleriet.

Så jag såg inte så mycket. Och det jag såg retade mig, vem fan skulle rösta fram någon som ser ut som Loa Falkman till stadsminister? Och när fick P3 (eller Radio Stockholm) de mest blaisé reportrarna? Äh.
Var det verkligen något att hänga i julgranen efteråt? Var det någon som spelade bra? Jag är tyvärr invand på Martin Sheen när det gäller politiskt drama, så jag vet inte om Hr Falkman mäter sig? Blev inlevelsen bättre?

Storuggla, svt-producerad danskväll

Mekanurg

Jag har personligen deltagit i flera katastrofövningar på jobbet, till exempel om havererande kärnreaktorer och terroristangrepp. Min tjänstgöringsplats är då i en underjordisk ledningscentral någonstans i Sverige. Det uppstår en klaustrofobisk stämning som teveserien har fångat väl. Man är helt avskuren från direktkontakt med verkligheten, utan all kommunikation sker via internet, telefon och fax. Arbetet går alltid mycket långsammare än man tror, helt enligt Clausewitz' doktrin om friktion.

Dessutom gör folk ute i fältet märkliga saker. Vid en terroristövning stod en radioreporter och berättade i direktsändning (jodå, direktsänd webbradio) vad nationella instasstyrkan höll på med. Min reaktion var: skjut journalisten nu. Han satte ju poliserna liv på spel med sin lösmynthet. I ett skarpt läge hoppas jag att sändningschefen i OP-bussen hade stängt av utsändningen direkt.

Jag har också varit med om hur andra myndighetsrepresentanter har strulat till våra grabbars strålningsmätningar på ett sätt som i ett skarpt läge hade varit direkt farligt. De där nissarna fattade inte vad det var som var på gång och utnyttjade sin befälsställning oklokt.

Eftersom Kommissionen skildrar händelseförloppet främst ur Lenas perspektiv tycker att man inledningslivs fångade förvirringen bra. Man såg bara lösryckta händelser som hon upplevde. Det går nämligen inte att begripa vad som händer i stort i ett sådant startläge. Ett ofattbart kaos råder och man måste ta itu med en massa små problem direkt.

Man hade lagt in små detaljer som jag gillade. Air Force One lyfte från Arlanda utan starttillstånd. Ryska flygvapnet kränkte svenskt luftrum för att ge jakteskort åt sitt presidentplan. En snorkig underhuggare i Vita Huset (läs Karl Rove) ringde upp Sveriges statsminister och var mästrande samtidigt som han framförde sin kondoleanser. Det fanns inga kaffebryggare i ledningscentralen. Ministrarna tappade fattningen när frågan om liv eller död vilade i deras händer.

Ulfgeir

Swashbuckler

Är ju inte bara politikerna som skulle göra att det skulle bli mer kaos i ett verkligt läge.

Menar vi har allt för många byråkratiska myndigheter också. Och regeringen själva vet inte hur många statliga myndigheter det finns eller exakt vilka arbetsområden de olika myndigheterna har.

Så dels får man problem med akut personalbrist i form av räddningspersonal vid en verklig händelse, dels förhindras ju saker av att det är oklart vilken myndighets personal som skall göra vad och vem som faktiskt bestämmer.

Vissa myndigheter får inte (annat än med vissa specifika tillstånd) samarbeta och vi har myndigheter som skall samarbeta men som inte har gemensamma kommunikationssystem, så effektiviteten av deras arbete blir lidande.

/Ulfgeir

Mekanurg

Vissa myndigheter får inte (annat än med vissa specifika tillstånd) samarbeta och vi har myndigheter som skall samarbeta men som inte har gemensamma kommunikationssystem, så effektiviteten av deras arbete blir lidande.
Det finns ett paradexempel på kommunikarionssvårigheter från den amerikanska invasionen av Grenada under 1980-talet.

Ett gäng fallskärmsjägare är nedtryckta av fientlig eld och behöver flygunderstöd från flottan. Men deras radio kan inte talas med flottans. Så en soldat tar sitt kreditkort, kryper till närmaste telefonkiosk och ringer till sin bas i USA för att beställa flygunderstöd den vägen.

Kudos för påhittighet, men amerikanska soldater fick gott rykte för detta karaktärsdrag redan under VK2.

Arfert

Facit

den grejen hade Clintan snott till sin "Heartbreake Ridge"...

Saxifrage

Hero
Sjökrig

För att kommentera serien, så tyckte jag att den verkade överlag hyfsat trovärdig. Jag studsade lite på scenen då en misstänkt fritidsbåt skjuts ner med sjömålskanon (och naturligtvis visar sig oskyldig). IMHO verkar det orimligt att båten skulle kört ifrån en Stridsbåt 90, och även flottans båtar kan väl skjuta varningsskott? Å andra sidan är det ju rätt mycket Darwin Award att forcera en militär avspärrning på det sättet, så det kanske kvittar. Tjejen som spelade den bedrövade dottern var i alla fall sorgligt usel på att spela bedrövad...

Situationen med privatflygplanet verkade mer trovärdig. En dylik situation skulle lätt kunnat uppstå, och det är inte heller säker att en genomsnittlig privatflygare vet hur de ska bete sig när de möter militär jakt. Jag vet att USA:s flygvapen ibland visar "flash cards" med radiofrekvenser för att få kontakt med oidentifierat flyg, men jag är osäker på om svenska flygvapnet har några sådana metoder.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Formalia, krishantering och demokrati

Jag är den förste att hålla med om att formalian är till för att skydda demokratin. I annat fall skulle ett krisläge kunna utnyttjas till en statskupp. Däremot kan formalian vara utformad så att man i en krissituation ändå kan upprätthålla ett styre. Jag uppfattade situationen i regeringen som så:

- Vi måste göra något.
- Vi kan inte, vi måste vara fem stycken.
- Var är de andra då?
- Vi vet inte ens om de lever.

Jaha, om bara fyra regeringsmedlemmar är vid tillräcklig hälsa för att delta i regeringsarbetet, vad händer då? Väntar på att talmannen sammankallar riksdagen? Visstja, riksdagshuset är sprängt. (I ett teoretiskt extremfall, där både regering, riksdag och talmän är döda, torde en "statskupp", dvs. ett självsvåldigt frångående av de lagstadgade procedurer som finns, vara det enda sättet att upprätta ett fungerande styre. Att i det läget strikt hålla sig till lagstiftningen skulle leda till anarki eftersom de funktioner som lagstiftningen handlar om inte längre finns.)

I alla större organisationer finns regler för vilka beslut som styrelse eller ledningsgrupp får fatta utan att föreningsmötet/riksdagen/aktiägarna etc. godkänner det. (Ett jordnära exempel är kårstyrelsers arbete under sommarlovet, då man kan räkna med att varken kårfullmäktige eller revisorer är närvarande.) Liknande regler bör finnas för krissituationer.

Flera av figurerna i regeringsrummet var inte sådana jag skulle vilja ha med i en styrelse över huvud taget. Man måste kunna hålla sig till ämnet, särskilt i en pressad situation. Han som rapade regler hela tiden använde inte sina kunskaper till att tala om vad man kunde göra, bara vad man inte kunde göra, vilket inte är konstruktivt.

Dewil

Förresten, allvarligt talat: är det inte helt orealistiskt att det på en svensk arbetsplats inte skulle finnas kaffe att uppbringa? :gremtongue: