Krille
Super Moderator
Nemesis
"Bättre då att få spelaren att skriva en bakgrund, där han kan smacka in vad han än vill."
Visst. Under förutsättning att spelledaren faktiskt använder den. Eftersom spelledare är lata, och spelare tämligen sunkiga och ostrukturerade författare, så är risken stor att han inte använder den. Sen finns det ju en risk att spelaren till och med glömmer bort sin egen rollpersons bakgrund också...
Åke Rosenius skojar en del med rollpersoners bakgrund här.
"Får inte spelledaren _mer_ krokar att hänga konflikter på om han har en hel bakgrund att plocka från, istället för en ruta där det står Nemesis: Erik Ottoson?"
För att använda mig av en liknelse: krokar används mer om de sitter på väggen, inte om de ligger i en ostrukturerad hög på golvet.
Spelledaren kanske har fler krokar om de finns ostrukturerat i en bakgrund, men de är fanimej skitsvåra att hitta.
"Jag tror inte att spelledaren [inte] skummar igenom någons bakgrund bara för att den är längre än en halv A4, och om han [inte] gör det så borde det vara tillåtet att slå honom med någon tung bok."
Jag misstänker att det saknades ett par "inte" ovan. Jag stoppade in dem där de borde vara, förutsatt att de saknades.
Och om det saknades några "inte"... låt oss säga så här: jag har i så fall varit i min fulla rätt att slå rätt många spelledare med tunga böcker. Värst var ett konventsäventyr, där spelledaren inte läst rollpersonerna.
Nä, förresten, värst var ett konventsäventyr där rollpersonerna skrevs av en person och äventyret av en annan, som helt uppenbart inte läst rollpersonerna. Därför var en rollperson med dödsskräck tvungen att själv och utan påtryckningar begå självmord för att äventyret skulle komma förbi en viss punkt...
Så... ladda upp med tunga böcker! Om du någonsin lämnar din spelgrupp så kommer du behöva dem som ammunition!
"Jag tycker att _energi_ skall läggas ned på en karaktär för att den skall bli bra, och jag vill uppmuntra kreativitet - något som jag inte tycker att man gör om man tvingar spelaren att helt enkelt fylla i rutan 'Nemesis:'."
Å andra sidan uppmuntrar du precis lika mycket (eller lite) genom att inte tvinga spelaren att fylla i rutan. Rutan tillför ingen kreativitet, vare sig den är där eller inte.
Den tillför dock två andra saker: struktur och grogrund.
Tämligen många spelare tänker inte ens på sin bakgrund. Jag har spelat med min beskärda del av dem, och det är faktiskt inte så många som tänker på sin rollpersons förflutna, annat än som en vag och luddig anledning att vara bitter, hemlös och i behov av att slå ihjäl orcher. Åkej, jag är återigen sarkastisk och drar saken till sin spets, men faktum är att många rollpersoner börjar på ruta noll i samma ögonblick som spelledaren säger "ni sitter på ett värdshus". Allt innan dess spelar ingen som helst roll. Det är som ett avsnitt Star Trek: Next Generation. Förra veckan räddade vi Federationen från en romulansk invasion, och veckan innan dess var Picard dödsssjuk, och veckan innan dess var Troi gravid. Men nu är det ett nytt avsnitt, nytt stjärndatum, och Data har just plockat in en underlig rumtidsanomali. Nollställ och börja med nya avsnittet.
Men står det Nemesis så kommer man i alla fall fundera på vad man ska skriva där. Om inte annat så kan man ju fråga sin spelledare om man kan lämna fältet tomt. Det är en grogrund för idéer: det får spelaren att börja tänka på vad han ska skriva i den, och det är faktiskt kreativitetens grogrund. Det kanske inte ger kreativitet, men det kan definitivt starta upp den.
Den andra grejen är struktur. Strukturen är ett hjälp, inte ett hinder. Grejen är att de flesta av oss är tämligen sunkiga författare. Vi skriver dåligt och ostrukturerat på ett sätt som gör det svårt att läsa och svårt att hitta. En välkänd ruta på ett visst ställe tillför en viss struktur: man vet var man ska hitta viss data. Den ger också struktur till rollpersonsskapandet. Han har ett antal data som ska tas fram under rollpersonsgenererandet, som han annars lätt skulle glömma bort.
Men att rutan Nemesis hindrar kreativiteten genom att den måste fyllas i? Uhrm... nä, jag köper inte den. Faktiskt. Det låter som något jefligt skumt prettoargument.
"Om _alla_ spelarna var tvungna att ha en så hade det kanske varit jobbigt, men varför skall det vara så?"
För att Castle Falkenstein är Castle Falkenstein. Castle Falkenstein är äventyr och drama! Vad vore Rudolf Rassendyll utan Svarte Michael? Vad vore Edmund Dantes utan Fernand? Abraham van Helsing utan Dracula? Sherlock Holmes utan Moriarty? Luke Skywalker utan Darth Vader? Ivanhoe utan Brian de Bois-Guilbert?
Till väldigt stor del så är det så i den dramatiska litteraturen och filmen att en persons nemesis definierar personen. Ens nemesis är ens mörka sida, ens onda tvilling, den mörka spegelbilden av ens inre. Utan en nemesis är varje sann hjälte rätt menlös och framförallt rätt onödig.
"Sen så menade jag inte att den nemesisen skulle introduceras när man skapade karaktären, utan att den naturligt introduceras i vilket äventyr som helst, för att sedan användas som krok för nya äventyr och konflikter."
Exakt. Det innebär ju att det tar ett halvår innan jag hatar den där nemesisen som införs senare. Vad ska jag göra fram till dess? Pilla mig i naveln?
Okej, jag är onödigt sarkastisk och drar saken till sin spets, men jag har ett tjog rollspel som jag inte har testat än. Ska jag någonsin få chansen att prova dem på allvar så har jag inte tid att tillbringa ett halvår för att få fart på min rollpersons känslor.
"Vad jag _tänker_ testa är att låta spelarna gå in i sina karaktärer mer, skriva en bra bakgrund, notera karaktärens åsikter och verkligen lära känna karaktären innan de börjar spela - DÅ tror jag att det blir en mycket bättre känsla, plus att jag får en massa krokar till konflikter och äventyr."
Vad du ska göra är att faktiskt plöja igenom rollpersonerna innan spelet börjar. Om spelledaren inte gör det så gör spelarna faktiskt en jefla massa jobb i onödan. Jag känner precis lika mycket om jag hittar på min bakgrund under spel som om jag hittar på min bakgrund före spel men spelledaren ignorerar den.
"Bättre då att få spelaren att skriva en bakgrund, där han kan smacka in vad han än vill."
Visst. Under förutsättning att spelledaren faktiskt använder den. Eftersom spelledare är lata, och spelare tämligen sunkiga och ostrukturerade författare, så är risken stor att han inte använder den. Sen finns det ju en risk att spelaren till och med glömmer bort sin egen rollpersons bakgrund också...
Åke Rosenius skojar en del med rollpersoners bakgrund här.
"Får inte spelledaren _mer_ krokar att hänga konflikter på om han har en hel bakgrund att plocka från, istället för en ruta där det står Nemesis: Erik Ottoson?"
För att använda mig av en liknelse: krokar används mer om de sitter på väggen, inte om de ligger i en ostrukturerad hög på golvet.
Spelledaren kanske har fler krokar om de finns ostrukturerat i en bakgrund, men de är fanimej skitsvåra att hitta.
"Jag tror inte att spelledaren [inte] skummar igenom någons bakgrund bara för att den är längre än en halv A4, och om han [inte] gör det så borde det vara tillåtet att slå honom med någon tung bok."
Jag misstänker att det saknades ett par "inte" ovan. Jag stoppade in dem där de borde vara, förutsatt att de saknades.
Och om det saknades några "inte"... låt oss säga så här: jag har i så fall varit i min fulla rätt att slå rätt många spelledare med tunga böcker. Värst var ett konventsäventyr, där spelledaren inte läst rollpersonerna.
Nä, förresten, värst var ett konventsäventyr där rollpersonerna skrevs av en person och äventyret av en annan, som helt uppenbart inte läst rollpersonerna. Därför var en rollperson med dödsskräck tvungen att själv och utan påtryckningar begå självmord för att äventyret skulle komma förbi en viss punkt...
Så... ladda upp med tunga böcker! Om du någonsin lämnar din spelgrupp så kommer du behöva dem som ammunition!
"Jag tycker att _energi_ skall läggas ned på en karaktär för att den skall bli bra, och jag vill uppmuntra kreativitet - något som jag inte tycker att man gör om man tvingar spelaren att helt enkelt fylla i rutan 'Nemesis:'."
Å andra sidan uppmuntrar du precis lika mycket (eller lite) genom att inte tvinga spelaren att fylla i rutan. Rutan tillför ingen kreativitet, vare sig den är där eller inte.
Den tillför dock två andra saker: struktur och grogrund.
Tämligen många spelare tänker inte ens på sin bakgrund. Jag har spelat med min beskärda del av dem, och det är faktiskt inte så många som tänker på sin rollpersons förflutna, annat än som en vag och luddig anledning att vara bitter, hemlös och i behov av att slå ihjäl orcher. Åkej, jag är återigen sarkastisk och drar saken till sin spets, men faktum är att många rollpersoner börjar på ruta noll i samma ögonblick som spelledaren säger "ni sitter på ett värdshus". Allt innan dess spelar ingen som helst roll. Det är som ett avsnitt Star Trek: Next Generation. Förra veckan räddade vi Federationen från en romulansk invasion, och veckan innan dess var Picard dödsssjuk, och veckan innan dess var Troi gravid. Men nu är det ett nytt avsnitt, nytt stjärndatum, och Data har just plockat in en underlig rumtidsanomali. Nollställ och börja med nya avsnittet.
Men står det Nemesis så kommer man i alla fall fundera på vad man ska skriva där. Om inte annat så kan man ju fråga sin spelledare om man kan lämna fältet tomt. Det är en grogrund för idéer: det får spelaren att börja tänka på vad han ska skriva i den, och det är faktiskt kreativitetens grogrund. Det kanske inte ger kreativitet, men det kan definitivt starta upp den.
Den andra grejen är struktur. Strukturen är ett hjälp, inte ett hinder. Grejen är att de flesta av oss är tämligen sunkiga författare. Vi skriver dåligt och ostrukturerat på ett sätt som gör det svårt att läsa och svårt att hitta. En välkänd ruta på ett visst ställe tillför en viss struktur: man vet var man ska hitta viss data. Den ger också struktur till rollpersonsskapandet. Han har ett antal data som ska tas fram under rollpersonsgenererandet, som han annars lätt skulle glömma bort.
Men att rutan Nemesis hindrar kreativiteten genom att den måste fyllas i? Uhrm... nä, jag köper inte den. Faktiskt. Det låter som något jefligt skumt prettoargument.
"Om _alla_ spelarna var tvungna att ha en så hade det kanske varit jobbigt, men varför skall det vara så?"
För att Castle Falkenstein är Castle Falkenstein. Castle Falkenstein är äventyr och drama! Vad vore Rudolf Rassendyll utan Svarte Michael? Vad vore Edmund Dantes utan Fernand? Abraham van Helsing utan Dracula? Sherlock Holmes utan Moriarty? Luke Skywalker utan Darth Vader? Ivanhoe utan Brian de Bois-Guilbert?
Till väldigt stor del så är det så i den dramatiska litteraturen och filmen att en persons nemesis definierar personen. Ens nemesis är ens mörka sida, ens onda tvilling, den mörka spegelbilden av ens inre. Utan en nemesis är varje sann hjälte rätt menlös och framförallt rätt onödig.
"Sen så menade jag inte att den nemesisen skulle introduceras när man skapade karaktären, utan att den naturligt introduceras i vilket äventyr som helst, för att sedan användas som krok för nya äventyr och konflikter."
Exakt. Det innebär ju att det tar ett halvår innan jag hatar den där nemesisen som införs senare. Vad ska jag göra fram till dess? Pilla mig i naveln?
Okej, jag är onödigt sarkastisk och drar saken till sin spets, men jag har ett tjog rollspel som jag inte har testat än. Ska jag någonsin få chansen att prova dem på allvar så har jag inte tid att tillbringa ett halvår för att få fart på min rollpersons känslor.
"Vad jag _tänker_ testa är att låta spelarna gå in i sina karaktärer mer, skriva en bra bakgrund, notera karaktärens åsikter och verkligen lära känna karaktären innan de börjar spela - DÅ tror jag att det blir en mycket bättre känsla, plus att jag får en massa krokar till konflikter och äventyr."
Vad du ska göra är att faktiskt plöja igenom rollpersonerna innan spelet börjar. Om spelledaren inte gör det så gör spelarna faktiskt en jefla massa jobb i onödan. Jag känner precis lika mycket om jag hittar på min bakgrund under spel som om jag hittar på min bakgrund före spel men spelledaren ignorerar den.