Nekromanti Konflikter och andra landmärken

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Genesis sju dramatiska landmärken

Jag skulle kalla punkt 5 för Tvång istället.
Jag funderade på det, och det funkar ju bra när det är tvång av en yttre omständighet eller person. Det funkar hyfsat när det handlar om berusning eller hetsigt humör. Däremot funkar det inte så bra när det handlar om att huvudpersonen inte vet hur det egentligen ligger till (han dödar mannen utan att veta att det är hans far).

Ska man vara petig så ska väl egentligen två av landmärkerna vara lite speciella, nämligen peripetin och klimax? De är ju speciella typer av landmärken som kräver särskilda mekaniker.
Nja, jag vet inte om de kräver särskilda mekaniker. De kan ha det, men det är inte ett krav. Klimax är ju väldigt ofta bara en Seger eller Katastrof. Peripetin är ett jättehalt begrepp men som nog oftast täcks in av en Insikt eller ett Avslöjande.

//Genesis, som funderar på att låna in något gammalt grekiskt ord för nummer fem. Grekiska ord är häftiga.

Gäst.

Veteran
Re: Ett första utkast till en lista

Hänger du med på liknelsen? Konflikten må vara viktig i scenen, men i berättelsen så spelar den en obetydlig roll, medan beslutet att ta med sig Ringen till Mordor är avgörande. Så analysmetoderna fungerar på olika plan.
Jo, jag har förstått. :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Genesis sju dramatiska landmärken

Tycker det ser bra ut. Häftig idé.
:gremgrin:

Jag tycker dock att Katastrof skulle kallas motgång och Seger kallas framgång. Den påverkade handlingen borde tas bort (det är ju egentligen bara en motgång) då inga andra handlingar beskrivs.
Men Framgång och Motgång är ju så tråkiga ord! :gremtongue: Dessutom känns det som om de kan behövas vara neutrala istället för att snos som termer av mig. Om man gör det till en term så vet man ju inte huruvida, när någon talar om en framgång i en berättelse, de menar landmärket eller bara använder ordet "som vanligt". Forgeiternas ord "narrativism" har haft det problemet här på forumet, då många har velat kalla vissa rollspel narrativistiska som inte har stämt överens med forgeiternas strängare definition av ordet. Dock kan jag tänka mig att även Seger och Katastrof kan ha det problemet. Hm ...

Vad gäller den Påverkade handlingen (jag hatar det namnet), så tycker jag att det är en annan sak än en Katastrof. Om det till exempel sker utan huvudpersonens vetskap (det kan ju komma som en Insikt senare), så är det ju stor skillnad. Katastrofen är inte handlingen i sig, utan när huvudpersonen inser vad han har gjort, och det kan ju komma på ett helt annat ställe.

Sedan tycker jag nog att Avslöjande och Insikt borde slås ihop. Och snarare definieras till att huvudpersonerna får information om någonting viktigt. Att publiken får veta någonting påverkar ju inte berättelsen.
Gör det väl? Tänk på slutet i en typisk Heistfilm. Publiken får veta att tjuvarna hade räknat med polisens motdrag hela tiden, och att det som verkade vara landvinningar för polisen var beräknade i förväg av tjuvarna. För huvudpersonerna är det ju ingen insikt alls (de har ju vetat om det hela tiden), men ändå är det berättelsens klimax, dess viktigaste punkt, eftersom det omdefinierar hela historien. Slutet på The Usual Suspects är ett riktigt väl genomfört Avslöjande som funkar som klimax på hela berättelsen. Möjligtvis kan man se det som en Insikt för polisen, men det viktiga är ju inte att polisen får reda på det. Det förstärker effekten, men är inte nödvändigt. Det viktiga är att publiken får reda på det.

Och när det är i ett rollspel så är det ju ointressant att märka ut när spelarna får veta någonting som RP inte gör, då spelarna ändå inte får (bör) reagera på informationen.
För det första, så tycker jag att det är varje spelares plikt att reagera på all information, även den som rollpersonen inte känner till (om man inte spelar immersionistiskt, men då bör inte spelaren få någon sådan information överhuvudtaget). Om min superhjälte befinner sig i London, och Spelledaren sätter en scen med skurken i New York, så borde jag hitta på en anledning till att min superhjälte skall ta sig till New York, så att han kan slåss med skurken. Annars bidrar jag inte till ståryn.

För det andra, så ser jag helst att den här modellen är helt dramaturgisk, och inte beroende av rollspel. Anledningen till det är att jag inte vill tänka på lösningen innan jag definierat problemet. Det är sån't jag fått lära mig när jag läst kurser i kreativ problemlösning och idégenerering. Tänker man i lösningar redan från början (vi skall designa en ny telefonsvarare), istället för att fokusera på problemet (vi skall designa något som tillåter folk att ta reda på vad andra vill, även om de inte kan svara i telefon),så kan man gå miste om riktigt bra lösningar (såsom den Telia kom på, en tjänst som innebär att man kan lyssna av sida meddelanden via telenätet. Den lösningen hade alla andra missat, eftersom de tänkt på telefonsvarare från början. Nu är det ingen som använder telefonsvarare längre). Så om jag börjar tänka på rollspelens speciella begränsningar redan i teorin jag skall bygga rollspelet kring, så kan jag gå miste om sätt som gör att de begränsningarna inte skulle gälla. Och så börjar jag tänka "Hm, ett rollspel. Vilka grundegenskaper skall jag ha?" och slutar med ännu en BRP fantasy heartbreaker som världen hade klarat sig lika bra utan.

Har du någon konkret idé för hur landmärkena kan användas i rollspel?
Jag har ett par vaga idéer, men ingen konkret ännu. för mig är det här ett sätt att tänka på berättelser som kommer bort från konflikter, och som sådant har det redan gett resultat. Nästa gång jag fisktankar så kommer jag nog att koncentrera mig på att gå från landmärke till landmärke, istället för att försöka trycka in så många konflikter som möjligt.

Men jag har även en grund att börja bygga rollspel kring, och jag tror att det här kommer att leda till mer intressanta och spännande rollspel som ger en annorlunda typ av historier än vi tenderar att spela idag. Jag tror till exempel att en av huvudanledningarna till att rollspel är så våldsamma är för att våld är den enklaste typen av konflikt. Slutar man att koncentrera sig på konflikterna så kan man nog få bort en del av våldet, också.

Inget fel på våld, såklart (jag tränar våldsamheter fem gånger i veckan), men det finns mer här i livet.

Genesis

Ni dés ni maître
Toppen! [ant]

Ursäkta min oförmåga att förklara. Pedagogik är inte min starka sida :gremsmirk:.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det finns två kategorier av människor...

Jag tycker att det här är mycket intressant, även om min brist på deltagande i tråden inte visar det.

Nu gillar jag att sortera saker i så få kategorier som bara är möjligt. Jag skulle helt brutalt rationalisera ner kategorierna till fyra, eftersom flera av dem egentligen är rätt lika. Det är till exempel nästan bara en semantisk skillnad mellan "Frodo beslutar sig för att föra ringen till Mordor" och "Frodo kommer till insikten att han är den som måste föra ringen till Mordor." Jag skulle alltså bunta samman kategori 3-6 och kalla dem för Vändning. De innebär samtliga att handlingen tar en ny riktning, utan att en konflikt har inträffat som har knuffat den i den riktningen. Vändningen kan sedan vara ett avslöjande "Luke, I am your father" / "Oedipus, I am your mother", en insikt, ett avslöjande eller helt enkelt något som någon av de inblandade gör som ändrar berättelsens förutsättningar på ett signifikant sätt.

En kortare lista skulle alltså bli:
1. Framgång
2. Motgång
3. Vändning
4. Introducering

/tobias

Genesis

Ni dés ni maître
Det finns faktiskt tre sorters människor ...

... de som kan räkna, och de som inte kan det.

Nu gillar jag att sortera saker i så få kategorier som bara är möjligt. Jag skulle helt brutalt rationalisera ner kategorierna till fyra (...)

1. Framgång
2. Motgång
3. Vändning
4. Introducering
Man kan ju skala det hela som man vill, såklart. Egentligen kan man ju rationalisera det till två: Framgång och Motgång. Antingen är det positivt eller negativt, liksom. Eller en: Sak. Jag tycker att fyra är för få, eftersom det egentligen inte säger så mycket. Det känns inte som att jag skulle ha nytta av en så grovkornig analysmetod. Liksom: "Ah, den här berättelsen kör på Introducering-Motgång-Framgång-Vändning-Motgång-Framgång. Så intressant."

Insikt och avslöjande menar jag fortfarande är väsensskiljda i det att de påverkar historien på olika sätt. De överlappar ofta, men en Insikt kan vara något som publiken vetat länge, medan ett Avslöjande kan vara något som huvudpersonen vetat länge. Jag tycker att de fungerar på olika vis, och förtjänar att skiljas på. Om de sedan överlappar, så är nog Avslöjandet oftast starkare (typ Vaders avslöjande).

Insikt och Beslut har du dock en poäng i. De är ju ganska lika. Inte riktigt samma sak, dock, eftersom en Insikt består i att huvudpersonen tar del av ny information (antingen inifrån eller utifrån), medan ett Beslut består i att huvudpersonen formulerar ett nytt mål. De kan också överlappa, men att "inse att jag måste" och "besluta mig för att" tycker jag inte är riktigt samma sak. Man kan ju Inse att man måste och bli alldeles demoraliserad av det, och ge upp. Sedan Avslöjas någon ny information, såsom att det skadar andra att ge upp, varpå Beslutet följer. Men de här tycker jag är närmare besläktade än Insikt och Avslöjande.

Jag har till och med funderat på att bryta upp Påverkad handling i Misstag och Tvång, beroende på om de sker på grund av felaktig information eller yttre omständigheter. Jag har inte riktigt beslutat mig för om det är motiverat eller inte. Sju är ett coolare tal än åtta, men Påverkad handling är ett mycket sämre namn än Tvång och Misstag :gremgrin:.

Jag tycker helt enkelt inte att det faktum att man kan reducera dem till färre händelser betyder att man bör. En mer finkornig analysmodell tror jag är mer användbar. Att de sedan kan överlappa är kanske inte heller en svaghet, utan en styrka. Det ger ju en möjlighet att kombinera dem för starkare landmärken. Man kan ha ett landmärke som är en Insikt/Avslöjande, eller en Katastrof/Introduktion. En av anledningarna till att "Luke, I am your father"-scenen är så bra är kanske för att den kombinerar en Insikt med ett Avslöjande.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Det finns två kategorier av människor...

Det ger ju en möjlighet att kombinera dem för starkare landmärken. Man kan ha ett landmärke som är en Insikt/Avslöjande, eller en Katastrof/Introduktion.
Å andra sidan så är det mycket enklare att kombinera och få nya resultat om man har få kategorier. Ditt misstag är ju inget annat än tvång + avslöjande, eller tvång + insikt. Om de kombinerar de fyra primära landmärkena som Gurgeh föreslog, så kan du antagligen komma på fler.

Jag tycker för övrigt att avslöjande och insikt är samma sak, även om det är inre och yttre avslöjningar. I film så är insikt för en person både ett avslöjande för publiken och personen medan ett avslöjande kan endast sträcka sig till publiken (och i vissa fall endast för personen där hemligheten avslöjas senare för publiken). Fast i rollspel så är publiken också personen, så där blir det ändå samma saker. Istället så skiljer sig punkterna vad gäller metatänkande.

/Han som inte tycker att det är en större skillnad, då metatänkande verkar krävas i detta spel

Gäst.

Veteran
Re: Det finns faktiskt tre sorters människor ...

Jag tycker helt enkelt inte att det faktum att man kan reducera dem till färre händelser betyder att man bör. En mer finkornig analysmodell tror jag är mer användbar. Att de sedan kan överlappa är kanske inte heller en svaghet, utan en styrka. Det ger ju en möjlighet att kombinera dem för starkare landmärken. Man kan ha ett landmärke som är en Insikt/Avslöjande, eller en Katastrof/Introduktion. En av anledningarna till att "Luke, I am your father"-scenen är så bra är kanske för att den kombinerar en Insikt med ett Avslöjande.
Om du ändå skall dela upp dem så kan du ju dela på både seger och katastrof en gång till.

En seger kan ju antingen innebära att man vinner något (Bilbo hittar ringen) eller att man försakar en förlust (spränger dödsstjärnan). Och vise versa för Katastrofer.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Utskrivning

En seger kan ju antingen innebära att man vinner något (Bilbo hittar ringen) eller att man försakar en förlust (spränger dödsstjärnan). Och vise versa för Katastrofer.
En seger innebär att man uppnår ett mål, oavsett vad detta är. Att hitta ringen borde väl snarare kategoriseras som en introduktion.

Här kom jag förresten att tänka på en annan form av dramatisk händelse: en utskrivning -- något försvinner ur handlingen. Alltså motsatsen till en introduktion. Oftast är en utskrivning resultatet av en konflikt (Darth Vader dödar Obi-wan Kenobi), men det kanske ändå skulle betraktas som en separat typ av händelse?

/tobias

Gäst.

Veteran
Re: Utskrivning

Att hitta ringen borde väl snarare kategoriseras som en introduktion.
Ja, det kan det ju. Men om vi ponerar att läsaren redan känner till ringen. Eller om vi har en falang som hela tiden varit neutral i förhållande till en konflikt mellan två andra parter som sedan väljer sida. Visst det kan också räknas som en introduktion. Men alla nya element i historien måste ju introduceras oavsett vad de består i. Man skulle kunna säga att alla landmärken är introduktioner av förändringar i någon mån, men det ger inte speciellt mycket att arbeta med.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Det finns två kategorier av människor...

Å andra sidan så är det mycket enklare att kombinera och få nya resultat om man har få kategorier.
Nja, är det verkligen det? Kombinationer av Gurgehs förslag ger Framgång+Motgång, Motgång+Vändning, och så vidare. Jag tycker att de kategorierna är så intetsägande. De sätter inte igång fantasin på samma sätt. Tycker jag, då. Det är ju såklart subjektivt.

Ditt misstag är ju inget annat än tvång + avslöjande, eller tvång + insikt.
Va? Är det väl inte. Misstag skulle ju vara att man gör något som man inte skulle göra om man hade situationen klar för sig. Tvång skulle vara att man gör något fastän man har situationen klar för sig, men att man tvingas till det av en eller annan anledning. Det skulle ju vara helt skilda, om än liknande, saker. Däremot skulle ett misstag så gott som alltid följas av en insikt (annars rinner det ju ut i sanden). Det skulle däremot inte kunna följas av ett avslöjande. Om publiken inte vet att det han gör är ett misstag när han gör det, så är den handlingen inget landmärke, menar jag. Om det inte var ett landmärke av en annan anledning (till exempel att det var en seger, som senare genom ett avslöjande visar sig ha varit ett nederlag). Om publiken inte är medveten om det när det händer, så är det inget landmärke. Speciellt inte i rollspel, eftersom man i så fall måste gå tillbaka och retroaktivt göra det. Möjligtvis skulle det kunna funka om berättelsen inte är kronologiskt (typ flashback-scen), men i så fall måste fortfarande avslöjandet komma före misstaget enligt berättelsens tidsaxel.

Jag hatar att jag är så dålig på att förklara.

Jag tycker för övrigt att avslöjande och insikt är samma sak, även om det är inre och yttre avslöjningar. I film så är insikt för en person både ett avslöjande för publiken och personen (...)
Inte säkert. Publiken kan ju ha vetat om det länge. Tänk dig en deckarberättelse där vi parallellt följer brottslingen och utredaren. Vi vet från scen ett vem brottslingen är, men polisen vet det inte förrän i sista scenen. Eller en romantisk komedi (som jag hela tiden drar exempel från, av någon anledning), där vi från början vet att killen kommer att bli kär i tjejen, men där insikten om att han faktiskt älskar henne kommer som en uppenbarelse för honom.

(...) medan ett avslöjande kan endast sträcka sig till publiken (och i vissa fall endast för personen där hemligheten avslöjas senare för publiken).
Fast om publiken inte ser det, så är det som sagt inget landmärke.

Dessutom tycker jag att ett avslöjande och en insikt upplevs helt annorlunda av läsaren/publiken, och de är olika typer av händelser, även om de ibland utför samma uppgift. En insikt är mer av "Herregud, min egoism håller på att kosta mig mitt äktenskap!" och ett avslöjande är mer "Mannen är i själva verket Franciscos onde tvillingbror! Det var inte Francisko som utförde brottet, trots allt!". Jag kanske borde döpa om avslöjande till twist i alla fall.

Fast i rollspel så är publiken också personen, så där blir det ändå samma saker.
Som jag sade i ett annat inlägg, så ser jag helst inte att modellen bör låtsas om att rollspel finns, men jag tycker nästan att det blir tydligare om man tänker i rollspelstermer. Ett avslöjande är från en spelare till alla andra (eller alla utom SL, om en sådan finns och det inte är han som gör avslöjandet). Till exempel att man avslöjar att man är spion, och har försökt sabba uppdraget från dag ett. En insikt är mer personlig, och gäller bara en rollperson. Man inser att man håller på att förlora kontrollen över sina krafter, till exempel. Men huruvida det är samma sak i ett rollspel eller inte, ser jag helst förbi. Om man bygger ett rollspel på det kan man ju mycket väl ha samma mekanik för avslöjande och insikt, men det är inget jag bryr mig om på den här nivån.

//Genesis, som inte orkade kapitalisera begreppen, eftersom han använde dem så mycket.

Mogger

Hipsteranka

Just det! I ffa TV-serier skrivs ju folk ut på löpande band. Faktum är att Desperate Housewives bygger på en utskrvning (fast i det fallet är det iofs ingen utskrivning eftersom den börjar med det, men ändå), Gandalfs död, Moulder i X Files m.m.

Jag tycker utskrivningen är klockren!

Genesis

Ni dés ni maître

Jag tycker utskrivningen är klockren!
Hmmm. Jo, den har väl samma existensberättigande som introduceringen, antar jag. Anledningen till att jag tvekar är att jag har svårt att se en utskrivning vara poängen med en scen, så att säga. Antingen så råkar det bara vara den sista scenen en karaktär är med i, och ingen tänker mer på det, eller så skrivs karaktären ut i samband med en stark scen, som då är ett landmärke i sin egen rätt. Obi-Wan försvinner liksom bara inte, han dör ju i samband med en katastrof. Samma sak med Gandalf. Det blotta faktum att en karaktär dör är ju faktiskt en katastrof. Yodas död är ju ganska lugn och fridfull, men jag tycker fortfarande att den scenen klassas som en katastrof. Så det känns inte som att någon skriver en scen i syfte att skriva ut en karaktär, medan scener i syfte att introducera dem är ganska vanliga. Eller har jag fel? Kan någon komma med ett bra exempel? Tycker ni alltså att utskrivning och katastrof är mer skilda än insikt och beslut, eller insikt och avslöjande? Kanske ...

Som sagt, problemet jag har med det är att jag har svårt att se den användas ensam. Men det kanske inte diskvalificerar den?

Mogger

Hipsteranka

Du har ju klassat katastrofer som en motgång. Om Ben i Lost skulle försvinna skulle det inte vara en motgång, men det skulle sannolikt ändra en jäkla massa förutsättningar. En utskrivning, som jag tänker mig den, är resultatet av att en karaktär försvinner. Det behöver inte vara en allierad eller en antagonist men iom att den försvinner så ändras alla förutsättningar. Den kan vara en katastrof, men det kan också vara en massa andra saker.

Anledningen till att jag vill klassa utskrivningen som ett eget landmärke är för att det är en potentiellt konfliktbefriad händelse som leder till något nytt.

Gäst.

Veteran

Obi-Wan försvinner liksom bara inte, han dör ju i samband med en katastrof
Det är precis det jag menar med att Katastrof och Seger kan delas upp i två olika typer.

De där huvudpersonerna vinner eller förlorar något och de scener där motståndaren vinner eller förlorar något.

Tittar man på fältslag så är det oftast samma sak. Den ena sidan vinner en stad och den andra förlorar samma stad.

Men när det gäller personer och föremål så gäller inte det i alla lägen. Den ena sidan kan förlora en viktig person utan att motståndaren får tillgång till denne istället.

Kanske skulle vinst och förlust vara bättre namn på Seger och Katastrof. Fast det förutsätter att man har en konflikt :gremconfused: Jobbigt.

MrG

Swashbuckler
När vi ändå kör så mycket filmliknelser

Ännu så länge har vi bara en massa händelser i tid och rum. Nu skall vi göra det till en berättelse. En berättelse skapas genom att från en specifierad startpunkt följa en viss serie händelser i tid och rum för att till slut nå fram till en specifierad slutpunkt. Om vi nu skall nedteckna den här berättelsen så gör vi det genom en skattkarta. Skattkartan visar hur vi skall ta oss till skatten (berättelsens klimax), genom att logiskt följa en viss rutt. Landmärkena är alltså de hållpunkter den gamle piraten tog fasta på när han ritade kartan. Klippan som ser ut som en dödskalle, den gamla övergivna indianbyn, den döda eken, etc. Det är landmärkena.
Helt korrekt om du berättar med en dramatisk struktur. Om du tar bort den dramatiska kurvan så får du en annan form av berättelse. Som t.ex Pulp Fiction som inte följer kronologi, eller ens ofta samma trådar.

Fast det är inte ett på eller av, som Lost in translation som har massa av scener som bara är stäming (och inte har med den dramatiska strukturen), men samtidigt har en liten röd tråd om ett par människor som möts. Förresten ofta samma sak med dystopierna. Att försöka återskapa det i rollspel är spännande och klurigt. Som sit-comen där en del scener kunde få gå helt utanför plotten, men vara berettigade pga humorn.

-Gunnar (som läst film en gång i tiden och det har fastnat i mitt tänk)

Genesis

Ni dés ni maître

De där huvudpersonerna vinner eller förlorar något och de scener där motståndaren vinner eller förlorar något.
Fast det förutsätter ju att det finns en motståndare. Jag tycker heller inte att de är särskilt skilda, om man tänker på hur de fungerar i en berättelse. Skurken förlorar sitt mäktigaste vapen, eller hjälten vinner ett mäktigt vapen. Rent berättelsetekniskt är det i princip samma sak, tycker jag: nu kan skurken besegras.

Genesis

Ni dés ni maître

Tyvärr har jag aldrig sett Lost, så jag vet inte vem Ben är.

Anledningen till att jag vill klassa utskrivningen som ett eget landmärke är för att det är en potentiellt konfliktbefriad händelse som leder till något nytt.
Om du ändrar beskrivningen till "händelse potentiellt befriad från andra landmärken, som leder till något nytt" (jag tar inte hänsyn till konflikter i den här modellen), så håller jag med om att den bör vara ett eget landmärke. Men är den det? Potentiellt befriad från andra landmärken, alltså? Kan du eller någon annan ge mig ett exempel på en utskrivning som inte samtidigt är ett annat landmärke? Och som inte är från Lost :gremsmile:. Hitta gärna på exempel.

Jag påstår inte att det inte finns. Faktum är att jag börjar känna mig övertygad. Men jag vill gärna se ett konkret exempel först.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Kan du eller någon annan ge mig ett exempel på en utskrivning som inte samtidigt är ett annat landmärke?
I tv-serier är det ganska vanligt eftersom skådespelare slutar eller vill syssla med något annat. Jag erbjuder följande exempel från Buffy, the Vampire Slayer:

Joyce Summers dör en oväntad och naturlig död (säsong 5). Inga vampyrer, inga demoner, inga konflikter -- hon bara dör och de övriga karaktärerna måste hantera det.

Spike och Drusilla lämnar staden (säsong 2). Huvudskurkarna för säsongen blir inte besegrade (tvärtom hjälper Spike till att stoppa Angelus), de bara lämnar Sunnydale och försvinner ur handlingen under en längre tid.

Giles flyttar till England (säsong 6).

/tobias

Gäst.

Veteran

Ja, du har nog rätt. Men det känns lite konstigt att tänka i termer av att någon annan vinner på att huvudpersonen drabbas av minnesförlust eller förlorar ett barn. Även om det kanske gör personen svagare så är det mer en tragedi än en katastrof. Den personliga förlusten (eller vinsten) orsakar ju främst en förändring i sinnesstämning emedan den förlorade konflikten blir en förändring i styrkeförhållanden.