Re: Utskrivning
Jag ser nu hur du menar att man kan dela upp katastrof- och segerkategorin, men det kräver att man tittar på konflikter, vilket jag ju vill komma bort ifrån. Jag vill bara se på isolerade händelser.
Jag ser nog inte skillnaden mellan tragedi och katastrof. Menar du att det ligger i definitionen av "katastrof" att någon måste vinna på det? Att förlora ett barn är en katastrof. Att skurken får ett supervapen är också en katastrof. Jag ser inte hur min variant kräver att någon vinner på det.Men det känns lite konstigt att tänka i termer av att någon annan vinner på att huvudpersonen drabbas av minnesförlust eller förlorar ett barn. Även om det kanske gör personen svagare så är det mer en tragedi än en katastrof.
Ah, nu fattar jag vad du menar. Okej. Men eftersom jag försöker bortse från konflikter helt och hållet, så försöker jag att se det från protagonistens perspektiv. Jag låtsas inte om att antagonisten finns. Så en dålig händelse är en dålig händelse, och om det påverkar andra än protagonisten så spelar det ingen roll. Så jag menar att en förlorad konflikt är en personlig förlust.Den personliga förlusten (eller vinsten) orsakar ju främst en förändring i sinnesstämning emedan den förlorade konflikten blir en förändring i styrkeförhållanden.
Jag ser nu hur du menar att man kan dela upp katastrof- och segerkategorin, men det kräver att man tittar på konflikter, vilket jag ju vill komma bort ifrån. Jag vill bara se på isolerade händelser.