Rickard
Urverk speldesign
Genesis har förklarat konfliktresolution på forumet och nu såg jag att Vincent Baker också gjort det.
http://www.lumpley.com/comment.php?entry=674
Han skriver följande definition om konfliktresolution - "It's about a person or people whose interests are uncertain, and what will happen?" - som han sedan bryter ned i beståndsdelar och sedan förklarar.
Jag tycker det är intressant att läsa hans tre områden som skapar osäkerhet och jag tycker också det är intressant att han tycker det är oviktigt att särskilja konfliktresolution från handlingsresolution. Själv har jag märkt att det krånglar till det om spelskaparen (främst jag själv) ska gå in och förklara vad en resolution heter och varför. Skriv hur det funkar istället!
/Han som gillar teori men inte i rollspelsböcker
http://www.lumpley.com/comment.php?entry=674
Han skriver följande definition om konfliktresolution - "It's about a person or people whose interests are uncertain, and what will happen?" - som han sedan bryter ned i beståndsdelar och sedan förklarar.
Jag tycker det är intressant att läsa hans tre områden som skapar osäkerhet och jag tycker också det är intressant att han tycker det är oviktigt att särskilja konfliktresolution från handlingsresolution. Själv har jag märkt att det krånglar till det om spelskaparen (främst jag själv) ska gå in och förklara vad en resolution heter och varför. Skriv hur det funkar istället!
/Han som gillar teori men inte i rollspelsböcker