DoD Konfluxsviten till DoD23?

Brior

Swordsman
Hej!
Antag att Konfluxsviten skulle ges ut till DoD23.

Vilka möjligheter och faror ser ni med ett sådant projekt?
Vad vore viktigt att bevara från originalversionen?
Vad är svitens särart?
Vad från originalversionen kan man låta utgå?
Vad borde med fördel plockas in från romanerna?
Hur skulle konfluxsviten och DoD23 passa med varandra och efter vilka anpassningar?

Organ

Out of time, out of mind
Hur skulle konfluxsviten och DoD23 passa med varandra och efter vilka anpassningar?
Det är en konvertering som jag tror skulle gå nära på smärtfritt. Det är till och med så att jag tycker att DoD23 är ett bättre regelsystem för kampanjen än DoDE. Så om det inte är så att du VILL hålla på och pilla med den så skulle man kunna föra över texten nära på orörd och bara byta ut lite regelgrejor och stats för monster och SLP.

Min feedback, vilket är mer kopplat till den, vad jag antar skulle ske, engelska versionen.
Jag försöker minnas OM det var någon bakgrund/värld som förväntades finnas en förståelse för, eller om konfluxen var möjlig totalt fristående? Jag minns rent krasst inte och där ser jag väl egentligen enda risken. System mässigt ser jag inga problem att köra DoD23......så länge man konverterar/korrar

Brior

Swordsman
Min feedback, vilket är mer kopplat till den, vad jag antar skulle ske, engelska versionen.
Jag försöker minnas OM det var någon bakgrund/värld som förväntades finnas en förståelse för, eller om konfluxen var möjlig totalt fristående? Jag minns rent krasst inte och där ser jag väl egentligen enda risken. System mässigt ser jag inga problem att köra DoD23......så länge man konverterar/korrar
.
Trakorien är nog ganska fristående, och de grannländer som nämndes hade jag hittat på.
Min egen fundering (och Robert Jonssons) är om reglerna i nuvarande form saknar sociala redskap för Trakoriens politiska sammelsurium och för stadsmiljöer (jag har själv dålig koll på reglerna till DoD23 – det är bland annat därför jag frågar er)

Arrikir

Venator
är om reglerna i nuvarande form saknar sociala redskap för Trakoriens politiska sammelsurium och för stadsmiljöer
Jag tror absolut att man kan ge mer sociala redskap till spelledaren. Tror inte det behöver vara regler specifikt utan mer riktlinjer eller råd på hur man kan lyfta fram socialt spel och politik samt vad som utmärker städernas och öarnas karaktär.
DoD23 har övertala och köpslå som konkreta färdigheter som jag tror räcker långt. Vill man ha en färdighet för att navigera det politiska landskapet kan man lägga till typ "lagkunskap" eller helt enkelt Bildning alternativt etikett.

Badmojo

Old’s cool
Har ju spellett det gamla Svavelvinteräventyret, men med Svavelvinterreglerna (och i den settingen, dvs ankfritt), med rejäl inspiration från Svavelvinterboken.

Besvarar bara vissa delfrågor utifrån Svavelvinteräventyret.

Tycker att de olika deläventyren bör vara kvar i stort som de är.

Vad är svitens särart?
Den säregna detaljrikedomen, bakgrundshistoriken, de listiga uppläggen runt tolkningar av historien (med fällor och resultat av handlingar).

Kanske "jobba" sig runt vissa "låsta" inslag som Blatifagus/Arn etc.

Vad borde med fördel plockas in från romanerna?
Jag tycker att en arkeologisk expedition som utnyttjas för en vapensmuggling är en mycket bra inledning på äventyret och ger lagom spelaragens.
Crutakonspirationen och de följdeffekter av de händelser som timar på Marjura får geopolitiskt.
Detaljbeskrivningar av matkulturen :)

Återkommer med detaljerad input.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Detta kommer från en som spelade konfluxen i tonåren, så minnet kring kampanjen är inte purfärskt. Vi spelade tyvärr aldrig klart den, spelledaren tröttnade på rollspel under Kristalltjuren och saboterade kampanjen med flit så att vi skulle tröttna på att spela med honom.

Vilka möjligheter och faror ser ni med ett sådant projekt?
Möjligheter att fler får ta del av kampanjen. Kanske göra upplägget mer pedagogiskt? Jag vill minnas att vår spelledare fick kämpa med en hel del moment som han tyckte var svåra, här kanske det finns möjlighet till mer tydlig vägledning?

Den lite galna stämningen och humorn. Har för mig att detta ökade fram till Kistalltjuren och det var uppskattat.

Vad är svitens särart?
Att den är så otroligt genomarbetad och inte faller inom ramarna för traditionell fantasy. Tycker den verkligen är unik.

Jag har för mig att det fanns en hel del ställen där man om man hade otur dog på fläcken utan att kunna göra något åt det. Detta var lite retsamt vill jag minnas. Men det kan ha haft med spelledaren att göra, är inte helt säker.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
.
Trakorien är nog ganska fristående, och de grannländer som nämndes hade jag hittat på.
Min egen fundering (och Robert Jonssons) är om reglerna i nuvarande form saknar sociala redskap för Trakoriens politiska sammelsurium och för stadsmiljöer (jag har själv dålig koll på reglerna till DoD23 – det är bland annat därför jag frågar er)
Ja, det är sant att DoD23 out of the box är mycket mer fokuserat på äventyrande och vildmarksliv för att kunna ge särskilt mycket bra spel i stadsmiljö. Frågan är väl om kampanjen ska luta sig på något mer än grundreglerna, för det kan ju i sig bli problematiskt om externa regler utöver det ska blandas in. Jag vet inte exakt vad expert-reglerna är tänkta att innehålla på den fronten, men det finns ju i övrigt 3P-material som gynnar sådant spel bättre. Men som sagt blir det ju lite märkligt om kampanjen ska luta sig på 3P-tillbehör för att lyfta socialt spel och stadsmiljöer bättre. Och om det ska ingå i sig självt blir det nog mycket text som inte egentligen har med själva kampanjen att göra, alternativt en hel bok (likt Trakorien-boken) som bara är till för regler och setting.

Mycket av konfluxen utspelar sig ju iofs i mer eller mindre vildmark, så det kanske går att hålla det mesta som det är och ha någon form av tillägg/valbarhet kring att blanda in annat material som hjälper till och förhöjer sånt spel som grundreglerna inte täcker lika bra?

Badmojo

Old’s cool
Mycket av konfluxen utspelar sig ju iofs i mer eller mindre vildmark, så det kanske går att hålla det mesta som det är och ha någon form av tillägg/valbarhet kring att blanda in annat material som hjälper till och förhöjer sånt spel som grundreglerna inte täcker lika bra?
Känns som om vildmarksfärdsregler i arktisk miljö (med nya missödestabeller etc) är givet för Marjura, och dito sjöfärdsregler för Oraklet?

Organ

Out of time, out of mind
Min egen fundering (och Robert Jonssons) är om reglerna i nuvarande form saknar sociala redskap för Trakoriens politiska sammelsurium och för stadsmiljöer
DoD23 har väl ungefär samma verktygslåda för socialt spel som DoDE. Både rollpersoner och SLPn har Karisma- och Intelligens-värden och färdigheter som Övertala, Bluffa och Köpslå borde täcka in de flesta situationer av intrig och diplomati. Så om du inte tyckte att det fanns en brist på regler kring detta i den första utgåvan så kommer du inte tycka det finns det nu heller.

Badmojo

Old’s cool
Jag tror absolut att man kan ge mer sociala redskap till spelledaren. Tror inte det behöver vara regler specifikt utan mer riktlinjer eller råd på hur man kan lyfta fram socialt spel och politik samt vad som utmärker städernas och öarnas karaktär.
DoD23 har övertala och köpslå som konkreta färdigheter som jag tror räcker långt. Vill man ha en färdighet för att navigera det politiska landskapet kan man lägga till typ "lagkunskap" eller helt enkelt Bildning alternativt etikett.
Bluffa borde räcka långt också som färdighet för trakoriskt ränksmideri och politiskt intrigmakande (ev förstärkt av kreativt användande av Myter & Legender...). Kanske några nya Hjälteförmågor som speglar öarnas karaktär.

EDIT Haha @Organ hann före.

Organ

Out of time, out of mind
Känns som om vildmarksfärdsregler i arktisk miljö (med nya missödestabeller etc) är givet för Marjura, och dito sjöfärdsregler för Oraklet?
Definitivt. Här är ett exempel på saker som förekommer i Svavelvinter som DoD23 gör bättre än DoDE. Rollpersonernas irrande fram och tillbaka över Marjura är som klippt skuret för att utnyttja Utmarksreglerna fullt ut.

Leon

Leo carcion
Det jag tycker är utmärkande för konfluxsviten - och kanske i synnerhet Svavelvinter och Oraklets Fyra Ögon, är en specifik spelstil baserad på sandlåda med fantasieggande äventyrsplatser och tydligt definierade aktörer: Shaguliterna och Järntornet, Blå Barnet och Ilibaurien, Raoga och den vita klippan.

Det är en spel- och kampanjstil som jag tycker Magnus Seter leverar mycket väl i Bittermarken till Svärdets sång, om du vill titta på en nyare variant av samma tänk.

Jag tror att en nyutgåva av Konfluxsviten skulle kunna gå i samma riktning: kanske en stor box med kartor och stöd för spelarna att själva utforska och upptäcka de Trakoriska öarna, Vox ransina som röd tråd och mycket frihet.

Och så skuggspel förstås :)

Brior

Swordsman
DoD23 har väl ungefär samma verktygslåda för socialt spel som DoDE. Både rollpersoner och SLPn har Karisma- och Intelligens-värden och färdigheter som Övertala, Bluffa och Köpslå borde täcka in de flesta situationer av intrig och diplomati. Så om du inte tyckte att det fanns en brist på regler kring detta i den första utgåvan så kommer du inte tycka det finns det nu heller.
.
Nä, man kom ganska långt med DoDE vill jag minnas. Mycket av det politiska ligger nog i settingen, där man klarar sig bra med bluffa och övertala etc.