DoD Konfluxsviten till DoD23?

Dimfrost

Special Circumstances
Särarten är världen, personerna och till viss del händelseutvecklingen. Så många detaljer är så minnesvärda. Och friheten, och de moraliska gråzonerna. De många tänkbara sluten. Intrigernas komplexitet, kombinerad med enkla grottsystem att utforska.

DoD23 har utmärkta system och procedurer för att utforska grottsystem, och den vedertagna stilen i äventyren är ypperlig för att beskriva sådana, så de aspekterna av Konfluxsviten är inga problem alls, och skulle snarast fungera bättre än i originalet. Detsamma gäller vildmarksresandet som redan påpekats ovan.

Min egen fundering (och Robert Jonssons) är om reglerna i nuvarande form saknar sociala redskap för Trakoriens politiska sammelsurium och för stadsmiljöer (jag har själv dålig koll på reglerna till DoD23 – det är bland annat därför jag frågar er)
Det här lär inte vara några problem heller. Social interaktion och stadsäventyr hanteras väl av reglerna. Det som saknas kan ingå i äventyren, med procedurer för politisk utveckling, händelser under stadsutforskning (hur långt rör man sig på en viss tidsenhet, hur är levnadsomkostnader vid resor) och liknande.

Svavelvinter och Den femte konfluxen tycker jag är tighta nog för att de ska gå att överföra med bara mindre ändringar. Det som behöver mest jobb är det jag har kallat mellanspelet, alltså motsvarigheten till Oraklets fyra ögon och till viss del Kristalltjuren, allt som händer mellan början och slutet i kampanjen. Tanken här är ju att friheten mellan Oraklets fyra ögons styrda äventyr uppstår ur resor med Trakorienmodulen som grund. Kanske behöver det här struktureras upp lite mer, gärna med influenser från romanerna, och med olika sätt att låta rollpersonerna mer direkt involveras i det trakoriska politiska spelet. Jag hör ju till dem som är väldigt förtjust i Kristalltjuren, men om något av den finns kvar går det nog att göra den lite mindre linjär (från Woddam och framåt).

guldfink

Hero
Vad kul att det verkar vara på tapeten!

Vilka möjligheter och faror ser ni med ett sådant projekt?
Folk kommer ha åsikter och någon kommer säkert bli missnöjd, som alltid när en ska tolka något som många har en relation till.

Vad vore viktigt att bevara från originalversionen?
Det mesta egentligen, men kanske framförallt sandlådorna och kontakten med den övre kontexten (Trakoriens politik, konfluxen osv.)

Vad är svitens särart?
Humorn och skuggspelet

Vad från originalversionen kan man låta utgå?

Kanske detektivarbetet baserat på att spelarna läst Briors reseskildring av Trakorien kunde få en annan lösning. Sedan handlar det väl om hur trogen grundlåde-DoD23 en vill vara. Dimmornas dal signalerar ju en ganska slimmad och direkt spelstil, vilket avviker en del från skuggspel och krigsbräde.

Vad borde med fördel plockas in från romanerna?
Har inte läst alla, men har för mig att det politiska spelet och hela sammanhanget hänger ihop lite mer genomtänkt i dem än i äventyren.

Hur skulle konfluxsviten och DoD23 passa med varandra och efter vilka anpassningar?
Som andra har skrivit, hade det nog funkat ganska smärtfritt regelmässigt. Sedan saknar väl grundlådan regler för längre resor (som blir aktuellt i O4Ö) och den signalerar en lite annan spelstil, men det behöver ju inte vara ett hinder.

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Jag tycker att det hade varit intressant med fördjupningar om de olika grupperingar som finns i sviten. De jag särskilt tänker på nu är shaguliterna (och Shagul själv), ankornas handelshus (Mogger?) och isjättarna, men det finns säkert fler som kan vara intressanta. Detta skulle kunna vara både separata produkter (splatbooks kanske?), men också fylligare kapitel i en inte så förändrad version av originalsviten. Har man tillgång till de olika grupperingarna, deras hemligheter, föremål, anläggningar och nyckelpersoner är det enklare att göra något eget av det som redan finns i äventyren. För mig är detta ett sätt att ytterligare ta till vara på svitens särart. Jag vill gärna ha mer stöd för att göra egna trakoriska grejer.

Ett trakoriskt bestiarium hade också varit intressant. Utgångspunkten skulle kunna vara dokument författade av någon van resenär eller vetenskapsman. I bestiariet kan det finnas både bekanta varelser som horndemoner och drakar, men gärna med någon ny twist (och äventyrskrokar). Funderar även på om det i ett sådant bestiarium också kunde finnas fragment (reliker, tänder, frön, fossiler, växtdelar, blodsdroppar, skinn etc.) av varelser som någon kanske skrupelfri person (shagulit? anka?) bevarar i någon form av laboratorium eller hemligt bibliotek. En mer ambitiös lösning är förstås att göra detta till en separat produkt, men det kan säkert också funka som ”bara” ett kapitel. Har inte heller läst alla romanerna, men nog borde det finnas en del varelser att plocka därifrån?

Flera ovan lyfter ju politiken och skuggspelet. Borde det inte gå att göra äventyrsgeneratorer av det? Jag tänker mig alltså något effektivt i OSR-stil där RP arbetar för någon mäktig figur eller grupp och då blir involverade i olika större skeenden. Skuggspelet var en ball och lite udda indiegrej när Svavelvinter-rollspelet släpptes, men en ny version får gärna knytas tydligare till plothooks och gruppkoncept. Med smart gjorda tabeller kan man åstadkomma mycket på bara några få sidor.

Last edited:

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Ytterligare en typ av produkt som skulle kunna öppna för tankeskott åt många olika håll är en bok med modulära äventyrsplatser. Alltså ungefär som i Svärdets sång, men med mer rumsligt specifika platser. Man ska alltså få ett hum om var i världen de olika platserna finns (eftersom Trakorien är mer geografiskt definierat).

En bok med modulära äventyrsplatser kan också rymma olika grupper, föremål, droger, experiment och varelser. En fri tolkning av detta (why not?) kan även inkludera platser i andra dimensioner. Ramen för hela produkten skulle kunna vara någon form av reseskildring och/eller kartbok eller atlas med mer eller mindre pålitliga kartor.

Även i det här fallet går det förstås att plocka massor från romanerna. Om det känns kul kan allt vara fokuserat på någon viss stad, ö, region eller farled (exempelvis alla platser som är viktiga för Moggers eller shaguliterna). Naturligtvis är det också möjligt att binda samman platserna med någon typ av röd kampanjtråd (som hitta ett antal magiska föremål eller personer och därmed hindra någon förstående katastrof).

Last edited:

zonk

muterad
Uppskattade mycket de bitar vi spelade när det begav sig, dvs Svavelvinter o Oraklets fyra ögon, samt bitar av Kristalltjuren. Att, som gruppens enda RP med hyfsat värde i Historia, få läsa igenom spelarboken (?) om Trakorien var skitkul, och sen kunna sitta o komma ihåg saker som hakade rakt in i Oraklets 4 ögon.

Det vi fastnade på, och som satte P för kampanjen, var märkliga tankenötter i någon slags annan värld vi hade trillat (?) ner till, i Kristalltjuren, någon gåta om den mest kvinnliga metallen, eller något sånt. Jag har ingen aning om vad som hängde på äventyret o vad som hängde på SL, men tankenötter som man måste ta sig förbi, annars fastnar man, känns som nåt att undvika.

Har aldrig läst äventyren själv.

Leon

Leo carcion
Ur ett rent konsumentperspektiv hade jag kastat pengar på en stadig box med gott om kartor och andra spelresurser, och stöd för att spela Konfluxsviten som en enda stor sandlåda, med aktörer och Vox Ransina som struktur.

Men då pratar jag förstås som någon som redan har den gamla sviten, och allt till rollspelet ;)

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
En mer allmän reflektion jag gör efter att läst kommentarerna i den här tråden är: hur mycket behöver vara nytt och hur mycket kan vara gammalt (knappt eller inte alls uppdaterat) i en återutgiven konfluxsvit? Jag har själv inte någon särskilt bestämd åsikt i frågan, men antar att den blir svår att undvika. Vi är säkert många som vill ha mycket nytt, men sådant tar ju tid att åstadkomma. Sannolikt har det också med de ekonomiska ramarna att göra. Jag har ingen koll på hur upplägget ser ut i det här fallet, men hoppas att skaparen själv får en rejäl bit av kakan.

Last edited:

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
I en tidigare tråd skrev jag någonting i stil med: I och med att vi redan har den fria konfluxen som ges ut helt gratis så hoppas jag att Granström hellre gör någonting nytt. Jag vill med detta inte säga att att den femte konfluxen inte borde släppas till DoD23, jag var nog lite väl dikotomisk i det inlägget och jag ber om ursäkt för det. Men en utgångspunkt som jag tror kan vara bra är att när man arbetar på detta ställer sig frågan Vad kan finnas i denna produkt så att den kan vara till gagn för de som redan har den fria konfluxen (eller de gamla böckerna för den delen)? Lyckas man knäcka den nöten tror jag att detta skulle kunna bli en fullkomligt fantastisk produkt!! :giggle:

Brior

Swordsman
I en tidigare tråd skrev jag någonting i stil med: I och med att vi redan har den fria konfluxen som ges ut helt gratis så hoppas jag att Granström hellre gör någonting nytt. Jag vill med detta inte säga att att den femte konfluxen inte borde släppas till DoD23, jag var nog lite väl dikotomisk i det inlägget och jag ber om ursäkt för det. Men en utgångspunkt som jag tror kan vara bra är att när man arbetar på detta ställer sig frågan Vad kan finnas i denna produkt så att den kan vara till gagn för de som redan har den fria konfluxen (eller de gamla böckerna för den delen)? Lyckas man knäcka den nöten tror jag att detta skulle kunna bli en fullkomligt fantastisk produkt!! :giggle:
.
Jag förstår din poäng och kan delvis dela den. Samtidigt vore det kul att få ut konfluxsviten på engelska. Där finns en helt ny, inte obetydande spelkrets! Mina internationella erfarenheter från Svärdets sång har varit väldigt trevliga så här långt.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jag förstår din poäng och kan delvis dela den. Samtidigt vore det kul att få ut konfluxsviten på engelska.
Helt rätt tänkt, förstår det till 100%!!

Arrikir

Venator
Här kommer mina reflektioner:

Vilka möjligheter och faror ser ni med ett sådant projekt?
Svar
: jag ser egentligen inga faror med projektet på den svenska marknaden. Antingen är man gammal nog att veta någon om, eller åtminstone känner till namnet på kampanjen, eller så är man ny och tycker det är spännande med en "ny" kampanj till DoD23.
Jag anser att det blir betydligt svårare att bedöma hur det skulle fungera på en internationell marknad med en Engelsk översättning.

Vad vore viktigt att bevara från originalversionen?
Svar: jag som spelare uppskattade den lösa strukture men med ett tydligt mål (hitta Shaguliterna i järntornet) att sträva efter. Jag gillade verkligen att undersöka kung Ottars grav och de unika svärden och skatterna som finns där.

Vad är svitens särart?
Svar: de olika delarna av kampanjen är väldigt olika men bygger tydligt på varandra. Första delens lösa struktur med tydligt mål och andra delens Odyssé genom öriket och dess kulturer är väldigt bra och mycket stämningsbyggande. Jag har inte spelat mer än del två så jag kan inte ge djupare åsikter om de andra två delarna.
Metaperspektivet med referenser och unikt världsbygge är en stor del av charmen.

Hur skulle konfluxsviten och DoD23 passa med varandra och efter vilka anpassningar?
Svar:
mycket är lika med DoD expert, tror man bara behöver se över vilka färdigheter som nämns och anpassa till DoD23, vilket torde vara enkelt.
Magi kan behöva anpassas lite, men jag tror inte det kommer vara ett problem det heller.

Kanske värt att undersöka om man ska införa möjligheten att välja en släktesförmåga baserat på öarna och deras kulturer. I DoD23 får människor samma släktes förmåga och det kan vara ett kul sätt att göra människor från olika delar av Trakorien unika.

Övrigt:
Med utgångspunkt från kartan från Svavelvinter-rollspelet finns det massor av spännande orter och platser som inte alla beskrivs i materialet. En idé är att ha tabeller så man kan slumpa fram egenskaper för platser skulle man besöka dem. Till exempel näring, befolkning, egenheter och så vidare.

Eftersom mycket sjöfart förekommer under kampanjen kan det vara en bra idé att erbjuda regler för fartyg, resor och väder som är uppdaterade och kanske något slimmade för att kunna användas snabbt och enkelt.

Rangertheman

Myrmidon
Med förbehåll för att jag bara spellett Svavelvinter-boxen och att det var hundra år sedan, så tror jag ändå att Konfluxsviten skulle fungera utmärkt till DoD23 utan några större förändringar. Lite putsning och revidering är ju alltid bra. Jag håller med @Arrikir att det vore mycket trevligt med släktes-, och kanske även yrkesförmågor, som bär en trakorisk särprägel.

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Samtidigt vore det kul att få ut konfluxsviten på engelska. Där finns en helt ny, inte obetydande spelkrets! Mina internationella erfarenheter från Svärdets sång har varit väldigt trevliga så här långt.
Jag tror att Konfluxsviten har ett stort nostalgiskt värde på den svenska marknaden. Men i USA är kanske produkter som direkt knyter an till upplägget i Svärdets sång mer gångbara? Alltså exempelvis ett paket med modulära äventyrsplatser. Går det kanske att stöpa om hela konfluxsviten till en rad sådana platsbeskrivningar? Den röda tråd som finns i Konfluxsviten skulle då kunna vara en av flera valbara röda trådar som binder samman de olika platserna.

Om denna diskussion hade förts på ett engelskspråkigt forum tror jag att infallsvinklarna varit helt andra. Inte nödvändigtvis bättre, men bara andra.

Last edited:
Jag håller inte med de tvivel som lyfts för en engelsk version.
Dragonbane har inte sålt på nostalgi. Många, inklusive jag, var nog tveksamma på hur det skulle gå med ytterliggare ett "generic fantasy RPG" på den engelskspråkiga marknaden....
Våra farhågor blev krossade. Jag är väldigt säker på att Dragonbane sålt fler ex än vad DoD23 gjort...och att det är på engelska tillväxten fortfarande sker.
Nyfikenheten på svavelvinter/konfluxen är skapligt stor redan nu med tanke på hur mycket den hyllats av den svenska basen på dragonbane forum/discords osv....

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Jag håller inte med de tvivel som lyfts för en engelsk version.
Dragonbane har inte sålt på nostalgi. Många, inklusive jag, var nog tveksamma på hur det skulle gå med ytterliggare ett "generic fantasy RPG" på den engelskspråkiga marknaden....
Våra farhågor blev krossade. Jag är väldigt säker på att Dragonbane sålt fler ex än vad DoD23 gjort...och att det är på engelska tillväxten fortfarande sker.
Nyfikenheten på svavelvinter/konfluxen är skapligt stor redan nu med tanke på hur mycket den hyllats av den svenska basen på dragonbane forum/discords osv....
Jag tror också att det finns ett intresse för en Konfluxsvit på engelska, men frågan är hur man bäst tar till vara på detta intresse - en rejält reviderad version eller mer ”bara” nytryck av den gamla versionen med stats anpassade till reglerna från den senaste lådan?

Badmojo

Old’s cool
@Brior behöver ni speltestare till en nyversion så hojta till...

PS Nu svär jag väl i Kastykekyrkan, men kan faktiskt se att ett "nedtonat" och omarbetat Trakorien i en nyversion skulle kunna funka. Dvs inte alltför mycket fokus på renässans korsat med Sumer, utan mera av en vaniljfantasysetting a la DoD23 - medveten om att en hel del av charmen ligger i just det förra.

Kapa bort alla (onödiga) märkligheter, udda namn på vardagliga saker osv. Insteget/suspension of disbelief skulle kanske bli lägre då för nya farsegels resenärer.
(tar snabbt skydd!)
/Byrax

Leon

Leo carcion
Alltså exempelvis ett paket med modulära äventyrsplatser. Går det kanske att stöpa om hela konfluxsviten till rad sådana platsbeskrivningar? Den röda tråd som finns i Konfluxsviten skulle då kunna vara en av flera valbara röda trådar som binder samman de olika platserna.
Precis detta! Eller kanske snarate att Vox Ransina och den annalkande konfluxen ger ett ramverk än en röd tråd.

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Precis detta! Eller kanske snarate att Vox Ransina och den annalkande konfluxen ger ett ramverk än en röd tråd.
Ja, det är nog en bättre formulering.

Men frågan är då: vilka andra ramverk kan man tänka sig? Jag har inget svar på den frågan just nu, men bara tanken är fantasieggande.

Edit: Vid närmare eftertanke hade jag låtit en varelse från en annan värld eller dimension vara en del av ett sådant ramverk. Förmodligen någon eller något som rör sig mellan världar, men av helt andra anledningar än Shagul.

Last edited: