Dimfrost
Special Circumstances
Särarten är världen, personerna och till viss del händelseutvecklingen. Så många detaljer är så minnesvärda. Och friheten, och de moraliska gråzonerna. De många tänkbara sluten. Intrigernas komplexitet, kombinerad med enkla grottsystem att utforska.
DoD23 har utmärkta system och procedurer för att utforska grottsystem, och den vedertagna stilen i äventyren är ypperlig för att beskriva sådana, så de aspekterna av Konfluxsviten är inga problem alls, och skulle snarast fungera bättre än i originalet. Detsamma gäller vildmarksresandet som redan påpekats ovan.
Svavelvinter och Den femte konfluxen tycker jag är tighta nog för att de ska gå att överföra med bara mindre ändringar. Det som behöver mest jobb är det jag har kallat mellanspelet, alltså motsvarigheten till Oraklets fyra ögon och till viss del Kristalltjuren, allt som händer mellan början och slutet i kampanjen. Tanken här är ju att friheten mellan Oraklets fyra ögons styrda äventyr uppstår ur resor med Trakorienmodulen som grund. Kanske behöver det här struktureras upp lite mer, gärna med influenser från romanerna, och med olika sätt att låta rollpersonerna mer direkt involveras i det trakoriska politiska spelet. Jag hör ju till dem som är väldigt förtjust i Kristalltjuren, men om något av den finns kvar går det nog att göra den lite mindre linjär (från Woddam och framåt).
DoD23 har utmärkta system och procedurer för att utforska grottsystem, och den vedertagna stilen i äventyren är ypperlig för att beskriva sådana, så de aspekterna av Konfluxsviten är inga problem alls, och skulle snarast fungera bättre än i originalet. Detsamma gäller vildmarksresandet som redan påpekats ovan.
Det här lär inte vara några problem heller. Social interaktion och stadsäventyr hanteras väl av reglerna. Det som saknas kan ingå i äventyren, med procedurer för politisk utveckling, händelser under stadsutforskning (hur långt rör man sig på en viss tidsenhet, hur är levnadsomkostnader vid resor) och liknande.Min egen fundering (och Robert Jonssons) är om reglerna i nuvarande form saknar sociala redskap för Trakoriens politiska sammelsurium och för stadsmiljöer (jag har själv dålig koll på reglerna till DoD23 – det är bland annat därför jag frågar er)
Svavelvinter och Den femte konfluxen tycker jag är tighta nog för att de ska gå att överföra med bara mindre ändringar. Det som behöver mest jobb är det jag har kallat mellanspelet, alltså motsvarigheten till Oraklets fyra ögon och till viss del Kristalltjuren, allt som händer mellan början och slutet i kampanjen. Tanken här är ju att friheten mellan Oraklets fyra ögons styrda äventyr uppstår ur resor med Trakorienmodulen som grund. Kanske behöver det här struktureras upp lite mer, gärna med influenser från romanerna, och med olika sätt att låta rollpersonerna mer direkt involveras i det trakoriska politiska spelet. Jag hör ju till dem som är väldigt förtjust i Kristalltjuren, men om något av den finns kvar går det nog att göra den lite mindre linjär (från Woddam och framåt).