Yes! Fullt medhåll här (jag till och med skrev något om det i min första postDäremot tycker jag att man kan fundera över hur och var de beskrivs. Om nu Konflux-sviten ges ut i ny, bearbetad version kan det kanske vara en god idé att presentera dem tidigt och i samma kapitel? Kanske kan man dessutom lägga till någon karaktär från romanerna?
En tanke kring det modulära, viktiga/spännande platser och problemet med att Brådfots reseberättelse skulle vara tung för spelarna att konsumerad:Som jag skrev tidigare i tråden föreslår jag en mer kompakt version av hela sviten. En enda tjock bok eller en låda med häften tycker jag räcker för att modulärt presentera alla viktiga platser. Mitt förslag är att de bör kunna fungera som intressanta äventyrsplatser även utan Vox Ranzina. Detsamma kanske kan gälla även de personer du nämner? Det går ju att väva in merparten av dem i helt andra händelser också.
Håller medDetta kommer från en som spelade konfluxen i tonåren, så minnet kring kampanjen är inte purfärskt. Vi spelade tyvärr aldrig klart den, spelledaren tröttnade på rollspel under Kristalltjuren och saboterade kampanjen med flit så att vi skulle tröttna på att spela med honom.
Vilka möjligheter och faror ser ni med ett sådant projekt?
Möjligheter att fler får ta del av kampanjen. Kanske göra upplägget mer pedagogiskt? Jag vill minnas att vår spelledare fick kämpa med en hel del moment som han tyckte var svåra, här kanske det finns möjlighet till mer tydlig vägledning?
Vad vore viktigt att bevara från originalversionen?
Den lite galna stämningen och humorn. Har för mig att detta ökade fram till Kistalltjuren och det var uppskattat.
Vad är svitens särart?
Att den är så otroligt genomarbetad och inte faller inom ramarna för traditionell fantasy. Tycker den verkligen är unik.
Vad från originalversionen kan man låta utgå?
Jag har för mig att det fanns en hel del ställen där man om man hade otur dog på fläcken utan att kunna göra något åt det. Detta var lite retsamt vill jag minnas. Men det kan ha haft med spelledaren att göra, är inte helt säker.
Jag är rätt säker på att Svavelvinter-lådan, föredömligt för sin tid, redan innehåller specifika incitament. En riddare som letade efter en drake på ön (det som senare blev Arn?), Arkeologer i jakt på högkulturen Cruris gravfält, En agent sänd av en förmögen och högt uppsatt person för att frita/kidnappa dennes son som anslutit sig till shagulitsekten, inkvisitionspräster på jakt efter shagulitsekten etc. etc. Jag tycker än idag att de här förslagen till incitament håller väldigt bra. Jag skulle gärna utveckla dem så de passar bättre in i kampanjens helhet, men också lyfta fram att en RP kan ta över incitament från någon SLP (t.ex. vara en kmordadruid på hemresa till sin helgedom (stackars sate), en smugglare med vapen till frihetsrörelsen, ynglingen som vill ansluta sig till shaguliterna. Eller varför inte spela som en magilärling i Trodax tjänst som råkar bli lurad av Blatifagus till att vara dennes springschas?En mer allmän reflexion kring Konfluxsviten är att det kan vara bra med något eller några mer specifika gruppkoncept. Helt enkelt möjliga svar på frågan: vilka är RP? Har de någon särskild anledning att engagera sig i det som sker? Ett band till (eller konflikt med) någon av nyckelpersonerna? Går det att spela kampanjen som shaguliter eller något annat ännu mer oväntat? Kanske, oavsett grupptillhörighet, med en bas, viss utrustning och vissa sidouppdrag? Ungefär som Arken i Mutant År Noll fast i enlighet med trakoriska premisser.
Intressanta synpunkter! Skulle du kunna dela in ditt inlägg i flera stycken med blanksteg emellan? Jag försöker alltså inte leka svensklärare, utan ser helt enkelt för dåligt för att riktigt kunna se text i så långt svep. Det blir väldigt ansträngande för mina ögon.Jag är rätt säker på att Svavelvinter-lådan, föredömligt för sin tid, redan innehåller specifika incitament. En riddare som letade efter en drake på ön (det som senare blev Arn?), Arkeologer i jakt på högkulturen Cruris gravfält, En agent sänd av en förmögen och högt uppsatt person för att frita/kidnappa dennes son som anslutit sig till shagulitsekten, inkvisitionspräster på jakt efter shagulitsekten etc. etc. Jag tycker än idag att de här förslagen till incitament håller väldigt bra. Jag skulle gärna utveckla dem så de passar bättre in i kampanjens helhet, men också lyfta fram att en RP kan ta över incitament från någon SLP (t.ex. vara en kmordadruid på hemresa till sin helgedom (stackars sate), en smugglare med vapen till frihetsrörelsen, ynglingen som vill ansluta sig till shaguliterna. Eller varför inte spela som en magilärling i Trodax tjänst som råkar bli lurad av Blatifagus till att vara dennes springschas?
Apropå att vända på steken och låta RP vara shaguliter genom hela kampanjen är något jag klurat på sen Fria Ligan släppte det eminenta "Döds ände" till Svavelvinter RPG. Jag har något gammalt dokument med nedskrivna tankar och kommentarer kring denna alternativa variant.
Inledningsvis skulle det kunna innebära att RP dels är shaguliter på Järntornet (som i Döds Ände) men också spela som ambassadören Malek Mangus eller andra shaguliter verksamma i Arhems (sjukstugan, eller rent av den förrymde sonen som vill ansluta sig till shaguliterna). Attacken på Kmordahelgedomen och besöket i Cruri skulle kunna bli två av flera uppdrag som i slutändan leder fram till Shaguls ofrånkomliga förräderi mot sina sektmedlemmar.
Det fortsatta incitamentet i kampanjen behöver egentligen inte skilja sig så mycket mot originalet eftersom shaguliterna har ett snarlikt agg mot Shagul. Det som kommer skilja är att shaguliterna sannolikt är förkastade och avskydda av en oförstående omvärld och får sköta de fortsatta deläventyren i det fördolda med ständig risk för att av allmänheten bli påkomna, jagade och avrättade för svart magi och andra illdåd. Dels givetvis jagade av Shagul (de är ju några av få som faktiskt sett hans ansikte och är därmed sannolikt det hot mot honom som profetian talar om).
Här skulle även nivån av shagulism vara en intressant mätare för hur magiskt mäktiga RP är men också sårbara utifrån sitt utseende och kravet att hålla sig dolda. Det är också intressant ur ett psykologiskt perspektiv hur de avskydda shaguliterna bär spår och färdigheter från den herre som förrådde dem (den lära de använder sig av är för tusan döpt efter honom). Finner de sig i och kan förlåta sveket (Någon shagulklon kan lägligt dyka upp i deras väg/drömmar för att få någon av denne på sin sida. Är hatet mot Shagul stort så är det en intressant balansgång att fortsätta följa hans lära (kraftfull magi), eller att förkasta den (bli svagare och kraftlösa). Nackdelen med att spela en grupp shaguliter efter Svavelvinter skulle vara att det är svårare med logiska tillkommande RP (om en RP t.ex. råkar dö). Varför skulle någon vilja hänga med ett gäng efterlysta sektmedlemmar? Fast, det är klart. Det skulle kunna bli både en och annan intressant situation när någon fängslad shagulitbroder behöver fritas, eller andra skurkar, dårar och Digeta Longa-agenter vill följa med av diverse diffusa eller kanske rent av livsfarliga anledningar (blir man osams går det ju alltid att ange sektmedlemmarna till närmaste stadsvakt).
Hur menar du? Varför skulle DoD23 passa sämre för längre kampanjer?Det luriga kan vara känslan - DoD-23 är väldigt mycket ett spel för enklare sorters äventyr, med en kort färdighetslista och saknar ambitionen att kunna hantera något som d5K.
För väldigt långa kampanjer, ja, men det är knappast problemet här. Det är mer att det handlar om äventyr och svärdssvingande, Mirth & Mayhem, och avsiktligt konstruerats för att inte ha så mycket djup.Hur menar du? Varför skulle DoD23 passa sämre för längre kampanjer?
Ber om ursäkt för detta och ska se om jag hinner fixa det under dagen. Det här är resultatet av direktflödet från den kreativa delen i hjärnan till tangenternaIntressanta synpunkter! Skulle du kunna dela in ditt inlägg i flera stycken med blanksteg emellan? Jag försöker alltså inte leka svensklärare, utan ser helt enkelt för dåligt för att riktigt kunna se text i så långt svep. Det blir väldigt ansträngande för mina ögon.
Jag har alltså i stora drag läst vad du har skrivit, men tappade tråden flera gånger.
Det här ser jag som en feltolkning. "Mirth & Mayhem", som ju inte ens förekommer i den svenska originaltexten, ska nog snarare ses som en ingång än en uttömmande beskrivning.Det är mer att det handlar om äventyr och svärdssvingande, Mirth & Mayhem, och avsiktligt konstruerats för att inte ha så mycket djup.
Det är lugnt. Jag behöver uppenbarligen nya glasögon…Ber om ursäkt för detta och ska se om jag hinner fixa det under dagen. Det här är resultatet av direktflödet från den kreativa delen i hjärnan till tangenterna![]()
Jag tycker att färdighetsuppsättningen också är en innehållsdeklaration.Det här ser jag som en feltolkning. "Mirth & Mayhem", som ju inte ens förekommer i den svenska originaltexten, ska nog snarare ses som en ingång än en uttömmande beskrivning.
Jag är rätt säker på att Svavelvinter-lådan, föredömligt för sin tid, redan innehåller specifika incitament:
Jag tycker än idag att de här förslagen till incitament håller väldigt bra.
- En riddare som letade efter en drake på ön (det som senare blev Arn?)
- Arkeologer i jakt på högkulturen Cruris gravfält
- En agent sänd av en förmögen och högt uppsatt person för att frita/kidnappa dennes son som anslutit sig till shagulitsekten,
- Inkvisitionspräster på jakt efter shagulitsekten etc. etc.
Jag skulle gärna utveckla dem så de passar bättre in i kampanjens helhet, men också lyfta fram att en RP kan ta över incitament från någon SLP t.ex. :
- En kmordadruid på hemresa till sin helgedom (stackars sate)
- En smugglare med vapen till frihetsrörelsen
- Ynglingen som vill ansluta sig till shaguliterna
- ...eller varför inte spela som en magilärling i Trodax tjänst som råkar bli lurad av Blatifagus till att vara dennes springschas?
Apropå att vända på steken och låta RP vara shaguliter genom hela kampanjen är något jag klurat på sen Fria Ligan släppte det eminenta "Döds ände" till Svavelvinter RPG. Jag har något gammalt dokument med nedskrivna tankar och kommentarer kring denna alternativa variant.
Inledningsvis skulle det kunna innebära att RP dels är shaguliter på Järntornet (som i Döds Ände) men också spela som ambassadören Malek Mangus eller andra shaguliter verksamma i Arhems (sjukstugan, eller rent av den förrymde sonen som vill ansluta sig till shaguliterna).
Attacken på Kmordahelgedomen och besöket i Cruri skulle kunna bli två av flera uppdrag som i slutändan leder fram till Shaguls ofrånkomliga förräderi mot sina sektmedlemmar.
Det fortsatta incitamentet i en "shagulit-RP-kampanj" behöver egentligen inte skilja sig så mycket mot originalet eftersom shaguliterna har ett snarlikt agg mot Shagul.
Det som kommer skilja är att shaguliterna sannolikt är förkastade och avskydda av en oförstående omvärld och får sköta de fortsatta deläventyren i det fördolda med ständig risk för att av allmänheten bli påkomna, jagade och avrättade för svart magi och andra illdåd. Dels givetvis jagade av Shagul (de är ju några av få som faktiskt sett hans ansikte och är därmed sannolikt det hot mot honom som profetian talar om).
Här skulle även nivån av färdigheten "Shagulism" vara en intressant mätare för hur magiskt mäktiga RP är men också sårbara utifrån sitt utseende och kravet att hålla sig dolda.
Det är också intressant ur ett psykologiskt perspektiv hur de avskydda shaguliterna bär spår och färdigheter från den herre som förrådde dem (den lära de använder sig av är för tusan döpt efter honom). Finner de sig i och kan förlåta sveket (Någon shagulklon kan lägligt dyka upp i deras väg/drömmar för att få någon av denne på sin sida.
Är hatet mot Shagul stort så är det en intressant balansgång att fortsätta följa hans lära (kraftfull magi), eller att förkasta den (bli svagare och kraftlösa).
Nackdelen med att spela en grupp shaguliter efter Svavelvinter skulle vara att det är svårare med logiska tillkommande RP (om en RP t.ex. råkar dö). Varför skulle någon vilja hänga med ett gäng efterlysta sektmedlemmar?
Fast, det är klart. Det skulle kunna bli både en och annan intressant situation när någon fängslad shagulitbroder behöver fritas, eller andra skurkar, dårar och Digeta Longa-agenter vill följa med av diverse diffusa eller kanske rent av livsfarliga anledningar (blir man osams går det ju alltid att ange sektmedlemmarna till närmaste stadsvakt).