DoD Konfluxsviten till DoD23?

Gaspard

Veteran
Mycket av det som pågick vid sidan av, Arn-Meilina intrigerna och Stegos tyckte jag var svårt att få spelarna investerade i, så personligen hade jag sett en annan approach där. Fanns delar av framför allt de senare äventyren som kändes roligare för en SL än spelare.
Annars så vill jag ha kvar det udda och unika som fick det att stå ut då såväl som idag. Hoppas hoppas att planerna går vidare.

Organ

Out of time, out of mind
Jag håller inte med de tvivel som lyfts för en engelsk version.
Dragonbane har inte sålt på nostalgi. Många, inklusive jag, var nog tveksamma på hur det skulle gå med ytterliggare ett "generic fantasy RPG" på den engelskspråkiga marknaden.... Våra farhågor blev krossade.

Nyfikenheten på svavelvinter/konfluxen är skapligt stor redan nu med tanke på hur mycket den hyllats av den svenska basen på dragonbane forum/discords osv....
Håller med. Det var uppenbarligen inte bara jag som med lika delar förvåning och glädje såg alla de utrikiska hyllningar som Dragonbane fick. Det är mer än en person, oftast en amerikan, som jag hört säga "Nu förstår jag plötsligt varför D&D aldrig fick den dominerande ställningen i Sverige som den fick i resten av världen" och "Det är ett jävla sätt att undanhålla oss detta i alla dessa år".

Nyfikenheten över vad som tidigare getts ut till Drakar och Demoner bland Dragonbane-fans är stor i största allmänhet. Och de är väldigt nyfikna på konfluxsviten som de ser hyllas av svenskarna. Så nog finns det ett intresse av en engelsk utgåva alltid.

Jag är väldigt säker på att Dragonbane sålt fler ex än vad DoD23 gjort...och att det är på engelska tillväxten fortfarande sker.
Baserar du det på något annat än en känsla? Jag har undrat och är genuint nyfiken på hur det ligger till med.

Last edited:
Baserar du det på något annat än en känsla? Jag har undrat och är genuint nyfiken på hur det ligger till med.
Lite mer än känsla.... ;)
Men även utan mitt "lite mer", så kan man lätt dra slutsatser bara på hur landsfördelningen för KS:en för DoD/Dragonbane gick...dvs INNAN spelet släppts och fått ytterliggare attraktionsvärde på andra sidan atlanten...brutalt mycket mer engelskspråkiga backningar än vad jag trodde det skulle vara
1742311917440.png

Bifur

Veteran
PS Nu svär jag väl i Kastykekyrkan, men kan faktiskt se att ett "nedtonat" och omarbetat Trakorien i en nyversion skulle kunna funka. Dvs inte alltför mycket fokus på renässans korsat med Sumer, utan mera av en vaniljfantasysetting a la DoD23 - medveten om att en hel del av charmen ligger i just det förra.
Det kan vara en tanke. Tycker inte det vore ett självklart val och kanske inte att vanilj vore rätt val heller. Men vissa "förenklingar" kan nog underlätta för att gå i en viss riktning. Jag vet inte hur representantiv jag här men en erfarenhet av att utan framgång försöka pitcha Svavelvinter (rollspelet) i snart 10 år är att settingens särart är en tröskel. Å andra sidan kanske det är för att folk i Sverige känner till den? Svärdets sång, som inte är helt olikt, verkar ju inte ha det problemet.

Last edited:

Engan0007

Veteran
Jag kan tycka att fogden i första delen bör få ett beskrivet tillhåll med karta.
Fanns en del bra beskrivningar i första romanen vill jag minnas.

När jag varit spelledare av första delen så upplever jag i första delen alltid en avsaknad av en Marjuransk bondgård eller två i kartform, brukar bli en episod norr om Arhem bland gårdarna där ofta.

Har för mig att både "Arhems sista dagar" och den där banketten hos Gotthardskona från 2010-års Svavelvinter rpg var mkt bra och gav en del av i intrigspelet som blev ännu viktigare i senare delar. De får gärna följa med till en ny version.
Skuggspelet kan man nog göra något kul med.
Även den där intrigen från böckerna om förbannade smuggelsvärd är mkt bra.

Att ha en option för roligare regler än Int mot Int för spel & dobbel kan vara kul.
Nån förmåga för att ge fördel på att fuska :)

Ligan gillar ibland att återanvända tänk kring format och strategi för släpp.
Kanske kan en expertbox med regeldel, en världsbeskrivning och första svavelvinter-delen motsvara den befintliga startboxen.

Sen skulle resten av kampanjen kunna utgöras utav ett släpp motsvarande det som ligan gjorde för "ärans väg", mera äventyr som en indirekt/möjlig fortsättning på äventyret från expertboxen.
Trots allt är det förmodligen minst jobb med Svavelvinter kontra de övriga delarna av orginalkampanjen, skulle det följas åt med en expertbox då kan de koncentrera sig på expertreglerna och hitta formen med första delen.

Får man drömma hade en Egerkrants tolkning av Svavelvinter-boxen i kombination med omslaget till gamla Expertboxen varit oerhört coolt. Svavelvinters omslag hade lite filmposter-stuk med små scener. En sån scen skulle kunna vara ett motiv liknande gamla exportboxens omslag fast med Cruri-referenser :D
En fortsättande del efter en expertbox skulle då på omslaget kunna tolka gigant-boxen, kanske avbilda en liten scen med en trakorisk båt (åter till Marjura) och en upprepande känd blekfis med svärd vid relingen?

Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Det behövs förstås regler för ett antal nya monster, ny magi, hantering av Shagulism kanske som ett antal sammanhängande hjälteförmågor etc, men det är ju självklart, och något som är lätt fixat.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Fantastiskt kul om/att Konfluxen ges ut på nytt.

Nu var det några år sedan, och vår Konflux-kampanj är sedan dess strandad strax innan "Femte Konfluxen"-äventyret, men mina tankar går väl ungefär såhär...
  • Jag skulle helst se att språk och geografi från romanerna (och Svavelvinter RPG) bevaras i så stor grad som möjligt. Gallsörpa, zeppelond, rundlöpa, coffa, smickelbräde, Sumbra osv osv ger ett mystiskt men ändå greppbart skimmer över världen.
  • I den mån det är möjligt bevara stilen och illustrationer/kartor från iaf Svavelvinter-boxen. Det kan vara en nostalgi-tripp, men jag har genomgående under åren sett dem som stämningsfulla.
  • Företeelser i senare delar (Höga språket, Rhabdo Rana, politiska kriser, gudapanteon, Ghumgakk, Vox Ranzina,, Arn Dunkelbrink, m.fl.) kan med fördel och bättre sammanhang införlivas i kampanjen redan från start.
  • Brior Brådfots reseskildring från Trakorien-boken bör införlivas (om än uppdaterad enligt ovan) i kampanjen för att ge både SL och spelare mer kött på benen (och såklart utifrån att den mer eller mindre krävs för O4Ö).
  • Hade gärna sett en omarbetning av Kristalltjuren med mindre utrymme för det psykadeliska Bythos och Nominatorn, men gärna konfrontationen med Ebharing och jakt genom de Grå Hallarna som också bör vara RP´s väg till det oupplysta Stegos (för alla kan ju inte nå ön via drakrygg eller möjligtvis bli kidnappad av sin spegelbild).
  • Sätt att tidsmässigt knyta ihop händelserna mellan Svavelvinter och O4Ö i kortare mellanakter som ger ledtrådar och leder fram till O4Ö.
  • Att behålla någon form av metaspel likt Skuggspelet i Svavelvinter RPG (mer än det i O4Ö). Min erfarenhet är att det fyllde på spelet med många kul situationer som till viss del även påverkade karaktärsspelet.
Sen hade det såklart (iaf i ett senare skede) varit kul med ytterligare separata sourcebooks för resp. Trakorisk ö med tillhörande äventyr.

En farhåga för mig är att det fria magisystem som gjorde sig så bra i Svavelvinter RPG (och utgick från romanerna) blir mer kantigt och bundet med DoD-regler.

Finns så mycket mer att skriva om det här och har massa dokument till min egen Konflux-kampanj (samt den bloggade progressen), men det här kanske får vara min input för nu. Bör även finnas en del input från arbetet Fria Ligan gjorde med den uppdaterade versionen av Femte Konfluxen till Svavelvinter RPG som bara påbörjades men aldrig gick i mål.

zonk

muterad
Jag hade framhävt det Granströmska och inte oroat mig för att behöva skapa om det existerande för att de som redan kan originalet ska få något nytt. Jag tror inte konfluxsvitens styrka är att emulera Tolkien eller vaniljfantasy, och jag tror gammelrävarna som kan originalet väl är i minoritet i kundkretsen. KS-siffrorna antyder ju detta, men jag tror nog vi är ett par svenskar som inte känner till Fria Konfluxen heller.

Arbiträr

Veteran
Som spelledare har jag kört tre omgångar med Svavelvinter och håller precis på att kicka igång Oraklets fyra ögon med DoD23 som regelsystem. Personligen har det funkat ypperligt.

Svavelvinter

Svavelvinter är egentligen inga problem att konvertera rakt av. Troligen den enklaste att direkt överföra. Du har en avgränsad setting med ön Marjura, du har ett spännande äventyrsplatser och du har en välutvecklad utgångspunkt med Arhem och dess intriger.

Det enda här är att anpassa äventyret till det nya systemet.

Att konstruera Shagulismen, shaguliternas magi och vissa av de magiska föremålen kan kräva en del testning & funderande.

Kanhända att man kan fundera något på att skapa intressanta mekaniker av exempelvis schackpartiet (smickelbrädepartiet) mot Blatifagus.

Sedan kan man ju tänkas att vissa slp/karaktärer ur romanerna eller de kommande delarna presenteras redan här, exempelvis Praanz eller Didra.

Oraklets fyra ögon

Denna del kräver mer kunskap om Trakorien som setting. Dessutom kräver det ju att den modulen finns med. Det enklaste här är nog troligtvis att släppa Oraklets fyra ögon tillsammans med Trakorien-modulen. Trakorien kanske skulle kunna släppas som en spelarbok, så den blir lätt att använda som referens när spelarna söker ledtrådar.

Man kan ju även använda en hel del av det digra material som släpptes till rollspelet Svavelvinter för att bygga ut settingen ytterligare.

Dimfrost

Special Circumstances
En mer övergripande fråga är om man borde göra något med förhållandet mellan rollpersoner och SLPs. Redan i ursprungskampanjen är det tydligt att de SLP man möter är betydligt mer färgstarka och har ofta mer huvudpersonspotential än gruppen RP. Det blir sedan uppenbart i romanerna. Kanske kan det i viss del hanteras genom att några viktiga roller definieras mer öppet och tilldelas lämpliga rollpersoner om det är möjligt, för att förankra dem bättre i den övergripande handlingen. Jag menar inte färdiga rollpersoner, utan att någon kan vara RhabdoRana-infiltratör, någon kan vara en astrolog som blir konfluxväktare, någon kan vara den trakoriska säkerhetstjänstens agent, och så vidare. Antagligen inte så långt att rollpersonerna får helt motsatta agendor, dock.

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
När jag tänker möjligheter:

BANG!- expandera Majura och släpp en box. 2 böcker, en Marjura-sandboxbok (samla allt relevant om ön som en minisetting, expandera med saker som nämns i förbifarten - tex dvärgriket!) samt Femte Konfluxen 1: Svavelvinter (kampanjspecifik bok med en översikt över hela Femte Konfluxen redan från start, i grova drag) så SL får hjälp med veta vilka SLPs som kan vara av vikt et c. Deluxe med tygkarta, pappfigurer et c.

Sedan vore det fint följa upp med en box för Trakorien och Oraklets fyra ögon på samma sätt, men det leder mig då in på nedan...

När jag tänker svårigheter:

Hur blir det med Ereb / Trakorien / Marjura? Vad jag vill minnas så ingår ju Granströms Trakorien i nya Ereb, hur skulle detta lösas på ett bra sätt? Då inte Ereb är släppt än och inte (än så länge) är på g engelska blir ju detta en kreativ utmaning. Vem ska släppa detta materialet - Ligan? Astrolab? Oheligt samarbete?

Senare delarna minns jag som mer linjära och det hade jag gärna velat se mer öppnade och expanderade - tycker Svavelvinter och OÖ är en bra mall för upplevelser jag skulle vilja ha i DoD23. Det finns intressanta skeenden, platser etc i övriga böcker - men också mindre frihet, för att kunna ro berättelsen i mål? Vi rörde aldrig skuggspelet i vår grupp - tänker detta troligen ändå adopteras av en minoritet av grupperna som har spelat / kommer spela remaken?

Håller också med @Dimfrost om att SLPs kan ha en tendens ha protagonist-aura. Det störde mig lite som spelare, men är ju inget problem vid en romanläsning - bra att tänka på dock.

När det gäller internationell popularitet skulle jag absolut säga spelet har en större andel utländska spelare än svenska, om man ser till representationen på Dragonban Discorden. I skrivande stund är vi en av de största brand-specfika servrarna för ett av Ligans spel (närmar oss 3400 medlemmar) - även om vi bara är hälften så stora som YZ Worlds eller Aliens. Tippar på 50-75% av våra medlemmar är internationella.

Last edited:

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm

BANG!- expandera Majura och släpp en box. 2 böcker, en Majura-sandboxbok (samla allt relevant om ön som en minisetting, expandera med saker som nämns i förbifarten - tex dvärgriket!) samt Femte Konfluxen 1: Svavelvinter (kampanjspecifik bok med en översikt över hela Femte Konfluxen redan från start, i grova drag) så SL får hjälp med veta vilka SLPs som kan vara av vikt et c. Deluxe med tygkarta, pappfigurer et c.

Sedan vore det fint följa upp med en box för Trakorien och Oraklets fyra ögon på samma sätt, ,men det leder mig då in på nedan...
Ditt inlägg fick mig att tänka på hur man bäst återutger Konfluxsviten och vad utgivningen kan bestå av. För mig är det inte självklart. Jag föreslår utgivning av följande produkter (i nämnd ordning):

1. Trakorien. En introduktion av settingen. Briors resa repriseras, men kompletteras med en spelardel om hur man skapar trakoriska RP och trakoriska kampanjer. Inkluderar även några mäktiga grupper och kanske några varelser.

2. Marjura. En expanderad variant av den gula boxen. Fler platser och SLP:er. Shaguliterna kanske är involverade i ytterligare något skeende?

3. Konfluxsviten. Den gamla kampanjen i komprimerat sandbox-format. Man får alla platser som ingår i sviten. Man ska kunna spela den gamla kampanjen, men också få tillgång tull öppningar som gör att man kan använda platserna på helt andra sätt. Även i denna modul beskrivs några mäktiga grupper.

4. Trakoriskt bestiarium. En samling varelser beskrivna in-universe. Kompletteras med plothooks och kartor. Det är alltså inte i första hand ett antal monster att besegra, utan mer ett spelhjälpmedel och en världsbeskrivning. Kanske med särskilt fokus på drakar (mer som enskilda individer?) och demoner (hur man kallar dem till sig och varifrån de kommer).

5. Shaguls bok. En form av splatbook. Beskrivningar av både Shagul och shaguliterna, men även de platser, föremål och varelser som är viktiga för sekten. Ramar för hur man både bekämpar shaguliterna och själv blir en del av sekten.

6. Moggers handelhus. Även detta en form av splatbook. Inriktad på ankornas (särskilt Moggers) handel och sjöfart. Beskrivningar av deras handelsflotta, handelskonrakter och farsegels upptäckter. Naturligtvis ingår en stor havs- och kustkarta sammanställd av ankornas egna kartografer.

Kommentar: Jag är alltså hädisk nog att tycka att det inte riktigt är Konfluxsviten i sig som är grejen, utan snarare settingen den utspelar sig i. Därav förslagen ovan.

Last edited:

Brior

Swordsman
Hur blir det med Ereb / Trakorien / Marjura? Vad jag vill minnas så ingår ju Granströms Trakorien i nya Ereb, hur skulle detta lösas på ett bra sätt? Då inte Ereb är släppt än och inte (än så länge) är på g engelska blir ju detta en kreativ utmaning. Vem ska släppa detta materialet - Ligan? Astrolab? Oheligt samarbete?
.
Alla inblandade har ju kontakt på ett positivt sätt, så jag föreställer mig att projekten kan koordineras, vilket alla skulle vinna på.

Arbiträr

Veteran

BANG!- expandera Majura och släpp en box. 2 böcker, en Marjura-sandboxbok (samla allt relevant om ön som en minisetting, expandera med saker som nämns i förbifarten - tex dvärgriket!) samt Femte Konfluxen 1: Svavelvinter (kampanjspecifik bok med en översikt över hela Femte Konfluxen redan från start, i grova drag) så SL får hjälp med veta vilka SLPs som kan vara av vikt et c. Deluxe med tygkarta, pappfigurer et c.

Sedan vore det fint följa upp med en box för Trakorien och Oraklets fyra ögon på samma sätt, ,men det leder mig då in på nedan...

När jag tänker svårigheter:

Senare delarna minns jag som mer linjära och det hade jag gärna velat se mer öppnade och expanderade - tycker Svavelvinter och OÖ är en bra mall för upplevelser jag skulle vilja ha i DoD23. Det finns intressanta skeenden, platser etc i övriga böcker - men också mindre frihet, för att kunna ro berättelsen i mål? Vi rörde aldrig skuggspelet i vår grupp - tänker detta troligen ändå adopteras av en minoritet av grupperna som har spelat / kommer spela remaken?

Håller också med @Dimfrost om att SLPs kan ha en tendens ha protagonist-aura. Det störde mig lite som spelare, men är ju inget problem vid en romanläsning - bra att tänka på dock.

När det gäller internationell popularitet skulle jag absolut säga spelet har en större andel utländska spelare än svenska, om man ser till representationen på Dragonban Discorden. I skrivande stund är vi en av de största brand-specfika servrarna för ett av Ligans spel (närmar oss 3400 medlemmar) - även om vi bara är hälften så stora som YZ Worlds eller Aliens. Tippar på 50-75% av våra medlemmar är internationella.
Jag gillar dessa förslag starkt.

Kanske en tredelad variant med setting plus kampanjavsnitt där första delen är en extra maffig Svavelvinter-låda, med en utbyggd Marjura-del.

Del två är Trakorien med Oraklets fyra ögon & Kristalltjuren fram till resan i Multiversum.

Del 3 Resan i Multiversum, artiklar om resor genom de grå hallarna & andra dimensioner. Plus avslutningen (värdshuset Felirota är ju given).

Dock tycker jag otroligt mycket om de välskrivna karaktärerna/slp:erna som känns som en av Konfluxsvitens starkaste sidor. Som SL ger det ju en möjlighet att gestalta karaktärer som inte känns typiskt platta.