När jag tänker
möjligheter:
BANG!- expandera Majura och släpp en box. 2 böcker, en Marjura-sandboxbok (samla allt relevant om ön som en minisetting, expandera med saker som nämns i förbifarten - tex dvärgriket!) samt Femte Konfluxen 1: Svavelvinter (kampanjspecifik bok med en översikt över hela Femte Konfluxen redan från start, i grova drag) så SL får hjälp med veta vilka SLPs som kan vara av vikt et c. Deluxe med tygkarta, pappfigurer et c.
Sedan vore det fint följa upp med en box för Trakorien och Oraklets fyra ögon på samma sätt, ,men det leder mig då in på nedan...
När jag tänker
svårigheter:
Hur blir det med Ereb / Trakorien / Marjura? Vad jag vill minnas så ingår ju Granströms Trakorien i nya Ereb, hur skulle detta lösas på ett bra sätt? Då inte Ereb är släppt än och inte (än så länge) är på g engelska blir ju detta en kreativ utmaning. Vem ska släppa detta materialet - Ligan? Astrolab? Oheligt samarbete?
Senare delarna minns jag som mer linjära och det hade jag gärna velat se mer öppnade och expanderade - tycker Svavelvinter och OÖ är en bra mall för upplevelser jag skulle vilja ha i DoD23. Det finns intressanta skeenden, platser etc i övriga böcker - men också mindre frihet, för att kunna ro berättelsen i mål? Vi rörde aldrig skuggspelet i vår grupp - tänker detta troligen ändå adopteras av en minoritet av grupperna som har spelat / kommer spela remaken?
Håller också med
@Dimfrost om att SLPs kan ha en tendens ha protagonist-aura. Det störde mig lite som spelare, men är ju inget problem vid en romanläsning - bra att tänka på dock.
När det gäller internationell popularitet skulle jag absolut säga spelet har en större andel utländska spelare än svenska, om man ser till representationen på Dragonban Discorden. I skrivande stund är vi en av de största brand-specfika servrarna för ett av Ligans spel (närmar oss 3400 medlemmar) - även om vi bara är hälften så stora som YZ Worlds eller Aliens. Tippar på 50-75% av våra medlemmar är internationella.