DoD Konfluxsviten till DoD23?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,524
.
Alla inblandade har ju kontakt på ett positivt sätt, så jag föreställer mig att projekten kan koordineras, vilket alla skulle vinna på.
Precis detta :) Mina inlägg ovan är högst personliga reflektioner, men mer allmänt tycker förstås vi på Astrolab att det här är väldigt spännande - kul i sig - och bra för Ereb Altor.

Stjärnorna ser vi samman skrida
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
583
Location
Stockholm
Jag ska återknyta till en tangent, rörande storleken på Drakar och Demoner vs Dragonbane. Här är fördelningen på alla medlemmar som besökt DB discorden under de senaste 28 dagarna.

1742333099726.png

Nedan är data från @MattiasS GoogleDrive för några av de mest populära resurserna för spelet. Han ville dock påpeka datan är lite obalanserad, iom den är från sommaren 2023 och framåt.
1742333251172.png

Det pratas en del om Ereb och Svavelvinter bland de internationella - vi upplever det finns en stor nyfikenhet, både på det som kommer och det historiska.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
583
Location
Stockholm
När det gäller stadsregler, som lyfts som en möjlig problematik för material som inte utspelar sig i vildmark, så tänker jag att Arkand troligtvis kommer komma med lösningar på sådant - om det sedan innebär nya färdigheter som Stadsvana eller nya regler vet jag ju förstås inte i det här läget. @Brior har nog lättare få svar på den frågan via sina direkta källor :D
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,257
Location
Göteborg
Mina önskemål: Låt rollpersonerna ha mer agens och tona ner Arn Dunkelbrinks roll. Låt början av Kristalltjuren gå ut på att de skickas från Saphyna till östra Palamux för att därifrån ta sig till Woddam. Om det är gudarna eller Melealina som gör att de strandar på Stegos får vara en fråga för rollpersonena att grubbla över. Hursomhelst kommer de bevittna Stegosi förljusning och med det skapa en konflikt på Stegos: ska rollpersonerna eller Arn bli regenter över den sargade ön? Det gäller att fly därifrån, på ett skepp eller kanske en drakrygg, för att sen ta sig till Woddam via kontakter med läderråttan, Pultry och Wifi.
 

PatrikP

Veteran
Joined
13 Sep 2023
Messages
10
Möjligheter:
- Att ge spelarna en känsla av att deras karaktärer lever i en stor, levande värld där det händer saker runt omkring dem oavsett om dom lägger sig i eller inte.

Faror:
- Att världsbygget till största delen existerar i spelledarens huvud eller i böcker men inte upplevs av spelarna. Världen blir det som spelarna upplever, inte det som står skrivet i en bok, vilket kan vara en fara när det finns så mycket bakgrundsmaterial att utgå ifrån.

Hur skulle konfluxsviten och DoD23 passa med varandra och efter vilka anpassningar?
- Det kan behövas alternativa sätt för karaktärerna att utvecklas, eftersom DoD23 är mer begränsat i det avseendet än t.ex. DoD Expert och sviten troligen är ganska lång. Det skulle t.ex. kunna vara progression i nån typ av inflytande.
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
940
Location
Uppsala
Det skulle t.ex. kunna vara progression i nån typ av inflytande
Detta tror jag på! alternativt att man kan investera ERF för att få tag på bättre utrustning eller liknande. Kanske något som sker som mellanakt mellan äventyr eller under stunder när spelarna kan stanna på en plats lite längre.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,406
Location
Göteborg
Aldrig spelat det, men om det är som påpekats i den här tråden att det ibland kommer in SLP och är häftigare än RP och styr handlingen, så är det förstås en dödlig synd som behöver utrotas med eld.

Jag har i andra sammanhang hört sägas att delar av kampanjen är hårt rälsade, men det kanske syftade just på ovan nämnda SLP?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,524
Aldrig spelat det, men om det är som påpekats i den här tråden att det ibland kommer in SLP och är häftigare än RP och styr handlingen, så är det förstås en dödlig synd som behöver utrotas med eld.

Jag har i andra sammanhang hört sägas att delar av kampanjen är hårt rälsade, men det kanske syftade just på ovan nämnda SLP?

Svavelvinter och Oraklets Fyra Ögon är mer öppna/sandlåda/nöjespark, medan Kristalltjuren och den Femte Konfluxen blir lite mer styrda i sin presentation och handling.

Om jag får ge min personliga preferens (som konsument, utan Ereb Altor-hatt):

Jag skulle förorda, med emfas ett upplägg med en enda matad box, som håller sig till O4Ös öppna upplägg med Vox Ranzina som ramverk, och stöd för att utforska de Trakoriska Öarna. "Plocka isär" Kristalltjuren, D5K och romanerna, och återanvända idéerna därifrån som platser, personer och agendor i ett öppet upplägg.

Början och final i Marjura är förstås också med i sandlådan, eventuellt även utflykter till de Grå hallarna och andra världar.

Och de olika aktörerna (Shagul, Arn Dunkelbring, Ebharing, RhaboRana, Uruboren mfl) presenteras utifrån sina agendor och resurser, och kan forma spelet olika från kampanj till kampanj.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,826
Location
Ludvika
Utan att ha läst alla inlägg;

En av de största utmaningarna att ta sig en funderare på är "by in" och "påläsning". Nu var det ett bra tag sedan jag spelade, men mitt minne är att det var väldigt mycket material att läsa in sig på (den där reseguiden), och i alla fall i vissa delar så kändes det som att man hade varit ganska förlorad om inte i alla fall ett par i gruppen lusläst allt bakgrundmaterial. Alternativet hade varit väldigt mycket handhållande och guidning av SL.

Jag är inte helt säker på att det skulle funka lika bra idag. Det finns absolut vissa som skulle kasta sig över materialet och läsa allting flera gånger, göra mindmaps och annat, men min egen take är att jag tror många känner att det skulle vara alldeles för mycket att sätta sig in i. Både bland spelare OCH bland spelledare.

Tror man behöver ta sig en funderare på hur man presenterar informationen och hur viktigt det är för spelet. En stor del av nöjet som jag minns var just att lista ut saker utifrån vad jag själv hade läst. Men det var också en del av frustrationen ibland. Och jag vet inte om jag skulle ta ork eller tålamod för det där idag själv.

Humorn var ju stundtals lite vrickad, men det tror jag nog kan gå hem väldigt väl idag. Det jag grunnar på när jag tänker tillbaka är om en del av fantasyelementen kan vara lite väl tama i dagens klimat. Eventuellt behöver en del av märkligheterna vridas upp ett hack eller två.

Bilder kommer så klart vara en stor del av det hela. Jag tror en del information som brukade vara i text skulle kunna ersättas med häftiga bilder, och kanske kan man utnyttja bilderna mer som handouts dessutom. Det tror jag skulle göra saker mer lättillgängligt för oss som inte har samma tålamod med att läsa som vi hade när vi var yngre.

Men viktigt i så fall att tidigt väva in bilderna i problemlösande, så att spelarna vänjer sig vid att vrida och vända på bilderna, och rent av rita direkt på dem. Kanske se till att ha alla bilder tillgängliga för nedladdning, och i utskriftsvänliga format.

Slutligen minns jag att en av sakerna jag gillade i gamla konfluxsviten var hur alla möjliga färdigheter dök upp och var relevanta för handlingen. Det tycker jag är viktigt att behålla! Där kan så klart de mer begränsade antalet färdigheter vara både en fördel och en nackdel, men jag är säker på att det går att väva ihop intressanta situationer utifrån dem.

Kanske i synnerhet om man kombinerar färdigheter med yrken och släkten;

är du krigare och vargfolk så...

Är du magiker och har minst FV8 i hanterverk...

Och vräk gärna på med ännu mer sånt! I alla fall jag tyckte det var jäkligt kul att känna att just mina unika karaktärsval blev relevanta för äventyret, eller gav mig en liten extra fördel vid något tillfälle.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,583
Location
Kullavik
Aldrig spelat det, men om det är som påpekats i den här tråden att det ibland kommer in SLP och är häftigare än RP och styr handlingen, så är det förstås en dödlig synd som behöver utrotas med eld.
Jag vet inte riktigt hur man tänker sig Konfluxen om man vill plocka bort mäktiga SLP. Det finns absolut SLP:s som är mäktiga, men utan dem så har jag svårt att se hur spelet skulle kunna bli av överhuvudtaget.

Några exempel:
Draken Blatifagus - En närmast omöjlig fiende om man tänker sig att slåss mot honom, men det är ju kanske egentligen inte meningen och dessutom finns det alternativa vägar här (smyga sig förbi, uppehålla med ett schakparti etc etc. Utan Blatifagus skulle delar av kampanjen förloras helt (t.ex. den del som gäller Arn och Stegos).

Praanz da Kaelve - Diegeta Longas utsände. Ser inte att den här rollen går att ta bort eller krympas. Han är ju bokstavligen halva skuggspelet i O4Ö.

Shagul - Ser inget sätt där hela kampanjens stora antagonist (eller pseudohjälte beroende på hur man ser på verklighetens fängelse) skulle kunna minskas ner till en mindre roll

Kung Ottar - Att Ottar vaknar och invaderar/återtar hela ön med sina oändliga mängder vandöda är ju en väldigt helt väsentlig del för resten av kampanjen.

Koklai - Minns inte riktigt hans roll i äventyret, men i romanen var han en viktig del i berättelsen.

Ebharing & Ghumgakk - Nej, de är också viktiga nyckelpersoner som inte kan ersättas...

Peatro Patralba - Hans roll lyfte jag faktiskt över till en av RP i vår kampanj som ersättare när den tidigare Peatron mördades. Oklart om det fick någon större inverkan på spelet dock.

Oraklen - Kanske man skulle kunna lagt över deras roll (iaf delvis) på någon av spelarna.

Arn Dunkelbrink - Fine! Jag kan hålla med om att just Arn är en person som gör stora heroiska insatser som till viss del gärna hade fått utgå ifrån RP istället.

Spontant tror jag de mäktiga och coola SLP:erna i den här kampanjen faktiskt behövs. Sen kanske det iofs hade varit kul med SLP´s generellt som hade sin egen målsättning med alternativa sätt att handla för att åstadkomma målsättningen (utifrån om förutsättningarna skiftade) eller att målsättningarna blev som DoD´s monsterattacker där målsättningen, istället för attacken, slumpades fram. Det hade kanske skapat en känsla av dynamik (opålitlighet).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,524
Utan att ha läst alla inlägg;

En av de största utmaningarna att ta sig en funderare på är "by in" och "påläsning". Nu var det ett bra tag sedan jag spelade, men mitt minne är att det var väldigt mycket material att läsa in sig på (den där reseguiden), och i alla fall i vissa delar så kändes det som att man hade varit ganska förlorad om inte i alla fall ett par i gruppen lusläst allt bakgrundmaterial. Alternativet hade varit väldigt mycket handhållande och guidning av SL.

Jag är inte helt säker på att det skulle funka lika bra idag. Det finns absolut vissa som skulle kasta sig över materialet och läsa allting flera gånger, göra mindmaps och annat, men min egen take är att jag tror många känner att det skulle vara alldeles för mycket att sätta sig in i. Både bland spelare OCH bland spelledare.

Tror man behöver ta sig en funderare på hur man presenterar informationen och hur viktigt det är för spelet. En stor del av nöjet som jag minns var just att lista ut saker utifrån vad jag själv hade läst. Men det var också en del av frustrationen ibland. Och jag vet inte om jag skulle ta ork eller tålamod för det där idag själv.
Just det här har varit en stor utmaning för oss med Ereb Altor/Kopparhavskrönikan, som ju också vill presentera en setting som spelarna kan utforska öppet. Vår lösning har varit vår spelarbok till Kopparhavet - Ereb Altor: Hjältar från Kopparhavet, som blir en sorts handbok för spelare som vill skapa rollpersoner förankrade i Kopparhavets länder. Där finns kompakt presenterad information, slumptabeller med händelser, minessaker etc som hjälper spelaren att skapa en rollperson med rötter och krokar i en viss del av Ereb Altor.

Vår tanke är förstås att spelare läser på som en del av sitt karaktärsskapande, och på så sätt får en naturlig krok och investering i spelvärlden. De blir liksom ambassadörer för sin region eller landsända.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,583
Location
Kullavik
Tror man behöver ta sig en funderare på hur man presenterar informationen och hur viktigt det är för spelet. En stor del av nöjet som jag minns var just att lista ut saker utifrån vad jag själv hade läst. Men det var också en del av frustrationen ibland. Och jag vet inte om jag skulle ta ork eller tålamod för det där idag själv.
Svårt att vet exakt vad du syftar på men jag kan hålla med om att det varit mycket svårigheter med att förstå (och extremt svårt om man inte läst Trakorien-bokens reseskildring) Vox Ranzina och vägen till de olika oraklen. Samtidigt kanske charmen i det här upplägget är en del av vad som gjort Konfluxen så högaktad som kampanj? Men en viss modernisering eller mer lätttillgängligt..visst...

Slutligen minns jag att en av sakerna jag gillade i gamla konfluxsviten var hur alla möjliga färdigheter dök upp och var relevanta för handlingen. Det tycker jag är viktigt att behålla! Där kan så klart de mer begränsade antalet färdigheter vara både en fördel och en nackdel, men jag är säker på att det går att väva ihop intressanta situationer utifrån dem.

Kanske i synnerhet om man kombinerar färdigheter med yrken och släkten;

är du krigare och vargfolk så...

Är du magiker och har minst FV8 i hanterverk...

Och vräk gärna på med ännu mer sånt! I alla fall jag tyckte det var jäkligt kul att känna att just mina unika karaktärsval blev relevanta för äventyret, eller gav mig en liten extra fördel vid något tillfälle.
Jag är kanske på tunn is här, men jag tänker att Konfluxenkampanjen som den är skriven var ett sätt att locka fram användning för alla de där oanvändbara färdigheterna i EDD. Jag upplever att färdighetslistorna sedan dess trimmats till mer användbara regler och att det därför inte är lika viktigt längre att hjälpa fram oanvända färdigheter. Samtidigt så håller jag helt med dig om att det där och då var jättekul att man plöstligt fick större användning av botanik, örtkännedom, skidåkning, heraldik m.fl.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,583
Location
Kullavik
Just det här har varit en stor utmaning för oss med Ereb Altor/Kopparhavskrönikan, som ju också vill presentera en setting som spelarna kan utforska öppet. Vår lösning har varit vår spelarbok till Kopparhavet - Ereb Altor: Hjältar från Kopparhavet, som blir en sorts handbok för spelare som vill skapa rollpersoner förankrade i Kopparhavets länder. Där finns kompakt presenterad information, slumptabeller med händelser, minessaker etc som hjälper spelaren att skapa en rollperson med rötter och krokar i en viss del av Ereb Altor.

Vår tanke är förstås att spelare läser på som en del av sitt karaktärsskapande, och på så sätt får en naturlig krok och investering i spelvärlden. De blir liksom ambassadörer för sin region eller landsända.
Jag har nog aldrig riktigt sett "Konfluxen-lore" som något större problem när vi har spelat. Möjligen att jag som SL behövde känna till mer lore än spelarna (som i Törnetronen, Ikonernas Nåd, MUA och de flesta andra kampanjer), men så länge spelarna börjar smått (Arhem t.ex.) och bygger långsamt på med fler platser, fraktioner, intriger, personer så ökar ju kunskapen löpande. Att tvinga på spelgruppen att läsa sig allt om Trakorien (eller Ereb Altor för den delen) tror jag blir alltför mastigt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,807
Location
En mälarö
Jag vet inte riktigt hur man tänker sig Konfluxen om man vill plocka bort mäktiga SLP. Det finns absolut SLP:s som är mäktiga, men utan dem så har jag svårt att se hur spelet skulle kunna bli av överhuvudtaget.

Några exempel:
Draken Blatifagus - En närmast omöjlig fiende om man tänker sig att slåss mot honom, men det är ju kanske egentligen inte meningen och dessutom finns det alternativa vägar här (smyga sig förbi, uppehålla med ett schakparti etc etc. Utan Blatifagus skulle delar av kampanjen förloras helt (t.ex. den del som gäller Arn och Stegos).

Praanz da Kaelve - Diegeta Longas utsände. Ser inte att den här rollen går att ta bort eller krympas. Han är ju bokstavligen halva skuggspelet i O4Ö.

Shagul - Ser inget sätt där hela kampanjens stora antagonist (eller pseudohjälte beroende på hur man ser på verklighetens fängelse) skulle kunna minskas ner till en mindre roll

Kung Ottar - Att Ottar vaknar och invaderar/återtar hela ön med sina oändliga mängder vandöda är ju en väldigt helt väsentlig del för resten av kampanjen.

Koklai - Minns inte riktigt hans roll i äventyret, men i romanen var han en viktig del i berättelsen.

Ebharing & Ghumgakk - Nej, de är också viktiga nyckelpersoner som inte kan ersättas...

Peatro Patralba - Hans roll lyfte jag faktiskt över till en av RP i vår kampanj som ersättare när den tidigare Peatron mördades. Oklart om det fick någon större inverkan på spelet dock.

Oraklen - Kanske man skulle kunna lagt över deras roll (iaf delvis) på någon av spelarna.

Arn Dunkelbrink - Fine! Jag kan hålla med om att just Arn är en person som gör stora heroiska insatser som till viss del gärna hade fått utgå ifrån RP istället.

Spontant tror jag de mäktiga och coola SLP:erna i den här kampanjen faktiskt behövs. Sen kanske det iofs hade varit kul med SLP´s generellt som hade sin egen målsättning med alternativa sätt att handla för att åstadkomma målsättningen (utifrån om förutsättningarna skiftade) eller att målsättningarna blev som DoD´s monsterattacker där målsättningen, istället för attacken, slumpades fram. Det hade kanske skapat en känsla av dynamik (opålitlighet).
Häften av dem du räknar upp vet jag inte om jag tycker räknas eftersom de är antagonister. Att sådana är exceptionella är väl bara bra för då blir kampen mot dem även den exceptionell, eller? Men jag håller med om Arn Dunkelbrink. Han är en übercool snubbe som på slutet bara glider in och överglänser rollpersonerna på ett ganska osoft sätt. Jag vet att i alla fall jag gillade inte hur det blev när jag spelade det i forntiden. Det var som att Stålmannen landade och ba "Jag tar över." och snodde belöningen framför våra näsor utan att vi kunde göra något åt det. Det lade en viss sordin på hjälteglorian vill jag minnas.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,406
Location
Göteborg
Häften av dem du räknar upp vet jag inte om jag tycker räknas eftersom de är antagonister. Att sådana är exceptionella är väl bara bra för då blir kampen mot dem även den exceptionell, eller?
Naturligtvis är det helt i sin ordning att motståndare och maktspelare (som mestadels styr från sin tron) är mäktiga.
Det jag motsätter mig är framför allt fenomenet "GMPC".
Det är även lite trist med uppdragsgivare som använder force majeure för att rälsa storyn.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,583
Location
Kullavik
Häften av dem du räknar upp vet jag inte om jag tycker räknas eftersom de är antagonister. Att sådana är exceptionella är väl bara bra för då blir kampen mot dem även den exceptionell, eller? Men jag håller med om Arn Dunkelbrink. Han är en übercool snubbe som på slutet bara glider in och överglänser rollpersonerna på ett ganska osoft sätt. Jag vet att i alla fall jag gillade inte hur det blev när jag spelade det i forntiden. Det var som att Stålmannen landade och ba "Jag tar över." och snodde belöningen framför våra näsor utan att vi kunde göra något åt det. Det lade en viss sordin på hjälteglorian vill jag minnas.
Håller med. Fast det där med Arn som stal all credd tänker jag iofs var ett av många alternativ för vem "Konflux-vinnaren" skulle kunna vara. Det kunde lika gärna bli någon av de andra maktspelarna eller RP som vann.
 

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,893
Location
Nirvana
Jag vet inte riktigt hur man tänker sig Konfluxen om man vill plocka bort mäktiga SLP. Det finns absolut SLP:s som är mäktiga, men utan dem så har jag svårt att se hur spelet skulle kunna bli av överhuvudtaget.

Några exempel:
Draken Blatifagus - En närmast omöjlig fiende om man tänker sig att slåss mot honom, men det är ju kanske egentligen inte meningen och dessutom finns det alternativa vägar här (smyga sig förbi, uppehålla med ett schakparti etc etc. Utan Blatifagus skulle delar av kampanjen förloras helt (t.ex. den del som gäller Arn och Stegos).

Praanz da Kaelve - Diegeta Longas utsände. Ser inte att den här rollen går att ta bort eller krympas. Han är ju bokstavligen halva skuggspelet i O4Ö.

Shagul - Ser inget sätt där hela kampanjens stora antagonist (eller pseudohjälte beroende på hur man ser på verklighetens fängelse) skulle kunna minskas ner till en mindre roll

Kung Ottar - Att Ottar vaknar och invaderar/återtar hela ön med sina oändliga mängder vandöda är ju en väldigt helt väsentlig del för resten av kampanjen.

Koklai - Minns inte riktigt hans roll i äventyret, men i romanen var han en viktig del i berättelsen.

Ebharing & Ghumgakk - Nej, de är också viktiga nyckelpersoner som inte kan ersättas...

Peatro Patralba - Hans roll lyfte jag faktiskt över till en av RP i vår kampanj som ersättare när den tidigare Peatron mördades. Oklart om det fick någon större inverkan på spelet dock.

Oraklen - Kanske man skulle kunna lagt över deras roll (iaf delvis) på någon av spelarna.

Arn Dunkelbrink - Fine! Jag kan hålla med om att just Arn är en person som gör stora heroiska insatser som till viss del gärna hade fått utgå ifrån RP istället.

Spontant tror jag de mäktiga och coola SLP:erna i den här kampanjen faktiskt behövs. Sen kanske det iofs hade varit kul med SLP´s generellt som hade sin egen målsättning med alternativa sätt att handla för att åstadkomma målsättningen (utifrån om förutsättningarna skiftade) eller att målsättningarna blev som DoD´s monsterattacker där målsättningen, istället för attacken, slumpades fram. Det hade kanske skapat en känsla av dynamik (opålitlighet).
Jag håller med dig om att just de här personerna är helt centrala. Klart att de ska vara kvar! Däremot tycker jag att man kan fundera över hur och var de beskrivs. Om nu Konflux-sviten ges ut i ny, bearbetad version kan det kanske vara en god idé att presentera dem tidigt och i samma kapitel? Kanske kan man dessutom lägga till någon karaktär från romanerna?

Som jag skrev tidigare i tråden föreslår jag en mer kompakt version av hela sviten. En enda tjock bok eller en låda med häften tycker jag räcker för att modulärt presentera alla viktiga platser. Mitt förslag är att de bör kunna fungera som intressanta äventyrsplatser även utan Vox Ranzina. Detsamma kanske kan gälla även de personer du nämner? Det går ju att väva in merparten av dem i helt andra händelser också.
 
Last edited:

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
583
Location
Stockholm
Jag tror ärligen inte någon tycker att SLPs ska tonas ner avseende färgstarkhet (det handlar i mina ögon om SLP vs RPagens i att avgöra skeenden). Jag tänker bara man ska ha i åtanke att inte alla kommer att nyttja skuggspel och att därför fokusera på det som en trevlig optional mekanik för de grupper som vill ge sig på sådant - då är det ju löst genom att det är andra spelare dessutom. Jag är heller inte säker på att en enda stor megabox av konfluxen är rätt väg gå, även om jag tycker man kan frontloada mer nu vid en justering, när man har möjligheten att se hela kampanjens scope.
 

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,893
Location
Nirvana
Jag tror ärligen inte någon tycker att SLPs ska tonas ner avseende färgstarkhet (det handlar i mina ögon om SLP vs RPagens i att avgöra skeenden). Jag tänker bara man ska ha i åtanke att inte alla kommer att nyttja skuggspel och att därför fokusera på det som en trevlig optional mekanik för de grupper som vill ge sig på sådant - då är det ju löst genom att det är andra spelare dessutom. Jag är heller inte säker på att en enda stor megabox av konfluxen är rätt väg gå, även om jag tycker man kan frontloada mer nu vid en justering, när man har möjligheten att se hela kampanjens scope.
Det är möjligt att jag uttryckte mig otydligt, men jag förespråkar alltså inte en megabox. Grejen är snarare att jag tror att det går att koka ner hela sviten till ett antal kärnfullt beskrivna äventyrsplatser. Exakt hur många sidor som skulle behövas för att göra detta bra vet jag inte, men rimligen mindre än 300 sidor.

Man kan också fundera på hur rälsat upplägget behöver vara. För en del passar räls - ofta för att det blir enklare att avsluta en kampanj. Jag föredrar minst två valbara upplägg - ett i stil med det delvis rälsade originalet, och ett annat i mer utpräglad sandboxstil. Möjligen skulle man kunna utgå ifrån en tidslinje som man kan använda på olika sätt.
 
Top