DragonLord
Warrior
Att kalla samtliga stridssystem på marknaden för inkonsekventa är i min mening fel. De gör sitt jobb rätt bra. Anledningen till att de är så pass överdetaljerade (detta anklagar jag dem med glädje för) är på grund av att ytterst få rollspelare har tillräckligt med erfarenhet av strid, om ens någon erfarenhet, för att abstrahera stridsmomentet på samma sätt som andra handlingar kan abstraheras med ett slag.
***
Stridssystemen på marknaden är konsekventa nog för att man ska kunna göra en sak och förvänta sig vissa resultat. Detta är inte inkonsekvens. Däremot håller jag med dig om att tabellhysterin kan undvikas och helst ska det, i den mån det är möjligt. Men ett enkelt system är inte alltid ett roligt system. Mitt eget stridssystem (ska sammanställas och kommer att läggas upp i betaform så snart jag orkat skriva ner allting) är knappast enkelt, men det är nog konsekvent nog att man ska fatta vad som händer om man gör en viss sak och dessutom flytta ut händelserna från siffertuggande till spelarnas fantasier. Men siffror kommer nog tuggas, ganska rikligt dessutom, men det kan inte hjälpas.
I mitt speltest fick jag iaf en intressant och stimulerande strid, trots att denna lätt kunde reducerats till banalt siffertuggande. Men utan detta siffertuggande är det svårare att få en intressant bild av hur en strid ser ut.
***
Inkonsekvens i ett stridssystem är när saker känns fel. I min mening har detta ingenting att göra med siffertuggande och tabeller, så länge dessa går att direkt översätta till vad som händer i spelvärlden.
DragonLord - delar med sig av sina åsikter angående hur krångliga saker ska bli med ett första speltest i bagaget...
***
Stridssystemen på marknaden är konsekventa nog för att man ska kunna göra en sak och förvänta sig vissa resultat. Detta är inte inkonsekvens. Däremot håller jag med dig om att tabellhysterin kan undvikas och helst ska det, i den mån det är möjligt. Men ett enkelt system är inte alltid ett roligt system. Mitt eget stridssystem (ska sammanställas och kommer att läggas upp i betaform så snart jag orkat skriva ner allting) är knappast enkelt, men det är nog konsekvent nog att man ska fatta vad som händer om man gör en viss sak och dessutom flytta ut händelserna från siffertuggande till spelarnas fantasier. Men siffror kommer nog tuggas, ganska rikligt dessutom, men det kan inte hjälpas.
I mitt speltest fick jag iaf en intressant och stimulerande strid, trots att denna lätt kunde reducerats till banalt siffertuggande. Men utan detta siffertuggande är det svårare att få en intressant bild av hur en strid ser ut.
***
Inkonsekvens i ett stridssystem är när saker känns fel. I min mening har detta ingenting att göra med siffertuggande och tabeller, så länge dessa går att direkt översätta till vad som händer i spelvärlden.
DragonLord - delar med sig av sina åsikter angående hur krångliga saker ska bli med ett första speltest i bagaget...