Nekromanti Konspirationsteorier!

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Konspiration och marknadsmekanismer

Det är förstås befängt att anta att SL medvetet skulle hålla ner passagerarantalet för att spara pengar. Men man kan också vända på det: vad tjänar egentligen SL på att fler reser med tunnelbanan? Så jag vet inte om jag skulle gå så långt som att kalla resonemanget för "konspirationsteori". Snarare är det väl en tillämpning av vissa politiska teorier kring marknadsmekanismer och kundnytta, om än draget till extremer.

Så, för att travestera en annan talare: blanda inte ihop konspirationsteorier och politik, det är två olika saker.
Naturligtvis känner vi, som goda lokaltrafikintresserade, till allt detta. Denna vår skämtsamma konspirationsteori faller ju om man höjer blicken något. SL i sig har inget intresse av att få fler passagerare, och det finns inget direkt skäl för landstinget att önska fler passagerare heller. Däremot är det en politisk åsikt att det är samhällsekonomiskt nyttigt att en stor del av persontransporterna företas med kollektiva färdmedel. Den viktigaste ekonomiska aspekten är att det antas att det är billigare att anordna kollektiva transporter än att bygga ut vägtrafiksystemet för individuella transporter. Till detta läggs miljömässiga, hälsomässiga och kulturella överväganden.

Men, som sagt, konspirationsteorier är roliga!

Dewil

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Jehovas vittnen

Jag har aldrig sett några klara redogörelser för vad som skulle ha redigerats bort och av vem. Vet du?

Det fina med konspirationsteorier är att de aldrig går att bevisa, eftersom konspirationen har undanröjt alla bevis...

Dewil

Ulfgeir

Swashbuckler
Tidig kyrka...

Ok, då har jag blandat ihop saker. Detta är ju inte så konstigt eftersom jag inte är kyrkohistoriker och tycker kyrkan är tråkig annat än när man kan spekulera i konspirationer och skandaler (rörandes maktmissbruk, tvivelaktiga allianser etc). :tekopp:

/Ulfgeir

Targon

Hero
Om gnostiker och Nicea (Targon besserwissrar sig)

Dessa skrifter ansågs vara fel och hamnade bland apokryferna som texter som man inte skulle befatta sig med eller ens erkänna att de fanns.Av vem var bland annat ett kyrkomöte i Nicea(?
Kyrkomötet i Nicea har fått skulden för mycket. Inte så konstigt eftersom det i princip det enda kyrkomöte i den tidiga kyrkan som folk känner till. Följaktligen en massa bullshit om vad biskoparna egentligen hade för sig där. I själva verket finns det inte ett enda kyrkomöte under den tidiga kyrkohistorien som tog tag i frågan om vilka böcker som ska ingå i Nya testamentet. Det enda kyrkomöte som jag vet tar upp frågan är det Tridentinska mötet (i Trento 1545-63) där man mot protestanterna definierade vilka böcker som skulle ingå i Bibeln. Det är dock sant att man inte kan frikoppla kanonutvecklingen (processen med att välja ut vilka böcker som skulle ingå i Nya Testamentet) från den samtida debatten med de så kallade gnostiska församlingarna. En någotsånär gemensam samling har vi dock först mot slutet av 300-talet, och vid den tiden var gnostikerna i princip utspelade. Men kom ihåg: Inga kyrkomöten tar upp frågan!

Targon

Hero
Nja...

Kyrkoledarna sammanstrålade i ett möte för att komma överens om vilka skrifter som skulle räknas som kanoniska. (Tyvärr minns jag inte år och plats just nu.)
Nope, inget möte.

Markion hade dock helt klart en stor betydelse för kanonutvecklingen. Men egentligen var han bara en i mängden. Exempelvis fanns det ett gäng som kallades "ebioniterna" som ansåg att Matteusevangeliet var det ända rätta evangeliet. Fram till ca 200 gjordes det försök bland församlingarna, inte minst i Mindre Asien, att få till stånd en standardisering. Den stora frågan där var hur man skulle få in de johanneiska skrifterna (evangeliet, brevet och apokalypsen), medan det aldrig funnits några problem med den saken i Alexandria och Egypten. Däremot verkar man i Egypten ha använt ett "hemligt evangelium" som tillskrevs den egyptiska kyrkans grundare Markus. Biskopen av Alexandria gjorde dock sitt för att förhindra bokens spridning och ca 200 är man ganska enig om vilka böcker man ska använda. På andra ställen i romerska riket brottades man med sina förslag men kom till slut fram till att samma samling skulle gälla, förmodligen därför att folk har en tendens att påverkas av varandra.

Storuggla

Champion
Suleiman vs Kjell & Lisa

När jag låg i lumpen var det så illa att jag fick ta emot och klassa (bestämma vilka som skulle få meddelandet) alla inkommande fax, sjukt nog. Jag var aldrig riktigt på det klara vilka som visste var den här faxen stog, men fax fick vi allt.
Jag minns ett faxmeddelande vi fick och höll på att skratta ihjäl oss åt. Det var från en Hr Cassimie (eller dylikt), Suleiman i förnman. Han hade skickat det här till polisne, SÄPO, Högkvarteret, hovet, riksdagen, Svensk Kyrkan, Armén, Marinen (det var här vi kom in) och sedan en klase till.
Det visade sig att Hr Suleiman inte mådde bra. Han fick huvudvärk ibland och en gång hade han glömt ett strykjärn på sin skjorta när han strykte den. Hans skjorta vart bränd, och detta var uppenbarligen Kjell och Lisas fel (han hade efternamn på dem också, men de har jag glömt).
Hur var det Kjell och Lisas fel? Jo, de hade skickat HARMFUL MIND RAYS på honom (hans sätt att beskriva det) som fått honom att glömma strykjärnet.
Han hade sedan gått ner till bussen. Vid busshållplatsen väntade två äldre damer och då hörde Suleiman tydligt Björns röst som sade "BURN", varvid den ena tanten började gråta. Suleiman tog mycket illa vid sig.
Någon måste göra något, ansåg han.

Vi höll på att skratta ihjäl oss. Men vi ryckte på axlarna och arkiverade det plikttroget.

Någon vecka senare kom ett till. Nu hade Kjell och Lisa åter igen varit i farten och de störde Suleimans sömn, hans hälsa (han hade märkt problem med sin erektion) och hans sociala liv, allt genom sitt bruk av HARMFUL MIND RAYS! Nu hade Suleiman dock börjat ta upp kampen mot dessa mentalterrorister, han hade sökt på altavista och rekommenderade oss att söka på SCIENTOLOGY för skydd mot Kjell och Lisa. Åter igen skratt.

Veckan efter tittade jag förbi Myriad i Stockholm och vad finner jag butiksägaren görandes? Jo, läsandes ett utskick från Suleiman han hittat i posten. Snubben hade skrivit ut horder av de här manifesten och delat ut. Mer skratt.

Efter det kom ett till. Den här gången visste Suleiman bot. Han visste nämligen att marinen höll på att forska fram ett strålvapen som kunde skjuta genom väggar, och han ville låna det eftersom man inte kunde skjuta Kjell med konventionella medel då hans mentala kraft skulle förhindra en att trycka av om man såg honom. Nu vart det obeehagligt helt plötsligt. Vi gjorde en snabb koll i telefonkatalogen och visst, Suleiman fanns. Kjell och Lisa fanns i precis de förorter han sagt.
Jag gick med det till Säkerhetsavdelningen och bad dem be snuten kolla på det just in case. Efter en halvtimme kom det bud om att framtid meddelanden från Suleiman skulle gå direkt till UndSäk och därmed basta.

Så ibland blir man ju skraj. Fast det sjuka är att när jag ett år senare pratade med några bekanta och vi kom in på Suleiman så visar det sig att en av dem gått i samma skola som den gode Suleiman. Suleiman hade alla sina böcker och papper i en kundvagn och mumlade om konstigheter redan då. Illa.

Sensmoralen: En konspirationsteori är rolig tills den riktar in sig på en individ och börjar mordhota. :gremfrown:

Storuggla, helikopopters in the sky

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: ligiösa konspirationer

Evolutionsteorin har reviderats så många gånger sedan mitten av 1800 att det knappast är samma teori nu så då.
En av grunderna för kreationisternas argumentation mot evolutionen är att de inte skiljer på evolution (att alla djur och växter utvecklats från en gemensam förfader) och evolutionsteori (hur detta gått till). De kan därför hitta massor av citat av biologer (och andra) som säger att evolutionsteorin är fel och använder dem som om den citerade sa att evolutionen inte inträffat.

som för övrig tycker folk i denna tråd blandar ihop konspirationsteorier med religiös tro, vilket inte är samma sak.
Kreationism bygger på en konspirationsteori - att alla forskare egentligen inser att evolutionen är fel, men fortsätter argumentera för den för att skada kristendomen. Ungefär samma syn hittar man ofta bland New Age-troende som är övertygade om att forkare förtiger att telepati, andekontakt med mera är verkliga fenomen. Religiös tro och konspirationsteorier är inte samma sak, men vissa konspirationsteorier tar sin utgångspunkt i religiös tro.

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
Carl-Erik Rosén är min far!

Honom har jag faktiskt också sett, det märkligaste är väl ändå att han har en hustru som står vid hans sida trots att han verkar ha vigt sitt liv åt diverse galenskaper. Och inte är han särskilt lik Olof Palme heller.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Carl-Erik Rosén är min far!

Hustrun tror väl lika mycket på det hon. Jag har vid några tillfällen försökt avlyssna deras konversationer när de har gått runt på stan, men det har aldrig blivit några mer spännande resultat än diskussioner om vädret (och dessutom kan man ju knappast förfölja dem och lyssna, då kanske de skulle ana att jag är en del av... *hrm* tro att konspirationen faktiskt fanns).

Targon

Hero
Re: Carl-Erik Rosén är min far!

(och dessutom kan man ju knappast förfölja dem och lyssna, då kanske de skulle ana att jag är en del av... *hrm* tro att konspirationen faktiskt fanns).
Nja, jag tror nog att det egentligen hade varit en väldig rolig lek. Springa runt och förfölja dem på låtsas med walkie talkies. Kanske nått för kommande svensexor....? :gremgrin:

Nightowl

Champion
Re: Einsteins telepatiska robot

Varför just honom?
Därför att det är så mentalsjuka människor tänker. Det kallas paranoid schizofreni.

Det är dock precis så du tänker om dom faktiskt är ute efter dig också. Men eftersom sjuka människor tänker så... tror du någon tror dig?

Erik

Nightowl

Champion
Re: ligiösa konspirationer

Religiös tro och konspirationsteorier är inte samma sak, men vissa konspirationsteorier tar sin utgångspunkt i religiös tro.
Precis. Jämför med vad man anklagar anhängare av andra religioner för - grunden i hela antisemitismen är ju inte nödvändigtvis att man är kristen eller muslim utan att man hyser en konspirationsteori om judarna. Eller tänk på det som protestanter och (åtminstone under Darwins 1800-tal) ateister anklagat katolska kyrkan för.

Erik

Rosen

Myrmidon
Re: Tidig kyrka...

Ok, då har jag blandat ihop saker.

Förmodligen inte... Anhängare av Tomasevangeliet brukar skriva insändare och debattartiklar i dagstidningarna emellanåt, och jag har flera gånger sett dem omtala det som en apokryfisk bok. Ger mer legitimitet åt'et, antar jag.

--
Åke

DODswe4

Hero
Re: Den största av dem alla?

han jobbar på en bensin mack i florida det har jag set i herman heddning :gremwink: :gremtongue:

Johan K

Gammal & dryg
Är nog lite av en looser på Konspirationsteorier..

Alltså, jag är nog hellt borta när detgäller sådana här teorier... :gremblush:
Dock så måste jag säga att jag alltid är intresserad av att läsa om dem, vilken minst sagt är lika skoj !!! :gremlaugh:

/ Johan K, som snart åker till Tokholmen