Punkt
Det här ger nog inte så mycket, så vi kanske skall sluta innan Sereg säger till oss. (Eller är man immun mot moderatorer om man OT-käbblar med en Admin, måntro?)
Men innan vi avslutar diskussionen så skall jag få sista ordet: :^)
"Royo bilden däremot. Vem har hon precis skjutit?"
Royos bildlärare, förmodligen.
"Varför är hon på väg ut i vattnet?"
Min gissning: Royo märkte plötsligt "hö, här tar ju papperet slut! Jag kommer inte ha plats att rita benen, vad skall jag göra?"
"Och framförallt. Vad har hon emot att du är här?"
Hon tycker förstås att det är jättepinsamt att bli ertappad när hon står i en så fånig ställning och gosar med sitt handeldvapen.
---
"OH NEJ! hon är på en KYRKOGÅRD! SÅ FRUKTANSVÄRT ORGINELLT!! Dessutom är det höst och dimmigt. ÅH GUUUUUD va läskit!"
Jag tror inte den är menad att vara läskig. "Vemod" är nog snarare målet. Han flörtar med både goth- och punkideal i den där bilden. Poängen är i vart fall att kvinnan inte bara är ett exponerat objekt, utan hon verkar redo att gå sin egen väg när som helst.
"Allt som saknas nu är en lite mer lättklädd goth som sitter på ett monument med ännu fulare smink (och kropp)"
Jag misstänker att det egentligen är det där med "fulare [...] kropp)" som är haken, va? Personligen föredrar jag bilder från fantasytecknare som faktiskt har fått se tuttar i verkligheten och inte behöver låsa sig vid exponerandet av dessa i sitt yrkesutövande.
När det gäller den bilden så är det annars stövlarna (och posen) som dominerar totalt. Tyvärr har detaljerna försvunnit i den där inscanningen och således ger den inte bilden rättvisa.
"Det kan komma en tjej i såna där roligt häftiga kläder och som gör skumma tecken med händerna samtidigt som hon svävar ned med en mörk måne bakom sig!!!"
Jag håller med dig om att den bildem är trött & trist. Brom gillar förvisso den där typen av grafiska kompositionsövningar, men det blir ofta så att han glömmer bort själva motivet. I den där bilden upprepar han dessutom sig själv, så den gillar jag inte.
Men överlag så har Brom presterat många intressanta alster och breddat fantasygenren. Royo har inte ens varit i närheten, ens med sina absolut bästa bilder.
Royo är lökmeister 2000.
/Riz