Nekromanti Konsten att förmedla fantasy biten, i Eon

T-RED

Warrior
Jag har spellett Eon ett par år nu men har på sistonde insett att jag inte lyckas förmedla fantasy känslan i spelet.

Det känns helt enkelt som om jag bara lyckas peta in en enstaka alv eller tirak när det har nått med äventyret att göra.

Så min fråga till er andra spelledare är.
Hur gör ni för att få världen levande och liksom pulserande av fantasy element?

Gax

Veteran
Då måste jag ställa en motfråga; vad anser du vara fantasyelement? :gremsmile: Och hur har dina äventyr sett ut? Vad händer? Vad gör rollpersonerna?

Mundana "as is" är ju inte direkt proppfullt av drakar, demoner och annan high-fantasy rekvisita. Att du inte lyckats förmedla "fantasykänslan i spelet" som du pratar om kanske bara visar att du föredrar en annan typ av fantasy än den som erbjuds i Eon?

Belkor

Veteran
Jaharu...du kanske borde börja med att fråga dina spelare om vad dom förknippar med fantasy, och sen be dom svara mer utförligt än bara: (OBS, följande ska läsas med "dum" röst)

"När jag tänker på fantasy så tänker jag på alver, dvärgar, drakar, orcher och häftiga mooooonsteeeer..." :gremgrin:

Och om du inte redan har gjort det så borde du läsa in dig i ras bökerna och liknande "fantasy" moduler. (Hoppas att du förstår vad jag menar :gremsuck:) Så att du kan karaktärisera steriotyp spelledarpersoner.

Sen så kan du lägga in saker som (detta är endast ett exempel) att rollpersonerna måste resa genom en alv skog och sen hålla på och leka med den alviska bliken, alviska bågskyttar, alver som forserar dom täta skogarna lika lätt som en sommarbris. Med andra ord, VANLIGA ALVER!

Att helt enkelt köra steriotyp kampanjer verkar kunna hjälpa dig. Åtmindstone till en början!

Nu är det bara att hoppas på att mitt inlägg gjorde någon nytta.

Greymourn

Swordsman
Jag har spellett Eon ett par år nu men har på sistonde insett att jag inte lyckas förmedla fantasy känslan i spelet.

Det känns helt enkelt som om jag bara lyckas peta in en enstaka alv eller tirak när det har nått med äventyret att göra.
En enstaka... Som i verkliga livet då eller?!?!
Jag tycker inte att du verkara ha något större problem egentligen, det dräller inte precis av alver och tiraker i människobosättningar, segregation är vardagen i Mundana oxå...

Om du med fantasy nu menar att du vill ha riktig high-fantasy, i.e allt främmande och konstigt (i tv-serier vanligen illustrerat av att dörrar "snurrar" upp och att konstiga kristaller som svävar lyser och ger ifrånsig brummanden och tjut finns i var mans hem) så är Eon kanskle inte riktigt spelet för dig...

Klagar dina spelare på fantasy stämningen?

Kanske är den enklaste lösningen då att låta RP´na hamna i en alvstad eller liknande och ta sig runt i en helt främmande miljö...

T-RED

Warrior
Okej, segregationen kanske är just så pass stor som jag låtit den vara hitintills men jag har liksom fått känslan av att de i de större städerna, i alla fall i Asharien och Soldarn så förekommer en hel del Marnahk Tiraker, nått kvarter med dvärgar mm.
Men även magi utgör ju en stor bit av de som skiljer fantasy från medeltid och jag tror inte dom någon gång stött på en magiker häxa eller liknande, förslag på den biten någon?

Nej dom klagar inte på bristen på fantasy men jag själv vill gärna blanda in mer av dessa element.
Angående High fantasy så är det inte vad jag är ute efter utan det är mer bara ett sätt att trappa upp ett steg från Historisk medeltid till Fantasy

T-RED

Warrior
Just den Alviska blicken är något jag har haft väldigt svårt för att greppa, trots att jag har boken har jag inget direkt grepp om vad den innebär eller hur jag som spelledare ska kunna komma ihåg alllt vad den innebär rent regeltekniskt

Honken

Hero

Att vara spelledare är inte alltid jättelätt, ibland tror jag man ställer väldigt höga krav på sig själv. Jag gör det. Min svagaste del tycker jag själv är "fluff" beskrivningar. Det vill säga beskrivningar som kanske inte har en stark betydelse för scenariot/äventyret, men som hjälper till att få spelvärlden levande.

Då är frågan, är det du själv som inte tycker att du får fram fantasykänslan, eller är det dina spelare? Efter spelomgången, ha en lite diskussion med dina spelare om vad de tycker.

/Honken

Belkor

Veteran
Strunta till en början i reglerna och koncentrera dig på vad som är viktigt, berättandet. Vad jag minns så förmedlar alven (varesig han vill det eller ej) en liten del av sin egen sinnesstämning, såsom hat, kärlek, misstänksamhet och så vidare.

Spelare som inte är bekanta med det alviska ögat brukar skälva ordentligt när dom känner ett oplacerbart hat välla upp inombords. Följt av en skärmmade känsla av att det inte är ens eget hat man känner så starkt. Helt plötsligt är man säker på att någon betrakar en från den mörka skogens djup... :gremcool:
På liknande sätt brukar jag skruva upp spelarna lite! :gremwink:

OBS: Jag har alldrig använt mig av några regler om ögat...

Jag måste bara berätta att jag känner igen mig själv väldigt mycket i dig! Ett simpelt råd är: Sitt inte och fundera så förbannat mycket, utan skaffa dig en egen uppfattning om hur du tycker att (t e x) ögat ska vara. Sen ska du bara sätta dig och börja spela!

Kassera reglerna jag har aldrig uppfattat dom som viktiga.

Dracohoribilis

Warrior
Konsten att förmedla fantasy g¨år helt från vad du har att ge,
Försök smält in en hel del i ditt eget huvud så att du inte behöver läsa dig till allt, lät händelser ske låt dem övertala dig istälelt för att slå ett slag mot överta, och när de lyckas spela personen som den de försöker övertala. Tex. När jag lirar och Man vill klämma ur en full soldat lite info om vad som finns i det Hemliga templet etc. så slår de ett slag ställer sin fråga och sedan svarar jag på ett sjudunderligt sätt att de nästan blir mer förvirrade än innan dock finns det ett svar i problemet, ge dem lite info, sådant skapar mystik i det hela

och att förmedla fantasy gör det hela inte bättre bara för att man slänger in dem i en by med alver.... ey....

Du ska skapa fruktan, du är tv skärmen de tittar på. Du gör ljuden du viftar med armarna och byter röst för varje person,. från andras synvinklar ser du ut som en scitzofren figur men dina rpn lever sig in i historien att de ser personerna genom dig....

Det är Magi att vara en Sl det är din chans som en fotograf i en film, du har miljön su skapar världen de går i. Och sedan blir allt historia

jaa nu gick jag in lite väl kanske. men för att skapa fantasy så måste du bjuda på dig själv... inte läsa allt från en bok att säga fel är inte allt det blir ett litet skratt rättas till och sidan sitter de och biter på naglarna, fuska om du behöver, jag brukar stressa dme till vanvett genom att ta tid, säger att taket drar sig neåt svaret på gåtan finns på väggen de har sina ledtrådar säger att de har 3 min efter 7 så säger jag att det är 15 sekunder kvar :gremsmile: hehe bjud lite på tid men säg att det är mindre än vad de får :gremsmile: