En cool grej med 5E, för vissa typer av spelare, är att det finns mycket utrymme för aktiviteter mellan spelmöten i form av min/maxing och planering av builds. Det är nog det enda spelet i min nuvarande spelgrupp som skapat nästan daglig kommunikation på vår rollspels-Discord i form av regeldiskussioner. Faktiskt något som fått mig att fundera mycket på vad för andra saker som skulle kunna skapa liknande engagemang, men det är en annan diskussion.
Som spelledare valde jag tidigt att låta spelare vara experterna på sina egna rollpersoner. Så istället som det ofta kan vara i spel med spelledare--att spelledaren förväntas kunna reglerna--så brydde jag mig inte om reglerna just alls, utöver de generella reglerna för strid, etc. Istället fick spelare säga vad de gjorde, hur, beskriva det, och berätta vad som händer. Det här gjorde spelandet mycket smidigare. I de fall där något blev "fel" så rättades det i efterhand istället för att skapa diskussion under spel.
Så det här kan jag varmt rekommendera--som spelledare, fokusera på det som inte är direkt kopplat till rollpersonerna. Encounters, agendor, äventyr (om ni spelar sådana), etc. Låt spelarna driva sina egna regler. Det sparar dig från att behöva kunna detaljer, och det skapar en öppnare och mer konstruktiv känsla runt bordet.