Jag bara höftar monster, utifrån nån slags grundtanke att ett monstergäng som är ekvivalenta till RPna i HP/AC/vapen är en svår utmaning på lvl 1, men att RPnas förmågor snabbt ändrar balansen när de levlar upp. Jag tycker de vanliga 5e-monstren ofta har för mkt HP och gör för lite skada, så jag brukar ändra dem där.
Striderna blir ibland walkovers, ibland groteskt elaka, ibland mitt i mellan. Jag ser det som en feature.
Man kan även gräva igenom Monster Manual efter kul specialförmågor. Utöver AoE som är skönt mot pansrade RP, så är dykattacken som Perytoner / Gripar (iirc?) har väldigt trevlig, en lång charge med attack, och så flyger de vidare utan att man får göra attack of opportunity. Ett par såna här monster satte verkligen myror i huvudet på RPna. Så det känns lite som att planera encountern runt nåt sånt, eller runt terrängen, snarare än att sitta och balansera så noga, som har funkat för mig. Sen har mina spelare inte haft nåt emot att ångvälta fienderna ibland heller.