Hade varit intressant att se er spela igenom detta (eller spela med er).
En stor del av det som gjorde det möjligt var Roll20.
- Alla karaktärer var inlagda, alla tärningsslag gjordes via Roll20. Vi slösade alltså aldrig tid på att behöva leta efter tärningar eller summera resultaten.
- Alla strider gjordes på en passande karta. Vi hade typ inga diskussioner om var folk stod, eller vem som var vem (med undantag för en eller två gånger när strid på gick utanför en karaktärs "Line of Sight" och de undrade var ljudet av strid kom ifrån.
- Alla förmågor är ju beskrivna i detalj på karaktärsbladet, så det var sjukt lätt för alla spelare att kolla upp vad deras förmågor gjorde. Så typ inget bläddrande i böcker (och alla satt ju ändå vid datorer, så man kunde enkelt googla om det var något man behövde kolla upp).
- Initiativ-tracker som gjorde att alla alltid hade bra koll på när det skulle bli deras tur.
Sen utöver det så klart lite allmän disciplin: inte en massa struntprat som inte handlade om spelet. Folk försökte läsa på sina karaktärer innan spelmötet. Jag tror de flesta planerade sina handlingar innan det blev deras tur, vilket förenklades tack vara initiativtrackern så man kunde ha lite koll på dels när ens tur närmade sig, men man kunde ju också enkelt se när alla i ens egna närhet agerat färdigt, så visste liksom ifall situationen troligen skulle förbli oförändrad fram tills det blev ens egen tur.
Plus striderna i sig, så klart. Det var inte gigantiska fältslag varje gång, med 20 motståndare. Det var små, tajta skärmytslingar. Varje strid (utöver slutstriden) var över på 2-3 rundor. Jag tror en del ser det som något dåligt om en strid bara varar i en runda, men så behöver absolut inte vara fallet.
Om alla RP fick göra något coolt (eller i all fall hade chansen att göra något coolt), och monstren fick göra i alla fall lite skada så tycker jag en strid som varar i en runda kan vara optimal!
En strid som pågår i 4 rundor eller mer kan lätta börja kännas lite träligt. I synnerhet om det är mot samma motståndare. Om det är för att det fylls på med förstärkningar, att striden flyttar sig från ett rum till ett annat, att situationen förändras, då kan det vara kul med en länge strid! Men då är det ju nästan inte "en" strid längre, utan flera stycken som flyter ihop =)
Men jag tror säkert att man hade kunnat hålla ett liknande högt tempo även om man spelat IRL. men jag tror det hade krävt mycket mer av såväl spelare som SL.