Man kan inte säga "såhär ska du göra din gubbe" för som du kanske har märkt så har alla sitt eget lilla sätt att skapa en karaktär på? Nu tänkte jag i alla fall beskriva mitt..
För det första så bör du ha några begränsningar och med begränsningar menar jag inte att du hittar på nackdelar till rollpersonen, utan att du måste ha några ramar som du måste hålla dig inom för att lättare få inspiration.. Jag hatar när folk säger "Du får vara vad som helst" för det är nästan då det är svårast att hitta på något.. Om du är ny i gruppen så fråga lite vad de brukar spela och vad de andra karaktärerna är för något.. Det brukar ge en rätt bra hint vad du bör hålla dig mellan..
Sök ett koncept.. Jag själv brukar gå omkring och fundera på en massa saker.. Senaste året har "lidelse" varit ett koncept som gått igenom de få rollpersoner jag skapat.. Inte för att jag tänkt på det under året men väl nu när jag sitter här och skriver så kom jag på det.. Jag brukar fundera över vad jag inte har spelat och vad som skulle vara spännande att pröva på.. Kanske en blind grävling, kanske ett spöke eller kanske är det en dvärg?
Fundera över vad det skulle ha för konsekvenser att vara det konceptet och hur du skulle kunna gå tillväga när du spelar det.. Sätt dig i några situationer och spela ut i din fantasi hur din karaktär ska ta sig igenom dessa problemlösningar.. Du kommer att utforma karaktären på det sättet.. Helst ska du även kunna tänka ut hur du ska komma in i gruppen lätt eller tänka ut några klara äventyrs-hooks som spelledaren kan spinna vidare på.. Men det är mest sådant som kan skapas i samband med spelledaren och är oviktigt för närvarande..
Fördelarna som en rollperson har (höga egenskaper, färdigheter eller rent av bara "fördelar") säger vem din person är, men det är dina
nackdelar som utmärker rollpersonen.. Jag brukar i regel opt:a någon färdighet och säga "Det här är jag" och sedan med nackdelarna hitta på någon historia vid sidan om karaktärens sysselsättning.. Om du har tänkt igenom din karaktär så kommer nackdelarna allt eftersom helt naturligt..
Att slå på (förmåge- eller personlighets)tabeller kan vara en rätt bra om man ser till en sak.. Nämligen att det begränsar rollpersonen.. Det får dig (läs: ska få dig) att tänka "Hur skulle min karaktär klara sig med den här fördelen. Hur har det förändrat min rollperson?" och kan ge inspiration till en ny riktning för gubbens personlighet.. Detta så länge du har kraften att ignorera ett resultat.. För även ett ignorerat resultat här hjälpt dig, för du har då ändå tänkt "Nä, såhär ska inte min karaktär vara"..
Om du inte har någon som helst aning om vad du ska ha för begränsningar eller koncept och du kommer inte på några bra koncept att sno ihop från
filmer och böcker, så skapa din gubbe och när du ska välja yrke så tänk igenom "Vad har jag inte spelat tidigare?".. Ta något yrke och försök tänka ut en inriktning som är rätt ovanlig för yrket ifråga.. Du kan exempelvis vara välja yrket "Jägare" men göra denne som en stigfinnare..
Svårare är det då att tänka ut för- och nackdelar om du inte har något koncept.. Här har jag inte några bra råd, annat än att du får försöka reda ut lite punkter som du finner intressanta.. Din karaktär kan ha någon nackdel inom det sociala, rikedomsmässigt, karriärsmässigt, fysiskt eller mentalt.. Vad är den senaste nackdelen du stött på IRL? Kan det vara intressant att spela? Orkar du spela det mer än 3 speltillfällen?
Slutligen bör du hitta på någon mål med rollpersonen.. Jag har aldrig orkat
rollspela samma rollperson
bra i fler än 5-8 speltillfällen.. Jag spelar dess personlighet relativt vettigt de första gångerna och sedan tröttnar jag och faller in i att spela mig själv.. Ha några mål, kortsiktiga som långsiktiga, och försök uppfylla dem på vägen.. Det är på så sätt du kan förändra din karaktär personlighetsmässigt.. Försök ta inspiration av vad som händer i äventyren.. Haka på något i förbigående och fokusera din karaktär på just det.. Förändring behövs, för rollpersoner är som människor.. Efter ett tag så tröttnar man på dem om de aldrig ändras.. Det gäller även en själv..
/
Han som tillägger att tidsspannet varierar från människa till människa för när man tröttnar på något