Konstprojekt

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,536
Location
Göteborg
De flesta av rollspelen jag spelar används i konstprojekt, eftersom rollspelssessionerna är konst.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,536
Location
Göteborg
Berätta gärna om sammanhanget och spelet.
Tja, jag vet inte om det finns så mycket att berätta. Vi skapar berättelser som uttrycker något, som har som syfte inte bara underhållning, utan också ett estetiskt uttryck och en reflektion av människan, som skapas av och konsumeras av oss som spelare. Spelet kan vara lite vilket som helst, som Psychodrame, Gastkammaren, Chansons pour un moment égaré eller Om natten är alla katter grå, men jag skulle inte kalla det konst när vi spelar Drakar och bananer eller Hur man skriver en G E Trent-roman. Sammanhanget kan vara en tisdagkväll hemma hos @Björn den gode, eller ett huskonvent i Falkenberg, eller en onlinesession via Discord, eller en session med några nybörjare på LinCon.

Spelen själva är knappast konst; möjligen konsthantverk. Illustrationerna är det då rakt inte, då de generellt inte är illustrerade alls eller använder gratisbilder från nätet. Men sessionerna? De är utan tvekan konst.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
577
Location
Gävle och Åland
Min kompis, proffskonstnären Mark Frygell, använder böcker för att skissa sina målningar i, bland annat ett ex av min roman Svavelvinter. Dessa skissböcker säljs sedan som konstverk i sig. Det var för övrigt Mark som köpte originalmålningen till första Svavelvinterboxen av Fredrik Malmberg.

Sedan anser jag definitivt Johan Nohrs illustrationer och layout vara konst*. Det var därför jag backade Mörk Borg så snart jag såg det.

* Låt mig för övrigt nyansera: jag anser inte att saker antingen är konst eller inte, utan snarare att de innehåller konstnärliga aspekter av varierande typ och påtaglighet. Om ett rollspel vore en spelfigur, så skulle KONST kunna vara en av grundegenskaperna :)
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,536
Location
Göteborg
På vilket sätt, vilka projekt är de kopplade till?
Projektet att framställa en estetisk, emotionell och konstnärlig upplevelse för deltagarna i sessionen. Projektet är nytt varje gång, och upphör när sessionen upphör. Om man inte vill se det i ett större sammanhang, i vilket fall Gårdagruppen, Hantverksklubben och Indierummet kan ses som konstnärliga projekt. Beror lite på vilken nivå man vill lägga terminologin på.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,285
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Projektet att framställa en estetisk, emotionell och konstnärlig upplevelse för deltagarna i sessionen.
Du tänkte, i stil med ... "Vi upplever det som konst så är det konst!", var inte riktigt vad jag syftade på, utan att det har ett sammanhang utanför den egna gruppen, konstvärlden eller nåt annat som är mer projektbaserat (eller ambitionen av detta). Ska väl inte exkludera nåt egentligen.

Gårdagruppen, Hantverksklubben
Känns ju som just detta, ett projekt med en målsättning utöver att "bara spela". Känns rätt "konst-projektigt" när man ser det utifrån även om det inte skulle ha det syftet.

Men okej, noterat. Då vet jag vad du syftade till.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,536
Location
Göteborg
Du tänkte, i stil med ... "Vi upplever det som konst så är det konst!", var inte riktigt vad jag syftade på, utan att det har ett sammanhang utanför den egna gruppen, konstvärlden eller nåt annat som är mer projektbaserat (eller ambitionen av detta). Ska väl inte exkludera nåt egentligen.
Jag tycker ju inte att det är ett krav för konst att det ska vara en uppdelning mellan producerande konstnärer och passiva konsumenter. Att konst inte måste vara något som produceras för en publik som mest ska titta/lyssna på den. Att göra publiken delaktig i skapandet av verket och att ha ett verk som uppförs en enskild gång för en begränsad mängd människor och sedan aldrig mer är ju knappast saker som är unika i konstvärlden; det förekommer även i andra konstformer, såsom performancekonst. Och med tanke på de hundratals människor som är aktiva i detta skapande genom till exempel Indierummet, ett återkommande evenemang, så är det ju ett ganska rejält projekt.

Men även utan det, även den enskilda privata spelsessionen är ett konstprojekt i liten skala, om den görs med en konstnärlig intention. Jag är med på att det inte var vad du åsyftade, och menar inte att dra iväg tråden på en tangent, men jag tycker att det är viktigt. Precis som mina jeremiader om hur ett rollspel inte behöver säljas till främlingar för att det ska vara ett riktigt rollspel så tycker jag inte att konst måste konsumeras av stora mängder passiva åskådare för att vara riktig konst. Vi får lätt en bild av att kultur skapas av vissa berömda kulturproducenter och sedan konsumeras av en stor passiv massa, medan jag tycker att den lilla, lokala kulturen är otroligt värdefull och kan vara än mer kraftfull än den stora offentliga kulturen. Och då menar jag inte den lokala teatern som sätter upp en pjäs i en småstad, utan när Lasse skriver en dikt och visar den för sina vänner, eller när Pia och hennes kompisar spelar en rollspelssession om en människas sökande efter mening. Den här personliga kulturen, som inte är ämnad för offentligheten, utan som skapas och konsumeras av människor som känner varandra, är konstens ursprungliga form, sångerna och berättelserna runt lägerelden, och att göra konsumenter och producenter till samma personer, eftersom akten att skapa kultur är ännu mer meningsfull än akten att konsumera den, det tycker jag är viktigt. Och de flesta av mina spel är skrivna för att ge verktyg till människor att göra just detta.

Så det är därför jag vill trycka på det, att om man spelar spel med en konstnärlig attityd så skapar man konst, och det är kraftfullare form av konst än den som professionella konstnärer (inget ont om dem; de är också viktiga) håller på med. Att man inte behöver visa upp sin konst för främlingar för att det ska räknas.

Men ja, jag är med på att det inte är vad du är ute efter med tråden. Sorry för tangenten. Men det här är något jag brinner för. :gremsmirk:
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,285
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag tycker ju inte att det är ett krav för konst att det ska vara en uppdelning mellan producerande konstnärer och passiva konsumenter.
Vi delar väl den uppfattningen, men här frågade jag efter konstprojekt och rollspel kopplat till det, inte om det vi gör är konstnärlig verksamhet. Skapande är det definitivt och ofta kreativt. Konst är ju som tur inte en kvalitetsmarkör, utan bara ett förhållningssätt och en process.

/Edit, inte en diss utan mer ett bekräftande av vad du sa :)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Har ni tips på rollspel som är eller används i konstprojekt?

Vill ni hellre tipsa om spel som är konstnärliga i sin stil eller bara illustrationstunga så är det också okej.
Jag skulle vilja nämna @wilpers Daughters of Verona - inte för att det används, men för att det skulle kunna användas till ett konstprojekt. För jag har alltid velat spela det spelet inför publik, gärna ute på stan som ett drop-in-event.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Jag skulle vilja nämna @wilpers Daughters of Verona - inte för att det används, men för att det skulle kunna användas till ett konstprojekt. För jag har alltid velat spela det spelet inför publik, gärna ute på stan som ett drop-in-event.
Jag har lekt med tanken att skaffa typ hattar/sjalar eller liknande fysiska props för att identifiera rollerna och köra det som ett lajv på GothCon.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,285
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vi kan dröja oss lite vid konstbegreppet en stund eftersom det ändå kom upp och alltid är värt att diskutera/dissekera/debattera/ifrågasätta. Vill man inte så hoppa det här inlägget!


Vem är konstnär och vad får vara konst och allt sånt där. Konst och hur vi använder ordet är besvärligt, då det över tid och i olika sammanhang fått betyda flera olika saker, ibland överlappande och ibland helt väsenskilt. Kommer inte att ha eller ge något definitivt svar, men jag ska försöka hålla mig runt konstnären, konstverket och konst i de sammanhangen och inte komma i närheten av konst som det används i typ sammansättningen svärdskonst eller nåt åt det hållet. Jag utgår även från att flera här utövat, läst, studerat konst. Så jag har inte mer rätt än någon annan. Kommer inte försöka komma fram till ett rätt svar heller.

När jag använder konst som begrepp, så utgår jag från att det är gjort av en konstnär. Konstnär kan vem som helst vara, om de jobbar konstnärligt, man behöver inte vara etablerad eller ens bra. Konstnärlig process gör konstnären, som då gör konst. Konst är processen, aktiviteten. Inte ett specifikt medium, viss metod, hantverk eller resultat. Det behöver inte ens finnas ett resultat. Det kan vara en idé, inställning, arbetsmetod. Vi tenderar dock att prata om verket, när vi pratar om konsten och mäter konstnären i hur etablerad, accepterad, nydanande dennes verk är. Men verken är artefakter av det som är det konstnärliga. Konst handlar inte om kommunikation, men det handlar ofta om uttryck. Konst behöver ingen publik för att vara, för konsten sker hos utövaren. Finns det en publik, så (i bästa fall) uppstår något (en sinnesrörelse) hos denne. Det den upplever är lika rätt/sant/riktigt som det utövaren ville uppnå, även när det inte ens finns en uns av överlappning. Men så kan man ju få en sinnesrörelse av en solnedgång, hundvalp, blommor, och allt annat. Så när Genesis säger att "..., även den enskilda privata spelsessionen är ett konstprojekt i liten skala, om den görs med en konstnärlig intention" så har han helt och hållet rätt. Men den här gången så var jag ute efter konst-projekt med ett större K. Som går utanför den enskilda upplevelsen och utövaren och inbegriper oss andra.

Ett bra exempel kan vara brädspelet Train av Brenda Romero, som kan spelas just som ett brädspel utan att man tänker på annat. Men när den underliggande idén kommer fram så frändras upplevelsen och något annat blottläggs. Brädspelet är inte konsten, utan kombinationen av förväntningar hos spelaren och den underliggande idén.

Vet att det finns några kammar-lajv som har teman som undersöker psykologisk dynamik, men de måste inte betraktas som konstprojekt för det. Men vem är jag att bestämma vad som är vad. Skjut för all del ner mig om ni tycker jag sitter på höga hästar och berätta hur fel jag har.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,536
Location
Göteborg
Okej, om jag får överbrygga mellanrummet lite mellan min OT-kommentar om "den privata spelsessionen är konst" och "Konst-projekt med stort K" så tänker jag att Indierummet absolut kan ses som ett sådant projekt, med stort 'K', även om det inte explicit utger sig för att vara det. Men jag som är aktiv inom det säger att det är konst, så eventuellt är det ju det då. Det är ett större projekt i det att det har en publik på hundratals människor som kommer och som har en konstnärlig upplevelse. Allt som spelas i Indierummet sker inte med en konstnärlig attityd, men mycket. Och det som är så speciellt med detta är ju att det enda sättet att uppleva den här konsten är att vara en del av den. När du besöker Indierummet så blir du en del av det, och du blir själv en konstnär, om än bara för en stund. Och vi som arrangerar, som i någon mån är "konstnärerna", upplever också den konsten som besökarna skapar, och blir därmed också konstkonsumenter. Och den här grejen, att bryta ned barriären mellan konstnär och konstkonsument och likställa dem med varandra, är i sig en konstnärlig handling, kan jag tycka, och att vi har så mycket spelledarlösa spel förstärker den processen. Det är ingen skillnad mellan spelledare och spelare; alla skapar på samma villkor. Åtminstone för min del så är det kärnan i Indierummets budskap, det är en av de sakerna jag tycker är viktigt och vackert.

Och hela den här grejen låter ju eventuellt väldigt högtravande, och det finns säkert en del i Indierummet som inte riktigt känner igen sig i att det de gör är konst, men det tycker jag mest är för att vi investerat så mycket högtravande finkultur i ordet. Om rollspelet man spelar görs med en attityd som inte bara är underhållning, utan något som får en att känna, att tänka, att skapa en berättelse som säger något, om än otydligt och självmotsägelsefullt (precis som mycket bra konst), så är det en konstnärlig attityd.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,536
Location
Göteborg
Annars, kanske mer i trådens tänkta riktning, så har vi ju detta:

 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Vi har dessa som är rätt tankevärda:


@RasmusL arrade ett halvaktigt lajv på LinCon där vi alla hade hörlurar med en musikslinga och gick omkring tillsammans och såg världen från ett annat perspektiv, mycket genom att låta folk göra lekar/uppgifter på ställen vi gick förbi.

---

Har för mig att jag läst folk som gjort rollspel som skolprojekt. Ett av dem fanns här på wrnu. Star... något ... där inledande sidorna var en serietidning.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,972
Location
Stockholm
"Konstprojekt", innebär det att det är kopplat till någon myndighet, eller att det finns ett projektdirektiv, eller något annat? Det har ju gjorts en hel del större lajv som haft konstnärliga ambitioner men oklart om de kan kallas "projekt".
 
Top