Re: Konfunderande funderingar om konstruktionen..
"Visst är det det, fellow nattuggla!"
Lovade mig själv att lägga upp det här innan det blev för sent. Det blev för sent. /images/icons/smile.gif
"Blev lite konfunderad där; menar du att vårat solsystem har 14 planeter i din spelvärld eller att det utspelar sig i ett annat solsystem, men att det är en människoras, eller menar du att de reser mellan solsystem (- vad räknas som närliggande?)."
Närliggande är Arcturus, Fomalhaut, Sirius, Tau Ceti och Alpha Centauri. Tvivlar iofs på att Alpha Centauri har lämpliga planeter, men du förstår nog vad jag menar. Alltså, inga planeter inom solsystemet. Den Nya Gryningen skickade ut skepp längre, och drog nytta av den kraftiga relativitesförskjutningen, vilken gjorde att skeppen kom fram fort.
"Låter som ett automatiserat Genesis-projekt i mina öron. Ingen ny ide, men definitivt en möjlig framtid."
De var inte helt automatiserade, i och för sig. Man litade inte på automatiken helt och hållet - Murphys Lag är i högsta grad vid liv även i denna värld.
"Lost in Space m.fl."
Japp, och nästan fullständigt fysikaliskt omöjligt. /images/icons/smile.gif I varje fall är dessa mer eller mindre permanenta Stargates, så länge strömmen är på.
"Då är inte teknologinivån alls i tangens med dagens teknologi. De där 'små' ändringarna skulle kasta energiproblemen åt nya håll och skapa en ny form av industri. Antigravitation skulle vända upp och ner på de fysikaliska principerna vi har idag (generellt)."
Den antigravitation är inte en negativ gravitation per se utan en "gravitationsremover", så att säga. Den motverkar effekten av gravitation på ett föremål - ingen sann antigrav med andra ord. Kanske fortfarande lite orimligt, i och för sig... /images/icons/smile.gif
"Därmed är samhället förmodligen ganska annorlunda.."
Nja... bilarna drivs av väteceller eller bensin. Det finns ett par dyrt köpta fusionskraftverk i större städer. Det finns äntligen svävarbilar, men licensen som krävs för att få flyga riktigt högt gör att de flesta stannar under femmetersgränsen...
Det finns bättre robotik, men den har inte slagit igenom på marknaden och är rätt omogen teknologiskt. Det finns cybernetik, men den är övervägande klumpig och svårreparerbar. På den militära delen finns robotstyrda jaktflyg, som är någorlunda universella i varje flygvapen, och plasmavapen har komplementerat krutvapnen.
Och sen har vi naturligtvis Portarna, som ingen utom en handfull specialister förstår sig på, och någon form av billigt transitsystem ut till dem. Det finns rymdskepp som prospekterar och kartlägger system längre bort, och vad man optimistiskt nog kallar stridsskepp, men de är ganska patetiska om man jämför med skepp ur till exempel Star Trek.
Mer än så är det egentligen inte.
"Snackar vi städer så kommer dom förmodligen i en fin plastförpackning med instruktionen 'just add water'."
Heh.
"Antagligen är stadsplaneringen bättre och mer systematisk. I och med att man kan scanna av ytan och med datorernas hjälp räkna ut var det är lämpligast att lägga en stad (resurser, klimat etc.) så blir ju det mesta förmodligen ganska optimerat."
Låter bra. Å andra sidan tar man in en massa människor från den överbefolkade Jorden, så det växer upp kåkstäder också...
"Samhället är väl till stor del styrt av det samhälle som folken kommer ifrån; finns det en stor makt som säger att 'så här ska det vara' så lyder antagligen en del, medan en del blir revolutionära/förändringsbenägna och således skapar ett annat samhällssystem. Är det mer som idag att det finns en hel del teorier på hur ett samhälle ska se ut och fungera är det förmodligen olika från planet till planet - då vissa statsskick kanske gör sig bättre på en utopisk värld och andra på en 'död' gruvplanet. Är det mycket folk på varje planet finns det förmodligen olika samhällsstrukturer och förändringsrörelser på varje enskild planet."
Man kan väl säga att befolkningen på planeterna går från 5 miljoner på de kolonierna som är dyrast att åka till, till ett par miljarder på industrivärldarna.
Eller som det sades i en annan film: "A new life awaits YOU on the off-world colonies. The chance to begin again in a GOLDEN land of opportunity and adventure!" /images/icons/wink.gif
"Vad är den till för? Man koloniserar inte en planet utan skäl. Är det för lite plats 'därhemma' eller har planeten resurser som behövs?"
En kombination av det, av överbefolkning och av upptäckarlusta. Främst var skälet faktiskt att man kunde. Bland annat USA, Japan och EU ansåg att när man nu hade möjligheten, skulle man tammefaen expandera. Man gick samman för att utveckla tekniken, och byggde sen enheterna själva. Sen blev det ett race.
Det hela blev en dyr affär utan någon omedelbar vinst. Därför håller man hårt i kolonierna. Ska man ta sig mellan två Kolonier måste man resa via Jorden och betala skatt. Och precis som med Apolloprojektet så har man varken viljan eller resurserna att försöka igen på ett bra tag.
"Vatten är en grundförutsättning för en mänsklig tillvaro - på något sätt skulle man försöka ta vara på isen vid polerna, antingen genom att göra en "marsvariant" och smälta polerna för att skapa hav, eller lägga städerna vid polerna för att kunna nyttja och omvandla isen (vattnet) eller eventuellt ha ett par städer, där någon ligger vid polerna och utvinner vatten, som de skickar till stad 2 som gräver efter mineraler vid bergskedjorna. Träsket kan förmodligen också nyttjas till produktion av ett eller annat slag. Generellt kan väl sägas att man skulle anlägga samhällen där resurserna finns; finns det värdefulla mineraler i bergen läger man inte gärna staden vid polerna då det är ineffektivt."
Tänkte mig något liknande, ja. Det här låter logiskt.
"Vill man "bara" kolonisera planeten vill man ta reda på de resurser som behövs för ett drägligt liv; först och främst mat&vatten. (Polerna och träsken? Eller finns det mycket sanddjur?)."
Det blir en hel del proteinodlingar för matdetaljen. Vatten finns, det får man från träsken. Det är dock väldigt salt tack vare all sand.
"Alternativt, beroende en del på temperaturen, kan man tänka sig en underjordisk stad i öknen (finns det kanske vatten långt under ytan?) där man slipper en del av värmen."
Nja, det är runt 40 grader vid ekvatorn, så det lär ju inte vara något problem.
"Som du kanske märker så är det mycket man måste veta om planeten i fråga och motiven till en kolonisering samt om det finns risker/resurser på planeten samt risker/resurser/splittringar bland kolonisterna - allt kan påverka hur samhället styrs, hur det formas och var det byggs. Man bör också göra en liten historia till planeten och kolonieringen - hur gick det med starten - var det problem? Fanns det fientliga/samarbetsvilliga urinvånare? Vad tycker folket om hur samhället fungerar? Är de missnöjda kanske det är ett politiskt intrigspel i bakgrunden? - Om man "bygger" hela planeten, från innan den koloniserades, under koloniseringen och fram till "dagens datum" så har man automatiskt skapat förutsättningar för en 'plot' på planeten - makter som slåss mot varandra, shadowOP's, stridande ideologier/religioner - you name it. På så sätt får man också en mer levande spelvärld."
Endast ugglan kan vara så vis. /images/icons/wink.gif Jag ska ha allt detta i åtanke. Stort tack.
--
Björn
"ASVS, it's worse then Pringles. Once you post you can't stop." ---Kyle Knopf