Som det är nu så verkar det nästan som att någon har lagt ner tid och energi på att ta fram det mest frånstötande omslaget som bara är möjligt.
Det är faktiskt exakt vad som är fallet. Det är inte så att billighetsmärkena är ett eget företag som försöker konkurrera ut de andra företagen, utan det är ett billighetsmärke som existerar sida vid sida med ett företags andra märken, som man använder för att nå prismedvetna kunder - samtidigt som man försöker göra större vinst med andra märken som förmedlar andra saker, såsom kvalitet. Det är alltså en mycket medveten strategi att försöka göra lågprismärkena så fula som möjligt, så att fler ska vilja köpa märkesvaror (med vilka företaget gör mer i vinst). Tyvärr så försöker företagen inte bara göra större vinst meddelst lyx, utan också meddelst mer sympatiska värden, såsom ekologi. Ett vanligt sätt att tjäna mer pengar är genom att också erbjuda ett ekologiskt alternativ och sedan lägga på större marginaler på detta. Alltså, även om det kostar mer att producera ekologiska varor, så lägger man dessutom på en ännu högre marginal på priset för dessa varor än för lågprimärkesvarorna - eftersom man vet att målgruppen för ekologiska varor inte först och främst är kräsna när det gäller prislappen.
---
Nå, vi skall ändå vara glada när det gäller matvaror. I en del andra branscher är tricken fulare. HP har exempelvis använt ett särskilt fult trick när de sålt skrivare: Först har de lagt ner resurser på att utveckla en så bra skrivare som möjligt, för att konkurrera med andra företag. Den lägger de på en stor marginal på priset. De vill dock dessutom erbjuda ett billigt alternativ till prismedvetna kunder, men eftersom det kostar mycket att utveckla en skrivare, så säljer de den första skrivaren en gång till, men denna gång med en
hårdvara installerad som
försenar skrivaren, så att den blir långsammare än den ursprungliga produkten. Denna version lägger de på mindre prismarginaler på, så att den skall bli attraktiv för prismedvetna kunder. (Åtminstone enligt en bok jag läst: Undercover Economist)
Det anser jag vara ett ganska meningslöst slöseri på resurser. Capitalism at its worst.
---
Jag håller med Yassilus (Jag kommer aldrig att kalla dig Martin Ackerfors, fuck you) om Eldorado Tacochips, de är skitgoda, och vill även meddela att Eldorado Julmust är riktigt gott, även om korkarna av någon anledning sitter som klistrade på plastflaskorna.
ICA's egna chips vill jag däremot avråda ifrån. De är direkt oätliga.
Jag önskar det fanns Eldorado Cigaretter.