Nekromanti [Konsumentupplysning] Billiga fabrikat?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Min regel brukar vara att ju mindre komplicerat något är, desto säkrare är det att köpa lågprisvarianten. Wokgrönsaker eller andra frysta grönsaker är ett exempel på en vara där märket inte spelar någon roll, eftersom det faktiskt inte finns speciellt många sätt att skära grönsaker i bitar och lägga dem i en påse. Om det däremot är ett recept inblandat (som i tillverkning av läsk, sötsur sås eller tandkräm) undviker jag Eldorado, och de flesta andra billighetsmärken.

/tobias

krank

Går ondskans ärenden
Re: Vimes stövelteori ?

Eller så röker du och fyller datorn med tjära, städar för sällan och fyller datorn med damm eller så bor du med dålig el som äter upp dina prylar.
Datorerna har stått precis bredvid varandra de senaste 8 månaderna.

Min teori är att min dator är en hypokondriker, som helt enkelt vill ha uppmärksamhet.

Eller så har du ett alldeles speciellt förhållande med sannolikheten att saker går sönder. :)
Den tror jag på.

Arfert

Facit
tror inte man säljer pepparkvarnar på Bibloteksgatan.. men hursomhelst ha du rätt.. fast jag skulle rekommendera en kvarn med mekanismen från Peugeot. (Peugeot har tillverkat pepparkvarnar sedan 1874, och anses vara bäst av kockar).. en riktigt bra (egentligen den bästa som finns i universum) kostar sjuhundra spänn. Men man kan få en av samma märke för några hundra mindre.

Arfert

Facit

mm, det KAN vara så att dyrt är bättre, men det behöver inte vara så. Ett japanskt kvalitetsur för ett per tre tusen är säkert minst lika bra som en Cartier för det mångdubbla.. med et folk betalar för är inte objektiv kvalitet, utan upplevd kvalitet, och det är inte samma sak.

Finns tester av råd och rön som tyder på att en billig IKEA-säng är lika bra (lång livslängd) som en Hästens, eller att par billiga HM-jeans är hållbarare än Diesel och Lewis.. osv...

Rising

Vila i frid
Som det är nu så verkar det nästan som att någon har lagt ner tid och energi på att ta fram det mest frånstötande omslaget som bara är möjligt.
Det är faktiskt exakt vad som är fallet. Det är inte så att billighetsmärkena är ett eget företag som försöker konkurrera ut de andra företagen, utan det är ett billighetsmärke som existerar sida vid sida med ett företags andra märken, som man använder för att nå prismedvetna kunder - samtidigt som man försöker göra större vinst med andra märken som förmedlar andra saker, såsom kvalitet. Det är alltså en mycket medveten strategi att försöka göra lågprismärkena så fula som möjligt, så att fler ska vilja köpa märkesvaror (med vilka företaget gör mer i vinst). Tyvärr så försöker företagen inte bara göra större vinst meddelst lyx, utan också meddelst mer sympatiska värden, såsom ekologi. Ett vanligt sätt att tjäna mer pengar är genom att också erbjuda ett ekologiskt alternativ och sedan lägga på större marginaler på detta. Alltså, även om det kostar mer att producera ekologiska varor, så lägger man dessutom på en ännu högre marginal på priset för dessa varor än för lågprimärkesvarorna - eftersom man vet att målgruppen för ekologiska varor inte först och främst är kräsna när det gäller prislappen.

---

Nå, vi skall ändå vara glada när det gäller matvaror. I en del andra branscher är tricken fulare. HP har exempelvis använt ett särskilt fult trick när de sålt skrivare: Först har de lagt ner resurser på att utveckla en så bra skrivare som möjligt, för att konkurrera med andra företag. Den lägger de på en stor marginal på priset. De vill dock dessutom erbjuda ett billigt alternativ till prismedvetna kunder, men eftersom det kostar mycket att utveckla en skrivare, så säljer de den första skrivaren en gång till, men denna gång med en hårdvara installerad som försenar skrivaren, så att den blir långsammare än den ursprungliga produkten. Denna version lägger de på mindre prismarginaler på, så att den skall bli attraktiv för prismedvetna kunder. (Åtminstone enligt en bok jag läst: Undercover Economist)

Det anser jag vara ett ganska meningslöst slöseri på resurser. Capitalism at its worst.

---

Jag håller med Yassilus (Jag kommer aldrig att kalla dig Martin Ackerfors, fuck you) om Eldorado Tacochips, de är skitgoda, och vill även meddela att Eldorado Julmust är riktigt gott, även om korkarna av någon anledning sitter som klistrade på plastflaskorna.

ICA's egna chips vill jag däremot avråda ifrån. De är direkt oätliga.

Jag önskar det fanns Eldorado Cigaretter.

Arfert

Facit

givetvis är det så... det ingår i det man på marknadsföringsspråk kallar Metaprodukt (det som finns kvar när man tar bort den fysiska produkten)... kan vara saker som ursprungsland, märkets historia, personer som använt märket osv. Det är därför märken som Mercedes och Jaguar har högre status än Lexus (i Europa), även om en Lexus säkert kan vara minst lika bra.

Ungefär som när man köper hus. Priset beror på vilka grannar man får i första hand, och det fysiska huset i andra hand.

Arfert

Facit

givetvis är det så... det ingår i det man på marknadsföringsspråk kallar Metaprodukt (det som finns kvar när man tar bort den fysiska produkten)... kan vara saker som ursprungsland, märkets historia, personer som använt märket osv. Det är därför märken som Mercedes och Jaguar har högre status än Lexus (i Europa), även om en Lexus säkert kan vara minst lik bra.

Ungefär som när man köper hus. Priset beror på vilka grannar man får i första hand, och det fysiska huset i andra hand.

Evil Peter

Hero
ICA's egna chips vill jag däremot avråda ifrån. De är direkt oätliga.
ICA:s chips är en gåta för mig. Första gången jag köpte dem, vilket var några år sedan, var det de godaste grillchips jag någonsin ätit. Rejält smakrika och goda. Varenda gång efter det har det knappt smakat någonting vilket har fått mig att totalt ge upp. Chipsen i den första påsen jag fick måste ha varit feltillverkade eller något men de var fantastiska.

Evil Peter

Hero

eller att par billiga HM-jeans är hållbarare än Diesel och Lewis.. osv...
Vad gäller kläder är ju dock passform och design i allmänhet en klart större sak än hållbarhet så kvalitet är ju inte alltid så enkelt.

Dock tycker jag generellt sett att dyrare kläder i min erfarenhet håller passform och färg längre än billiga. Det tydligaste exemplet är nog t-shirts och jag kommer aldrig köpa någon sådan från H&M igen.

krank

Går ondskans ärenden

Dock tycker jag generellt sett att dyrare kläder i min erfarenhet håller passform och färg längre än billiga. Det tydligaste exemplet är nog t-shirts och jag kommer aldrig köpa någon sådan från H&M igen.
Jag köper - uteslutande - svarta skjortor. Visst är det en skillnad mellan de jag har från Dressman och de jag köpte på Åhléns-rean, men Åhlénsskjortorna kostade typ 50 spänn stycket medan dressmanskjortorna antar jag kostade betydligt mer (det var inte jag som köpte dem, jag fick dem i julklapp och födelsedagspresent).

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
pasta

lågpris pasta... pasta är väldigt meningslöst i lågpris... de dyrare pasta sorterna har nämligen näringstillsatser som gör dessa nyttigare.. så undvik billighetspasta... lätt att får brist på vissa ämnen om man äter mycket pasta och det är av den billigare sorten.
Kolla gärna innehållsförpackningarna och jämför.
Och tränar ni... absolut inte billighetspasta!

Troberg

Sinister eater

När det gäller datorer är min erfarenhet att så länge man undviker det värsta bottenskrapet så är no-name-prylar bäst. Minst problem och lättast att fixa när det blir problem.

Troberg

Sinister eater
Re: pasta

lågpris pasta... pasta är väldigt meningslöst i lågpris... de dyrare pasta sorterna har nämligen näringstillsatser som gör dessa nyttigare.. så undvik billighetspasta... lätt att får brist på vissa ämnen om man äter mycket pasta och det är av den billigare sorten.
Kolla gärna innehållsförpackningarna och jämför.
Och tränar ni... absolut inte billighetspasta!
Smakmässigt är de snorbilliga 12-minutersmakaronerna som man köper för 30 spänn för en 5-kilos påse bäst. Det är lite mer tugg i dem.

Vill man ha näring så är det bara att ösa på med soja, ketchup, salt, peppar, curry och vad man mer vill ha.

Troberg

Sinister eater
ICA:s chips är en gåta för mig. Första gången jag köpte dem, vilket var några år sedan, var det de godaste grillchips jag någonsin ätit. Rejält smakrika och goda. Varenda gång efter det har det knappt smakat någonting vilket har fått mig att totalt ge upp. Chipsen i den första påsen jag fick måste ha varit feltillverkade eller något men de var fantastiska.
Chips är en säsongsvara, det gäller att köpa dem när de är bäst, vilket oftast är kring hösten. Detta är speciellt viktigt om man dippar dem.

Organ

Out of time, out of mind
Euroshoppers bredbara leverpastej är förvånadsvärt god. Minst lika god som de fullprisvarianter jag prövat. Leverpastej av märket Gudruns är, som någon annan påpekade, att undvika.

/Anders

Coffe_Kanon

Swordsman
Kellogs flingor är aldrig bättre än lågprismärkena, det är en tumregel. Eldorados etc flingor går alltså alltid minst lika bra, och kostar typ en tredjedel eller så.
Nja där måste jag tillrättanvisa lite grann. Det är sant att Kellogs Cornflakes eller Frosties inte är särskilt mycket bättre än lågprismärkta varianter, men om man, som jag tycker om chokladflingor så är det svårt att hitta något som slår Kellogs Coco-Pops med ett lågprismärke på sig. Visserligen är detta enbart personlig erfarenhet, men jag tyckte att det var värt att nämna iallafall.

Så de relativt "smaklösa" flingorna är varken bättre eller sämre än sina lågbudgets counterparts, men chokladsmakande är det skillnad på.

För övrigt så måste jag nämna att Euroshoppers hot dogs är riktigt jävla goda, visserligen smakar det inte särskilt mycket öhm "kött", utan väldigt plastigt och kemikaliskt, men jag vet inte om de har några speciella kryddor eller nåt för de är fan de godaste korvar jag vet, men å andra sidan har jag ganska suspekt smak som vissa IBLAND delar med mig...

Hunk

Hero
Peugeot

Då var det bra att jag köpte en sådan till min svåger och hans blivande fru i julklapp! Den gick på 729 spänn, men uppenbarligen är det värt det. På mitt lokala ölhak är de stolta över sina Peugotkvarnar, men har tyvärr råkat ut för att ett par av dem har "försvunnit".

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: [Konsumentupplysning] Falukorv

Oj, jag kom på en sak till: Falukorv.

Köp: Melkers.

Undvik: Alla andra märken, inklusive Scan.

Bor ni allt för långt från Falun för att få tag på Melkers så är det bättre att inte äta någon falukorv alls.

Dewil

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Peugeot

Pepparkvarnar för 729 spänn!? Vad är ni för borgarbrackor egentligen? Vad är det för fel på att köpa en burk färdigmalen peppar för 30 spänn istället? Som en riktig arbetare? :gremtongue:

Men seriöst, pepparkvarnar för 729 spänn? Tänk så mycket böcker och rollspel man hade kunnat köpa för de pengarna. Eller för den delen ett trevligt spabesök. Är det sådant man måste lägga sina pengar på när man blir vuxen? :gremfrown: