Liten förklaring
För det första är jag knappast någon rikeman, då min snittinkomst det senaste året ligger på ca 12 500 kr i månaden före skatt. Däremot är jag heller inte fattig, eftersom jag inte bor särskilt dyrt, inte har några barn att försörja och inte har något särskilt utsvävande leverne.
Eftersom min sambos bror önskade sig just en pepparkvarn i julklapp, tyckte vi att det var en bra idé att köpa en sådan. Eftersom jag själv har dålig erfarenhet av krånglande pepparkvarnar kändes det meningslöst att ge bort en som bara skulle hålla något år (om ens det). En snygg, rejäl och förhoppningsvis också välfungerande pepparkvarn kändes däremot som ett bättre alternativ. Och 729 kr är inte så hemskt mycket pengar för en julklapp till tre personer. Vi hade säkert kunnat hitta ett billigare alternativ, men man orkar inte leta på 50 ställen när man handlar julklappar, så det fick bli en Peugot från NK.
Själv har jag för övrigt just nu en pepparkvarn som jag fick som belöning för att ha givit svar på dumma frågor i en internetpanel + en ej fungerande billighetspepparkvarn som jag ännu inte hunnit slänga.
Dessutom är det betydligt godare med nymalen peppar än färdigmalen på burk (detta är en objektiv sanning!).