Nekromanti [Konsumentupplysning] Billiga fabrikat?

Arfert

Facit
Re: Vimes stövelteori ?

Dumma sajt, först hänger sig sidan när man ska posta, och sedan dyker inlägget upp 2 gångar! :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Re: [Konsumentupplysning] Falukorv

Oj, jag kom på en sak till: Falukorv.

Köp: Melkers.
Du känner tydligen ingen som jobbat på Melkers...

Arfert

Facit
Re: Peugeot

kollat snabbt på nätet, och det finns modeller för ickeproffs för 300 spänn, typ.

Troberg

Sinister eater

Är det sådant man måste lägga sina pengar på när man blir vuxen?
Heck no! Det är då man ska ta igen allt man inte hade råd att köpa när man var ung!

krank

Går ondskans ärenden

Köp: Melkers.

Undvik: Alla andra märken, inklusive Scan.
Pffft.
Den enda falukorv som ölverhuvudtaget är värd att spendera tid eller pengar på är självklart Dellenringen.

Bor ni för långt från Delsbo charkuteri för att hitta sagda korv i butiken - tja, sucks to be you, då har ni ingen anledning att äta falukorv alls längre.

Fast iofs, det mesta duger att steka, det är när man ska ha korven i något , på något eller öht göra något med den förutom steka som skillnaden blir uppenbar.

Arfert

Facit
Re: Vimes stövelteori ?

Klart man betalar för design och passform, men jag kan inte ärligt säga att mina skittdyra märkesjeans är snyggare och sitter bättre än mina från HM. Och märkesjeansen är bergis även de sydda på samma fabrik i asien som HM:s. ;-)

Som jag sa. högt pris är INTE ALLTID en garant för att produkten är bättre.

krank

Går ondskans ärenden

Pepparkvarnar för 729 spänn!? Vad är ni för borgarbrackor egentligen? Vad är det för fel på att köpa en burk färdigmalen peppar för 30 spänn istället? Som en riktig arbetare?
Agreed, fast utan smilien. För så är det. Vafan, pepparkvarn?

Jag och min inneboende räknade ut att om vi med vpår nuvarande livsstil och önskemål skulle få... Låt oss säga 12.000 i lön efter skatt, så skulle vi ha kunnat köpa allty vi egentligen vill ha inom sex månader. Efter det vet vi egentligen inte vad vi skulle ta oss till för pengarna.

Jag antar att det är den sortens rikemansbekymmer som får folk att investera 729 spänn i en pepparkvarn.

Wyldstorm

Swordsman
Euroshoppers tonfisk...

Dont, just dont.
Tänk er en burk ifylld en massa som innehåller en sörja av bottenskrap ur en kvarn, benkross & nåt slemmigt.
Det såg ut som om en katt hade ätit en fisk (ben & allt) och spytt i konserven.
-Luktade illa med, surt & jävligt.

Jag var hungrig & inget annat fanns att tillgå, men innan jag äter dylikt så ska det faen vara en fråga om liv & död.

Organ

Out of time, out of mind

är det för fel på att köpa en burk färdigmalen peppar för 30 spänn istället?
Eftersom färdigmalen peppar inte smakar jota om man jämför med the real stuff, dvs korn nymalda ur kvarn av valfritt märke.

/Anders, kör peugot

Dewil

Skrivbordsgeneral

Du känner tydligen ingen som jobbat på Melkers...
Sss. Jag äter korv för att det är gott och Melkers är godast.

Du kommer, via antydningar, dragandes med den gamla vanliga invändningen: "Hur kan du äta korv? Man vet ju inte vad som är i!"

Nej, just det. Det är därför jag äter korv och färs. Helt kött, däremot, är fyllt av mystiska bitar med läbbig konsistens som får magen att vända sig när man biter i dem. Huaa.

Har man en gång skurit upp en Melkers i skivor eller stavar och stekt och kommit ihåg hur andra falukorvsmärken är bleka och vattniga och slår sig när man steker skivor så vill man aldrig ha några andra falukorvsmärken. (OK, krank, jag har faktiskt hört att falukorven från Dellen skulle vara jättebra men aldrig haft förmånen att få prova den.)

Melkers råkar dessutom vara originalfalukorven, men det har jag fått reda på i efterhand.

Dewil

krank

Går ondskans ärenden

(OK, krank, jag har faktiskt hört att falukorven från Dellen skulle vara jättebra men aldrig haft förmånen att få prova den.)
Jag får skicka dig ett paket vid tillfälle =)

Själv vet jag mycket väl precis vad som är i både köttfärs och korv: Restprodukter. Det innebär att inget djur troligtvis dött uteslutande för att jag äter kött. Jag äter nämligen, av många anledningar, inte stek eller liknande, utan 99% av min köttkonsumtion är köttbullar, köttfärs och korv... Med andra ord kan jag känna mig åtminstone en liten smula mer moralisk som köttätare, helt enkelt döva samvetet en smula tills jag får ekonomin och orken att lägga om mina matvanor till vegetariskt...

Jag har inga problem med att äta "äckliga" saker. Heck, ge mig kött från människa eller katt eller hund eller häst, I'll eat it all. Med rätt kryddning kan allt utom pölsa, palt och rotmos bli gott.

PAX

Jordisk Äventyrare

Ok. Vi äter inte falukorv för att vi bor för långt från Falun. Inte pga. hörsägen...

Hunk

Hero
Liten förklaring

För det första är jag knappast någon rikeman, då min snittinkomst det senaste året ligger på ca 12 500 kr i månaden före skatt. Däremot är jag heller inte fattig, eftersom jag inte bor särskilt dyrt, inte har några barn att försörja och inte har något särskilt utsvävande leverne.

Eftersom min sambos bror önskade sig just en pepparkvarn i julklapp, tyckte vi att det var en bra idé att köpa en sådan. Eftersom jag själv har dålig erfarenhet av krånglande pepparkvarnar kändes det meningslöst att ge bort en som bara skulle hålla något år (om ens det). En snygg, rejäl och förhoppningsvis också välfungerande pepparkvarn kändes däremot som ett bättre alternativ. Och 729 kr är inte så hemskt mycket pengar för en julklapp till tre personer. Vi hade säkert kunnat hitta ett billigare alternativ, men man orkar inte leta på 50 ställen när man handlar julklappar, så det fick bli en Peugot från NK.

Själv har jag för övrigt just nu en pepparkvarn som jag fick som belöning för att ha givit svar på dumma frågor i en internetpanel + en ej fungerande billighetspepparkvarn som jag ännu inte hunnit slänga.

Dessutom är det betydligt godare med nymalen peppar än färdigmalen på burk (detta är en objektiv sanning!).

Svarte Faraonen

ром и смерть

Jag har aldrig förstått den här aversionen mot de djurbitar som slängs ned i korv. Det är varken illasmakande, ohälsosamt eller mer oetiskt än andra djurprodukter, så varför motviljan?

Svarte Faraonen

ром и смерть

Pepparkvarn är bra att ha, för det smakar godare då. Däremot klarar jag mig än så länge hyfsat väl med den glatt brandgula sjuttiotalsmodell jag hittade i en secondhandbutik.

Nightowl

Champion

Riktiga utsugare har en pepparkvarn som de ärvt av någon äldre rik släkting, av sådan kvalitet att den fortfarande står sig. :gremsmirk:

Själv är jag fysiskt inkapabel* att känna skillnaden på nymald och färdigmald peppar, men äger ändå en pepparkvarn eftersom min far envisas med att bry sig och tror att mitt ointresse ska försvinna om han ger mig tillräckligt många prylar. Jag vet inte vad den kostade.

Erik, däremot har jag lagt ut ohemult mycket pengar på andra saker. Det finns inget "universellt" Rätt Pris på saker, det finns bara det man är villig och kapabel att betala.

*Inte ett skämt; jag saknar luktsinne och eftersom smak i mycket är detsamma som lukt...

Evil Peter

Hero
Chips är en säsongsvara, det gäller att köpa dem när de är bäst, vilket oftast är kring hösten. Detta är speciellt viktigt om man dippar dem.
Jag tror inte det kan bero på det då skillnaden var för stor och det berodde inte främst på potatisen. Dessutom var det på sena våren eller början av sommaren. Normalt sett är ju ICA:s chips för lite kryddade men denna gång var det rejält med krydda, dock inte för mycket.

Dippa skulle jag aldrig i mitt liv få för mig att göra. :gremcrazy: