Nekromanti [Konsumentupplysning] Billiga fabrikat?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: [Konsumentupplysning] Bacon

Eldorados bacon har en egenskap som inte annat bacon har: det är tjockskivat och tjockskivat bacon är bättre att steka. Tunnskivat bacon riskerar att alldeles för fort reduceras till svartbruna salta smulor.

Nackdelen är att det bara säljs i förpackningar om 1,2-1,5 kg så när man väl har köpt det så måste man bemöda sig att styckfrysa skivorna en och en på en bricka eller skärbräda och sedan lägga dem i en plastpåse, något som tar några timmar för ett helt paket bacon. Å andra sidan så är det sedan bara att ta så många skivor som man behöver eftersom alla skivorna ligger lösfrysta i påsen.

Dewil

Hunk

Hero
Det finns folk som bara kan äta en sorts ketchup och avskyr alla andra - mest för att de växte upp med den ketchupen. Sedan tvivlar jag inte en sekund på att vissa som köper billiga varor (av praktiska eller "ideologiska" skäl) känner sig nödgade att motivera detta med att de minsann är jättebra, precis som de som köper dyra produkter känner sig nödgade att motivera hur mycket bättre dessa är.
Exakt! Jag är från att jag var barn uppvuxen med att Heinz ketchup är den enda som duger. Jag köpte dock vid ett tillfälle en billighetsketchup på HP (numera Willys Hemma) och den smakade faktiskt skit. Dock kan det säkert bero på att jag förväntade mig att den skulle smaka illa. Det finns dock även politiska skäl till att köpa Heinz, eftersom man därigenom stöder John Kerrys valkampanjer, vilket jag åtminstone för drygt tre år sedan såg som mycket positivt.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Peugeot

Kanske snarare som att faktiskt föredra Pripps Blå och Norrlandsguld före alla snobbiga ölsorter som folk verkar gilla - guinness, och mörkt öl, och allt vad det är.
Ljummen och avslagen Norrlands Guld.
Färdigmald svartpeppar tappar smaken väldigt fort.

Dewil

Mogger

Hipsteranka
[Konsumentupplysning]Euroshoppers pyttipanna

Först stank den när jag öppnade den, sedan stank den när jag tillagade den, sedan smakade den röv när jag skulle äta den. Jag har aldrig köpt något som det står Euroshopper på sedan dess. UNDVIK!

(Och nej, jag tycker inte att ICAs pyttipanna är någon höjdare heller men den är ungefär 1000gr bättre)

(Och jag tror inte att jag har skrivit ordet pyttipanna tidigare)

Organ

Out of time, out of mind

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Att köpa färdigmalen svartpeppar är ungefär som om man skulle envisas med att dricka allt sitt öl avslaget och med urvispad kolsyra.

--------------------------------------------------------------------------------

Kanske snarare som att faktiskt föredra Pripps Blå och Norrlandsguld före alla snobbiga ölsorter som folk verkar gilla - guinness, och mörkt öl, och allt vad det är.
Jag ser det snarare som att man, eftersom man i grund och botten inte gillar peppar, väljer att använda den i en fom som gör att den inte smakar nått.

Sedan när är det förresten snobberi att dricka mörk öl? Det finns väl inget som är mer arbetarklass än att hinka guinnes?

sådan - eller så ska den drickas på krogen ur glas, och då spelar det inte så stor roll vilket märke det ä
Det gäller bara om man endast dricker "stor stark". Eller om man har defekta smaklökar. :gremwink:

/Anders, ingen snobb men gillar bira

Mogger

Hipsteranka
Re: Vimes stövelteori ?

[ QUOTE ]
Det finns en svårdödad myt som säger att kända märken och högt pris = hållbarhet och kvalitet.

[/ QUOTE ]

Ja, den korrekta ekvationen ska vara hög kvalitet = dyr tillverkning = högt pris. Men den stämmer inte alltid. Sedan finns det en annan ekvation som säger känt märke = högt pris. :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Jag kontrar med Euroshopper-bacon som har en mycket fin rökig smak.

Rising

Vila i frid

Jag gillar också Eldorados bacon, men de kostar ju typ en krona mindre än från ett finare märke. Så det är inte så mycket man vinner på dem.

Arfert

Facit

Det är en myt at ställen späder ut sin öl med vatten, det är alldeles för komplicerat att strula med. Däremot kan man ju eventuellt tänka sig att det är annan billigare öl som kommer i faten än det som påstås...

Och Guiness ska helst BARA drickas på fat.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Jag gillar också Eldorados bacon, men de kostar ju typ en krona mindre än från ett finare märke. Så det är inte så mycket man vinner på dem.
Eldorados bacon är det enda tjockskivade baconet på den svenska marknaden. Det är jag beredd att betala någon krona mer för.

Dewil

Organ

Out of time, out of mind

Det är en myt at ställen späder ut sin öl med vatten, det är alldeles för komplicerat att strula med. Däremot kan man ju eventuellt tänka sig att det är annan billigare öl som kommer i faten än det som påstås...
Om det fuskas så är det nog oftare fråga om att man beställer starköl men bara får mellanöl. Det ska nog mycket till innan nån som är inne på sin sjätte bira ska märka nån skillnad...

/Anders

Arfert

Facit

Såg nåt finskt bacon på Lidl som också var tjockare. Och förvånasvärt bra, men det kanske var för att det var finskt.

Arfert

Facit
Re: Ett förslag

Visst kan du få det.. min fru är dessutom utbildad kock. Och som jag skrev tidigare, en Peugeotkvarn kan man få för några hundralappar, man behöver inte köpa en kockmodell för sjuhundra.

Arfert

Facit
Re: Vimes stövelteori ?

Rätt ekvation är ofta: "Hur mycket kan vi få folk att betala för det här?"

I reklambranschen inser man ju allt för ofta att en viss produkt man ska göra reklam för saknar USP, utan alla konkurrenter egentligen är lika bra. Då får man hänga upp säljet på annat, som att skapa nån slags personlighet för varumärket.

krank

Går ondskans ärenden

väljer att använda den i en fom som gör att den inte smakar nått.
Nejdå - man gör en avvägning - hur stor är skillnaden i smak jämfört med hur stor skillnaden är i kostnad och arbete? Dyrt öl, liksom dyr peppar, är i mina ögon inte värt pengarna.

Sedan när är det förresten snobberi att dricka mörk öl? Det finns väl inget som är mer arbetarklass än att hinka guinnes?
Om man bor i england kanske...

Det gäller bara om man endast dricker "stor stark".
Varför skulle man dricka något annat?

krank

Går ondskans ärenden

Och Guiness ska helst BARA drickas på fat.
har testat. Inte särdeles gott då heller.

Dyra eller speciella ölsorter är enormt överskattade.

w176

Förlorad dotter
GoGreen salsa

Jag borde diskvalificeras i den här disussionen. Jag köper inte lågpris utan jag köper krav/rättvisemärkt/från lokal butik/producent jag vill stödja.

Men! Vegoprodukter är billiga.

Och jag har tipset att GoGreens salsa-teror är djäkligt goda. De är starka på riktigt och goda och jättebra bas till allt möjligt.

krank

Går ondskans ärenden

För att livet är kort?
Och det skulle vara ett argument för att dricka dyrt & äckligt istället för billigt & gott?