Nekromanti [Konsumentupplysning] Billiga fabrikat?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Oliver och klyftpotatis

Alltså, hur jävla sjuk fantasi måste man ha för att komma på idén att stoppa upp en sådan heffaklump i baken?!?!?!?
Frågan man ska ställa sig är hur sjuk fantasi man måste ha för att komma på idén att någon skulle vilja stoppa upp en potatis i baken. :gremlaugh:

Dewil

Troberg

Sinister eater
Re: Oliver och klyftpotatis

Frågan man ska ställa sig är hur sjuk fantasi man måste ha för att komma på idén att någon skulle vilja stoppa upp en potatis i baken.
Eller så har jag missförstått varför den heter så. De kanske är odlade där? Garanterat utan konstgödning...

Hunk

Hero
Re: Peugeot

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Sedan när är det förresten snobberi att dricka mörk öl? Det finns väl inget som är mer arbetarklass än att hinka guinnes?
--------------------------------------------------------------------------------

Om man bor i england kanske...
I min närmaste bekantskapskrets finns tre personer som kan definieras som arbetare. Samtliga gillar Guiness. Ingen av dem har vare sig brittiskt eller irländsk anknytning, även om jag tror att samtliga vid något tillfälle har besökt England och jag vet att åtminstone en av dem har varit på Irland. Å andra sidan kanske det bara är i Lilla London som arbetare kan gilla mörk öl... Själv tycker jag däremot att Guiness är lite överskattad.

Citat:
Det gäller bara om man endast dricker "stor stark".

Varför skulle man dricka något annat?
För att åtminstone ett antal av ölsorterna som brukar säljas som "stor stark" smakar skit, exempelvis Åbro, Pripps Blå, Norrlands Guld och Carlsberg. Däremot tycker jag att Falcon, Tuborg Guld, Spendrups Original och Mariestad är fullt drickbara. Även om jag är en degenererad överklassölsnobb som ger bort onödigt dyra pepparkvarnar i julklapp så tycker jag att ett sexpack Falcon folköl passar utmärkt när man sitter framför TV:n och ser på hockey.

Det finns en massa typer av snobbism, en är att gilla godare ölsorter än Pripps Blå, en annan är att gilla Nobilis framför Dungeons & Dragons och en tredje är att föredra en Lars Norénpjäs framför ett avsnitt av Sunset Beach. Att jag inte vill dricka vilken skit som helst gör mig inte till snobb i de andra avseendena.

Hunk

Hero

För att inte tala om att en pepparkvarn kan stå framme på matbordet och fortfarande se snygg ut, till skillnad från en pepparpåse.
Framför allt om den har kostat över 700 spänn :gremgrin:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Wokgrönsaker och svamp ifrån Euroshopper kan jag rekomendera. Däremot skulle jag undvika deras blaskiga juicer eller deras blandfärs som består av kött ifrån två olika länder som säkert rörts ihop i ett tredje. Överhuvudtaget så skulle jag vara försiktig med billigt kött, särskilt om det inte är fruset.

Men vad är egentligen skillnaden mellan Euroshopper och Eldorado? Det verkar mest som om det är olika kedjor som tar in dem medan deras produkter inte skiljer sig särskilt mycket åt.

krank

Går ondskans ärenden

Det finns en massa typer av snobbism, en är att gilla godare ölsorter än Pripps Blå, en annan är att gilla Nobilis framför Dungeons & Dragons och en tredje är att föredra en Lars Norénpjäs framför ett avsnitt av Sunset Beach. Att jag inte vill dricka vilken skit som helst gör mig inte till snobb i de andra avseendena.
Självklart. Att jag är snobb i de båda senare fallen gör mig inte till snobb i den första heller... Av de du räknade upp är det nog bara Pripps Blå som är för äcklig för att vara värd pengarna... =)

Fatta mig rätt nu: Jag kan dricka vad som helst (eller nästan - rött vin får mig att fontänvomera). Däremot är jag lite petig med vad jag betalar för. Om nån bjuder mig på dyrt öl - javisst, men vederbörande hade kunnat spara en slant genom att bjuda mig på något billigare istället. Om jag däremot ska betala själv så måste jag väga hur gott ölet är jämfört med hur dyrt det är - och då det visserligen är skillnad på smaker i öl, men inte så stor att det stör, så köper jag nästan alltid det billigaste.

Coffe_Kanon

Swordsman
Re: Varför jag betalar tusen spänn för ett par jea

Vanligt bland folk utan klädsmak är just påståendet att "mäh, man betalar ju bara för en liten tyglapp där det står vilket märke det är". Det är ju såklart helt jävla fel.
Jag hävdar att jag har klädsmak (som visserligen är helt och hållet baserat på vad JAG tycker, inte vad andra tycker, vilket brukar få andra att hävda aatt jag saknar klädsmak, vilket är en fet jävla lögn). Min klädsmak säger mig att jag kan antingen köpa en svart luvtröja med blixtlås av märket "cheap-o" för 300 spänn, eller köpa en precis likadan fast av märket "X-pensive Deluxe" för 1300 spänn. Båda tröjor kommer att se likadana ut på mig, så vad gör det för skillnad om jag tar den för 300 än den för 1300? Nej precis, INGEN ALLS!

Kläder är ett uttryckssätt, och man betalar för att få uppfattas på ett speciellt sätt
Det stämmer, jag betalar för kläder för att uppfattas som påklädd och inte naken, det fungerar ganska bra för mig oavsett vad kläderna ifråga kostar. Givetvis har jag personliga preferenser av klädmodeller och färger, men detta är för att stilla min egna narcissism när jag glor i spegeln och inte för att jag ska "se snygg ut" inför andra. Jag har inget behov av att se bra ut inför andra så varför lägga ut extra pengar bara för att göra det?

Min klädsmak = Det ska vara: svart, täckande, hållbart och temperaturflexibelt (dvs. gärna blixtlås på tröjor och dyl så att man kn vädra om det blir för varmt, men även stänga om det blir för kallt). Färgen svart är för övrigt grymt praktisk som klädfärg, oavsett vad för ingrodda fläckar som uppstår så syns de inte längre efter en tvätt (dvs. sålänge det inte är typ Alcro vitfärg), man kan spilla bira, vin, blod och andra substanser utan att det syns. Once you go black, there's no reason to go back...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Potatis och kroppsdelar

Dåliga skämt om rotfrukter och kroppsöppningar hör möjligtvis hemma i någon dålig Stefan och Krister-buskis, men vi vill gärna slippa dem i den här tråden. Tack så mycket.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Varför jag betalar tusen spänn för ett par jea

Tja, du bekräftar med ditt inlägg i princip allt jag skrev. Så det finns väl ingen anledning att vidare kommentera det.

magoo

Hero
Euroshopper och Eldorado är lågprismärken. Man tar en chansning när man köper lågprismärken men vissa varor är helt OK och andra till och med bra.

Kooerationens motsvarighet X-tra har de bästa champinjonerna på burk tycker jag. De är i små bitar och passar bra på pizza om man inte har färska som är mitt förstahandsval.

Foggmock

Myrmidon

Du har helt enkelt utvecklat en enkel lutning åt lageröl (som oftast är billigast), vi andra lutar kanske åt porter, stout eller som i mitt fall ale. För mig är lagers oftast bara beska bomber som inte ger mig något mer än måhända fylla. Att dricka rätt öl till rätt sak kan mångdubbelt förhöja upplevelsen. Upplevelsen "ta en kall jävel efter jobbet" kan göras lika väl med en snobbig öl som med en Spendrups ekologisk folköl på 2.8 procent (som får bli en rekommendation, mycket friskt och fint. Dricks iskallt.). Att dricka Norrlands guld (relativt anonymt öl) till julmat funkar också antagligen, men jag skulle hellre hälla upp en öl särskilt till det kallskurna och sen en till det varma. Olika köttsmaker som kompletteras med olika smaker på ölet tycker jag är mer njutbart än att man tar ett öl som "passar till lite allt möjligt".

Priset ligger oftast högre eftersom det handlar om mindre kvantiteter vid tillverkningen, men det är det i princip alltid värt. 20-25:- för en halvliter är helt okej, när priset ligger uppemot 30 spänn för 33 cl tycker jag dock smärtgränsen är nådd, även om jag solklart kan sympatisera med de som dricker Rochefort.

Bra instegsale är Hobgoblin, Spitfire, Old Empire eller Kilkenny (alla är väl egentligen inte renodlade ales, men vafan). Hobgoblin håller jag nog fortfarande för mitt generella favoritöl.

Fogge - blir ölsugen och hämtar en av julölen

Foggmock

Myrmidon
Eller så låter man SVEROK sponsra ens rollspelspizzor

Yeah! Gå ihop fem polare och starta en förening! Lär er demokrati och spela spel!

Fogge - marknadsföringsansvarig, Förbundsstyrelsen :gremgrin:

Bjorn

Hero
Dressman

Dressman är ju ett typexempel på billighetsprodukter som verkligen är så dåliga som priset antyder.

Kläder inhandlade på en riktig herrekipering kostar visserligen minst det dubbla men är så otroligt mycket bättre. Och vill man inte betala de priserna kan man gå till Grosshandlarn, samma kvalitet som fina herrekiperingen fast dressmanpriser, även om utbudet ibland inte är det bästa.

Dressman är ju dessutom en symbol för den svenska småborgligheten och det känns ju imagemässigt (inte för jag egentligen tror du är ytlig nog för att bry dig) verkligen inte "Krankelicious"!

Åhlens har jag däremot rätt bra erfarenhet av det lilla jag köpt där. Det enda som finns är visserligen enkla basprodukter men det är bra och prisvärda basprodukter.

/Bjorn

krank

Går ondskans ärenden
Re: Dressman

Dressman är ju ett typexempel på billighetsprodukter som verkligen är så dåliga som priset antyder.
I min värld är Dressman inte "billiga"...

Dressman är ju dessutom en symbol för den svenska småborgligheten och det känns ju imagemässigt (inte för jag egentligen tror du är ytlig nog för att bry dig) verkligen inte "Krankelicious"!
Jag har aldrig köpt ett plagg på dressman. Däremot har det mer med att jag tycker att kläder där är dyra att göra än med någon "image"- grej.

Storuggla

Champion

"Dressman är ju ett typexempel på billighetsprodukter som verkligen är så dåliga som priset antyder."

Inte nog med det, hängslena som de kränger är usla dessutom. För svaga klämmor, så de funkar inte för att hålla byxor uppe om du har en plånbok eller en nyckelknippa...

Storuggla, pratbubblor från 1791

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Dressman är ju ett typexempel på billighetsprodukter som verkligen är så dåliga som priset antyder."

Det håller jag inte helt med om. De har både bra och dåliga produkter i sina affärer. Deras allra billigaste skjortor, byxor och tröjor av märket McGordon är skräp, men jag har goda erfarenheter av deras Batistini-kläder som är rätt mycket dyrare.

"Dressman är ju dessutom en symbol för den svenska småborgligheten och det känns ju imagemässigt (inte för jag egentligen tror du är ytlig nog för att bry dig) verkligen inte "Krankelicious"!"

Det däremot är alldeles sant och är ett av skälen till att jag inte handlar där så ofta längre. :gremgrin:

Förutom det faktum att deras utbud för det mesta tycks rikta in sig mot gubbar i övre medelåldern.

Organ

Out of time, out of mind

Deras allra billigaste skjortor, byxor och tröjor av märket McGordon är skräp
Jag håller inte med alls. Jag har flera par McGordonbrallor som jag är skitnöjd med.

/Anders

walium

Ganska töntig, faktiskt
Behövs det fler bevis?

"Jag håller inte med alls. Jag har flera par McGordonbrallor som jag är skitnöjd med."

Men det är ju bara för att du är en småborgerlig medelålders gubbe. :gremwink:

Coffe_Kanon

Swordsman

Jag håller inte med alls. Jag har flera par McGordonbrallor som jag är skitnöjd med.
I second that statement! :gremgrin:

Och jag är minsann bara en gubbe till sinnet i en alkoholiserad 20-årings kropp! SUG PÅ DEN!

Sodivra

Champion
Pangexempel

Ha, jag såg ett skitbra exempel på ful och billig vara i affären idag: "Svennes kaviar", gul text på blå bakgrund.

Tänk på det lite. Man har alltså helt uppenbart tagit designen från "Kalles kaviar", fast fulat till din lite: Ingen söt grabb, och en oerhört tråkig ljusblå nyans, det ser nästan ut som en limtub. Sedan har man ditchat den klämmiga alliterationen och ersatt den med... Svenne. Svenne! Namnet som är en symbol för alldagligheten!

Och så avslutar man det hela med en råful röd pang-ruta: "LÅGT PRIS!"

Svennes Kaviar i all sin härlighet. Den är så jävla ful att det blir snygg. Som någon sorts plastpastisch, en sorts steampunk i förpackningsdesign över det som aldrig fanns.