Re: Varför jag betalar tusen spänn för ett par jea
Vanligt bland folk utan klädsmak är just påståendet att "mäh, man betalar ju bara för en liten tyglapp där det står vilket märke det är". Det är ju såklart helt jävla fel.
Jag hävdar att jag har klädsmak (som visserligen är helt och hållet baserat på vad JAG tycker, inte vad andra tycker, vilket brukar få andra att hävda aatt jag saknar klädsmak, vilket är en fet jävla lögn). Min klädsmak säger mig att jag kan antingen köpa en svart luvtröja med blixtlås av märket "cheap-o" för 300 spänn, eller köpa en precis likadan fast av märket "X-pensive Deluxe" för 1300 spänn. Båda tröjor kommer att se likadana ut på mig, så vad gör det för skillnad om jag tar den för 300 än den för 1300? Nej precis, INGEN ALLS!
Kläder är ett uttryckssätt, och man betalar för att få uppfattas på ett speciellt sätt
Det stämmer, jag betalar för kläder för att uppfattas som påklädd och inte naken, det fungerar ganska bra för mig oavsett vad kläderna ifråga kostar. Givetvis har jag personliga preferenser av klädmodeller och färger, men detta är för att stilla min egna narcissism när jag glor i spegeln och inte för att jag ska "se snygg ut" inför andra. Jag har inget behov av att se bra ut inför andra så varför lägga ut extra pengar bara för att göra det?
Min klädsmak = Det ska vara: svart, täckande, hållbart och temperaturflexibelt (dvs. gärna blixtlås på tröjor och dyl så att man kn vädra om det blir för varmt, men även stänga om det blir för kallt). Färgen svart är för övrigt grymt praktisk som klädfärg, oavsett vad för ingrodda fläckar som uppstår så syns de inte längre efter en tvätt (dvs. sålänge det inte är typ Alcro vitfärg), man kan spilla bira, vin, blod och andra substanser utan att det syns. Once you go black, there's no reason to go back...