Trollkalle
Veteran
Hmm intressant #klassisk professor replik
Absolut. Egentligen har jag inga problem med att världen ser ut som den gör och så. Det är bara det att när folk snackar Eon så brukar det vara "det är så realistiskt! De som skrev vädertabellen är meteorologer!" så jag tänkte att det kanske fanns en tanke bakom det här.Rhodryn;n120847 said:Glöm inte bort... ehm... hmm... vad kallades det nu igen? Har glömt bort... ni vet... det där att Eon världen blev anfallen av demoner eller något vart.. 10000'de år?
Det har hela tiden låtit som att det är något som för med sig massiva krafter, och kataklysmiska förödelser och förändringar.
Skulle inte det också kunna förändra utseenedet på världen också då? Förändringar som för oss inte ser ut att vara logiska med vad vi vet om våran egen, riktiga (antagligen I alla fall :wink, värld?
Skulle inte vara förvånad om värdskartan inte helt fick den nivån av realismtänkande som mycket annat när den först ritades. Och antagligen även med en tanke av "rule of cool" när det gällde utseenede på världen, och/eller delat av den. Antagligen så ritades världen först, och sen fylldes allting i den med en tanke av någon typ av realism till "vad finns här, och varför..." och "vem finns här, och varför".Måns;n120860 said:Absolut. Egentligen har jag inga problem med att världen ser ut som den gör och så. Det är bara det att när folk snackar Eon så brukar det vara "det är så realistiskt! De som skrev vädertabellen är meteorologer!" så jag tänkte att det kanske fanns en tanke bakom det här.
Så skulle jag också tro att det är. Det är inte som när jag och Svarte faraonen designar fantasykartor nuförtiden, då vi kör helt straight på Jared Diamond-approachen; gör upp modeller för kontinentaldrift och passadvindar och vulkan-askmoln och grejer, och sedan på den färdiga kartan designar kulturerna i världen utifrån deras ekologiska och geografiska förutsättningar, alltså "vilken slags samhälle skulle dessa och dessa och dessa förutsättningar som vi spikat där och där ge upphov till?" "ah, de har en stor lössplatå, då måste de vara en urgammal och centraliserad och enad civilisation", "de här har en massa fjordar som ligger innanför en kust till ett medelhav, då måste de ha en högt utvecklad maritim ekonomi, men var går vattendelaren i inlandet, har inte det där endorheiska bäckenet get upphov till en öken kanske? detta får vi kolla upp"...Rhodryn;n120881 said:Skulle inte vara förvånad om värdskartan inte helt fick den nivån av realismtänkande som mycket annat när den först ritades. Och antagligen även med en tanke av "rule of cool" när det gällde utseenede på världen, och/eller delat av den. Antagligen så ritades världen först, och sen fylldes allting i den med en tanke av någon typ av realism till "vad finns här, och varför..." och "vem finns här, och varför".
Om man ska göra fantasyvärldar så tror jag på den bakvända metoden, dvs rita kartan först och sätt ut städer, berg och stuff där det ser coolt och höftat rimligt ut. SEN kikar man på på golfströmmar och fan och hans moster och skulle då t ex det rika jordbrukslandet ligga på ett ställe som är för kallt för att odla vete får man komma på en bra ursäkt att det är så, t ex att en mäktig magiker råkade ut för ett katastrofalt missöde i forntiden vars kvardröjande effekt håller området lite varmare än vad det annars skulle varit, och nån intressant twist på det, som att effekten sakta avklingar och de redan taffliga skördarna kommer att börja utebli helt inom ett par årtionden eller ett hemligt sällskap vädermagiker upprätthåller effekten med jungfruoffer eller genom att hålla den ursprunlige magikerns själ fängslad i eviga plågor.Ymir;n120884 said:Så skulle jag också tro att det är. Det är inte som när jag och Svarte faraonen designar fantasykartor nuförtiden, då vi kör helt straight på Jared Diamond-approachen; gör upp modeller för kontinentaldrift och passadvindar och vulkan-askmoln och grejer, och sedan på den färdiga kartan designar kulturerna i världen utifrån deras ekologiska och geografiska förutsättningar, alltså "vilken slags samhälle skulle dessa och dessa och dessa förutsättningar som vi spikat där och där ge upphov till?" "ah, de har en stor lössplatå, då måste de vara en urgammal och centraliserad och enad civilisation", "de här har en massa fjordar som ligger innanför en kust till ett medelhav, då måste de ha en högt utvecklad maritim ekonomi, men var går vattendelaren i inlandet, har inte det där endorheiska bäckenet get upphov till en öken kanske? detta får vi kolla upp"...
ja, nä....så gjorde de knappast när de designade Eon-kartorna, trots settingens senare anspråk på realism.
Det här är Eonforumet. Geologi är liksom surdegsbröd, antroplogiska utsvävningar och medeltida preventivmedels inverkan på demografin knappast OT här.Sapient;n120971 said:Förlåt lite fortsatt OT-diskussion.
Om jag minns rätt tenderar vulkaner mitt i kontinentalplattor att vara sköldvulkaner, något som mundanas berg inte verkar vara, det är dock fortfarande möjligt att kedjorna är vulkaner, egentligen skrev jag bara detta för att jag vill ha mer sköldvulkaner i mundana (och alla andra fantasykartor som har vulkaner som inte är sköldvulkaner).Arfert;n120764 said:Vulkaner?