Nekromanti Kontinentaldrift och berg?

Mogger

Hipsteranka
Mjo...Det är en grej jag har funderat på men inte riktigt orkat fråga. Men nu kommer det (det är en RIKTIG Eon fråga!):

Finns det någon anledning till att det finns en bunt T-formade bergskedjor i Eon? Jordens bergskedjor uppstod när kontinetalplattor flyttar på sig och på sätt trycker ihop och drar ifrån stora landytor, eller skaver dem mot varandra. Därför blir alla bergskedjor linjära. I de flesta fantasyvärldar verkar det inte alls funka så (hej Mordor!) men Eon ska ju vara realistiskt och så, så finns det någon tanke med det här? Vi kan ta Kamor som exempel. Hur uppstod den bergskedjan som omger området och som sedan fortsätter in i Jargien?

Och jag är helt med på att det kan finnas andra orsaker till att berg uppstår i en fantasyvärld än genom kontinentaldrift.

Ja, det är sånt här jag funderar på ibland... :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag älskar sånna här frågeställningar (tills nån förstör allting genom att börja gnälla om att det bara är fantasy och därmed poänglöst att diskutera. Bjäffs! Allt går att diskutera!).

En tanke som genast slår mig, utan att ha en aning om hur Eons karta ser eller den nämnda bergskedjan ser yt, är vad som skulle hända om fler än två plattor var inblandade. Skulle skärpunkten mellan tre kontinentalplattor kunna ge upphov till t-formade bergskedjor?

Kan kanske en värld (i fantasy) ha haft massor av mycket mindre plattor som krockat och manglats och pressat mot varandra under långa tidsrymder tills de på magisk (eller annan) väg svetsats samman till flera mindre och sålunda givit upphov till stabila regioner men med ganska märkliga geografiska egenheter?

Lupus Maximus

Tekniker
Hm... T.ex. Himalaya är på grund av att Indien våldsamt krockat in i Asien. Men som jag förstår det är det är tydligen inte bara där plattorna slår ihop som kedjor skapas, utan det kan även ske där de dras isär pga hög vulkanisk aktivitet. Om det stämmer skulle en T-formad kedja kunna uppstå där tre plattor möts.

Ymir

Liten kantbaron
Jag ser inte riktigt problemet. Kan du förtydliga vad du menar? Är bergskedjor i vår värld verkligen linjära? Jag tänker på Kina, där gigantiska endorheiska bäcken är inringade på praktiskt taget alla sidor av ofantliga bergskedjor; ta Xinjiang här som praktexemplet framför alla (som för övrigt liknar Mordor på mer än detta sätt). Och karpaterna går i en halvcirkel som omger landområden, och iberiska kordiljäran ihop med kantabriska kordiljäran och Sierra de Guadarrama bildar en annan halvcirkel som ringar in Kastilien. Ta också en titt på de svängda och krokiga bergskedjorna i Iran, eller bergen i Ethiopien. Jag tycker inte alls Mundanas topografi framstår som konstig vid jämförelse.

Om Mundanas berg saknar något to my mind är det snarare koola högplatåer a'la Tibet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ymir;n117397 said:
Jag ser inte riktigt problemet. Kan du förtydliga vad du menar? Är bergskedjor i vår värld verkligen linjära? Jag tänker på Kina, där gigantiska endorheiska bäcken är inringade på praktiskt taget alla sidor av ofantliga bergskedjor; ta Xinjiang här som praktexemplet framför alla (som för övrigt liknar Mordor på mer än detta sätt). Och karpaterna går i en halvcirkel som omger landområden, och iberiska kordiljäran ihop med kantabriska kordiljäran och Sierra de Guadarrama bildar en annan halvcirkel som ringar in Kastilien. Ta också en titt på de svängda och krokiga bergskedjorna i Iran, eller bergen i Ethiopien. Jag tycker inte alls Mundanas topografi framstår som konstig vid jämförelse.

Om Mundanas berg saknar något to my mind är det snarare koola högplatåer a'la Tibet.
Många exempel på coola bergskedjor! Jag kan nu också se en viss fara med att använda ordet linjär, som jag i det är fallet inte tror betyder rak =)

Men jag ser nu också hur även en T-formad bergskedja skulle kunna formas över tid. Först skapas den, sen händer ytterligare något som knycker till den. Tänk att man tar en rak ståltråd som man först böjer 90 grader åt ena hållet, och sen 180 grader åt andra hållet, så den ligger dubbelt en bit.

Mogger

Hipsteranka
Ja, precis. Linjär är inte rak. Kanske är det svengelska. "Linear" brukar man prata om. Men, iaf, räta vinklar uppstår inte genom kontinentaldrift. Det vet vi. Bergskedjor är i allmänhet därför inte heller korta, utan sträcker sig över långa sträckor. Egentligen ser hela området kring Jargien konstigt ut, med flera små bergiga områden. Det är typ 5-6 plattor som rör sig åt flera håll samtidigt. Det är kanske inte en omöjlighet givet andra, mer fantastiska, förutsättningar, men min fråga är om det är något som någon har funderat på, eller om det "bara blev så".

Ymir;n117397 said:
Det håller jag med om!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Måns;n117406 said:
Ja, precis. Linjär är inte rak. Kanske är det svengelska. "Linear" brukar man prata om. Men, iaf, räta vinklar uppstår inte genom kontinentaldrift.
Ah, det är räta vinklar du har åsikter om! Ja nu när du säger det kan jag hålla med om att det kan kännas lite konstigt, men jag kan lätt tänka mig fenomenet vi i synnerhet ihopknögling. En kontinentalplatta för en stöt från ett håll som knöglar ihop den och skapar bergskedjan, sen kommer en stött från ett annat håll vilket knöglar ihop plattan på ett annat sätt vilket skapar en knyck.

Mogger

Hipsteranka
Fast de rör sig inte i omgångar. Det är i ständig rörelse. Och det handlar inte heller om förflyttning åt ett håll, utan de roterar och har sig. Så det är helt enkelt väldigt knepigt att få räta vinklar, som i ett T eller L.

Ursäkta att jag var lite otydlig. Jag är knappast geolog utan har bara råkat rita lite spelkartor och hobbyforskat. :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Måns;n117424 said:
Fast de rör sig inte i omgångar. Det är i ständig rörelse.
Så samma sak, fast långsammare och kontinuerligt då. Först en platta som kommer från vänster sida och knöglar ihop, sedan en platta till som kommer in lite snett uppifrån från vänster och och startar en andra ihopknögling sammtidigt som den första knöglingen börjar avta.

Kom igen nu, jag spånar bara. Du får ju tänka och extrapolera lite själv också =)

Mogger

Hipsteranka
Rymdhamster;n117427 said:
Så samma sak, fast långsammare och kontinuerligt då. Först en platta som kommer från vänster sida och knöglar ihop, sedan en platta till som kommer in lite snett uppifrån från vänster och och startar en andra ihopknögling sammtidigt som den första knöglingen börjar avta.

Kom igen nu, jag spånar bara. Du får ju tänka och extrapolera lite själv också =)
Haha, nä, jag gav upp. Jag inväntar svar från typ Helmgast. Nej, jag kräver svar från Helmgast. En PDF med geologisk errata! ;)

obak

Hero
Vid mundanas skapelse så dominerade i tur och ordning dom olika elementen, först pyrotrop, sedan geotropi, hydrotropi och sist pneumotropi. Rester av denna ordning kvarstår än idag, den pneumotropiska periodens fyra vindriktningar tyder exemplvis på att det funnits fyra elementära poler som det dominanta elementets inflytande skiftat mellan. Likaså havsströmmarna och tidvattnet samt bergskedjornas utsträckning i nord-sydlig och öst-västlig riktning tyder på en ursprunglig ordning med fyra elementarpoler. Det enda element som saknar denna utsräckning är pyrotropin, men då detta är den äldsta perioden och eld dessutom är ett flyktigt element kan det mycket väl vara så att dessa spår är för små för oss att upptäcka.
Numera finns bara två poler kvar, det som av skrockfyllda sjömän och okunniga naturvetare kallas för de magnetiska nord- och sydpolerna. Dom ursprungliga öst- och västpolerna som en gång funnits har på något vis gått förlorade, kanske när mundana fick sin krökning?
-nedpräntat av Kloz klan Drezin

Logros

Veteran
Disclaimer: är inte geolog. Men, borde inte "duttiga" berg kunna bero på gamla bergskedjor som bestått av en blandning av hårda och mjukare bergarter. De mjukare bergarterna eroderar bort snabbare, och kvar blir bara de områden med hårdare bergarter. Riktigt höga (unga) bergskedjor borde inte vara lika "duttiga".

En annan tanke som slog mig - kan berg uppstå där det är höga nivåer av geotropisk energi? T.ex. där kraftlinjer korsas, eller kanske var det geotropiska svällningar någon gång för länge sedan som fick berg att resa sig.

Mogger

Hipsteranka
Det får nog vara en jävla erosion om hela bergskedjor ska nötas ner. Jag tror mer på att Mundana inte består av kontinentalplattor. Det blir lite coolt. Istället kan man, om man tvunget vill gräva i det här (och det vill man ju) hitta förklaringar som har med geotropi, pyrotropi etc att göra. I Eon är magi snarare naturvetenskap så det passar utmärkt. Dessutom kan det förklara jordbävningar och vulkaner med. Och andra fenomen som vi är vana vid.

Ja, eller det som Obak sa.

Logros

Veteran
Alla bergskedjor nöts ner idag av helt vanlig erosion. Skandinaviska berg är låga för de är gamla. Himalaya är höga för de är unga. Visserligen pratar vi mycket långa tidsspann men är det ett problem? Är dessutom hälften av berget en sten mjuk som sandsten och resten hård som granit så blir det ganska dramatiska ändringar över några miljoner år.
Artikel om försvinnande berg

Mogger

Hipsteranka
Logros;n120730 said:
Alla bergskedjor nöts ner idag av helt vanlig erosion. Skandinaviska berg är låga för de är gamla. Himalaya är höga för de är unga. Visserligen pratar vi mycket långa tidsspann men är det ett problem? Är dessutom hälften av berget en sten mjuk som sandsten och resten hård som granit så blir det ganska dramatiska ändringar över några miljoner år.
Artikel om försvinnande berg
Jo, det har du rätt i. Jag tycker att det är en krystat förklaring, men visst. Problemet är att det borde finnas några unga bergskedjor med isf. Det verkar det inte göra.

Lupus Maximus

Tekniker
Skandinaviska berg är också låga för att de har blivit "hyvlade" av ett antal istider. Tydligen också anledningen till varför de ofta är flacka på en sida och branta på andra.