Morgoth
Swashbuckler
Har flamsat lite med hjärnan och fick ett katastrofalt resultat som jag gärn skulle vilja att ni sågade ut ur min södra hjärnhalva. När man tänker färdighet brukar man ju vanligtvis tänka möjlighet att lyckas och ge bra resultat, men är det någon som bejakat möjligheten att en färdighet skulle minska slumpfaktorn? Färdighet ger trots allt kontroll, kontroll på resultatet, och kontroll på den mängd energi som läggs ner på utförandet av handlingen.
Bejaka riskzonerna. En sexsidig tärning kan ha 6 olika utfall, medans två stycken kan ha totalt 36 olika utfall. På så vis har två sexsidiga tärningar en mycket större slumpfaktor (dock enbart 11 olika resultat) än enbart en sexsidig, men bara dubbelt så hög maxigräns.
Låt oss glömma maxigränsen för ett tag, och enbart fokusera på antalet tärningar som slår och de möjliga utfallen. Grejen med skicklighet är ju att man vill kunna kontrollera och välja ett bra resultat, som sagt. Skulle det vara möjligt att bygga en tärningsmotor på sexsidiga tärningar, där 1 tärning innebär minst kontroll, två lite mer, tre ytterligare lite mer, und so weiter? Man skulle kunna köra modellen: 1 tärning, läs av värdet (minimal skicklighet), 2 tärningar, välj ett resultat mellan värderna (lärlingsskicklighet), 3 tärningar, välj ett resultat mellan det lägsta och högsta värdet (gesällskicklighet) och så vidare. På så vis går alltid slumpen mellan 1 och 6, men skickliga mästare har större kontroll och kan välja bättre och situationsenligt.
Om man vill skulle man kunna köra med någon högre tärning, det spelar ju ingen roll (förutom just det att T6 har ett mer begränsat slumpfält). Låter det här bra?
Bejaka riskzonerna. En sexsidig tärning kan ha 6 olika utfall, medans två stycken kan ha totalt 36 olika utfall. På så vis har två sexsidiga tärningar en mycket större slumpfaktor (dock enbart 11 olika resultat) än enbart en sexsidig, men bara dubbelt så hög maxigräns.
Låt oss glömma maxigränsen för ett tag, och enbart fokusera på antalet tärningar som slår och de möjliga utfallen. Grejen med skicklighet är ju att man vill kunna kontrollera och välja ett bra resultat, som sagt. Skulle det vara möjligt att bygga en tärningsmotor på sexsidiga tärningar, där 1 tärning innebär minst kontroll, två lite mer, tre ytterligare lite mer, und so weiter? Man skulle kunna köra modellen: 1 tärning, läs av värdet (minimal skicklighet), 2 tärningar, välj ett resultat mellan värderna (lärlingsskicklighet), 3 tärningar, välj ett resultat mellan det lägsta och högsta värdet (gesällskicklighet) och så vidare. På så vis går alltid slumpen mellan 1 och 6, men skickliga mästare har större kontroll och kan välja bättre och situationsenligt.
Om man vill skulle man kunna köra med någon högre tärning, det spelar ju ingen roll (förutom just det att T6 har ett mer begränsat slumpfält). Låter det här bra?