Min grupp har länge och ofta önskat spela en "ond" grupp. Vi har upplevt svårigheter då de spel vi ofta spelet främjar hjältesagor och onda grupper bli ofta platta och tråkiga - bättre resultat ger en grupp i gråskala isåfall.
Jag började för en tid sedan fundera och tänkte ta det här ett steg längre och skriva ett rollspel som helt går ut på att spela onda.
Jag la ordet "kontroversiell" i rubriken, då det i mina utkast förekommer övervåld, slaveri och kannibalism så - känsliga läsare är varnade.
Supersnabb synopsis över settingen:
"De goda" plöjde sig igenom de ondas rike och vann. Godheten segrade. De mörka gudarna dödades eller burades in. Kvar finns ett stort stycke land i evig vinter (mest för att postapokalyps oftast utspelas i död öken, jag har ännu ej bestämt varför vintern är här för att stanna).
Man spelar barbariska stammar, elaka jävlar, som nu vill återskapa sin storhet och ge igen. Stammarna krigar internt mellan varandra, eftersom ondskans tron nu är fri att ta, de starkaste överlever och de starkaste regerar. Men någonstans finns också "de godas" rike.
I grund och botten slog det mig, att äventyrande kan fungera för en ond grupp som för en god. Man kan fortfarande utforska grottor, bekämpa monster etc. Men jag vill att spelet riktigt genomsyras av att man är onda blodtörstiga jävla barbarer.
Det förekommer också resurshantering i form av att stärka och utveckla sin stam och by - här tar jag mycket inspiration från Mutant och en del från Reign och den där Kingmaker-delen i Pathfinder.
Men lite förslag och funderingar ni gärna får fylla på med, om intresse väcks:
- Ytterligare verktyg (gärna enkla men regeltekniska) för att inspirera SL och gruppen till att vara riktigt onda satar.
- Skallar. Skallar är coolt. Alla elakingar bär en massa skallar. Därför skapas ett simpelt system där antalet skallar som bärs på rustningen, ökar ditt initiativ i strid för att symbolisera att du är stor och skräckinjagande på slagfältet, fienden tvekar och du styr striden.
- Kyla, mat och överlevnad kommer vara en stor del av spelet. Det ÄR ett survival-RPG i botten.
- Hur är man ond som fan, utan att hela spelet går ut på att slåss?
- Slavar tas gärna. De kan man använda som resurser i sitt basbygge. Ät dom. Låt de arbeta till de dör för att din by ska färdigställas snabbare. Kedja fast dom i grupper om 4, led dem i koppel och droga dem vansinniga - jag presenterar närstridsvapnet "Pack of Slaves".
- Du är arg som fan, därför är du hela tiden på kanten till fullständigt raseri och en strid likväl som en diskussion kan urarta i ett blint blodbad - Ilska är ett attribut att balansera väl, lika mycket hjälp som stjälp beroende på situationen.
- Alla coola, onda, barbarer tycks alltid bära en blandning av hudar, päls och plåtrustningar på enskilda delar av kroppen. Därför finns skrotrustningen - Lätt (pansar på 2 kroppsdelar), medel (pansar på 3 kroppsdelar) och tung (pansar på 4 kroppsdelar). Förutom att träfftaballen styr var du blir träffad, ger rustning givetvis en bonus till dina försvarshandlingar.
Vad är mer typiskt? Ställ gärna frågor för att väcka min egen inspiration. Kom med egna idéer.
Some men just want to watch the world burn.
Jag började för en tid sedan fundera och tänkte ta det här ett steg längre och skriva ett rollspel som helt går ut på att spela onda.
Jag la ordet "kontroversiell" i rubriken, då det i mina utkast förekommer övervåld, slaveri och kannibalism så - känsliga läsare är varnade.
Supersnabb synopsis över settingen:
"De goda" plöjde sig igenom de ondas rike och vann. Godheten segrade. De mörka gudarna dödades eller burades in. Kvar finns ett stort stycke land i evig vinter (mest för att postapokalyps oftast utspelas i död öken, jag har ännu ej bestämt varför vintern är här för att stanna).
Man spelar barbariska stammar, elaka jävlar, som nu vill återskapa sin storhet och ge igen. Stammarna krigar internt mellan varandra, eftersom ondskans tron nu är fri att ta, de starkaste överlever och de starkaste regerar. Men någonstans finns också "de godas" rike.
I grund och botten slog det mig, att äventyrande kan fungera för en ond grupp som för en god. Man kan fortfarande utforska grottor, bekämpa monster etc. Men jag vill att spelet riktigt genomsyras av att man är onda blodtörstiga jävla barbarer.
Det förekommer också resurshantering i form av att stärka och utveckla sin stam och by - här tar jag mycket inspiration från Mutant och en del från Reign och den där Kingmaker-delen i Pathfinder.
Men lite förslag och funderingar ni gärna får fylla på med, om intresse väcks:
- Ytterligare verktyg (gärna enkla men regeltekniska) för att inspirera SL och gruppen till att vara riktigt onda satar.
- Skallar. Skallar är coolt. Alla elakingar bär en massa skallar. Därför skapas ett simpelt system där antalet skallar som bärs på rustningen, ökar ditt initiativ i strid för att symbolisera att du är stor och skräckinjagande på slagfältet, fienden tvekar och du styr striden.
- Kyla, mat och överlevnad kommer vara en stor del av spelet. Det ÄR ett survival-RPG i botten.
- Hur är man ond som fan, utan att hela spelet går ut på att slåss?
- Slavar tas gärna. De kan man använda som resurser i sitt basbygge. Ät dom. Låt de arbeta till de dör för att din by ska färdigställas snabbare. Kedja fast dom i grupper om 4, led dem i koppel och droga dem vansinniga - jag presenterar närstridsvapnet "Pack of Slaves".
- Du är arg som fan, därför är du hela tiden på kanten till fullständigt raseri och en strid likväl som en diskussion kan urarta i ett blint blodbad - Ilska är ett attribut att balansera väl, lika mycket hjälp som stjälp beroende på situationen.
- Alla coola, onda, barbarer tycks alltid bära en blandning av hudar, päls och plåtrustningar på enskilda delar av kroppen. Därför finns skrotrustningen - Lätt (pansar på 2 kroppsdelar), medel (pansar på 3 kroppsdelar) och tung (pansar på 4 kroppsdelar). Förutom att träfftaballen styr var du blir träffad, ger rustning givetvis en bonus till dina försvarshandlingar.
Vad är mer typiskt? Ställ gärna frågor för att väcka min egen inspiration. Kom med egna idéer.
Some men just want to watch the world burn.