Nekromanti Konventioner

Rickard

Urverk speldesign
Konventioner - trådförklaring

Nu är det väl snart dax att göra något konstruktivt av den här tråden? Men först, varför efterfrågade du bara konventioner ur ett spelarperspektiv?
Jag tänkte ta det här i en annan tråd som en uppföljning. Onödigt att ha en mastodonttråd. Trådstarten är faktiskt två delar av ett inlägg som jag kapade. Det är också därför som jag egentligen inte vill ha diskussioner, utan enbart förslag. Du kommer att märka varför jag ställde frågan såsom jag gjorde. :gremsmile:

Erfarenhet av forumet säger att det hade blivit för rörigt om jag inte gjort på detta sätt (mycket på grund av OT-trådar, typ "vad är roligt" och dylikt). tomasarfert är inne lite på det som jag tänkte göra. :gremsmile:

/Han som först tänkte låta tråden svalna, så att han kan analysera den

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: "Det ska vara roligt att spela rollspel" [nt]

wiktionary har en ganska bra definition av ordet "rolig" som ordet "roligt" kommer ifrån.

Helt klart är i varje fall att "roligt" har starka konnotationer av just humor, och jag tycker inte att "roligt" och "tråkigt" nödvändigtvis är ett motsatspar.

Något kan vara givande utan att vara roligt (t.ex att se en film som gör en ledsen eller att läsa en bok som får en att tänka till ett par varv extra men som för den sakens skull inte ger några glädjekänslor), och något kan vara roligt utan att vara givande (t.ex dåliga skämt eller hjärnlösa komedier). "Givande" är dock bredare, och i rollspelssammanhang tycker jag definitivt att "givande" är mer korrekt.

En fritidsaktivitet som inte är givande utan bara rolig håller jag inte på med. Det finns många rollspelare därute som mest spelar "för skojs skull", med många skratt och där spelet mest handlar om att umgås och ha kul med sina kompisar. Jag funkar inte så, sorry. Så den grejen går jag inte med på. Det är tydligen givande för dem att ha roligt, annars skulle de inte spela. För mig är det inte alltid givande att ha roligt, eftersom jag eftersträvar andra känslor när jag spelar.

Quadrante

Grisbonde
Man spelar samma äventyr.

...man spelar samma äventyr om man spelar under samma spelledare. Brukar vara en konvention, men roligt om varje spelare spelade i "sin spelvärld" efter "sitt eget spels regler", men i samma (spelledarens) äventyr...

Rickard

Urverk speldesign
Re: Man spelar samma äventyr.

...man spelar samma äventyr om man spelar under samma spelledare. Brukar vara en konvention, men roligt om varje spelare spelade i "sin spelvärld" efter "sitt eget spels regler", men i samma (spelledarens) äventyr..
Kul för spelledaren att lära sig flera system. Fast där finns en konvention till. Spelledaren bör kunna systemet och är den som har tolkningsföreträde. En annan är att man aldrig bör spela om ett äventyr.

/Han som ska fatta mod, mat och maggot för att analysera mera

krank

En annan är att man aldrig bör spela om ett äventyr.
Jag känner flera spelledare som drar det där till sin spets och tycker att man aldrig kan spelleda samma äventyr två gånger - även om det är helt olika grupper man gör det med. Till viss del kan man väl hålla med när det gäller extremt fria äventyr, men grundidéer och så bör man väl ändå kunna återanvända... eller?

//Krank, som speltestat början av sin Scripturakampanj på tre olika grupper hittills

Grog

Swordsman
Re: Well...

...eller bara en som tycker att inlevelse i karaktären främjas av att man helt enkelt vet ungefär lika mycket som karaktären?
Nej, jag håller med i det. Men det förutsätter att man spelar immersionistiskt. Det gjorde inte vi när vi spelade Star Wars, och jag tror att det är anledningen till att vi behöll denna konvention obruten när vi senare bytte genre. Även inom samma spelgrupp måste man anpassa sina medel efter vilken stämning man vill åstadkomma.

Intressant det där egentligen. Varför använder har vi använt olika berättartekniker i olika spel? Man kan nog lära sig en del om man skulle navelskåda det närmare.

det tycks finnas en stark åsikt bland forumiterna att konventioner alltid med automatik är dåliga och ska bort
Inte jag. Konventioner finns ofta (men inte alltid) av en bra anledning.

Grog

Swordsman

edit: av misstag hamnade inlägget som ett svar på en annan deltråd

Alla rollpersoner lyder samma regler
Alltså om regel A gäller för Lisa gäller den också för Klas och vice versa.

I värdshuset sover man en trappa upp
Denna konvention visste jag inte om förrän jag började spelleda en helt ny grupp. Efter en massa missförstånd insåg jag att alla spelarna förutsatte att sovsalarna var på övervåningen. "Jag går upp och lägger mig", "Jag klättrar ut på genom fönstret och hoppar till taket på byggnaden på andra sidan gränden" etc.

Quadrante

Grisbonde

Vi har många gånger spelat samma spel,
bitvis var det en sport att köra ett visst äventyr och se hur länge det tog innan spelarna kände igen sig.

Bunny

Crazy like a fool

En kort kommentar.

"Men det förutsätter att man spelar immersionistiskt."

Cut scenes går att kombinera med immersionistiskt rollspel - jag har upplevt det som spelare och även tagit till knepet som spelledare. Det finns givetvis många DO's och DONT's, men väl utfört kan tekniken ge extra spänning och karaktär åt intensiva skeenden. Darth Vader är ett praktexempel på en karaktär jag skulle valt att cutta till, t ex.

Grog

Swordsman

Darth Vader är ett praktexempel på en karaktär jag skulle valt att cutta till, t ex.
Mmm. Eftersom Darth Vader är så central för filmerna måste han såklart figurera i spelet i någon form. Eftersom han är så jävla hård skulle han mosa rollpersonerna på nolltid, så det blir krystat att få in honom i handlingen på annat sätt.

krank

Cut scenes går att kombinera med immersionistiskt rollspel
Inte om vi inte har radikalt olika åsikter om vad som främjar immersionism och inlevelse...

Rickard

Urverk speldesign
Sammanfattning: konventioner

Här är ett urval av de konventioner som man stöter på i rollspel. Jag har kostat på mig att rätta stavfel och ibland bytt ut något ord eller lagt till ett för att förtydliga.

SPELMÖTET
<div style="margin-left: 1em">"Spelledaren styr upp mötet"
"Man sitter runt ett bord när man spelar rollspel"
"Spelledaren bör sitta vid kortsidan"
"Ät innan man spelar"
"Man börjar spela på kvällen"</div>
SPELLEDAREN
<div style="margin-left: 1em">"Man spelar inte utan spelledaren"
"Det är speledaren som bestämmer" alternativt "SL har alltid rätt"
"Spelledaren bör kunna systemet och är den som har tolkningsföreträde"
"Spelledaren beskriver miljöerna"
"Spelledaren är den som beskriver omgivningar, spelar SLP:er och hittar på saker mellan äventyren"</div>
SCENARIOT
<div style="margin-left: 1em">"Spelledaren tar inte livet av oss i början"
"Motståndet är alltid anpassat efter RP"
"Spelledaren har detta planerat, så det finns en lösning på problemet"
"Allt man hittar är viktigt"
"Desto mer något beskrivs, desto viktigare är det"
"Små är kvicka och lömska och stora är långsamma och korkade"</div>
SPELANDET
<div style="margin-left: 1em">"Det ska vara roligt/givande/underhållande att spela rollspel"
"Man ska ge SLs scenario en chans innan man flippar ur" alternativt "det är alltid bra att aldrig göra som SL har planerat oavsett vad, gör alltid tvärt om eller ännu hellre upp och ner""
"Rollspelande handlar om ovanliga saker och inte om vardagen"
"Om det handlar om vardagen, så är det en chimär"
"I värdshuset sover man en trappa upp"
"Utrustning är viktigt"</div>
SPELSTILEN
<div style="margin-left: 1em">"Man måste berätta för varandra vad man gör"
"Mina tankar och känslor är inget andra ska höra"
"Man vet endast det rollpersonen vet"
"Det är fullt okej att spela parallella scener"
"Använd inte spelledarens tärningar"</div>
SPELET
<div style="margin-left: 1em">"När man ska rollspela så har man ett spel att spela"
"När man ska rollspela så har man ett äventyr att spela"
"Man aldrig bör spela om ett äventyr"
"Alla deltagare spelar samma äventyr"
"Man använder ett rollformulär"
"Alla spelarna har rollpersoner och då endast en"</div>
SYSTEMET
<div style="margin-left: 1em">"Beskriv först och slå sedan"
"Rollpersoner blir mäktigare med tiden"
"Rollpersoner blir mäktigare genom spelarnas insatser"
"Alla rollpersoner lyder samma regler"</div>
/Han som har gjort en fortsättningstråd