Ackerfors
Alas, your rapids!
- Joined
- 21 Jan 2001
- Messages
- 7,475
Jag har fått lite huvudbry. Det här med hur många rollpersoner man ska ha med i ett äventyr är inte alltid så lätt. Samtidigt som jag vill att alla normala konventsspelgrupper ska kunna spela så vill jag att samtliga rollpersoner ska vara genomtänkta, användbara och samspelta. Det senare är förstås svårt att ordna om man ska anpassa äventyret för att vara för fyra eller fem spelare.
Så det jag inte riktigt kan bestämma mig för är om jag ska vara hygglo och ge grupperna möjlighet att välja hur många de ska vara. Jag lägger rätt stor vikt vid att rollpersonerna inte ska vara ihophafsade för att man ska ha något att uppleva äventyret med.
Jag själv, som spelare, anser inte att möjligheten att välja om jag kan ha med en polare till är särskilt viktig (jag har knappt vänner att dra ihop ett helt fyramannalag, och har jag det så brukar de inte vilja ha med mig ), för jag tror att äventyret blir bättre om man spelar det som det är tänkt, för min erfarenhet är att "det femte hjulet" sällan är lika välgjord som de andra rollpersonerna och därför hamnar i skymundan, samtidigt som det är ganska lätt att hitta extraspelare om det skulle visa sig ifall man behöver en till.
Nåja... Lite mer konkret, frågar jag följande:
Du som äventyrskonstruktör, hur resonerar du kring antalet rollpersoner?
Du som konventsspelledare, finns det några särskilda fördelar eller nackdelar (förutom de jag nämnt) med att ha en extra rollperson att lägga till?
Du som spelare, hur viktigt är det att ha möjligheten att vara "en för mycket" eller "en för lite"?
Så det jag inte riktigt kan bestämma mig för är om jag ska vara hygglo och ge grupperna möjlighet att välja hur många de ska vara. Jag lägger rätt stor vikt vid att rollpersonerna inte ska vara ihophafsade för att man ska ha något att uppleva äventyret med.
Jag själv, som spelare, anser inte att möjligheten att välja om jag kan ha med en polare till är särskilt viktig (jag har knappt vänner att dra ihop ett helt fyramannalag, och har jag det så brukar de inte vilja ha med mig ), för jag tror att äventyret blir bättre om man spelar det som det är tänkt, för min erfarenhet är att "det femte hjulet" sällan är lika välgjord som de andra rollpersonerna och därför hamnar i skymundan, samtidigt som det är ganska lätt att hitta extraspelare om det skulle visa sig ifall man behöver en till.
Nåja... Lite mer konkret, frågar jag följande:
Du som äventyrskonstruktör, hur resonerar du kring antalet rollpersoner?
Du som konventsspelledare, finns det några särskilda fördelar eller nackdelar (förutom de jag nämnt) med att ha en extra rollperson att lägga till?
Du som spelare, hur viktigt är det att ha möjligheten att vara "en för mycket" eller "en för lite"?