En fråga som dykt upp är hur mycket man som arrangör/spelledare ska avslöja innan om tanken med scenariot. Senaste speltestet jag körde var också härligt oeniga i frågan, så jag tänkte bolla den vidare på mitt favoritforum.
För att ge ett exempel på scenario och vad det är för saker jag menade, så för två år sedan körde vi ett katastrofscenariot på GothCon (San Andreas nionde november) där allt var upplagt som katastroffilm. Då valde vi att inte berätta nått om upplägget i förväg (tror inte ens vi sa att tänka katastroffilm tydligt).
Men vi kunde också hänvisat till att vi tänkte spelleda en katastoffilm, att man skulle växla mellan sju karaktärer per person, att de skulle var hård klippning och att scenariot skurk var förkastningsbranten San Andreas.
Vilket föredrar ni? Spelar det stor roll?
-Gunnar (skriver inget lika extremt, men frågan kom ändå upp)
För att ge ett exempel på scenario och vad det är för saker jag menade, så för två år sedan körde vi ett katastrofscenariot på GothCon (San Andreas nionde november) där allt var upplagt som katastroffilm. Då valde vi att inte berätta nått om upplägget i förväg (tror inte ens vi sa att tänka katastroffilm tydligt).
Men vi kunde också hänvisat till att vi tänkte spelleda en katastoffilm, att man skulle växla mellan sju karaktärer per person, att de skulle var hård klippning och att scenariot skurk var förkastningsbranten San Andreas.
Vilket föredrar ni? Spelar det stor roll?
-Gunnar (skriver inget lika extremt, men frågan kom ändå upp)