Nekromanti Konvertera till Islam?

Saxifrage

Hero
Re: Konvertera till Islam? (ANT)

Ungefär som att Bin Ladin-islamismen verkar vara den mest kända yttringen av islam...

Varför får alltid de radikala grenarna mest uppmärksamhet?

Arfert

Facit

för de är bäst på att marknadsföra sig, och lockar unga radikala... folk som vill ha mycket SANNING, RENHET och inga TVIVEL.

Saxifrage

Hero
Jag hade blivit illa till mods av folk som pratade om att införa sharialagar, vallfärda till Mecka (där folk som blir ihjältrampade där med ett leende på läpparna) eller hade egna konspirationsteorier om den 11/9 oavsett deras kön.

Här hade jag tänkt att smälla Walium på fingrarna för att han blandar ihop 11/9 med islam. Sen skummade jag artikeln och insåg att tjejerna ifråga faktiskt säger sig tro att "USA betalade några saudier" för att genomföra 11:e september-attentaten. Det tycker jag är en uppenbar indikator på att något gått snett.

Att man väljer att anamma ett annat synsätt på världen har jag inga problem med. Att man kan känna sig mer hemma i en religiös värld än i det stundtals plastiga konsumtionssamhället förstår jag också. Men när man börjar köpa något som bara kan klassas som radikal islamistisk mytbildning, då har det gått från fritt tänkande till att förutsättningslöst köpa in sig i en annan begreppsvärld. Jag tycker att tjejernas synsätt på 11/9 ganska tydligt markerar slutet på det egna tänkandet. Och där underkänner jag också deras konvertering.

Saxifrage

Hero

Mm, den enkla vägen. Som Johan Hakelius sa: "i tonåren vill man gärna vara renlärig".

Är det inte just den strävan efter enhetliga sanningar som lyser igenom i artikeln om tjejerna? Tyvärr lär de snart bli besvikna. Människor är lite mer komplicerade än vad som ryms i enkla modeller, vare sig det är islam, leninism eller den ideala marknadsekonomin.

Marukusu

Hero
Våld och ansiktsbehåring

Statistiskt sett borde dock buddhismen ha ett betydligt bättre track record än tex kristendom och islam, vad gäller heliga krig, kvinnomord och annat...

Buddhismen har trots sitt pacifistiska och sunda rykte såvitt jag vet inte stoppat människor från att slå ihjäl och våldta varandra i Kina, Japan, Korea, Mongoliet, Thailand, Indien, Nepal, Bhutan, Vietnam, Kambodja (etc) i hundratals år.

När allt kommer till kritan så är vi alla dödliga, oavsett vilken skäggig gubbe som vi tycker är bäst.

- Danne, dyrkar den skäggige ateist-juden från Tyskland.

Marukusu

Hero
På tal om Islam...

Jag läste det här nyss, också från DN.

Summan av kardemumman är att om du inte konverterar till islam, så kommer al-Qaida och tar dig... i alla fall om man är amerikan.

- Till amerikaner och resten av kristenheten säger vi, antingen ångrar ni era irrvägar och går in i sanningens ljus eller behåller ni ert gift inom er och får lida för det i denna värld och den nästa, sade den turbanprydde Gadahn på engelska.
- Danne, illa ute.

Saxifrage

Hero
Re: Våld och ansiktsbehåring

Buddhismen har trots sitt pacifistiska och sunda rykte såvitt jag vet inte stoppat människor från att slå ihjäl och våldta varandra i Kina, Japan, Korea, Mongoliet, Thailand, Indien, Nepal, Bhutan, Vietnam, Kambodja (etc) i hundratals år.

Frågan är om det uttalat skett "i buddhismens namn"? Ok, det kvittar kanske, men lite intressant kan det ju vara att skilja mellan "Buddha säger att jag ska nita dig" och "Buddha har förmodligen inga problem med att jag nitar dig".

Marukusu

Hero

"Frågan är om det uttalat skett 'i buddhismens namn'? Ok, det kvittar kanske, men lite intressant kan det ju vara att skilja mellan 'Buddha säger att jag ska nita dig' och 'Buddha har förmodligen inga problem med att jag nitar dig'."

Jo, du har absolut rätt - men the thing som jag ville påpeka är att inte den mest pacifistiska filosofi som man följer kan stoppa det faktum att man innerst inne är en makthungrig, egoistisk och hämndlysten människa... och när det väl kommer till kritan så kommer det filosofiska/religiösa i andra hand... och vad det nu hade med det ursprungliga ämnet har jag glömt bort.

- Danne, för mycket kaffe.

Saxifrage

Hero
Freak Show

Det är värt att fundera lite på DN:s insats i det här fallet. Hur intressant är det egentligen att hitta två fundamentalistiska muslimer och få dem att säga extrema saker? Jag tycker att det är simpel kvällstidningsjournalistik. Dessutom är det lite beklämmande att DN hakar på en otrevlig trend av anti-islamism som bottnar i okunnighet och ovilja till analys.

En tänkare i väst beskrev radikal islamism som "the perversion by a few of a noble faith". Det skulle vara mer värdigt en "oberoende liberal" tidning att ha en liknande syn, och försöka se den breda bilden istället för att bara visa upp detaljer. När man slår upp enstaka extrema exempel stort så ger man efter för en simpel och förenklad syn som inte är det minsta intressant. Jag skulle tycka att det vore mycket mer intressant att få veta mer om hur sekulära muslimer ser på sin tro och hur de hämtar styrka ur sin religion.

Kan man inte vänta sig lite mer av Sveriges största dagstidning?

Saxifrage

Hero

Ok, om jag förstår dig rätt så bottnar alltså korståg mm i den mänskliga naturen, snarare än vilken religion i vars namn man säger sig agera. Jag håller med till fullo. Det är också därför jag blir så störd av folk som försöker koppla ihop islamistiskt våld med islam i sig. Särskilt störande blir det när man försöker ställa islam och kristendom i något slags motsatsförhållande där kristendomen skulle vara "snälla" medan islam är våldsam av naturen. Face it, det handlar om människor - inte religion.

/Sax, hyfsat mycket grönt thé

Rickard

Urverk speldesign
Re: För att bygga krävs en stadig grund

"...och enligt henne så är både prostitution och våldtäkter betydligt vanligare i Iran än Sverige,"
Ok, men nu snackar vi om Sverige och enbart Sverige.

"...och iranska tonårstjejer totalfixerade vid plastikoperationer...fast inte av tuttarna utan av NÄSAN och runt ögonen..."
Ok, men nu snackar vi om svenska tjejer och enbart svenska tjejer.

"...så kvinnor skyddas inte bättre av en svart säck utan av ändrade värderingar hos männen i samhället (som i mer jämlika länder)."
Så om vi adderar det jag skrev i de två styckena ovan så får vi att vi snackar om två tjejer som har "dåligt självförtroende" (Elins kompis kommentar) och det märks tydligt (åtminstone för mig) i hur missnöjd Terése är över sin kropp, eftersom hon pälsar på sig mer och mer kläder (inslaget om fotoalbumet).

Det båda känner är en frihet efter att slippa dömas för sitt utseende (att de döms för det ändå undgår dem) och därmed en lycka. Varför ska du då hålla på och viktigpettra dig med "Ja, men slöjor är ju ett förtryck bla, bla, bla, iranska kvinnor, bla, bla"? Låt de hållas med vad som känns bra för deras skull.

/Han som inte tänker ha en lång diskussion om detta, för det här börjar redan tråka ut honom

Rickard

Urverk speldesign
Läste 1:a raden på varje stycke och sen skumläste

"För er som tycker att jag är en konservativ gubbstrutt..."
Men du är ju en konservativ gubbstrutt. :gremwink:

"Har du läst artikeln eller?"
Ok, jag läste om allting lite noggrannare. Tack som fan för det. :gremcrazy:

Vad tycker du är vackert?
- Allt som Gud har skapat. Inget är så vackert som Leksandsbron över Dalälven
Nu har jag skitsvårt att försvara henne som vettig. :gremlaugh:

Men ok. Jag tänker ignorera det där tills vidare, för man kan faktiskt inte slå ner på en sak och sedan tycka hela människan är ovettig. Det är bara råkorkat, trots att många människor faktiskt gör på det sättet.

Jag tänker inte heller ta upp att journalister förskönar och vinklar allting för att passa sitt syfte bättre (Östnytts rapportering av LinCon, någon?) för det är ett väldigt svagt argument baserat på mina egna antaganden (precis som resten av argumenten kommer vara, men ignorera det tills vidare).

"...inte som om det är två unga stabila flickor som gör ett kvalificerat val på goda grunder och är evigt lyckliga. /.../ Jag tycker att det här är osäkra, trasiga människor..."
Du missade helt mitt argument med att det inte endast är unga människor som har identitetskriser (för det är faktiskt vad artikeln handlar om), utan även vuxna där jag hade Claes Malmberg som exempel.

Att just tjejer tillägnar sig helhjärtat en aktivitet när de mår dåligt är något (om jag generaliserar och baserar min kunskap på snack med tjejer samt ickepsykologen John Grays böcker) som är vanligt. Hade Terése aktiverat sig för politiken, för häster eller blivit en hängiven gamer så hade du inte rynkat på näsan, men nu var det religion. Under artikelns gång får vi läsa reportern beskriva saker som "De ser ut som två jättelika, svarta fåglar." och på flera ställen nämns "Kommer få svårt att få jobb". Beror det inte mer på samhällets (och din) bristande acceptans för det annorlunda än Teréses "snedval"? Som reportern som fint uttrycker det: "Kanske blir jag provocerd av att de, som jag ser det, väljer att begränsa och stympa sina liv. "

Och jag tycker; så länge den personen som gjort en radikal förändring blir lycklig, är då verkligen valet såå fel? Själv gillar jag inte religion, för det ger, precis som slöjan och hennes självförtroende, en falsk barriär att gömma sig bakom. Men jag kan ändå inte hindra andra att få unna sig lite lycka.

/Han som i sitt första inlägg först tänkte svara ungefär som Rising gjorde

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Läste 1:a raden på varje stycke och sen skumlä

"Och jag tycker; så länge den personen som gjort en radikal förändring blir lycklig, är då verkligen valet såå fel?"

Är då lycka det mest eftersträvansvärda? Om man, låt säga, skulle kunna placera en person i en drogad dvala där de konstant upplever lyckliga drömmar, skulle du acceptera detta som en värdig tillvaro? På ett plan är det ju så att dessa människor upplever en tillvaro som är mycket ur ett lyckomaximerande perspektiv är mycket bättre än ett liv i verkligheten, men samtidigt känns det fel för oss utanför. På samma vis kan religiös fanatism innebära en förenkling av världsbilden som kanske gör en lyckligare, men samtidigt bländar en för många aspekter av världen. Det är en mildare variant av mitt exempel ovan, i stort sett.

(Dessutom hyser jag ideologisk motvilja mot tanken på att någon varelse, oavsett hur mäktig och god den är, skulle vara värd att dyrka, och om den dessutom kräver dyrkan har den definitivt markerat sig som Inte Okej enligt mina referensramar)

Troberg

Sinister eater
Det är i sådana här lägen jag är road av att plocka fram Jon Frum.

Jon Frum, för de som inte vet, är en helig figur i en så kallad cargo-cult. I samband med andra världskriget så kom befolkningen på en ögrupp i stilla havet för första gången på allvar i kontakt med civilisationen. Ur detta växte en religion fram, centrerad kring att Jon Frum ska komma tillbaka med gåvor (cargo). Deras ritualer och symboler är starkt influerade av vad de såg av soldaterna, deras aktiviteter och deras utrustning.

Läs mer på:

En artikel
En annan artikel
En tredje artikel

För oss som ser det utifrån så ter det sig väldigt lustigt, och vi kan lätt skratta åt deras "dumhet". Vi måste dock tänka på att även våra åsikter och världsbild ter sig konstig för många. Om vi vill bli respekterade trots vår världsbild så måste vi också vara beredda att acceptera andra världsbilder, till och med Jon Frum. Om de känner sig trygga i förvissningen om att Jon Frum ska komma med gåvor, varför inte låta dem vara det?

Även om vi inte håller med, så är det vår egen rätt att ha åsikter vi slåss för när vi slåss för deras åsikter. Till exempel läste jag nyligen att Kina i ett anfall av kulturimperialism förbjudit att man har strippor på begravningar. Naturligtvis kan man inte bara låta sådant passera, så jag tänker ha strippor på min begravning, bara för att visa dem att folket aldrig kan tystas. Massor av strippor, och en stripp-stolpe mitt på kistan! Och när det så småningom blir tillåtet igen i Kina så kan de ta lärdom av detta och återupprätta sina traditioner igen.

Storuggla

Champion
Den enda sanna konversionen

Såhär nu när jag är vaken, har god mat i min mage och faktiskt läst artikeln: De har totalfel. Sorgligt, när folk konverterar och det visar sig att de konverterat till en bluffreligion.

Den enda sanna läran är ju Vedklabbeismen.

Storuggla, viftar vänster tå inför valet

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Mehehe, välkommen tillbaka :gremlaugh:

Från och med nu vill jag att du tilltalar mig fru Vitulv.

- Big D

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Läste 1:a raden på varje stycke och sen skumlä

"Men jag kan ändå inte hindra andra att få unna sig lite lycka."

Det finns ganska mycket saker som skapar en illusion av lycka eller ger en kortsiktig tillfredställelse men långsiktiga problem. Och visst kan man ifrågasätta reporterns, tidningens och västvärldens neutralitet i förhållandet till islam. Men i de här flickornas fall så hade man säkert kunnat byta ut islam mot scientologi och fått samma oroväckande signaler.

"Hade Terése aktiverat sig för politiken, för häster eller blivit en hängiven gamer så hade du inte rynkat på näsan, men nu var det religion."

Det håller jag inte helt med om. Det är en stor skillnad på att bara utöva en religion och på att bli en fundamentalist. Läs själv hur det går för flickorna (kvinnorna) i mötet med andra troende. Jag tycker att de låter sig uppslukas i oroväckande hög grad.