Nekromanti Konvertera till Islam?

Organ

Out of time, out of mind
Re: Konvertera till Islam? (ANT)

folk som sökt trygghet och svar. Och hittat enkla svar i en religion. Ingen ny sak, på 70-talet var det österländska sekter som gällde, nu är islam mer "inne".

Och på 80-talet var det diverse kufiska offshoots från Pingstkyrkan.
Och jag som trodde att det var rollspel som fyllde den nischen på 80-talet. :gremgrin:

/Anders

Rickard

Urverk speldesign
Fanatiker och eldsjälar

"Det finns ganska mycket saker som skapar en illusion av lycka eller ger en kortsiktig tillfredställelse men långsiktiga problem."
Problem försvinner aldrig. De bara förändras. Se bara på när de bär slöja. De får fortfarande dömanade blickar, men dömandet sker av en helt annan natur. Det här var ett enkelt exempel. Det finns säkert större problem som byts ut via deras konvertering, men eftersom man inte är där i person så är det rätt svårt att förutse dem.

Men visst. Jag håller med dig. Det är inte bra att låta sig uppslukas för mycket av en enda sak i sitt liv.

/Han som tycker det, oavsett vad man sysselsätter sig med

Marcus J

Hero
Extremism i alla former är farligt (NT)

Us and Them
And after all we're only ordinary men
Me, and you
God only knows it's not what we would choose to do

Forward he cried from the rear and the front rank died
The General sat, and the lines on the map moved from side to side

Black and blue
And who knows which is which and who is who
Up and down
And in the end it's only round and round and round
Haven't you heard it's a battle of words
the poster bearer cried
Listen son, said the man with the gun
There's room for you inside

Down and Out
It can't be helped but there's a lot of it about
With, without
And who'll deny it's what the fightings all about
Out of the way, it's a busy day
And I've got things on my mind
For want of the price of tea and a slice
The old man died

Nightowl

Champion
Re: Konvertera till Islam? (ANT)

Och jag som trodde att det var rollspel som fyllde den nischen på 80-talet.
Hm... det står "Copyright Knutby Pingstförsamling 1982" på mitt gamla ex av Drakar och Demoner... verkar som ni bägge har rätt. :gremooo:

Erik

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Våld och ansiktsbehåring

- Danne, dyrkar den skäggige ateist-juden från Tyskland.
Persondyrkan har väl ungefär samma mängd blod på tassarna som religion dock.

- V

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

I höjden räddarn vi ej hälsa,
ej gudar, furstar stå oss bi,
nej, själva vilja vi oss frälsa,
och samfälld skall vår räddning bli

Och det får stå som kommentar till vad jag anser om alla former av dyrkan.

Arfert

Facit
Re: Freak Show

ja det är styggt att hänga ut tjejerna sådär.. men samtidigt är extremismen ett växande problem för vanliga svenska muslimer, som blir antastade och förföljda av de mer "renläriga" (med ökat självföroende bl.a. tack vare utländsk finansiering)... så därför är det intressant.

Ceram

Hero
Bubbhavåld

Frågan är om det uttalat skett "i buddhismens namn"? Ok, det kvittar kanske, men lite intressant kan det ju vara att skilja mellan "Buddha säger att jag ska nita dig" och "Buddha har förmodligen inga problem med att jag nitar dig".
Jo. Det förekommer att till ytan fredliga buddistmunkar slår både lokaler människor och utrustning sönder och samman när de till exempel visat film om Jesus i missionerande syfte. Kambodja vet jag säkert att det förekommer i, förmodligen är fenomenet ungefär lika utberett som religionen buddism. So much for ickevåld liksom, jag kände mig lite lurad, att man köpt hela paketet om buddism som snäll och tollerant som de lanserar i västvärlden.

Nightowl

Champion
Killen med skägget...

...tillhör mina anti-favoriter, men just när det gäller detta:
I höjden räddarn vi ej hälsa,
ej gudar, furstar stå oss bi,
nej, själva vilja vi oss frälsa,
och samfälld skall vår räddning bli

...är jag i stort sett ense med Bobby.

Erik, lapsed atheist

Ceram

Hero
knutby inte trosrörelse

ja sånt som knutby är en kvarleva från...
nej nej. Knutby var ett praktexempel på maktmissbruk och inte alls speciellt kopplat till trosrörelsen, några gemensamma drag finns givetvis men det var knappast orsaken till att det gick som det gick. En karismatisk dam som vi läst många rubriker om fick med andra på sin sida och stegrar gradvis sin makt tills hennes ord var betydligt mer värt en de andras då hon var i extra stark kontakt med Gud. Jag har kontakter med människor som lämnade knutbyförsamlingen innan det hela spårade ut någon gång strax innan milleniumskiftet, de lägger i stort sett hela ansvaret på just denna ensamma dam.
Det var förövrigt därför nästan ingen lämnade knutby i samband med morden, de som inte manipulerats in i leden hade lämnat sammanhanget flera år tidigare.

Marukusu

Hero

"Persondyrkan har väl ungefär samma mängd blod på tassarna som religion dock."

HÄDARE!!!!!!!!!111

- Danne, skjuter sina generaler och sjunger broderskapets sång.

Arfert

Facit
Re: För att bygga krävs en stadig grund

Nja, min poäng var bara att man ofta år höra från SVENSKA tjejer som försvarar mer eller mindre heltäckande slöjvarianter med "att det är en reaktion mot objektifieingen av kvinnokroppen". Men att det faktiskt inte är en lösning, det är minst lika illa i det länder där alla tjejer är täckta från topp till tå.

Sen gillar jag inte de mer täckande varianterna av den anledning min fru sammanfattade så här: "det verkar viktigt att göra kvinnor anonyma genom att ta bort deras personlighet så mycket det går".

/Tomas (som också börjar tröttna)

Saxifrage

Hero
Re: Läste 1:a raden på varje stycke och sen skumlä

Hade Terése aktiverat sig för politiken, för häster eller blivit en hängiven gamer så hade du inte rynkat på näsan, men nu var det religion.

Nja. Grejen är kanske inte att det är religion, utan en avart av religion där man håller sig med helt vidriga värderingar. Tjejerna i artikeln försvarar sharia-lagar och ser inget principiellt fel med att slå ihjäl otrogna kvinnor med stenar. Där går det åt helvete.

Jag har respekt för andras tro, men jag är inte rädd för att dra en knivskarp linje där tron går över i värderingar. Och när värderingarna inkluderar en vilja att slå ihjäl kvinnor med stenar, då tänker jag inte acceptera dem. Lika lite som jag accepterar nynazister eller Åke Green (eller för den delen USA:s dödsstraff). Det handlar om en fundamental brist på respekt för människovärdet. Om man har köpt sådana värderingar, då har det gått åt helvete och då är det inte religionen som är viktig. Skillnaden är MILSVID till att ägna sig åt hästar, rollspel eller politik.

Sen kan jag hålla med om att reportaget andas rätt mycket unkna fördomar.

Saxifrage

Hero
Re: Bubbhavåld

Mycket intressant! Tack för upplysningen, jag ska ta med mig det till framtida diskussioner. Kan du berätta mer om var du sett och hört exempel på dylikt våld?

Saxifrage

Hero

Frågan är om det är extremismen i sig som växer, eller bara medias fokusering på den lilla klick som finns? Det är klart, om det faktiskt finns en framväxande extremism så är det väl i sin ordning att DN uppmärksammar det.

Arfert

Facit
Re: Läste 1:a raden på varje stycke och sen skumlä

jag personligen är av den åsikten religioner är som vilka ideologier som helst, och kan kritiseras på samma sätt. Ingen anledning att ge dom mer respekt än ideologier som saknar övernaturliga inslag... tvärtom nästan. Har ingen lust att avsäga mig min rätt att fullt ut kritisera saker som jag tycker är fel i en ideologi bara för att det är vidskepliga personer som tycker det.

Arfert

Facit

Den växer. Jag bor i en förort med 80% invandrare, och här har det blivit vanligare och synligare i alla fall...

magoo

Hero
Jag får en känsla av att de har dragit sig undan, gömt sig. Det känns tryggt att klä sig i religionen, de känner sig modiga. Jag kan känna igen det från mig själv som ung, man vill vara som alla andra och om man inte passar in så är det lika bra att dra iväg mot det extrema. Alla tycker ändå att man är ett ufo så varför inte vara det?

Angående att ge upp rättigheter - med rättigheterna följer också en mängd skyldigheter som är ganska pressande för både kvinnor och män. Till exempel det ständiga kråmandet och prålandet. Ibland skulle jag själv vilja dra en slöja över mig och strunta i utseende och charm. När jag tänker på det är kanske internet min slöja?

Hur skulle ni bemöta sådant här extremt beteende hos en släkting, ett syskon eller ert eget barn?
Jag skulle ha mycket mycket svårt att tackla religiös dyrkan eftersom jag är ateist. Jag hoppas att jag skulle kunna se igenom fasaden och se ifall mina nära och kära är lyckliga eller inte. Jag hoppas att jag skulle vara en förstående mor, men om mina barn blev nazister eller prostituerade sig eller blev drogmissbrukare eller ville sitta i kloster och be dygnet runt så skulle jag bli förtvivlad över att de gick miste om livet eller förstörde livet för andra. Jag skulle nog göra allt för att påverka dem i en annan riktning.

Men man kan ju i slutändan bara bestämma över sitt eget liv. Och lycka är viktigast, vilken form den än visar sig i.

magoo

Hero
Den onda snöhäxan? :gremlaugh: Jag som tycker mig vara både brunbränd och glad efter en lång het sommar!

Välkommen tillbaka, jag har saknat dig!

/Magoo, inget mätbart snödjup i Umeå än

Saxifrage

Hero
Angående att ge upp rättigheter - med rättigheterna följer också en mängd skyldigheter som är ganska pressande för både kvinnor och män. Till exempel det ständiga kråmandet och prålandet. Ibland skulle jag själv vilja dra en slöja över mig och strunta i utseende och charm.

Det där med slöjan som motmedel mot utseendefixering är en populär åsikt, och vid första påseende kanske det är attraktivt. Men håller den tankegången verkligen fullt ut? Och går det överhuvudtaget att kombinera med någon form av demokrati? Man måste ju TVINGA på alla människor slöja (motsv.) för att det ska funka.

Ok, jag kan väl köpa att det funkar som enstaka rebellhandling att dra på sig en slöja, ungefär på samma nivå som när Rebell-Robban utmanar konventioner genom att spela gitarr naken i tunnelbanan. Men att lyfta det till samhällsnivå funkar helt enkelt inte. Så jag tycker inte riktigt att det är rimligt att prata om slöjor och utseendefixering i samma mening.

Och vid närmare eftertanke: minskar man verkligen utseendefixeringen genom att gömma undan ansiktet? Jag menar, kvinnorna i västvärlden har gömt sina tuttar i hundratals år och inte fasen har männens tuttfixering minskat för det... :gremgrin: