Nedan finns ett par trådar som behandlar qadosh. En aspekt kom upp där som är för intressant för att försvinna i bruset. Konvertering. Hur ser ni på mundanabor som byter religion? Jag tänkte lägga upp några personer och deras vittnesbörd för att få exempel.
Thaar är bazirktirak från norra Takalorr. Namngiven efter den legendariske tirakkämpen var han nästintill förutbestämd att bli en mäktig krigare. Som tjugofyraårig binderakk tillfångatar han med sitt krigsskepp en mängd fångar från en fientlig stam, en av dessa visar sig besitta ett lugn som tilltalar Thaar. Efter långa samtal med fången visar det sig att fången tillhör den samoriska läran. Thaar blir intresserad och med sin trokkas tillåtelse bjuder han in en missionär från Minuvielsborg, samorimannen Wrrahiel och dennes novis. Efter en tid invigs Thaar med Wrrahiels hjälp i den samoriska läran och börjar parallelldyrka. Då Thaar redan har qadosh 7 ökar den inte vid invigningen. Något år senare efter att de sammoritroende vunnit ett mindre inbördeskrig i stammen väljer Thaar att konvertera helt och vända den mörka modern ryggen. Wrrahiel leder en välsignelse för de nykonverterade och samtidigt väljer Thaars älskade Grikka att gifta sig med fadern till hennes döttrar och hälften av hennes söner. Thaar har vid det här laget qadosh 8. Vid konverteringens välsignelse ökar denna med ett plus ytterligare ett för giftermålet. Thaar har alltså qadosh 10 riktat endast mot den samoriska läran, Wrrahiel har lärt honom tillräckligt om religionen för att detta ska vara möjligt (regeltekniskt förmodligen minst ockultism 10 specialiserat mot den sammoriska läran).
Mikal var fanatisk dibukdyrkare med qadosh 6. Efter att hans syster dött under en ceremoni och han själv tvingats döda en äldre kvinna som tvekade att inträda i kulten har han tappat hoppet på dibuks yttersta rättvisa. I största hemlighet besöker han samorimannen Vilamiel och berättar att han vill hoppa av. Vilamiel ber honom ange sin kult för grevens fogde som tillsammans med en zonrianriddare och sina trupper ska ta hand om kulten. Vilamiel genomför sedan en konverteringsceremoni där Mikals qadosh mot den onde Dibuk rasar till noll, i samma ögonblick höjs qadosh mot den samoriska läran till 3, hälften av dennes tidigare qadoshvärde. Detta för att Mikals själ är inställd på att röra sig mot den yttersta verkligheten.
Galctis har qadosh 3 i den jargiska Daakkyrkan. Efter ett bråk med byprästen kring en central trosfråga blir han exkommunicerad och lämnar landet med qadosh 0. Han flyr till Drunok och bosätter sig. Efter något år blir han återigen invigd i Daaks kyrkan, denna gång genom Drunoks visdomskyrka. Då Galctis egentligen inte gjort sig ovän med sin gud utan endast dennes representanter är detta möjligt utan någon större ånger eller reningsprocess och vid invigningen går Galctis åter qadosh 1 riktat mot Daak.
Så stämmer dessa exempel med era resonemang? Vad borde vara annorlunda och varför? Finns det situationer jag bortser ifrån som borde förtydligas?
Thaar är bazirktirak från norra Takalorr. Namngiven efter den legendariske tirakkämpen var han nästintill förutbestämd att bli en mäktig krigare. Som tjugofyraårig binderakk tillfångatar han med sitt krigsskepp en mängd fångar från en fientlig stam, en av dessa visar sig besitta ett lugn som tilltalar Thaar. Efter långa samtal med fången visar det sig att fången tillhör den samoriska läran. Thaar blir intresserad och med sin trokkas tillåtelse bjuder han in en missionär från Minuvielsborg, samorimannen Wrrahiel och dennes novis. Efter en tid invigs Thaar med Wrrahiels hjälp i den samoriska läran och börjar parallelldyrka. Då Thaar redan har qadosh 7 ökar den inte vid invigningen. Något år senare efter att de sammoritroende vunnit ett mindre inbördeskrig i stammen väljer Thaar att konvertera helt och vända den mörka modern ryggen. Wrrahiel leder en välsignelse för de nykonverterade och samtidigt väljer Thaars älskade Grikka att gifta sig med fadern till hennes döttrar och hälften av hennes söner. Thaar har vid det här laget qadosh 8. Vid konverteringens välsignelse ökar denna med ett plus ytterligare ett för giftermålet. Thaar har alltså qadosh 10 riktat endast mot den samoriska läran, Wrrahiel har lärt honom tillräckligt om religionen för att detta ska vara möjligt (regeltekniskt förmodligen minst ockultism 10 specialiserat mot den sammoriska läran).
Mikal var fanatisk dibukdyrkare med qadosh 6. Efter att hans syster dött under en ceremoni och han själv tvingats döda en äldre kvinna som tvekade att inträda i kulten har han tappat hoppet på dibuks yttersta rättvisa. I största hemlighet besöker han samorimannen Vilamiel och berättar att han vill hoppa av. Vilamiel ber honom ange sin kult för grevens fogde som tillsammans med en zonrianriddare och sina trupper ska ta hand om kulten. Vilamiel genomför sedan en konverteringsceremoni där Mikals qadosh mot den onde Dibuk rasar till noll, i samma ögonblick höjs qadosh mot den samoriska läran till 3, hälften av dennes tidigare qadoshvärde. Detta för att Mikals själ är inställd på att röra sig mot den yttersta verkligheten.
Galctis har qadosh 3 i den jargiska Daakkyrkan. Efter ett bråk med byprästen kring en central trosfråga blir han exkommunicerad och lämnar landet med qadosh 0. Han flyr till Drunok och bosätter sig. Efter något år blir han återigen invigd i Daaks kyrkan, denna gång genom Drunoks visdomskyrka. Då Galctis egentligen inte gjort sig ovän med sin gud utan endast dennes representanter är detta möjligt utan någon större ånger eller reningsprocess och vid invigningen går Galctis åter qadosh 1 riktat mot Daak.
Så stämmer dessa exempel med era resonemang? Vad borde vara annorlunda och varför? Finns det situationer jag bortser ifrån som borde förtydligas?