Nightowl
Champion
Sågsnara
Sågsnara
Ytterligare färdigheter: Klensmed (12 snäpp)
Koncept: Känt
Teori: 1T veckor, S12
Ritning: 1T årstider, S16
Materialinsamling: Två uns spindelkoppar, ett uns svartstål, ett uns guld.
Konstruktion: 1T dagar, S24
Förbättring: 1T dagar, S24
Grundegenskaper: TIL, TÅL 1
Användarfärdighet: Tillhygge (se manövrar i obeväpnad strid i stridskapitlet) eller Strypsnara (se nya färdigheter nedan).
Bakgrund: Sågsnaran ser ut som en stor signetring som istället för sigill har en annan, större ring sittande i 90 graders vinkel mot själva ringen. Det krävs ett slag för SYN S40 eller KÄN S24 att märka något underligt med den (kan ökas till omöjligt respektive S32 med dubblera). Med ett speciellt handgrepp kan man lösgöra den övre ringen försiktigt; då frigörs en sågtandad snara av spindelkoppar med tänder av svartstål, knappt ett steg lång, som ligger hoprullad inuti den. Snaran kan användas som en behändig såg eller som en livsfarlig strypsnara (gör +3 snäpp skada, kan ökas till +6 snäpp med bonuseffekten dubblera). Det tar en minut att knyckla ihop snaran inne i ringen igen.
Med ett annat handgrepp, som räknas som en a-handling i strid och slås mot TIL S12, kan man blixtsnabbt lossa ringen i vilken snaran är uppspolad. Effekten blir att den snurrar runt i en spiralformad pisksnärt av vassa sågtänder; man kan omedelbart göra en attack (räknas som Tillhygge) som samtidigt räknas som en Fint (slå först mot attackslaget för att se om finten fungerar, sedan används det för att se om attacken träffar). Vid träff gör den 6 snäpp i Huggskada (kan ökas till 9 snäpp med bonuseffekten dubblera), men eftersom den virvlande snaran dåligt genomtränger rustning är rustningars skyddsfaktor tredubblad. Vid fummel på anfalls- eller TIL-slaget träffar man sig själv i slumpmässigt område på överkroppen.
Sågsnaran är en av Birfilarens otäcka uppfinningar, men han fick idén från en rival som hittades med avsliten högerarm. Enligt Birfilaren hade han koncentrerat sig på att manicken skulle vara vass, inte säker… och den variant Birfilaren säljer och själv bär på sig har därför en TIL på 17.
Strypsnara
Smidighet
EP-multipel: 0,5
Användning: T-slag, S-slag
”Stridsfärdighet” som egentligen passar bäst för rena mord, inte strider. Normalt kan man bara göra ett anfall med en strypsnara när man lyckats smyga sig upp någon bakifrån (T-slag mellan Omärklighet och lämplig grundegenskap/färdighet). Ett sådant anfall är S16 om man inte kommer från en mer fördelaktig vinkel (t.ex. hänger i taket i bästa ninja-stil), men en träff innebär automatiskt att snaran hamnat om halsen på motståndaren. Av cineastiska skäl måste detta slag vara perfekt för att motståndaren inte ska få reagera – annars får man slå ett REF-slag mot anfallsslaget mot strypsnaran, och lyckas man har man fått en hand mellan snaran och halsen eller dylikt.
Är motståndaren förberedd på detta sätt, kan han bryta sig lös om hans STY kan övervinna Strypsnara (en chans per runda) och även om han börjar kvävas krossas inte hans strupe eller andra otäckheter. Varje runda han misslyckas får han –1T på STY och UTH. När UTH når 0 svimmar han. Det är möjligt att strypa någon om man nu vill det på endast 1T rundor när han är medvetslös.
Är motståndaren oförberedd sitter snaran runt hans hals och gör 1/Hu skada den första rundan, 1+2=3/Hu den andria, 1+2+3=6/Hu den tredje, osv, riktat mot ”huvudet”. Han får dessutom –1T på STY och UTH varje runda. Om han klarar att slå UTH mot S16, kan han utföra vanliga a-handlingar mot sin motståndare den runda, förslagsvis sparka och slå honom och försöka få honom att släppa. Han har –2T på att träffa, men stryparen få å andra sidan inte ducka, blockera, etc. av förklarliga skäl.
Oavsett hur förberedd man är, så är det en d-handling att strypa någon. Om ens stackars offer har vänner som flyger på en så står man där och får antagligen ta en del smällar om man inte ger upp mordförsöket och springer sin väg. B-handlingar minskar därvid ens slag för Strypsnara…
Man förlorar inga Virtuspoäng bara för att man stryper folk – man förlorar Virtuspoäng på grund av mord, inte mordmetoder. Däremot går det klart emot de flesta Hederskodex.
Sågsnara
Ytterligare färdigheter: Klensmed (12 snäpp)
Koncept: Känt
Teori: 1T veckor, S12
Ritning: 1T årstider, S16
Materialinsamling: Två uns spindelkoppar, ett uns svartstål, ett uns guld.
Konstruktion: 1T dagar, S24
Förbättring: 1T dagar, S24
Grundegenskaper: TIL, TÅL 1
Användarfärdighet: Tillhygge (se manövrar i obeväpnad strid i stridskapitlet) eller Strypsnara (se nya färdigheter nedan).
Bakgrund: Sågsnaran ser ut som en stor signetring som istället för sigill har en annan, större ring sittande i 90 graders vinkel mot själva ringen. Det krävs ett slag för SYN S40 eller KÄN S24 att märka något underligt med den (kan ökas till omöjligt respektive S32 med dubblera). Med ett speciellt handgrepp kan man lösgöra den övre ringen försiktigt; då frigörs en sågtandad snara av spindelkoppar med tänder av svartstål, knappt ett steg lång, som ligger hoprullad inuti den. Snaran kan användas som en behändig såg eller som en livsfarlig strypsnara (gör +3 snäpp skada, kan ökas till +6 snäpp med bonuseffekten dubblera). Det tar en minut att knyckla ihop snaran inne i ringen igen.
Med ett annat handgrepp, som räknas som en a-handling i strid och slås mot TIL S12, kan man blixtsnabbt lossa ringen i vilken snaran är uppspolad. Effekten blir att den snurrar runt i en spiralformad pisksnärt av vassa sågtänder; man kan omedelbart göra en attack (räknas som Tillhygge) som samtidigt räknas som en Fint (slå först mot attackslaget för att se om finten fungerar, sedan används det för att se om attacken träffar). Vid träff gör den 6 snäpp i Huggskada (kan ökas till 9 snäpp med bonuseffekten dubblera), men eftersom den virvlande snaran dåligt genomtränger rustning är rustningars skyddsfaktor tredubblad. Vid fummel på anfalls- eller TIL-slaget träffar man sig själv i slumpmässigt område på överkroppen.
Sågsnaran är en av Birfilarens otäcka uppfinningar, men han fick idén från en rival som hittades med avsliten högerarm. Enligt Birfilaren hade han koncentrerat sig på att manicken skulle vara vass, inte säker… och den variant Birfilaren säljer och själv bär på sig har därför en TIL på 17.
Strypsnara
Smidighet
EP-multipel: 0,5
Användning: T-slag, S-slag
”Stridsfärdighet” som egentligen passar bäst för rena mord, inte strider. Normalt kan man bara göra ett anfall med en strypsnara när man lyckats smyga sig upp någon bakifrån (T-slag mellan Omärklighet och lämplig grundegenskap/färdighet). Ett sådant anfall är S16 om man inte kommer från en mer fördelaktig vinkel (t.ex. hänger i taket i bästa ninja-stil), men en träff innebär automatiskt att snaran hamnat om halsen på motståndaren. Av cineastiska skäl måste detta slag vara perfekt för att motståndaren inte ska få reagera – annars får man slå ett REF-slag mot anfallsslaget mot strypsnaran, och lyckas man har man fått en hand mellan snaran och halsen eller dylikt.
Är motståndaren förberedd på detta sätt, kan han bryta sig lös om hans STY kan övervinna Strypsnara (en chans per runda) och även om han börjar kvävas krossas inte hans strupe eller andra otäckheter. Varje runda han misslyckas får han –1T på STY och UTH. När UTH når 0 svimmar han. Det är möjligt att strypa någon om man nu vill det på endast 1T rundor när han är medvetslös.
Är motståndaren oförberedd sitter snaran runt hans hals och gör 1/Hu skada den första rundan, 1+2=3/Hu den andria, 1+2+3=6/Hu den tredje, osv, riktat mot ”huvudet”. Han får dessutom –1T på STY och UTH varje runda. Om han klarar att slå UTH mot S16, kan han utföra vanliga a-handlingar mot sin motståndare den runda, förslagsvis sparka och slå honom och försöka få honom att släppa. Han har –2T på att träffa, men stryparen få å andra sidan inte ducka, blockera, etc. av förklarliga skäl.
Oavsett hur förberedd man är, så är det en d-handling att strypa någon. Om ens stackars offer har vänner som flyger på en så står man där och får antagligen ta en del smällar om man inte ger upp mordförsöket och springer sin väg. B-handlingar minskar därvid ens slag för Strypsnara…
Man förlorar inga Virtuspoäng bara för att man stryper folk – man förlorar Virtuspoäng på grund av mord, inte mordmetoder. Däremot går det klart emot de flesta Hederskodex.